Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli miehen kanssa riitaa elintarvikkeiden päiväyksistä

Vierailija
15.07.2016 |

Meillä oli siis eilen hernekeittopäivä ja huomasin, että jääkaapissa ollut sinappituubi oli mennyt "vanhaksi." Siinä oli päivämäärä 10.7.2016. Maistoin ja haistoin sitä sinappia, en huomannut mitään normaalista poikkeavaa. Mies on tosi tarkka päiväyksistä, kuvittelee, että ruoka menee vanhaksi ja syömäkelvottomaksi tasan sinä päivänä, mikä pakkauksessa lukee. Tarjosin sitten sitä sinappia ja mies alkoi tutkia päiväystä. Sanoi ettei sitä voi syödä sehän on vanhaa. Siis päiväys oli mennyt alle viikko sitten, eihän se nyt vittu miksikään ole mennyt. Sitten meillä alkoi kamala riita siitä, voiko sitä syödä vai ei. Suutuspäissäni ajoin kauppaan ja ostin miehelle viisi uutta sinappituubia joista valita. Voi kuinka lapsellisia voidaan ollakkaan...

Kyllähän järki sanoo, ettei kaikki elintarvikkeet mene vanhaksi tasan sinä päivänä mikä pakkauksessa on. Sehän on nimenomaan "parasta ennen" eli järki kertoo, että se ei mene vanhaksi silloin. Tutkii vaan näyttääkö oudolta, haiseeko oudolta tai ennenkaikkea maistuuko oudolta. Varsinkaan kaikki sinapit ketsupit yms. on mitä todennäköisimmin syötäviä vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen.

Kysymys siis, syötkö/käytätkö elintarvikkeita, joista on parasta ennen -päiväys mennyt?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalan, jauhelihan ja broilerin kanssa olen tarkempi mutta sinappien ja ketsuppien päiväyksiä en noteeraa miksikään.  Osaan elintarvikkeista on mätetty niin paljon säilöntäaineita, että esim. leipää en saanut kolmessa viikossa homehtumaan.  Ja hapanmaitotuotteet avaamattomina ja kananmunat säilyvät pitkään päivämäärän jälkeen.

Vierailija
22/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syön. Erotan merkinnät "viimeinen käyttöpäivä" ja "parasta ennen" ja luotan aisteihini. Varsinkin siksi, että olen tarkka haistamaan.

Jos miehelläsi on tuollainen pieni "neuroosi", niin ei kai siitä kannata hirveitä pultteja ottaa ja riitaa kehittää? Toteat vain, että itse voit käyttää tuotteen loppuun ja mies voikin sitten ostaa sen seuraavan, tuoreemman. Älkää nyt turhista tapelko, aikuiset ihmiset.

Joo tiedän, typerästä taisteltiin. Ärsytti vaan hirveesti, kun se oli täysin syömäkelpoista, mutta mies ei suostunut syömään sitä. Semmoinen myös ottaa vähän päähän, jos jääkaapissa on vaikkapa jogurttia, toisessa on esim päiväys 15.7.2016 ja toisessa 18.7.2016, niin mies syö ton missä on päiväys 18pv. Kyllä syön itse sitten sen mikä on "vanhaa." Sama maitojen ja muiden kanssa, jos kaapissa on ollut maitopurkki vaikkapa neljä päivää avattuna, mutta päiväystä on vielä jäljellä, mieheni avaa uuden maitopurkin koska toinen on ollut avattuna liian kauan. 

No, sillä on tuommoinen oikku ja ärsyttävä ominaisuus, mutta kannattaa siihen tottua. Pieni myönnytys, koska itseäsi ei kuitenkaan haittaa syödä sitä viidennentoista päivän jogurttia. Itselläsi on taatusti yhtä ärsyttäviä päähänpinttymiä jossakin muussa asiassa.

Tuli mieleen muuten oma mieheni, joka on aina ihan kuilun partaalla, kun lasten kakka haisee niin hirveälle. Pidättelee yökkäysrefleksiä ja kärsii vedet silmissä. Olen joskus yrittänyt neuvoa hänelle, että hengittäisi vain suun kautta nenä kiinni, niin ei haistaisi. Hän kiemurtelee takaisin, kun "suun kautta hengitykseen menee enemmän niitä ilmassa leijuvia kakkabakteereja". Nenä kuulemma suodattaa ne paremmin pois.

Onhan tuossa suodattamisessa tietysti jotakin perääkin, mutta tuo "neuroosi" on oikeasti ihan pöhkö ja pelkkää taikauskoa, mutta mitäpä siitä toista pilkkamaan. Tietää itsekin olevansa vähän hölmö, mutta kun siltä tuntuu, niin tuntuu.

Kaikilla meillä on joitakin omia maneereja ja pinttyneitä tapoja. Kannattaa vain oppia sietämään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esimerkiksi kananmuna on käyttökelpoista noin puoli vuotta muninnan jälkeen (tähän toki vaikuttaa onko kananmuna pesty pakkaamossa).

Vierailija
24/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas mikä ääliö miehesi on. Heittää varmaan kananmunatkin pois kun ne menee "vanhaksi"?

Järkeä saa käyttää. Ykskään sinappi, ketsuppi, maito, jogurtti, viili, muna, kuivatuotteet jne jne mene vanhaksi parasta ennen -päiväyksen kohdalla.

Mun jääkaapista löytyy sinappia, jonka päiväys meni maaliskuussa. Eikä siinä ole mitään vikaa.

Vierailija
25/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on kaikissa varoajat, jotka ne säilyvät päiväyksen jälkeenkin. Eiväthän ihmiset säilytä niitä samalla tavalla. Riippuu siitäkin, mille kylmyydelle jääkaappai on säädetty, kuinka kauan on välillä lämpimässä ruokapöydäsdä jne. Minkä pidempi kelpoisuusaika, sen pidempi varoaika sen päälle.

Vierailija
26/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syön. Erotan merkinnät "viimeinen käyttöpäivä" ja "parasta ennen" ja luotan aisteihini. Varsinkin siksi, että olen tarkka haistamaan.

Jos miehelläsi on tuollainen pieni "neuroosi", niin ei kai siitä kannata hirveitä pultteja ottaa ja riitaa kehittää? Toteat vain, että itse voit käyttää tuotteen loppuun ja mies voikin sitten ostaa sen seuraavan, tuoreemman. Älkää nyt turhista tapelko, aikuiset ihmiset.

Joo tiedän, typerästä taisteltiin. Ärsytti vaan hirveesti, kun se oli täysin syömäkelpoista, mutta mies ei suostunut syömään sitä. Semmoinen myös ottaa vähän päähän, jos jääkaapissa on vaikkapa jogurttia, toisessa on esim päiväys 15.7.2016 ja toisessa 18.7.2016, niin mies syö ton missä on päiväys 18pv. Kyllä syön itse sitten sen mikä on "vanhaa." Sama maitojen ja muiden kanssa, jos kaapissa on ollut maitopurkki vaikkapa neljä päivää avattuna, mutta päiväystä on vielä jäljellä, mieheni avaa uuden maitopurkin koska toinen on ollut avattuna liian kauan. 

No, sillä on tuommoinen oikku ja ärsyttävä ominaisuus, mutta kannattaa siihen tottua. Pieni myönnytys, koska itseäsi ei kuitenkaan haittaa syödä sitä viidennentoista päivän jogurttia. Itselläsi on taatusti yhtä ärsyttäviä päähänpinttymiä jossakin muussa asiassa.

Tuli mieleen muuten oma mieheni, joka on aina ihan kuilun partaalla, kun lasten kakka haisee niin hirveälle. Pidättelee yökkäysrefleksiä ja kärsii vedet silmissä. Olen joskus yrittänyt neuvoa hänelle, että hengittäisi vain suun kautta nenä kiinni, niin ei haistaisi. Hän kiemurtelee takaisin, kun "suun kautta hengitykseen menee enemmän niitä ilmassa leijuvia kakkabakteereja". Nenä kuulemma suodattaa ne paremmin pois.

