Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutama tyhmä kysymys polttohautauksesta eli tuhkauksesta.

Idiootti kiittää vastauksista.
13.07.2016 |

Eräs omaiseni polttohaudataan nyt lähiaikoina ja etsin siksi siitä tietoa internetistä. Eräässä videossa sanottiin, että tuhkauurnassa on vain vainajan tuhka, ei muuta, ei siis esim. vainajan elimistössä mahdollisesti olleita tekoniveliä, ruuveja tms. Siis jos vaikka murtunutta luuta on jouduttu ruuveilla ja metallilevyillä laittamaan paikoilleen paranemisen vuoksi, niin ne poistetaan tuhkan joukosta. Mutta onko tuhkan joukossa tosiaan vain vainajan tuhka, kun eikö vainaja tuhkata arkussaan niin eikö sen arkun tuhka laiteta myös uurnaan? Vai poltetaanko vainaja ilman arkkua ja mitä arkulle sitten tapahtuu? Ainakin tämä minun läheiseni on hautajaisissa arkussa ennen tuhkausta.

Entä miten paljon uurna painaa yhdessä tuhkan kanssa? Luin, että ihmisestä tulee 4-5 litraa tuhkaa joten painaako tuhkakin sitten 4-5 kiloa? Entä paljonko siihen tulee uurnasta lisää painoa? Entä mitä tuhkalle tapahtuu haudassa, jos se lasketaan sinne uurnan kanssa? Ei kai se mätäne samaan tapaan kuin ruumis?

Entä kuinka pitkään kestää, että tuhkauksen jälkeen tuhka saadaan uurnassa laskettavaksi hautaan? Vai voiko siinä tapauksessa puhua haudasta sanan varsinaisessa merkityksessä, kun ihmistä ei lasketa arkussa hautaan vaan uurnassa paljon pienempään kuoppaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainaja poltetaan arkun kanssa. Uurna painaa noin 5kg tuhkauksen jälkeen. Tuhkaus on valmis viikon kuluttua hautajaisista. Uurnalle kaivetaan vain pieni kuoppa hautausmaalla. 

Vierailija
2/5 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisestä jää hyvin vähän tuhkaa. Arkusta jonkin verran. Tuhka sekoittuu maahan vähitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maasta sinä olet tullut ja maaksi on sinun jälleen tulevan.. vai miten se nyt menikään. Jos oikein ekologinen haluaa olla niin valitsee maatuvan uurnan. :)

Vierailija
4/5 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannoin isäni uurnan hautaan ja muistan ajatelleeni miten koomista on, että ison miehen ruumis ei painanut juuri enempää kuin esikoiseni syntyessään.

Mutta siis joo, vainaja tuhkataan arkussaan. Nykyään onneksi on jo olemassa tuhkaukseen paremmin soveltuvia kartonkiarkkujakin jotka on tosiaan tarkoitettu vain tuhkausta varten eikä ulkopuolelta kyllä juurikaan eroa tavalliseen arkkuun huomaa.

Vierailija
5/5 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän tuo oli etukäteen tietää mitä uurna painaa. Siellä kun se oli kappelissa, sukulaiset tuijotti ja minut oli valittu kantamaan uurna haudalle. Sellaiset 6kg ja rapiat, pystyi hyvin kantamaan. Jos olisi ollut 20kg olisi ollut jo vaikeaa.

Isä uurnassa. Puoli vuosisataa sitten isä kantoi minua kun olin kuuden kilon painoinen - nyt minä isää. Surullista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä