Suosittele uudelle korkeakouluopiskelijalle läppäriä :))
Saan rakkaalta ukiltani läppärin lahjaksi opiskelemaan pääsyn kunniaksi.
Ukkini kriteerit: ei mitään kahden tonnin konetta :D
Mun kriteerit: ei ehkä mitään Macia, koska mulla on samsungin puhelin ja ne ilmeisesti ei pelitä yhteen :)
Jos siellä on opiskelijoita ja miksei muitakin näistä asioista ymmärtäviä niin vinkatkaa hyviä hinta-laatusuhteen kannettavia, me ei tajuta koneista mitään :Dd
Kannettavan tulisi siis olla sen kokoinen/painoinen, että sitä jaksaa kantaa mukana ja mahtuu hyvin laukkuun. Ja että se oikeesti pelittää hyvin kouluhommia ajatellen :)
Kommentit (60)
Osta mäkki. Jos samsungin romu ei sen kans toimi, niin on huvä syy vaihtaa romu kunnon puhelimeen samalla.
Itselläni on Asus Zenbook UX303LA. Tykkään, kone on paitsi tyylikäs, myös kevyt, nopea ja sopivan kokoinen laukkuun. En tiedä myydäänkö tätä nimenomaista mallia enää, mutta muita zenbookeja kyllä riittää. Hinta oli tonnin luokkaa, melko arvokas mutta hintansa väärti. Opiskelen lukiossa.
Ap, eiköhän kaikissa muissa kuin Maceissa ole Windows käyttöjärjestelmänä, joten eipä se paljon pelasta, vaikka puhelimena on Samsung. Itsellä Nokia puhelimena ja läppärin käyttis sama, mutta nyt on edessä uuden puhelimen osto. Varmaan otan Anroidin. Tämä on vähä sama juttu, kuin imurin pölypussit, miljoona vaihtoehtoa, kun kahdella tai kolmella perusmallilla tulisi toimeen. Onnea koneen etsintään, tästä ei ollut oikein mitään apua sulle.
Kai nyt on edes yliopistossa tää opiskelupaikka?
Joo sinnittelet ja ostat i tuotteet. Sanot kiitti mut ei Windows ukille.
Osta joku käytetty yritysläppäri, helposti saa 200-300e koneen joka vastaa nykyistä hyvää peruskonetta.
Kyllä se macbook vaan on paras valinta, itse hommasin airin kun aloitin yliopistossa pari vuotta sitten ja edelleen pelittää kuin uusi. Kevyt ja ohut, mahtuu laukkuun vaikka on kirjoja ja kansioita mukana, akku kestää vieläkin yhdellä latauksella monta päivää, kertaakan ei ole jökkinyt vaan käyttö todella helppoa ja sujuvaa. Todellakin hintansa väärti.
Tässä on hinta + ominaisuudet aika hyvin kohdillaan opiskelukäyttöön, taitaa olla Gigantin kesäkampanja:
http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/tabletit-ja-ipad/LE80HE00JAM…
Ostipa minkä koneen tahansa niin kannattaa katsoa että on vähintään 256Gb SSD ja 8Gb Ram ja näyttö saisia olla mielellään jo QHD+ vähintään.
Asuksen Zenbook-koneet ovat toki myös erinomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se macbook vaan on paras valinta, itse hommasin airin kun aloitin yliopistossa pari vuotta sitten ja edelleen pelittää kuin uusi. Kevyt ja ohut, mahtuu laukkuun vaikka on kirjoja ja kansioita mukana, akku kestää vieläkin yhdellä latauksella monta päivää, kertaakan ei ole jökkinyt vaan käyttö todella helppoa ja sujuvaa. Todellakin hintansa väärti.
Millä tavalla tarkkaan ottaen Macbook on parempi kuin esim. Asuksen Zenbookit? En tajua..... Maceissa takuukin on vain yksi vuosi, kaikissa muissa koneissa taitaa olla nykyisin 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Airin näyttö on alhaisella resoluutiolla, on jo vanhanaikainen kone. Olen ihmetellyt kun Apple ei ole vieläkään uudistanut tuota konetta.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei ainakaan suositella Macin ostamista ammattiohjelmien takia... Ja helpommalla varmasti pääseekin noudattamalla ohjetta, jos siis käytettävyyttä opiskelun kannalta ajattelee. -1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tarkkaan ottaen Macbook on parempi kuin esim. Asuksen Zenbookit? En tajua..... Maceissa takuukin on vain yksi vuosi, kaikissa muissa koneissa taitaa olla nykyisin 2 vuotta.
Noh, tuo "paras valinta" ehkä vähän typerästi ilmaistu kun itselläni ei tuosta zenbookista ole kokemusta, nopealla vilkaisulla vaikuttaa ihan kelpo koneelta kyllä tuokin. Pointtini ehkä oli se, että mitä nyt kokemusta on muiden merkkien koneista niin tuo macbook on kaikista toimivin, ei jöki, ei lagaa eikä ole tuota ainakin itseni vihaamaa windows 10- käyttistä, joka on kaiken helppokäyttöisyyden vastakohta :D
Jos tulet käyttämään konetta lähinnä esseiden kirjoitteluun ja netflixin katseluun, niin ei kannata ukin laittaa rahaa Mac:iin, koska noihin käyttötarkoituksiin riittää ihan PC:kin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei ainakaan suositella Macin ostamista ammattiohjelmien takia... Ja helpommalla varmasti pääseekin noudattamalla ohjetta, jos siis käytettävyyttä opiskelun kannalta ajattelee. -1
Tuo on kyllä totta, että jos täytyy käyttää paljon ammattiohjelmia, kannattaa ennen koneen hankkimista varmistaa, että ne löytyvät sille omalle koneelle. Itse käytän kotona lähinnä wordia ja powerpointia, oman alani ammattiohjelmat maksavat niin tuhottomasti että niitä käytän suosiolla yliopiston tietokoneilla.
Just siks kannattaa katkaista napanuora ukkiin että voi hankkia kunnon tietokoneen.
En osaa suositella merkkiä tai mallia, mutta kannattaa ottaa vähintään 13 tuumainen näyttö, mieluummin jopa 15,6 tuuman näyttö. Jos ja kun teet pidempiä kirjoitustöitä, esim. aluksi esseitä, niin on helpompaa kun näyttöön saa enemmän sisältöä näkyviin. Joku tosin on varmasti tästä eri mieltä ja kertoo seuraavaksi kirjoittananeensa gradun miniläppärillä
Vältä Aceria ja HP pavillioneita. Läppärissä mieluiten ssd-levy ja näytön resoluutio parempi kuin se surkea 1366x768 mitä näkee halvimmissa läppäreissä. Akun kestoon kannattaa myös kiinnittää huomiota, jos luennoilla harkitset käyttäväsi.
Budjettikone 500-600 € vaikkapa Anttilasta ym. Nykyään tarjouksia elektroniikasta jatkuvasti.
Itsellä tuon hintaluokan läppäri edelleen toiminnassa, ostin 4 v sitten.
Minäkin kaipaan suositteluja.. It-alaa menen opiskelemaan ja oma kone pitäisi saada, mutta kun budjetti on rajallinen.. Mahdollisimman hyvä mahdollisimman halvalla, voi apua kuinka mahdotonta. Tai ehkä se ongelma on enemmänkin, mistä, kuin mikä. Ääh.