Onhan tuossa suodattamisessa tietysti jotakin perääkin, mutta tuo "neuroosi" on oikeasti ihan pöhkö ja pelkkää taikauskoa, mutta mitäpä siitä toista pilkkamaan. Tietää itsekin olevansa vähän hölmö, mutta kun siltä tuntuu, niin tuntuu.

Kaikilla meillä on joitakin omia maneereja ja pinttyneitä tapoja. Kannattaa vain oppia sietämään :D

Mua ei yleensä haittaa, et mies on niin neuroottinen päiväyksiensä kanssa, mutta eilen rupes vaan niin ketuttamaan kun se sinappi oli ihan normaalia :D Sama jos ruoka on tehty toissapäivänä, mies ei välttämättä suostu syömään enää, vaikka ruoka olisi ihan hyvää. Tietty riippuu vähän ruuasta voiko syödä vai ei, mutta pääsääntöisesti varmaankin voi.

Vierailija
27/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan löytyy ihmisiä, jotka ei ole olleet paikalla, kun aivoja jaettiin.

Vierailija
28/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti olisi voinut laittaa sitä sinappia soppaan

Vierailija
29/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se eri asia onko se maito ollut avattuna. Veikkaan että neljässä päivässä on ottanut vähintään jotain pahaa makua.

Vierailija
30/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda

Siinä olisi miehellesi linkki. Ja oikeastaan luettavaa niillekin jotka aisteihinsa niin vahvasti luottavat.

"Viimeinen käyttöpäivä

Ruuissa käytetään myös toista, selvästi ankarampaa merkintää. Laki määrää, että valmistajan täytyy merkitä viimeinen käyttöpäivä herkästi pilaantuviin ruokiin. Viimeistä käyttöpäivää käytetään esimerkiksi raa´assa lihassa ja kalassa. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen ruokaa ei saa enää myydä kaupassa, mutta kotona jääkaapissa ruoka voi päästä vanhenemaan pitempäänkin. Tätäkin päivämäärää voi kotioloissa tietyin ehdoin uhmata - kunhan tietää, mitä tekee.

Vanhan ruuan syömistä rajoittaa se, että ruoka voi mennä pilalle - kahdellakin eri tavalla. Ruuassa on ensinnäkinpilaajabakteereja. Kun ne lisääntyvät ruuassa, se alkaa ennen pitkää haista ja maistua pahalle. Pilaajabakteerit eivät ainakaan alkuvaiheessa ole terveydelle vaarallisia. Ne tekevät kuitenkin ruuan sen verran vastenmieliseksi, että harva viitsii sitä syödä.

Varsinaisen terveysvaaran aiheuttavat aivan toiset bakteerit. Niitä kutsutaan taudinaiheuttajiksi. Tavallisimpia taudinaiheuttajia ovat esimerkiksi salmonella, campylobakteerit ja listeria, mutta niitä on muitakin.

Taudinaiheuttaja voi olla jo eläimessä valmiina, se voi livahtaa ruokaan teurastamolla tai kalanjalostuslaitoksella tai kotikeittiössä. Jos näin käy, seurauksena saatta olla ruokamyrkytys. Jotkut bakteerit aiheuttavat terveyshaittaa jo hyvin pieninä määrinä, joten tuoreestakin ruuasta voi ruokamyrkytyksen saada. Bakteerit voivat myös lisääntyä ruuan säilytyksen aikana ja aiheuttaa myrkytyksen myöhemmin, kun niitä on ruuassa suuria määriä."

"Sekin täytyy muistaa, että listeriaa tai muitakaan taudinaiheuttajia ei voi haistaa, maistaa eikä nähdä. Raakana syötävien ruokien viimeisiä käyttöpäivä ei ole mitään syytä uhmata."

Vierailija
31/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö parasta ennen päiväyksen ohittanutta tuotetta, mutta oonkin tosi neuroottinen ja traumatisoitunut kun vanhempien luona asuessa meillä oli aina vanhentuneita maitoja ja niitä erehdyin juomaan useamman kerran :( onneksi yksin asuessa ei tuu ostettua niin paljoa mitään että tulisi heitettyä roskiin / ei vois syöttää kavereille.

