Olen ihan surkea äiti loma-aikoina :(
Ketuttaa, harmittaa ja hävettää. En ole yhtään lomaihminen, en ole koskaan tykännyt pitkistä lomista ja turhaudun helposti. En siis köki loma-aikoja sisällä, vaan niiden kotipäivien vastapainoksi tavataan toki ystäviä, tehdään asioita, ulkoillaan paljon ja niin edelleen.
Jotenkin olen vain koko ajan kireä, ylivirittyneessä tilassa ja turhautunut. Hävettää, koska lomanhan pitäisi olla rentoa ja mukavaa aikaa! Sama tunne oli äitiysvapaalla, etenkin loppua kohden, ja siksi päädyinkin laittamaan lapsen 1v4kk ikäisenä päivähoitoon ja jatkaa itse opintojani. Toki sekin oli raskasta, mutta olin huomattavasti tasaisempi kun sain "käytettyä aivojani" jotenkin, olin sellainen... tyyni?
Nyt siis taas tuntuu, että kaikki kiristää ja suoraansanottuna v*tuttaa. Lapsi on vieläpä maailman helpoin (siis oikeasti todella helppo ja miellyttävä, ei kiukkua tai turhia itkeskele jne), sekös vasta lisääkin huonoa omatuntoa kun elämä on helppoa ja silti olen kireä kuin viulunkieli.
Älkääkä käsittäkö väärin, rakastan lastani ja olen todella onnellinen saadessani viettää hänen kanssaan aikaa - en siis mitenkään halua häntä ns. pois jaloista, mutta tuntuu että oma pää ei kestä lomailua - lapsen kanssa tai ilman (sama ollut siis jo ennen äitiyttä).
Onko täällä muita, joilla on ikinä samankaltaisia tuntemuksia? Miten te selviätte, miten pidätte itsenne järkevinä?
1,5 kuukautta lomailtu, kuukausi edessä... Loputon kuukausi... :D
Kommentit (3)
Mun pitää aina kehittää itselleni joku projekti tai haaste. Viimeksi ompelin verhot. En osaa ommella joten haastetta riitti :)
Siinä sitten poika 3v leikkeli omia kankaita kun mä ihmettelin miten kaverin kone toimii.
Pakko haastaa itseään ja tehdä jotain uutta, muuten tulee samaa vikaa kuin ap:lla, kireä ja kiukkuinen.
Tänä kesänä rakennan kirjahyllyn
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on niin pitkä loma? Jos lukisit jotain haastavaa, opettelisit uutta kieltä yms?
Koska tämä oli ensimmäinen opiskelu- ja päivähoitovuosi äitiysvapaan jälkeen, ja ajattelin että meille tekee hyvää lomailla pitempään kuin kuukausi, koska vuosi on ollut kummallekin uusi ja osaltaan toki myös raskas. Ajattelin, että ehkä nyt pidempi loma maistuu, kun on tullut aherrettua opintojen parissa ja että lapselle tekee hyvää olla pari kuukautta kotona (ja tekeekin!!! On tänä aikana mm. oppinut kuivaksi, puheenkehitys ja mielikuvitus ottanut valtavia harppauksia lyhyessä ajassa, on selkeästi todella vapautunut ja hyväntuulinen - siksi hävettääkin, että itse olen niin kireä kun lapsi on aivan elementissään ja aivan upea) ihan rauhassa.
Täytyisi tosiaan ottaa jokin haaste itselle! :)
ap
Miksi sulla on niin pitkä loma? Jos lukisit jotain haastavaa, opettelisit uutta kieltä yms?