Voiko ihminen "muuttua" aseksuaaliksi?
Sen jälkeen kun edellinen suhteeni (useita vuosia kestänyt tavallinen heterosuhde, seksiä oli ja nautin siitä) päättyi reilu vuosi sitten, en ole ollut edes vähän kiinnostunut yhdestäkään ihmisestä seurustelu- tai seksimielessä. Ei vaan kiinnosta. Eikä edellisestä suhteesta siis jäänyt mitään traumoja, enkä jäänyt riipaisevasti kaipaamaan exääni tjtn. Ennen tuota suhdetta saattoi ainakin joku näyttelijä sytyttää, vaikkei oikeassa elämässä keneenkään olisi törmännytkään. Nyt nekään ei kiinnosta. Ei minkäänlaista haaveilua, himoa tai kiinnostusta ketään kohtaan. Paluu otsikon kysymykseen.
Kommentit (40)
"Miksi ihmiset miettivät tällaisia lokeroita? Jos sinua ei paneta, mutta olo on muuten hyvä, niin so what? Nauti siitä, että voit keskittyä muihin asioihin. Jossain vaiheessa todennäköisesti alkaa tehdä mieli seksiä, mutta jos ei, niin nautit silti elämästäsi. Ei se seksi mikään itsetarkoitus elämässä ole."
Hyvä kysymys. Vastaan nyt vain omasta puolestani, että saatan tällaista asiaa miettiä ihan siinä kuin muutenkin yritän hieman arvioida, että mitä olen tehnyt mahd. oikein, mitä väärin. Tai missä vosin olla parempi ja mikä vaatii korjausta ja mikä on, ainakin "ihan hyvä" nykyisellään. - Seksi on periaatteesa ihan "tuttu ja tavallinen" asia. Toisaalta koska itse en ole harrastanut seksiä kenenkään kanssa hyvin pitkään aikaan, niin en sano, että se varsinaisesti haittaisi...Mutta, mutta. Enemmän kuin seksiä kaipaisin läheisyyttä ja toisen läheisien ihmisen osoittamaa kiinnostusta sekä henkisen että fyysisen puolen jakamista; muutakin kuin "vain" ystävyyttä. Vähän ehkä lattealtahan tämä näin todettuna kuullostanee. Itsenäisessä ja oma valtaisessa elämässäkin on toki erinoamiset puolensa.... Mitkään satunnaiset "paneskelut" eivät ole oiken minua varten. - Mutta en tuomitse heitä, jotka hakevat sellaisista itselleen tyydytytstä ja nautintoa.
Paljon asiallisia ja mielenkiintoisia vastauksia! Kiitos niistä.
Lisäisin vielä, että kun moni on painottunut nimenomaan sitä haluttomuutta seksiin, niin itselläni on (ainakin ollut tähän mennessä) suuri painotus parisuhteessa: Yhden yön jutut tai pelkkä seksisuhde jonkun kanssa ei ole ikinä tuntunut yhtään sellaiselta mitä haluaisin, joten nyt kun tuntuu, etten halua parisuhdettakaan, niin samalla on tippunut kaikki kiinnostus seksuaaliseen kanssakäymiseen.
Ja itselleni hassuinta on, että huomaan nauttivani tästä. Leijun vain tietynlaisessa tyhjässä vapaudessa, kun voin sivuuttaa kaikkien lehtien kaikki parisuhde- ja seksivinkit ja huokaista helpotuksesta tämän palstan parisuhde/seksi/miehet vastaan naiset keskusteluille, kun ne eivät vain tunnu koskettavan omaa todellisuutta mitenkään. Ja voin lähteä joka päivä ulos tietäen, ettei kiinnosta hittojakaan mitä yksikään vastakkaisen sukupuolen edustaja ulkonäöstäni tai potentiaalisesta seksikkyydestäni ajattelee. Eikä kukaan odota kotona. Tosi outoa, mutta myös tosi vapaata. -Ap
Näin jälkikäteen huomasin, että bentsot veivät seksihaluni vuosikymmeniksi. Nyt harmittaa.
Ennen olin tosi seksuaalinen, mutta nykyään toisen ihmisen kosketus jopa halaus tuntuu pahalta. Onko muilla tällaista tullut vanhentuessa?
Ei välttämättä. Yksilöllistä mitä kokee. Ehkä työ vie voimat tai jokin muu energiat? Lepoa tarpeeksi? Joillakin hormonit räjähtävät 30+ jälkeen, muttei se tarkoita että on kumppani tai haluaisi painia pedissä, tai kenen tahansa kanssa. Suhde vaatii kai jotain luottamusta tai järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset miettivät tällaisia lokeroita? Jos sinua ei paneta, mutta olo on muuten hyvä, niin so what? Nauti siitä, että voit keskittyä muihin asioihin. Jossain vaiheessa todennäköisesti alkaa tehdä mieli seksiä, mutta jos ei, niin nautit silti elämästäsi. Ei se seksi mikään itsetarkoitus elämässä ole.
Tämä. Joka helvetin asialle pitää keksiä lokero, miksi???
Ihmisen seksuaalisuus muuttuu koko elämän ajan
Vierailija kirjoitti:
Ennen olin tosi seksuaalinen, mutta nykyään toisen ihmisen kosketus jopa halaus tuntuu pahalta. Onko muilla tällaista tullut vanhentuessa?
Tajusin eläneeni toisten elämää. Tähän tarvittiin suolaisen hintainen terapeutti. Lopussa kiitos seisoi ja uskalsin tehdä muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on omien rajojen asettamisongelma jos sallii jonkun tulla liian lähelle vaikka ei haluaisi, ettei pidä viestittää olevansa halukas jos ei kuitenkaan ole.
Lukemattomat asiat elämässä voivat aiheuttaa haluttomuutta joko lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa. Ei sillä ole mitään tekemistä aseksuaalisuuden kanssa. Aseksuaalisuus on yhtälailla synnynnäinen ominaisuus kuin heterous tai homouskin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon asiallisia ja mielenkiintoisia vastauksia! Kiitos niistä.
Lisäisin vielä, että kun moni on painottunut nimenomaan sitä haluttomuutta seksiin, niin itselläni on (ainakin ollut tähän mennessä) suuri painotus parisuhteessa: Yhden yön jutut tai pelkkä seksisuhde jonkun kanssa ei ole ikinä tuntunut yhtään sellaiselta mitä haluaisin, joten nyt kun tuntuu, etten halua parisuhdettakaan, niin samalla on tippunut kaikki kiinnostus seksuaaliseen kanssakäymiseen.
Ja itselleni hassuinta on, että huomaan nauttivani tästä. Leijun vain tietynlaisessa tyhjässä vapaudessa, kun voin sivuuttaa kaikkien lehtien kaikki parisuhde- ja seksivinkit ja huokaista helpotuksesta tämän palstan parisuhde/seksi/miehet vastaan naiset keskusteluille, kun ne eivät vain tunnu koskettavan omaa todellisuutta mitenkään. Ja voin lähteä joka päivä ulos tietäen, ettei kiinnosta hittojakaan mitä yksikään vastakkaisen sukupuolen edustaja ulkonäöstäni tai potentiaalise
Minusta kuulostaa siltä, että olet (ehkä ensimmäistä kertaa elämässäsi) sinut itsesi kanssa ja siksi sinun ei tarvitse ajatella, mitä muut miettivät tai "pitäisi harrastaa seksiä" tai "pitäisi olla parisuhde". Varsin terve muutos mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Meidän akasta ainakin tuli aseksuaali, olisi ennemmin alkanut vaikka lesboksi tai bi:ksi.
Onko sulla yhteinen vaimo muiden kanssa? Erikoista.
Voi muuttua. Nuorena olin kuin kani, piti saada monta kertaa päivässä. Nyt vanhempana ei tee mieli. Hormonitoiminta hiipunut. On vapauttavaa kun ei tarvitse enää juosta sen perässä.
Kai se pitää koittaa muuttaa issensä semmoseks, kun ei pelkästä himosta ja kaipuusta ole kuin kiusaa, mikäli psyyke kusee eli avioituminen ei onnistu eikä moraali salli huoraustakaan
Olen aseksuaali ja tuo, mitä ap kuvaat, ei mielestäni kuulosta aseksualilta. Aseksuaalisuuteen liittyy enemmänkin vastenmielisyys seksiä kohtaan kuin se, ettei kiihotu jostain ventovieraista näyttelijöistä tai ettei löydä itselleen sopivaa kumppania. Aseksuaali ei halua seksiä edes sellaisen ihmisen kanssa, jota rakastaa ja jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä. Useilla aseksuaaleilla ajatuskin seksistä tuntuu inhottavalta tai jopa kuvottavalta. Vähän sama kuin ihmisen, joka ei voi sietää vaikkapa maksalaatikkoa pitäisi pakolla sitä syödä. Itse koen, että tämä on ominaisuus joka ihmisessä joko on tai ei ole eikä se muutu.
Itselläni (N46) on sellainen ominaisuus, etten halua seksiä yleisesti ottaen koskaan. Haluan vain sitä yhtä miestä, jota rakastan.
Haluan häntä paljon mutta ajatuskin että olisi joku muu on hyvin epämiellyttävä, suorastaan ahdistava.
Uudessa suhteessa kestääkin aluksi aikaa, että voin harrastaa seksiä. Minun pitää olla oikeasti rakastunut, että haluan.
Mikä lie lokero tämmöinen, aivan sama. Olen hetero, kyllä, mutta en yleisesti ottaen edes huomaa missään ketään miehiä. Ovat yhtä epäseksuaalisia muumeja minulle kuin naisetkin. Kunnes rakkaus "sokaisee" tai paremminkin avaa silmäni.
Luulin että olin muuttunut aseksuaaliksi vuosia naimisiinmenon jälkeen. Olikin niin että muija lihos ja rumentui enkä tajunnut että oma haluttomuus johtui siitä. Otin eron ja taas panettaa. Nätimpien kanssa sitä vaan nussii enemmän.
Jaa-a,,,Nuorena haaveilin koko ajan seksistä, oli kaukoihastus joka kesti vuosia...En mennyt nukkumaan haaveilematta ihastuksestani. Kun yli parikymppisenä sain ekan kerran kokeilla seksiä oikeasti, nautin siitä valtavasti. Seksiä oli noin kolmikymppiseksi asti, yhden yön suhteista ei ole kokemusta. Nyt pian 20 vuotta ilman seksiä, alku vaikeaa ja kerran olin ihastunut ja seksi palasi mieleen ja haaveisiin. Mutta muuten on täysin kuivaa, aniharvoin edes itsetyydytystä. En enää ajattele seksiä, tuntuu kaukaiselta asialta jota tuskin elämääni enää ikinä tulee kuulumaan.
Aivot on meidän suurin seksuaalinen elin. Ite en ole harrastanut seksiä viiteen vuoteen kenenkään kanssa. Orgasmeja hoidan itselleni silloin tällöin, lähinnä rentoutumismielessä, aika arkista puuhaa. Tätä ennen olen ollut erittäin seksuaalinen ja nauttinut hommasta kyllä. Nyt ei kiinnosta, jaksa sitä vaivaa, pitäisi tutustua ja olla haluttava. Ja en edes ole kauheasti rupsahtanut tai mitään, ei tässä mistään häpeästä ole kyse. Nyt on näin. :)