Herkkänä ihmisenä jään aina syrjään, sillä muut eivät ymmärrä minua
Toisten herkkien kanssa on helpompi kommunikoida, sillä he ymmärtävät minua paremmin. Muiden kanssa on usein raskasta olla tekemisissä, sillä he eivät erota eleistäni ja olemuksestani tunnetilojani, ja sen vuoksi minulle tulee tunne että jokainen ajatus tulisi sanoa ääneen ja jokaisen eleen tulisi olla liioiteltu ja suuri, jotta "puhuisimme samaa kieltä".
Ei-herkkä enemmistö pitää minua vaisuna ja apaattisena sen vuoksi, ettei ymmärrä minua, ja se on raskasta ja tuon vuoksi jään usein syrjään. Olen jopa alkanut vältellä ihmisten seuraa, sillä kokemukset ovat enimmäkseen huonoja. Kun minuun tutustuu paremmin (mikä ei tapahdu ihan hetkessä), niin ihmiset alkavat ymmärtää minua paremmin, nutta tosielämässä sitä ei ehdi kovinkaan moneen ihmiseen tutustua "paremmin", sillä se vie aikaa, eikä tilaisuuksiakaan tule juuri eteen.
Kommentit (41)
Sulla on hieman väärä lähestymiskulma ihmisten väliseen kommunikaatioon. Moni ihminen on herkkä, ja sillä ei ole mitään tekemistä eleiden ja ilmeiden kanssa. Miten itse tulkitset muita? Kaikki muut ovat ei-herkkiä ja kaikkien muiden tulisi tutustua sinuun? Sinun ei tarvitse tutustua muihin? Oman kokemukseni mukaan herkillä ihmisillä on isot reaktiot. Tunteet tulevat herkästi, ovat voimakkaita ja näkyvät helposti. Asiat vaikuttavat heihin monella tasolla ja vastapuolen on se helppo tulkita. Herkkä harvemmin on kivikasvoinen.
No tui tui sinä uniikki lumihiutale. Mitä jos vaikka astuisit siellä korokkeeltasi tänne "rahvaan" sekaan ja lopettaisit sen muka niin herkän ja taiteellisen sielun leikkimisen. Saattaisi ymmärtää muitakin sen jälkeen.
Vaikka itse en olekaan herkkä, ymmärrän sinua ihan hyvin. Itse kun koen jossain määrin rasittaviksi herkät ihmiset, koska heidän eleitään, ilmeitään, äänenpainojaan yms pitäisi olla koko ajan tulkitsemassa ja heidän seurassaan pitäisi olla koko ajan varpaillaan, ettei vahingossakaan sano, liiku, elehdi tms sillä tavalla, että toinen saattaisi loukkaantua. Kuulun niihin ihmisiin, joille sanotaan, miten asia on eikä odoteta, että alan tulkitsemaan sanoja rivien välistä.
Mukavaa seuraa voi löytää "tavallistenkin" ihmisten joukossa ja heidän seurassaan viihtyä. Omista ystävistäni kaikki eivät todellakaan ole mitään herkkiksiä, mutta he osaavat ottaa toisten tunnetilat silti huomioon.
Ymmärrän kyllä, että samankaltaisten kanssa on helpompi jutella. Harva kuitenkaan oikeasti tajuaa vaikka jostain silmän räpäyttämisestä, millainen päivä toisella on. Kommunikointia on hyvä opetella! :)
Mä oon itse tosi ujo ja mun on vaikea puhua uusille ihmisille. Oon onneks päässyt jo eroon ujoudestani jonkun verran, se oli ihan hirveää yläasteella ja lukiossa. Olen myös erittäin herkkä, itken helposti ja mietin ihan liikaa mitä muut musta ajattelee.
Herkkäkin voi opetella ilmaisemaan itseään sanallisesti niin että tulee ymmärretyksi. Itse en noteeraa tahallisia sanattomia viestejä, en siis ala arvailemaan mitä toinen yrittää viestiä vaan kysyn. Ei jää epäselvyyksiä.
Meidän kaikkien täytyy opetella ilmaisemaan ajatuksiamme ja tunteitamme selkeästi. Ei herkkyys ole perustelu jättää se tekemättä.
Terv. Herkkä itsekin
Vierailija kirjoitti:
Herkkäkin voi opetella ilmaisemaan itseään sanallisesti niin että tulee ymmärretyksi. Itse en noteeraa tahallisia sanattomia viestejä, en siis ala arvailemaan mitä toinen yrittää viestiä vaan kysyn. Ei jää epäselvyyksiä.
Me herkät käytämme telepatiaa, emmekä tarvitse sanoja.
Eli on muiden vika kun eivät lue ajatuksiasi? Kokemukseni mukaan nämä ns. herkät juuri odottaa että heitä huomioidaan vaikka ovat mykkiä varpaisiinsa tuojottavia pökkelöitä joista ei saa mitään irti. Muita sitten nämä maailman navat ei kunnioita yhtään.
Kuulostaa siltä, että sulla ap on pikemminkin huonot sosiaaliset taidot kuin että olet erityisen herkkä. Voit toki olla ujo, ei siinä mitään. Mutta se, että tavallaan odotat että muut näkevät sen vaivan, että tutustuvat sinuun sellaisella rytmillä ja tavalla, jota sinä haluat, viittaa siihen että sosiaaliset taitosi eivät ole hovin hyvät. Sosiaalisia taitoja voi toki harjoitella, on ne taitoja siinä missä vaikka matikan ja kielen oppiminen. Ei kannata ajatella, että yhyy, olen näin herkkä, kukaan erilainen ihminen ei voi ymmärtää mua, vetäydynpä nyt sosiaalisista tilanteista!
Voi kunpa kansalaisopistoissa yms. pidettäisiin sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen kursseja aikuisille, jotka ovat arkoja tai heikoilla sosiaalisilla taidoilla!
Kuten moni jo totesi, ainoa keino on muuttaa omaa kommunikointia ja asenteita. Muita ei voi muuttaa. Mieti miten itse voisit toimia, että sinä tulet paremmin muiden kanssa toimeen
Entä jos oletkin introvertti? Nimittäin herkkä on hyvä kommunikoimaan koska huomioi luonnostaan muut. Tuo vaikuttaa kummalta.
"Muut eivät ymmärrä minua" on aina huono lähtökohta. Mieti mitä sinä teet, sano mieluummin ettet osaa olla muiden kanssa. Sinä et ymmärrä muita
Tunnen monta herkkää ihmistä ja olen sellainen itsekin, enkä ymmärrä ollenkaan sellaista ajattelutapaa, että herkkiä pitäis jotenkin erityishuomioida. Yksi ystävä oli tällainen tapaus, mutta ystävyys kuihtui pois, kun yhteydenpito (=hänen Erityisyytensä jatkuva huomioiminen) kävi itselle liian raskaaksi :(
Olen itse jotenkin sillä lailla monimutkainen ihminen että minuun syvällisemmin tutustuminen vie kuulemma kauan aikaa. Mutta entä sitten? Ei se estä minua tutustumasta ihmisiin, minun pitää vain hyväksyä että se on keskimääräistä pidempi prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hieman väärä lähestymiskulma ihmisten väliseen kommunikaatioon. Moni ihminen on herkkä, ja sillä ei ole mitään tekemistä eleiden ja ilmeiden kanssa. Miten itse tulkitset muita? Kaikki muut ovat ei-herkkiä ja kaikkien muiden tulisi tutustua sinuun? Sinun ei tarvitse tutustua muihin? Oman kokemukseni mukaan herkillä ihmisillä on isot reaktiot. Tunteet tulevat herkästi, ovat voimakkaita ja näkyvät helposti. Asiat vaikuttavat heihin monella tasolla ja vastapuolen on se helppo tulkita. Herkkä harvemmin on kivikasvoinen.
Herkän miehen on miltei pakko kehittää kivikasvot, jotta pärjäisi. Varmaan jotkut naisetkin ajautuvat vastavaan strategiaan. Sinä et silloin tietysti tiedä että ovat herkkiä , ottavat itseensä, "ylitulkitsevat" muita jne, koska se ei näy päälle.
Miksi muilla pitäisi olla motivaatiota tutustua sinuun? Ei kellään ole velvollisuutta kiinnostua sinusta ja seurastasi ja opetella ainutlaatuisuuttasi ja sitä, miten sinua kuuluu kohdella "oikein".
Olet varmaan aika nuori, koska "kukaan ei ymmärrä minua" kuuluu teinin perussanastoon.
Vierailija kirjoitti:
No tui tui sinä uniikki lumihiutale. Mitä jos vaikka astuisit siellä korokkeeltasi tänne "rahvaan" sekaan ja lopettaisit sen muka niin herkän ja taiteellisen sielun leikkimisen. Saattaisi ymmärtää muitakin sen jälkeen.
Olet säälittävä raukka.
Kukaan ei arvosta tai rakasta sinua koska olet niin inhottava.
Olet niin vähä-älyinen että kuvittelet saavasi arvostusta kun vittuilet ihmisille.
Tuo lumihiutale juttu alkaa olla jo loppuun kulutettu. Ei ole edes oma keksimäsi.
Sinä et itse pysty keksimään mitään koska olet täysin mielikuvitukseton ja ontto.
Ei kukaan arvosta sinua tai mielipiteitäsi, painu helvettiin täältä palstalta.
Jokainen halveksii sinua. Ihan kaikki.
Katso vaikka lähipiiriäsi! Heillä on raskasta sinun kanssasi, he häpeävät ja säälivät sinua..
Sama juttu, herkkänä miehenä tulen parhaiten toimeen muiden herkkien kanssa..