Mies olettaa että hoidan kaikki kotityöt
Ennen tapaamistamme mies asui pitkään yksin ja piti kotinsa siistinä ja vaatteet puhtaina. Nyt kun olemme naimisissa niin mies olettaa että hoidan kaikki kotityöt eli siivoamiset, pyykinpesut, tiskikoneet, lakanoiden vaihdot jne.. Maksamme elämisemme puoliksi eli hän ei mitenkään elätä minua tms. Mutta pitkän työmatkan takia hänen työpäivänsä venyy paljon pidemmiksi kuin minun eli ehdin olla enemmän kotona. Mies on sitä mieltä että sen vuoksi minun pitää hoitaa kaikki kotihommat. Periaatteessa ehdin kyllä hoitaa kotityöt sinä aikana kun mies matkaa työpaikaltaan kotiin, koska lapsia ei ole, mutta tilanne tuntuu kovin epäreilulta. Ja asumme kerrostalossa eli ns miestentöitä on aika vähän.. Jos vaadin miestä tekemään puolet hän suuttuu. Mitä mieltä olette?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se pidemmän työmatkan vaatima aika ? Kumpi omistaa asunnon? Kumpi vaatii tiettyä siisteystasoa kynttiläkuppeineen ja kesäverhoineen?
Mies vaatii siistimpää kotia, itse voisin elää rennomminkin. Enkä harrasta kynttiläkuppeja tai kesäverhoja. Ei tosin onneksi mieskään. Pidempään työmatkaan sillä menee päivässä melkein 2,5 tuntia enemmän kuin minulla. Lomalla se tekee kyllä kotitöitä. Mutta sen mielestä on reilua että molemmilla on saman verran löhöilyaikaa eli minun kuuluu hoitaa kotityöt koska jos hän tekee puolet niin on epäreilua että minä saan löhöillä tai kulkea harrastuksissa arkena pari tuntia enemmän kuin se. Eli mieskin haluaa tasa-arvoa mutta ajattelee asian ihan eri vinkkelistä kuin minä. Ja suuttuu jos vaadin tekemään puolet siis siksi että jos vaadin niin sen mielestä en ymmärrä että se raataa töissä enkä tue sitä.
Teidän tapauksessa (miehellä menee töisssä & työmatkalla 2,5h pidempään) totta helkutissa sinun on tehtävä enemmän kotihommia, ei kaikkea mutta selkeästi enemmän.
Joo olen samaa mieltä että minun tulee tehdä enemmän ja teenkin ihan mielelläni. Aloitukseni koski kuitenkin sitä että minun pitäisi tehdä kaikki.
Ihan vertailun vuoksi kerron omasta parisuhteestani. Olemme olleet 10 vuotta naimisissa. Hoidamme kotityöt puoliksi. Mies hoitaa pyykit, minä viikkaan. Mies hoitaa tiskit, minä imuroin. Mies hoitaa autot ym. ja minä pyyhin pölyt ja pidän yleistä järjestystä yllä kaapeissa ym. Mies pesee vessan ja hoitaa koiran asiat (lenkit ym toki puoliksi) ja minä käyn kaupassa. Minä teen ruoat ja mies hoitaa pankkiasiat.
Ei ole tarkoitus tällä patsastella, että onpas meillä asiat hienosti, vaan antaa ihan elävän elämän esimerkki, että miehet voivat tehdä tasavertaisesti kotitöitä. Meillä ei kirjallista listaa ole tehty, mutta aikanaan ollaan sovittu mitkä hommat kumpikin pääasiassa hoitaa niin kumpikin huolehtii oman osansa kuntoon. Lennossa voi toki vaihtaa hommia, mutta omissa rutiineissa eläminen on arjessa helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies tee mitään. Teen vuorotyötä ja mies ei. Siivoan yksin pesen pyykit hoidan lapset käyn kaupassa teen ruuat ja palkinnoksi saan vielä haukut kuinka idiootti olen. Jos mies esim lämmittää saunan kun olen töissä ei hän koskaan pidä sitä lämpimänä minulle. Olen normaalivartaloinen ja huolehdin itsestäni.