Vierailija
32/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika tarkka päiväysten suhteen, mutta mieheni on vielä tarkempi. Jos tuotteessa lukee "Parasta ennen 10.7.2016", niin mieheni tulkitsee niin, että tuote on käytettävä viimeistään 9.7.2016, eli ennen 10.7.2016.

Vierailija
33/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin minun ex-mieheltäni. Söi kaikki uudemmet tuotteet kaapista, jugurtit, leikkeleet yms.

Maitokin piti olla samana päivänä avattua.

Vierailija
34/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän me vanhemman polven edustajat olemme edes pysyneet hengissä, kun elintarvikkeissa ei ollut nuoruudessamme minkäänlaisia päivämääriä? Jos elintarvike muuttuisi siinä silmänräpäyksessä tappavaksi myrkyksi, kun päivämäärä umpeutuu, niin ei olisi maapallolla liikakansoituksesta tietoakaan.

Vierailija
35/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se eri asia onko se maito ollut avattuna. Veikkaan että neljässä päivässä on ottanut vähintään jotain pahaa makua.

On juu eri asia, mutta sekin selviää maistamalla ja jos ei maistu oudolle niin eikun ääntä kohden vaan.

Vierailija
36/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän on ollut puhetta että useat eu-maat suunnittelisivat parasta ennen -päiväysten poistamista kun ihmiset ovat liian tarkkoja. Tosin heittäisivätkö sitten helpomminkin pois, kun ei muista enää onko parin vuoden vai kymmenen vuoden ikäisiä jauhopaketteja.

Vierailija
37/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai syön. Esim sinappi ei mene yhtään miksikään vaikka oisi kuukausi päiväyksen yli. Eikä puuroryynit yms.Joskus olen syönyt aamulla leipää ja kun olen illalla ottanut palasen samasta pussista niin loput palat on ollut homeessa. Eikä ole tullut mitään oireita aamusta.

Lihat, makkarat yms syön päiväysten mukaan.

Vierailija
38/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on valkohomejuusto menny 2kk jo vanhaksi.

Sinihomejuustokin muutaman päivän yli.

Mun mielestä maku vaan paranee,

;)

Vierailija
39/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin minun ex-mieheltäni. Söi kaikki uudemmet tuotteet kaapista, jugurtit, leikkeleet yms.

Maitokin piti olla samana päivänä avattua.

Kyllä! Jos on aiemmalta kauppareissulta jäänyt muutama kalkkunaleikkele kaappiin, mitkä olisi siis täysin syötävissä, avaa mieheni juuri ostetun leikkelepaketin ja syö siitä. Sitten yritän keksiä jotain käyttökohteita niille mitä mieheni ei syö. Ärsyttävintä tässä on se, että arvostelee minua jos kaappiin onkin unohtunut vaikka jauhelihapaketti missä oli eilen päiväys, enkä ole muistanut laittaa pakkaseen. "Nyt jää käyttämättä tämäkin, sun pitäisi huolehtia, ettei nää mene vanhaksi." Perkele kun ite jättää avattuja paketteja syömättä ja avaa uusia paketteja että varmasti on sit kaikki avattu eikä taas kelpaa

Vierailija
40/56 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän me vanhemman polven edustajat olemme edes pysyneet hengissä, kun elintarvikkeissa ei ollut nuoruudessamme minkäänlaisia päivämääriä? Jos elintarvike muuttuisi siinä silmänräpäyksessä tappavaksi myrkyksi, kun päivämäärä umpeutuu, niin ei olisi maapallolla liikakansoituksesta tietoakaan.

Ei kai kukaan ole tappavista myrkyistä puhunut. Tarpeeksi ikävä riesa on kyllä ihan kesäinen ripulikin. Ennen EI ollut kaikki paremmin, itse en ainakaan kaipaa 70-luvun Kokki Kolmosen keittiön ruokia ollenkaan. Enkä sitä, että leipääkin piti syödä siitä päästä, jossa ei vielä ollut homepilkkuja. Maistuihan se!

vm -70

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi