Miten erottaa valemuiston oikeasta muistosta? Äkkiä apua!
Minulla on lähiaikoina tullut mieleen muistoja, miten eräs henkilö on käyttänyt minua seksuaalisesti hyväkseen. Muistan kaiken melko selvästi, esim. sen huoneen tuoksun, jossa se tapahtui, paikka, jossa se tapahtui ja "miltä se tuntui". Muistan myös selvästi mahd. hyväksikäyttäjän kasvot, vaatteet ja ruumiinrakenteen yms. (nimen tiedän muutenkin), vaikka en ole ajatellut häntä moneen kuukauteen.
Tapaamisestamme on siis noin vuosi aikaa (olen alaikäinen tyttö ja hän muutaman vuoden vanhempi poika), ja vasta nyt nuo muistot ovat tulleet mieleeni - nyt en voi olla miettimättä, ovatko ne sittenkin valemuistoja? Tosin, juuri meidän tapaamisemme jälkeen olen alkanut oireilla jotenkuten, ja hain netistä tietoa oireista, ja ilmeisesti yleisiä seksuaalisen hyväksikäytön uhreille.
Olen tosin kuullut, että samainen henkilö olisi käyttänyt hyväkseen yhtä tuttuani, mutta en tiedä onko tuolla ollut jotain vaikutusta omaan muistiini.
Nyt kuitenkin ahdistaa aika paljon. Miten saan selville ovatko muistoni totta vai ei?
Kommentit (25)
Up, eikö ketään? Kaipasin todella apua.
Mene juttelemaan jonkun psykologin tai koulukuraattorin luo. Soita kriisipuhelimeen.
Valemuistoa ei välttämättä voi erottaa oikeasta oikein millään. Ihmisaivot ja mielikuvitus ovat siinä mielessä kummalliset.
Vierailija kirjoitti:
Mene juttelemaan jonkun psykologin tai koulukuraattorin luo. Soita kriisipuhelimeen.
Noiden oireideni jälkeen olen kyllä jutellut ammattiauttajalle, mutta mitään ei ole "selvinnyt" enkä ole saanut varmuutta mistään.
Ap
Ja lopeta netin oireselostusten lukeminen. On ihan tavallista, että esim kuvittelee olevansa sairastunut vaikka mihin, kun vain vähän lukee jotain lääkärikirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Valemuistoa ei välttämättä voi erottaa oikeasta oikein millään. Ihmisaivot ja mielikuvitus ovat siinä mielessä kummalliset.
Voi ei... En varmaan pysty elämään loppuelämääni tässä tietämättömyydessä. Ahdistaa, jos muisto ei ole totta (miten se on sitten muodostunut? Ammattiauttajakaan ei ole ehdottanut hyväksikäytön mahdollisuutta tms.), mutta ahdistaa myös, jos se onkin (koska sittenhän minua on käytetty hyväksi).
Ap
Olet hullu, sekä auttajat umpipaskoja työssään.
Tervetuloa suomen mielenterveyshuollon pariin.
Vierailija kirjoitti:
Ja lopeta netin oireselostusten lukeminen. On ihan tavallista, että esim kuvittelee olevansa sairastunut vaikka mihin, kun vain vähän lukee jotain lääkärikirjaa.
Käyn tälläkin hetkellä oireideni takia ammattiauttajalla, mutta niiden syy ei ole selvinnyt.
Ap
Ja jos joku kysyy, niin olen siis neitsyt (jos tuota hyväksikäyttöä ei siis ole tapahtunut). Silti pystyn tuntemaan, miltä tuo kaikki on tuntunut.
Ap
Harmi, ettei ammattiauttajasta ollut apua. On varmaan poissuljettua, että ottaisit pojan puhutteluun ja kysyisit suoraan onko mitään tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Harmi, ettei ammattiauttajasta ollut apua. On varmaan poissuljettua, että ottaisit pojan puhutteluun ja kysyisit suoraan onko mitään tapahtunut?
En uskalla eikä varmaan tulisikaan paikalle/suostuisi puhumaan kanssani (enkä ole varma, luottaisinko hänen sanaansa). Kyseinen henkilö on nyt jo lähes 20v, minä olin tuohon aikaan 13, nyt pian 15.
Ap
Mene gynelle, se varmaan näkee onko merkkejä sukupuoliyhteydestä tms. Jos et tietoisesti kerta ole seksiä harrastanut
Vierailija kirjoitti:
Mene gynelle, se varmaan näkee onko merkkejä sukupuoliyhteydestä tms. Jos et tietoisesti kerta ole seksiä harrastanut
Loin tunnuksen.
Mutta käytän siis tamponia, voiko se vaikuttaa tuohon jotenkin?
Ap (nyt minun ei pidä varmaankaan enää merkitä tuota?)
Netti on oikeassa. Traumat voivat aktivoitua vuosienkin päästä. Siihen riittää yksikin laukaiseva tekijä, kuten tuoksu, ääni tms.
Unohtaminen on psyyken keino estää ihmistä hajoamasta. Asian mieleen nouseminen on merkki siitä, että trauman työstäminen on alkanut. Siihen tarvitset ammattiapua heti!
Soita raiskaustukikeskukseen, saat apua. Tsemppiä!
Olen itsekin sitä mieltä, että selvästihän sinua on käytetty seksuaalisesti hyväksi (mm. tuo, että pystyt tuntemaan kaiken, vaikka olet neitsyt).
Ota yhteyttä raiskaustukikeskukseen.
Miksi ylipäätään pidät niitä ensisijaisesti valemuistoina?
Kyllikki kirjoitti:
Miksi ylipäätään pidät niitä ensisijaisesti valemuistoina?
Veikkaisin, että ap yrittää suojella omaa mielenterveyttään näin.
Up