Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli miehen kanssa riitaa elintarvikkeiden päiväyksistä

Vierailija
15.07.2016 |

Meillä oli siis eilen hernekeittopäivä ja huomasin, että jääkaapissa ollut sinappituubi oli mennyt "vanhaksi." Siinä oli päivämäärä 10.7.2016. Maistoin ja haistoin sitä sinappia, en huomannut mitään normaalista poikkeavaa. Mies on tosi tarkka päiväyksistä, kuvittelee, että ruoka menee vanhaksi ja syömäkelvottomaksi tasan sinä päivänä, mikä pakkauksessa lukee. Tarjosin sitten sitä sinappia ja mies alkoi tutkia päiväystä. Sanoi ettei sitä voi syödä sehän on vanhaa. Siis päiväys oli mennyt alle viikko sitten, eihän se nyt vittu miksikään ole mennyt. Sitten meillä alkoi kamala riita siitä, voiko sitä syödä vai ei. Suutuspäissäni ajoin kauppaan ja ostin miehelle viisi uutta sinappituubia joista valita. Voi kuinka lapsellisia voidaan ollakkaan...

Kyllähän järki sanoo, ettei kaikki elintarvikkeet mene vanhaksi tasan sinä päivänä mikä pakkauksessa on. Sehän on nimenomaan "parasta ennen" eli järki kertoo, että se ei mene vanhaksi silloin. Tutkii vaan näyttääkö oudolta, haiseeko oudolta tai ennenkaikkea maistuuko oudolta. Varsinkaan kaikki sinapit ketsupit yms. on mitä todennäköisimmin syötäviä vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen.

Kysymys siis, syötkö/käytätkö elintarvikkeita, joista on parasta ennen -päiväys mennyt?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin minun ex-mieheltäni. Söi kaikki uudemmet tuotteet kaapista, jugurtit, leikkeleet yms.

Maitokin piti olla samana päivänä avattua.

Kyllä! Jos on aiemmalta kauppareissulta jäänyt muutama kalkkunaleikkele kaappiin, mitkä olisi siis täysin syötävissä, avaa mieheni juuri ostetun leikkelepaketin ja syö siitä. Sitten yritän keksiä jotain käyttökohteita niille mitä mieheni ei syö. Ärsyttävintä tässä on se, että arvostelee minua jos kaappiin onkin unohtunut vaikka jauhelihapaketti missä oli eilen päiväys, enkä ole muistanut laittaa pakkaseen. "Nyt jää käyttämättä tämäkin, sun pitäisi huolehtia, ettei nää mene vanhaksi." Perkele kun ite jättää avattuja paketteja syömättä ja avaa uusia paketteja että varmasti on sit kaikki avattu eikä taas kelpaa

Hankkikaa omat leikkelepaketit ja kirjoittakaa nimenne pakkauksiin. Loppuu tuollainen lapsellinen tappelu.

Vierailija
42/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ennen- päivämäärä lupaa että tuote on sataprosenttisesti parasta siihen päivään asti. Siitä eteenpäin tuote voi hyvinkin olla sataprosenttisen hyvää, tai vain 99% hyvää, pitää itse arvioida maistamalla/haistamalla/silmällä että kuinka kauan tuote on syömäkelpoinen. Meillä on sinappi jota käytetään tosi harvoin, sen päiväys meni lähemmäs vuosi sitten - mutta eipä siinä pilaantuvia ainesosia juuri ole.

Viimeinen käyttöpäivä- päivämäärä (usein lihatuotteissa) on oikeasti viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen syöt omalla vastuulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut mieleenikään, että sinapeissa on jokin päivämäärä. Onko aina ollut?

Vierailija
44/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin minun ex-mieheltäni. Söi kaikki uudemmet tuotteet kaapista, jugurtit, leikkeleet yms.

Kyllä! Jos on aiemmalta kauppareissulta jäänyt muutama kalkkunaleikkele kaappiin, mitkä olisi siis täysin syötävissä, avaa mieheni juuri ostetun leikkelepaketin ja syö siitä. Sitten yritän keksiä jotain käyttökohteita niille mitä mieheni ei syö. Ärsyttävintä tässä on se, että arvostelee minua jos kaappiin onkin unohtunut vaikka jauhelihapaketti missä oli eilen päiväys, enkä ole muistanut laittaa pakkaseen. "Nyt jää käyttämättä tämäkin, sun pitäisi huolehtia, ettei nää mene vanhaksi." Perkele kun ite jättää avattuja paketteja syömättä ja avaa uusia paketteja että varmasti on sit kaikki avattu eikä taas kelpaa

Hermohan tuollaisen pelleilyn kanssa menee.  Eksässä oli varsinkin leipien kanssa samaa vikaa: aina piti avata se juuri kaupasta ostettu leipä vaikka vanhempaa olisi ollut jäljellä.  Perusteluna oli se, että ikinä ei saisi tuoretta leipää jos söisi ne vanhat ensin.  No totta, mutta itselläni periaate, että vanhat ensin ja niin pois päin.

Vierailija
45/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuotteita ihan oman harkinnan mukaan päiväyksenkin jälkeen. Ärsyttää oikein kun mies on todella tarkka ja vainoharhainen. Jos leivässä oli eilen päiväys eikä näytä, haise eikä maistu yhtään erikoiselle, lentää se silti roskiin samantien. Rasittavaa tuhlausta täysin syömäkelpoisilla asioilla..

Vierailija
46/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta ennen- päivämäärä lupaa että tuote on sataprosenttisesti parasta siihen päivään asti. Siitä eteenpäin tuote voi hyvinkin olla sataprosenttisen hyvää, tai vain 99% hyvää, pitää itse arvioida maistamalla/haistamalla/silmällä että kuinka kauan tuote on syömäkelpoinen. Meillä on sinappi jota käytetään tosi harvoin, sen päiväys meni lähemmäs vuosi sitten - mutta eipä siinä pilaantuvia ainesosia juuri ole.

Viimeinen käyttöpäivä- päivämäärä (usein lihatuotteissa) on oikeasti viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen syöt omalla vastuulla. 

Kyllä meillä oli joskus maito huonoa vaikka oli juuri ostettu ja päiväys oli ok. Huomasi kun laittoi kahvin sekaan ja siellä lillui sellasia valkosia roskia. Ei sekään oo aina täysin varmaa, mut yleensä voi syödä ennen sitä päiväystä

Vierailija
47/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hermohan tuollaisen pelleilyn kanssa menee.  Eksässä oli varsinkin leipien kanssa samaa vikaa: aina piti avata se juuri kaupasta ostettu leipä vaikka vanhempaa olisi ollut jäljellä.  Perusteluna oli se, että ikinä ei saisi tuoretta leipää jos söisi ne vanhat ensin.  No totta, mutta itselläni periaate, että vanhat ensin ja niin pois päin.

Mä ajattelen myös, että vanhat ensin, siksi ärsyttää tosi paljon kun kaikki uudet pitää avata vaikka vanhatkin olisi vielä syötäviä

Vierailija
48/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aivan sama, mies on valmis heittämään kaiken pois heti kun tulee vastaan parasta ennen päiväys. Itse menen aina hätiin ja sanon, että maistetaan/kokeillaan onko vielä hyvää, koska ei ne tosiaan tasan sinä päivänä mene huonoksi. Viimeinen käyttöpäivä tosiaan ihan asia erikseen, niitä tuotteita en lähde edes sen jälkeen tarkemmin tutkimaan. Tästä aiheesta ei ole onneksi tullut riitaa (vielä ainakaan).

Vierailija
49/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika hassua ettei miehesi voinut käyttää sitä sinappia. Eihän sinapille oikeasti tapahdu juuri mitään vaikka olisi monta kuukautta kaapissa avattuna

Vierailija
50/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin jos valmistaja tietää, että 10.7.2015 valmistettu sinappi on syömäkelvotonta 14.7.2016. Uskaltavat silti laittaa parasta ennen päivämääräksi noinkin läheisen ajankohdan ennen täydellistä pilaantumista. Haloo, käykö miehesi hieman hitaalla?

Vierailija
51/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi parasta ennen päivä oli ja meni ajat sitten aistinvaraisesti sen huomaa tänne asti että se on täysin PILAANTUNUT...mies vaihtoon ja ÄKKIÄ !!!!

Vierailija
52/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minussakin oli nuorempana vähän samaa vikaa, eli heitin pois ruokia kun parasta ennen-päiväys oli mennyt ohi, vaikka olisivat vielä olleetkin syömäkelpoisia. Pelkäsin hysteerisesti kaikenlaisia vatsatauteja. Mutta nyt vähän yli kolmekymppisenä ikä on tehnyt tehtävänsä ja se on mennyt ohi. Viimeksi tällä viikolla söin jukurttia, jonka parasta ennen-päiväys oli mennyt viisi päivää sitten. Olen myös käyttänyt jauhelihaa, jonka viimeinen käyttöpäivä oli ollut edellisenä päivänä, jos se vain on näyttänyt ja haissut kunnolliselta. Samoin muitakin viimeinen käyttöpäivä-tuotteita. Noissa tosin pidän kiinni siitä, että saa olla vain sen yhden päivän vanhoja.

Vierailija
53/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen huomannut että noilla parasta ennen päiväyksillä tai edes viimeisillä käyttöpäivillä ei ole mitään merkitystä. Käytännössä kaikki ruoka jota ostan on punalaputettua eli viimeistä päivää myynnissä. Vieressäni on K-Supermarket, joka myy nämä 50 % alennuksella. Vähän kauempana on toinen, joka myy poistotuotteensa joskus jopa 70-80 % alennuksella. Lisäksi Prismoissa on klo 21.00 jälkeen kaikki punalappuiset tuotteet -60 %. Teen tämän jo pelkästään siksi että näin säästän ruokakuluissa sellaiset 2000 € vuodessa ja myös ympäristösyistä. Mielestäni se on yksi maailman suurimmista vääryyksistä, että syömäkelpoista ruokaa viedään kaatopaikalle  mätänemään pelkästään tuollaisten naurettavien päiväysten takia.

Kaikesta ruuasta, mitä olen viimeisen viiden vuoden aikana kurkustani alas niellyt, on varmasti 70 % ollut sellaista, jossa parasta ennen päiväys tai viimeinen käyttöpäivä on mennyt umpeen, eikä tästä ole koskaan aiheutunut minulle mitään ongelmia. Olen syönyt juustoa puoli vuotta parasta ennen päivän jälkeen ja jogurttia kolme kuukautta tuon jälkeen ja hyvälle on maistunut. Tänään aamulla söin Saarioisten kesän grillisalaattia, jossa viimeinen käyttöpäivä on 4.7.2016, eli 11 päivää sitten. Ei tulisi mieleenkään että tuossa olisi jotain vikaa. On minulla kaapissa myös tuollainen Knorrin kasvisfondipullo, jossa parasta ennen päiväys on niinkin kaukaa kuin vuodelta 2009. Sitä lorautin juuri sienikastikkeeseen. Jos se maistuu priimalle, niin voisin käyttää sitä vaikka parasta ennen päiväys olisi vuodelta 1989.

Vierailija
54/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudan grillipihvit on parhaimmillaan viimeisenäkäyttöpäivänä.

Lisäksi ne saa kaupasta puoleen hintaan.

Vierailija
55/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sinappi sisältää? Etikkaa, sokeria, sinapinsiemeniä, suolaa varmaankin. Miten lähinnä säilöntäaineista valmistettu tuote pilaantuisi juuri tiettynä päivänä?

Vierailija
56/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran puolessa vuodessa käyn jääkaapin läpi ja heitän parasta ennen -päiväyksen ylittäneet tuotteet roskiin. Olen todennut, että jos en ole ainetta käyttänyt ennen "parasta ennen" -päivämäärää, niin turhaan säilön kyseistä tuotetta siihen saakka, että ehkä käytän sitä jossain ja silloin se on ehkä hyvää.

Vähän tulee heitettyä. Viimeksi meni punajuuren jämät, kun oli oudon värinen liemi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi