Miksi marjanviljelijä ei poimi itse marjojaan?
Vaan pitää saada muut orjiksi (mielestäni nimenomaan tätä sanaa tulisi käyttää sumeilematta) samalla kun itse vahtaa vierestä? Miksi ketään muutenkaan pitäisi kiinnostaa vaikka ne marjat sinne pellolle jäisivät? Puhutaan kuitenkin työstä, jonka tuottama lisäarvo yhteiskunnalle lähentelee nollaa. Ja jos jotakuta kuluttajaa harmittaa että kaupasta ei saa kotimaisia marjoja niin varmasti ne voi sieltä pellolta käydä itse poimimassa, monella tilalla on tällainen mahdollisuus. Tärkeintä mielestäni olisi kuitenkin saada tuo thaimaalaisten orjuutus loppumaan.
Tuli vaan mieleen kun pari päivää sitten oli taas lehdessä jokakesäinen viljelijän itku miten suomalaiset ovat liian laiskoja marjapelloille.
Kommentit (33)
Et ilmeisesti ole koskaan poiminut marjoja, kun tuollaisen kysymyksen esität.
Miksi kahvinjuoja ei poimi itse papujaan?
Tai miksi avaaja ei kävele 10 000 kilometriä päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tarkentaa mihin tämä liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kahvinjuoja ei poimi itse papujaan?
Tai miksi avaaja ei kävele 10 000 kilometriä päivässä?
En puhunut nyt kuluttajasta vaan yrittäjästä, enkä ole nähnyt iltapäivälehdissä kahvinviljelijöiden itkemistä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö jo maalaisjärki sano, ettei viljelijä ole tuhatkätinen!
Lähinnä en ymmärrä tässä sitä, että jos hän ei kerran itse niitä poimi niin miksi kenenkään muunkaan niitä kuuluisi poimia? Ja ennen kaikkea, miksi yhteiskunnan pitäisi kompensoida (heikentää työttömyysturvaa) hänen liiketoimiaan? Kyse on kuitenkin vain mansikanviljelystä. Jos se ei ole (muka) kannattavaa Suomessa suomalaisilla työntekijöillä reilulla palkkauksella niin sitten varmaan kannattaa vaihtaa alaa.
Riidanhaastaja paikalla, menepä vähän poimimaan marjoja ;D
Viljelijöillä on yleensä muutakin kuin marjoja, mikä tarkoittaa muita hommuakin. Hyvä kerääjä kerää päivässä esim herneitä helposti 100kg, mutta kun se ostaja haluaa parin päivän päästä 1000kg, pakko olla muitakin poimijoita :D
Aika moni ihminen on töissä. Ei silloin ole aikaa lähteä noin 500 km:n päähän pomimaan marjoja itse. Palkkatyön tarkoitus on juuri se, että on varaa maksaa jollekin toiselle sellaisesta, mitä ei ehdi ( tai halua) itse tehdä.
Käy sinä poimimassa marjoja ja kysy sen jälkeen, miksi noin 30 hehtaarin marjatilan muutamassa päivässä kypsyvää satoa ei viljelijä itse poimi.
Joku muu poimii ne marjat samasta syystä kuin joku muu tekee omaa palkkatyötään: saadakseen rahaa asumiseen, elämiseen, huvituksiin ja mihin itse kukin palkkansa käyttää.
Te ette siis näe mitään ongelmaa siinä, että marjanne on poimittu orjatyöllä? Tarkistin vaan.
Sama kun kysyisi, miksi kauppias ei itse ole koko ajan kassalla vaan palkkaa työntekijöitä.
Koska joku suostuu sen (rahaa vastaan) tekemään.
Koska joku haluaa ostaa mansikoita ja on valmis maksamaan niistä.
Kysyntä, tarjonta - siihen sijoitettu panos miinus kulut on kate. Mansikanviljelija tarjoaa mansikat ja organisoi homman niin että halukkaat saavat marjansa.
Porvoossa poimivatkin, tuommoiset 40 hehtaaria käy äkkiä läpi.
Meillä oli aikoinaan mansikkatila ja kyllä vanhempani ja me lapset ja suvun kaikki vapaaehtoiset, ne jotka kynnelle kykenivät tehtiin n.16-20h työpäivää. Mansikan poimintaaika voi joskus olla todella lyhyt, vain muutaman viikon, jos marjat kypsyvät kerralla. Ja ajoitus on tärkeä, ettei marjat pilaannu pellolle.
Meillä oli myös kukkakauppa ja muistan, kun vanhemmat nukahtivat aina joulupöytään, kun edelliset viikot olivat tehneet 16-20h/päivää.
Sellaista nyt on yrittäjän elämä, kun sesonki on lyhyt aikaista.
Ja mansikan kasvatus ei todella ole helppoa, kun taimet istutetaan maahan, siihen tarvitaan lukemattomia työtunteja, kun saadaan sato.
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä, tarjonta - siihen sijoitettu panos miinus kulut on kate. Mansikanviljelija tarjoaa mansikat ja organisoi homman niin että halukkaat saavat marjansa.
Mielestäsi siis suomalaisen marjanviljelijän ja thaimaalaisen poimijan välillä voidaan puhua tasapuolisesta asemasta työstä neuvoteltaessa? Vai miksi puhut jostain kysynnästä ja tarjonnasta? Vapaat markkinat voivat toimia vain kun kaikilla on käytettävissä sama informaatio ja yhtä hyvät mahdollisuudet tehdä tai olla tekemättä sopimusta.
Miksi Applen pääjohtaja ei itse näprää mikropiirejä kasaan? Ap, mietippä sitä.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi siis suomalaisen marjanviljelijän ja thaimaalaisen poimijan välillä voidaan puhua tasapuolisesta asemasta työstä neuvoteltaessa? Vai miksi puhut jostain kysynnästä ja tarjonnasta? Vapaat markkinat voivat toimia vain kun kaikilla on käytettävissä sama informaatio ja yhtä hyvät mahdollisuudet tehdä tai olla tekemättä sopimusta.
Yleensä samat poimijat tulevat vuodesta toiseen,voisi puhua jo jatkuvasta työsuhteesta. Jos työnantaja tietää työntekijän luotettavaksi, tehokkaaksi ja alla työkokemusta, miksi palkkaisi kokemattoman tilalle? Eikö se ole sama juttu joka alalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä samat poimijat tulevat vuodesta toiseen,voisi puhua jo jatkuvasta työsuhteesta. Jos työnantaja tietää työntekijän luotettavaksi, tehokkaaksi ja alla työkokemusta, miksi palkkaisi kokemattoman tilalle? Eikö se ole sama juttu joka alalla?
Eli et edelleenkään näe mitään ongelmaa noiden ihmisten hyväksikäytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö jo maalaisjärki sano, ettei viljelijä ole tuhatkätinen!
No sanoo tietenkin. Kun se viljelijä ei ole edes yksikätinen. Täysin kädetön maajussi, joka kummasti onnistuu silti kahmimaan kaikki mahdolliset tuet valtiolta, kunnilta ja Eu:lta. Siinä löytyy sit sitä poimintakykyä. Ja rusinat pullasta osaa kyllä kans napata.
Enkä sitä paitsi usko, että suomalaiset olisivat liian laiskoja, jos heille vaan maksettaisiin oikeaa palkkaa.