Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opiskella ruotsia?

Vierailija
13.07.2016 |

Syksyllä alkaa AMK ja olen viimeksi lukenut ruotsia 6 vuotta sitten. Olisiko vinkkejä mistä aloittaa kun tuntuu ettei mikään jää päähän

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain itseä kiinnostavia lehtiä tai lainaa kirjastosta joku lukemasi kirja ruotsiksi. Kun tarina on tuttu niin pysyt paremmin kärryillä. Tai kuuntele youtubesta jotain ruotsinkielistä äänikirjaa. Lue blogeja. Kun aihe on sulle tuttu ja kiinnostava niin et pian huomaakaan että kieli on muu kuin suomi!

Vierailija
2/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag inte kuis menee

Vara peppar duu missä pippuri on

Meet börjare tapaa pölhöjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin WordDivestä harjoitteluaikaa. Olen aina ollut umpisurkea ruotsissa, nyt kielen opettelu tuntuu jopa hauskaltaja motivoi. Myös syksyllä AMK edessä. Onhan tuo välillä vähän absurdi tai huvittava tuo ohjelma, mutta toimii kuin tauti. Olen tankannut sitä yli tunnin joka päivä ja tuloksia tulee huimasti.

Vierailija
4/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitko kenties ruotsinkieliseen koulutukseen vai mihin sä ruotsia siellä tarttet? Ne amk:n pakolliset kielikurssit on ihan naurettavia läpihuutojuttuja. Alkavat ihan alkeista, kun ei juuri kukaan osaa ruotsia edes auttavasti. Ja tämä vielä ns. hyvässä amk:ssa, jossa erillinen kielipainotusohjelma. Joten jossain maatiaiskoulussa varmaan vielä surkeampaa...

Vierailija
5/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ruotsinkielinen poikaystävä. Toimii!

Vierailija
6/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in Finland we have this thing called pakkoruåtsi. Aikamoista kyykytystä.

Vierailija
7/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingo on hyvä nettisivu opiskella ruotsia tai muita kieliä, opiskelukieli tosin on englanti.

Vierailija
8/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistäs tuollaisen löydät ja tapaat? - Tyttöystäväkin kävisi minulle. Vaan kun asun paikkakunnalla, jossa viimeisen viiden vuoden aikana ainoat paikat, jossa olen kuullut ruotsia puhuttavan täällä / lähialueella on kun avannut television, tai kuunnellut radiosta.. 

Vierailija
9/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä alkaa AMK ja olen viimeksi lukenut ruotsia 6 vuotta sitten. Olisiko vinkkejä mistä aloittaa kun tuntuu ettei mikään jää päähän

Ei AMK:n ruotsi ole lainkaan vaikeaa. Itse ainakin sain todella paljon palautettua mieleen noiden kurssien aikana. Tosin onnekseni minulla oli todella hyvä opettaja. Jonkun muun opettajan vetämänä olisi voinut olla paljon hankalampaa.

Jos sinulla on vanhat ruotsin oppikirjat tallessa, niin itse aloittaisin niistä. Tekstit ovat jollain tasolla tuttuja sinulle, joten pääset helpommin kärryille niitä lukemalla ja kirjan takana on jokaiseen tekstiin liittyvä sanasto, jolloin ei tarvitse sanakirjaa.

Vierailija
10/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitko kenties ruotsinkieliseen koulutukseen vai mihin sä ruotsia siellä tarttet? Ne amk:n pakolliset kielikurssit on ihan naurettavia läpihuutojuttuja. Alkavat ihan alkeista, kun ei juuri kukaan osaa ruotsia edes auttavasti. Ja tämä vielä ns. hyvässä amk:ssa, jossa erillinen kielipainotusohjelma. Joten jossain maatiaiskoulussa varmaan vielä surkeampaa...

Yllättävän vaikeaa oli omat kurssini kun luulin että helposti saa kiitettävän arvosanan. Ruotsiksi keskusteleminen oli vaikeaa kun siihen ei peruskoulussa tai lukiossa ollut valmennettu. Oli myös paljon uusia sanoja, ammattisanastoa joka piti opiskella.

Vierailija
11/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistäs tuollaisen löydät ja tapaat? - Tyttöystäväkin kävisi minulle. Vaan kun asun paikkakunnalla, jossa viimeisen viiden vuoden aikana ainoat paikat, jossa olen kuullut ruotsia puhuttavan täällä / lähialueella on kun avannut television, tai kuunnellut radiosta.. 

Olisi kiva kuulla lisää sinusta ja sinun ruotsinkielisestä tyttöystävästä. Siinä on vaan jotakin ihanaa kun kaksi tyttöä puhuu ruotsia. Siis aikuiset tytöt.

Vierailija
12/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän vaikeaa oli omat kurssini kun luulin että helposti saa kiitettävän arvosanan. Ruotsiksi keskusteleminen oli vaikeaa kun siihen ei peruskoulussa tai lukiossa ollut valmennettu. Oli myös paljon uusia sanoja, ammattisanastoa joka piti opiskella.

Itse sain pitää loppukokeessa pelkän puheen opettajalle ryhmäkeskustelun asemesta, koska olin kurssilla, jossa ei ollut oman luokkalaisia, enkä muutenkaan enää tuossa vaiheessa ollut enää koululla juurikaan, joten minun olisi ollut hankala tehdä heidän kanssan yhteistyötä. En sitten tiedä oliko tuo vaikeampaa vai helpompaa. Eipä ollut kukaan sekoittamassa ajatuksiani, mutta toisaalta ei myöskään ketään paikkaamassa jäätymistä. Treenasin tuon kuitenkin sen verran hyvin, että sain hyvän arvosanan.

Vierailija
13/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duolingoa suosittelen minäkin! Maksuton.

Vierailija
14/14 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädä radio ruotsinkieliselle kanavalle ja kuuntele aina kun ehdit - kummasti sitä alkaa ymmärtää parissa viikossa vaikka ensin olisi ihan pihalla. Ei tarvi keskittyä kuuntelemaan edes, kun joku päivä huomaa että hei tajusin mitä uutisissa sanottiin. Samoin tv:stä tulee ruotsinkieliseltä puolelta tai Areenasta paljon hyvää ohjelmaa. Jos löydät jonkun mikä oikeasti kiinnostaa niin on helpompi seurata. Kokeile myös lastenohjelmia aluksi! Ja lastenkirjoja, joissa kieli on yleensä vähemmän mutkikasta, ja sarjakuvia, joissa kuvat auttavat ymmärtämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme