Pojaltani oli kylässä otettu älypuhelin takavarikkoon, mitä mieltä?
13-vuotiaani oli kaverillaan ja olivat alkamassa syömään. Poika sai viestin ja luki sen, kun perheen äiti otti puhelimen hänen kädestään ja sanoi että heillä on kännykät ruokailun aikana kielletty. No ei siinä sen suurempaa draamaa, söivät ja sai puhelimensa takaisin. Mutta oliko käytös oikein? Olisi edes pyytänyt eikä ottanut kädestä.
Kommentit (216)
No en ois itse toiminut noin, ja kyllä mieleen tulee heti että onkohan kuitenkin ensin yritetty kehoittaa laittamaan puhelin pois.. sulla on nyt vaan pojan versio, toisen osapuolen versio voisi olla vähän erilainen.
Mutta mulle olisi ihan sama vaikka joku noin toimii, ei poikani tuollaisesta mulle varmaan edes muistaisi mainita.
Ei ole oikein kädestä viedä, tai ylipäätään viedä. Mutta poikasi olisi voinut odottaa ruokailun loppuun ja katsoa sitten viestin. Vähän ylireagointia tuolta äidiltä, olisi voinut sanoa ensin ja antaa sen puhelimen vaan olla...
Kannattasko nyt sitten viimein opettaa lapsilleen jonkulaiset tavat senkin puhelimen kanssa niin ei tarvitse tällaisesta itkeä.
Oma tupa, omat säännöt. Siihen ei ole edes curling-mammalla mitään sanottavaa.
"Maassa maan tavalla." "Meidän koti, meidän säännöt." Ei olisi tarvinnut ottaa, vaan pyynnön olisi pitänyt riittää, jos pojalla on käytöstavat. Mutta periaatteessa äiti oli oikeassa. Ruokapöydässä ollaan yhdessä niiden kanssa, jotka siinä pöydän ympärillä on.
Teinisi versio on tietenkin 100% totuus....
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Talossa talon säännöt. Olisihan tuo voinut sitä kauniisti pyytää eikä riuhtaista kädestä. Oliko pojalle selitettty säännöt ennen ruokailua?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuo ko. mamma on ensin kertonut pojalle tuon säännön. Aika epäreilua vaatia noudattamaan jotaon, mitä ei voi tietää!
Minusta on ihan sanomattakin selvää, että puhelinta ei näprätä ruokapöydässä.
Oliko se oikeasti kädessä? Jos se oli pöydällä ja siirsi sen pois, sen kummemmin miettimättä kenen puhelin. Teinit kyllä närkästyy tuostakin, puhelin on nykyään heille kuin yksi ruumiinosa.
Kiva kuulla, että tällaisia perheitä vielä on.
Olitko itse paikalla? Jos et ollut niin et voi tietää miten tilanne oikeasti meni.
Meilläkin on eteissessä kori, johon puhelimen voi laittaa leikin(vaapaehtoisesti), ruokailun yms. ajaksi.
Otimme opiksi, kun leikin tiimellyksessä puhelin hajoasi ja siitä vaadittiin korvauksia.
Säännöt on tehtyn lasten kavereille selviksi ja muissakin perheissä on otettu kyseinen sääntö käytäntöön.
Olet kuullut siitä teinin version. Vaikka onkin oma poika niin koita kuitenkin suhtautua siihen pienellä kritiikillä.
Värikynät on oivallinen ja mielenkiinnoinen lelu 13- vuotiaidenkin käyttöön. Meillä on tämä sääntö ja se ihan kerrotaan kavereille, eikä mitään kenenkään kädestä väkisin oteta, eikä ole ollut tarvettakaan, kun sääntöä on ihan kiltisti toteltu.
Meilläkin puhelimet pitää olla poissa ruokailun aikana. Keskitytään ruokailuun ja keskusteluun. Lasten ystävät ovat myös hyvin kasvatettuja eli ei ole onneksi ollut ongelmia. Uskon kuitenkin, että äiti on ensin sanonut asiasta. Ja ymmärrän kyllä, että ihminen voi tyrmistyä nähdessään huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Noudattamaan sellaista, mitä ei voi tietää?
Kyllä jotain on pahasti pielessä, jos 13v. ei ymmärrä tai tiedä, ettei ole sopivaa käyttää puhelinta ruokapöydässä. Ja vielä kylässä. Pöytätavat opetetaan kotona jo taaperoikäisestä alkaen.
Minulle ei tulisi mieleen alkaa vieraille etukäteen opettamaan, että ruokapöydässä ei käytetä kännykkää. Tää on minun tuttavapiirissäni niin itsestäänselvää, että ei sitä tarvitse erikseen kertoa. Samoin kuin kouluikäiselle ei tarvitse erikseen kertoa, että ruuan jälkeen sanotaan kiitos.
Jos lapseni kaveri alkaisi ruokapöydässä räplätä kännykkää, huomauttaisin asiasta siinä vaiheessa. En repisi puhelinta kädestä pois, vaan olettaisin että lapsi laittaa sen taskuun itse. En usko että missään vaiheessa takavarikoisin toisen lapsen puhelinta, mutta lapsi joka ei tottelisi pyyntöäni pistää puhelin taskuun ruokapöydässä, ei saisi meillä jatkossa ruokailla enää.
Kädestä ottaminenhan voi toki olla äkäinen riuhtaisu, mutta yhtä hyvin myös rauhallinen liike jolla hellästi tartutaan puhelimeen ja pistetään se esim. Sivupöydälle.
Riippuu kuka kertoo ja miten kertoo, haluaako tehdä ottamisesta negatiivisen vai neutraalin tapahtuman.
Olet kuullut vain teinisi version, ja kyläpaikan emännän versio voi hyvinkin olla erilainen. Sain kuitenkin käsityksen ettei lapsellesi ole korotettu ääntä tai muutoin hänen psyykkistä hyvinvointiaan uhattu.
Minusta ihan asiallista, jotkut säännöt ovat eri kodeissa sellaisia että niistä ei varoitella. Poikasi todennäköisesti oppi asian paremmin näin, kuin jos olisi huomautettu että kännykkä pois.
Ihme niuhotusta, jos poika nyt luki viestin ruokapöydässä, niin ei sen luulisi ketään häiritsevän.. Ahdistavaa elämää jos pitää jokaista liikettä alkaa miettimään. Jos meillä poika lukee tekstiviestin ruokapöydässä tai seuraa vaikkapa jalkapallo-ottelua tulospalvelusta, se on ihan ok, eikä siitä kukaan vedä hernettä nenään.
Ei ollut oikein äidiltä ihan kädestä viedä, mutta epäkohteliasta pojaltasi pöydässä käyttää puhelinta myös.