KIHOMADOISTA
Huomasin kyl että tuol on jo yski keskustelu, mut tein uuden alotuksen koska hlausin kattoa olisko täällä joku,joka tietää asiasta.
Meillä oli lapsella kauan sit kihomatoja. Näin ite.
Juttelin yhden terkkarin kanssa joka sano että ne on vaarattomia ja esitteli lääkkeen ja sano ettei välttämättä tarvi lääkettäkään käyttää.
Mulla oli matoja kanssa.
Päätin ottaa ihan mielettömän hyvän käsihygienian käyttöön ja joka välissä desinfioin veskin pintoja ja käsi kans.
Meni jonkin aikaa, mut madot poistu miejän perheestä. Ei oo ollu yli kolmeen vuoteen.
Kommentit (5)
suuhun, niin kyllä ne aikanaan kuolevat. Vaikeaa on vaan pitää huoli, etteivätlapset jossain vaiheessa laita sormian suuhun.
Itse kyllä syötiin kuuri välittömästi, senverran iljetti pelkkä ajatuskin kiemurtelevista madoista sisuskaluissa : (
Madot elää aikansa ja kuolee pois. Jos uusia madonmunia ei pääse elimistöön suun kautta, niin uusia matoja ei tule tilalle.
Nimittäin ne munat, jotka madot käy munimassa peräaukon suulle, ei kehity madoiksi ennenkuin pääsevät suolistoon. Ja sinne ne pääsevät vain suun kautta.
Siis kertokaa mulle miten ihmeessä niistä päästään eroon...
Meillä on kuushenkinen perhe ja vain yhdellä tokaluokkalaisella niitä on ollu, mutta nyt jo kolme kertaa reippaan puolen vuoden aikana... joka kerta on oireillut ja madot silmin nähty...lääkitty saman tien koko porukka ja pesty, imuroitu, saunotettu päivän tekstiilejä mitä ei ole voitu pestä esim patjat...hirvee urakka...nyt on toinen satsi viimesimmän oireen jälkeen otettu viikko sitte ja nyt pelottaa ihan sairaasti että ne tulee taas...ovat menneet jo mun uniiniki
Mutta osaatteko siis kertoa että miks vai tuo yks lapsi oireilee ja ilmeisesti vain hänellä niitä on...en usko että meillä niitä täällä kotona on koska sen verta tarkkaan siivoan ihan koko ajan koska ne on iljettäviä ja mulle on niistä tullu hirvee pakkomielle että niitä ei missään ois...ja oishan niitä tuolla nuorimmaisella joka tunkee suuhunsa ihan kaiken joka paikasta (olen siis tutkinut häntä tarkkaan ja hälä ei niitä ole ollut)
Nyt siis olen tarkemmin miettyny noita niin jotenki ne aina on ajoittunut joidenki kavereiden synttäreiden jälkeiselle ajalle, tai niin ainaki musta tuntuu siltä eli voisko olla niin että vain sieltä se kantaa niitä?
Nyt tarttisin siis neuvoja niistä eroon pääsemiseksi ku epätoivoinen alan olemaan....Ja vielä tarkennukseksi: meillä todellakin on todella tarkka hygienia ja siistiä meillä on ja siivotaan ihan viikoittain vähintäänkin (jo pelkästään yhen lapsen allergioiden takia).
t:epätoivoinen äityli
Viettää kiihkeetä elämää ja vain naaraat tulee ulos munimaan. Miten pitkä elinikä madoilla on? Ja miksi edes myydään myrkkyjä jos ne kuolee "itsekseen"? Tarttee lapamatokin tappaa..
Jos se apteekista ostettava lääke ei tapa matoja niin lääkärin kautta saa hankittua toisen aineen joka tappaa tehokkaammin!
Ehkä se riittää syyksi ettei matoja ole saatu tapettua?
Ei madot kerro siitä että teillä olisi jotenkin likasta. Siisteinkin ihminen saattaa niitä saada..
Madot ei kuole sisältäsi käsihygienian vuoksi! Ne pitää tappaa.
Käsidesi on turhaa vouhotusta, saippua riittää.
Kun yhdeltä perheessä on matoja, pitää koko perhe lääkitä. Siivota sängyt: imuroida, pestä mahdolliset pinnat, vaihtaa lakanat.
Koska munia on KAIKISSA pinnoissa joihin on koskettu, tarttee pyyhkiä saippuaveden kanssa muualtakin asunnossa..
Munia kulkeutuu verhoihin, jää pölyyn lattialle, lapsien leluihin jne.
Munat odottaa kuukausia. Tartunnan saattaa saada toistuvasti jos ei ole siivonnut tarkkaan. Mutta korostan että saippua ja imurointi riittää. Lelut tarttee siivota.
Jos elimistössä on matoja niin tarttee ottaa lääke. Se tappaa madot jokka tulee lisääntymään reijän ulkopuolelle. Munat taas kulkeutuu raapimisen avulla kynsien alle ja joutuu suuhun tai pinnoille joista suuhun (esim. aamupalalla mukin reunoille ja siitä suuhun.
Eli kynnet tarttee pitää lyhyenä ja lääkkeen oton jälkeen huolehtia hygieniasta!