Hei täällä sama! Meillä tosin on sama työaika 8-16 eikä ole lapsia. Minä teen joka ikisen kotityön ja mies ei viitsi edes sormeaan liikauttaa, jos mies sattuu tulemaan kotiin ennen minua vaikka hänellä onkin pidempi työmatka, odottaa hän että minä tulen tekemään ruuat valmiiksi. JA kaiken huippu, ei vie edes koiraa pissalle jos tulee ennen minua, ei edes sillä välin kun teen ruuan. Teen sitten ruuan ensin ja vien koiran ulos sen jälkeen. Sitten jos jotain asiaa ei ole hoidettu niinkuin miehen mielestä pitäisi, saan kuulla "pitääkö mun tämäkin asia hoitaa" tai kuinka hänen yksinasuva miespuolinen ystävänsä pitää kämppänsä tiptop-kunnossa ja on kumma että mies hoitaa kotihommat paremmin kuin minä. Ja tulisi kuulemma kengänkuva perseelle, jos en kotitöitä tekisi. Kuulostaa ihan hirveelle juu u, mutta olen tottunut tilanteeseen eikä minua enää edes hetkauta se että hän ei tee mitään.
Ja nyt ne feministit sitten repii verkkarinsa.
Tässä kuvaamassasi parisuhteessa minua ei järkytä edes eniten se, että sinä hoidat kaiken, vaan se miten mies puhuu sinusta ja näkemästäsi vaivasta. Mies ei arvosta sinua lainkaan, olet kodinkone, jonka kuuluukin hoitaa asiat. Olisi eri asia vaikka tekisitkin kaiken yksin, mutta mies edes arvostaisi tekemääsi työtä kiittämällä ja ihailemalla miten hienosti hoidat kaiken. Oletteko harkinneet pariterapiaa? Teillä ei tunnu olevan ainakaan miehen puolelta kiintymystä tai rakkautta.
Eikä kirjoittajan puolelta mitään itsekunnioitusta. Mutta mikäs siinä, jos noin haluaa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se pidemmän työmatkan vaatima aika ? Kumpi omistaa asunnon? Kumpi vaatii tiettyä siisteystasoa kynttiläkuppeineen ja kesäverhoineen?
Mies vaatii siistimpää kotia, itse voisin elää rennomminkin. Enkä harrasta kynttiläkuppeja tai kesäverhoja. Ei tosin onneksi mieskään. Pidempään työmatkaan sillä menee päivässä melkein 2,5 tuntia enemmän kuin minulla. Lomalla se tekee kyllä kotitöitä. Mutta sen mielestä on reilua että molemmilla on saman verran löhöilyaikaa eli minun kuuluu hoitaa kotityöt koska jos hän tekee puolet niin on epäreilua että minä saan löhöillä tai kulkea harrastuksissa arkena pari tuntia enemmän kuin se. Eli mieskin haluaa tasa-arvoa mutta ajattelee asian ihan eri vinkkelistä kuin minä. Ja suuttuu jos vaadin tekemään puolet siis siksi että jos vaadin niin sen mielestä en ymmärrä että se raataa töissä enkä tue sitä.
Teidän tapauksessa (miehellä menee töisssä & työmatkalla 2,5h pidempään) totta helkutissa sinun on tehtävä enemmän kotihommia, ei kaikkea mutta selkeästi enemmän.
Jos kumpikaan ei elätä toista, kummatkin tekevät saman verran kotitöitä.
Mies voi aivan hyvin heiluttaa rättiä sen vartin päivässä ja siivota omat jälkensä ilman että selkä katkeaa, koska sellainen onnistuu multakin, naiselta jonka päivä työmatkoineen ja iltakouluineen on minimissaa 12 ja toisinaan jopa 15-16 tuntia.Ei muuten estä 15 minsan pikasiivousta päivittäin. Ap:n mies on ihme uuvatti.
Olen pitänyt täysihoitolaa jo turhan kauan.
Mies kilahtaa heti jos pyydän tekemään jonku homman.Eli en pyydä koskaan.
Huutaa että mun pitää stna! PKLE! vaihtaa autoihin renkaat ja öljyt.
Työkaverinsa luona (nainen) kyllä mielellään käy "auttelemassa, kun ei sillä oo nyt miestä".
Naurattais muttei jaksa.
Oon ollu aina tällainen kynnysmatto, en oikein osaa pitää puoliani.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siis meidän näkemysero tasa-arvosta. Minun mielestä molempien pitäähoitaa kotitöitä. Miehen mielestä taas molemmat ansaitsee saman verran töistä ja kotitöistö vapaata rentoutumisaikaa päivässä. Ap.
No eihän se niin mene. Mieluummin minä ainakin istuisin bussissa tms selaamassa kännykällä nettiä kuin siivoisin kotona. Tottakai on mukavampi tulla puhtaaseen kotiin, kuin tulla aiemmin kotiin laittamaan se koti puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverinsa luona (nainen) kyllä mielellään käy "auttelemassa, kun ei sillä oo nyt miestä".
Naurattais muttei jaksa.
Miehellä taitaa olla suhde? Jos ei suhdetta niin ihastus tähän ressukka työkaveriin, jota pitää jelppiä toisin kuin sinua. Samat neuvot sinulle kuin ap:lle, istukaa alas ja listaa tekemään. Jos ei tee, niin sinä teet sen. Mutta eihän tuo teidän suhde kuulosta tasavertaiselta ja kumppania kunnioittavalta. Myös pariterapiassa voi varmaan käydä läpi sitä, miten toinen puoliso pitää toista itsestään selvyytenä eikä arvosta toisen vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Naurattais muttei jaksa.
Ihan järkyttävää. Älä tee enää mitään miehen eteen vaan keskitä kaikki jutut itseesi, jotta alat kasvaa niin että voit elää ilman tuollaista pettävää ja ahdistavaa niljaketta elämässäsi.
Aviomieheni on tainnut saada tällasen mallin kotoaan, koska äitinsä passaa isäänsä koko ajan ja äitinsä tekee kaikki kotihommat, isänsä saa rentoutua sohvalla sillä aikaa. Milläs tällaista mallia kääntämään miehen päässä? Ap.
Meillä mies maksaa AINA ruokakaupassa ja vie minut noin 1-2x viikossa ulos syömään. Vastaavasti minä taas hoidan kaikki kotityöt.
Tämä järjestely sopii minulle täydellisesti, sillä kaikki se raha mikä menisi ruokakauppaan jää minulle; käyn kampaajalla, shoppailemassa jne.. Miehellekkin tämä sopii vallan mainiosti ;)
Vierailija kirjoitti:
Naurattais muttei jaksa.
Olet kodinkone. Ja kodinkoneen ajoittainen reistaaminen ottaa toki päähän. Et ole kumppani, rakastettu, paras ystävä, ihailun kohde eikä sinua vaalita tai sinun eteesi nähdä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies tee mitään. Teen vuorotyötä ja mies ei. Siivoan yksin pesen pyykit hoidan lapset käyn kaupassa teen ruuat ja palkinnoksi saan vielä haukut kuinka idiootti olen. Jos mies esim lämmittää saunan kun olen töissä ei hän koskaan pidä sitä lämpimänä minulle. Olen normaalivartaloinen ja huolehdin itsestäni.
Hei täällä sama! Meillä tosin on sama työaika 8-16 eikä ole lapsia. Minä teen joka ikisen kotityön ja mies ei viitsi edes sormeaan liikauttaa, jos mies sattuu tulemaan kotiin ennen minua vaikka hänellä onkin pidempi työmatka, odottaa hän että minä tulen tekemään ruuat valmiiksi. JA kaiken huippu, ei vie edes koiraa pissalle jos tulee ennen minua, ei edes sillä välin kun teen ruuan. Teen sitten ruuan ensin ja vien koiran ulos sen jälkeen. Sitten jos jotain asiaa ei ole hoidettu niinkuin miehen mielestä pitäisi, saan kuulla "pitääkö mun tämäkin asia hoitaa" tai kuinka hänen yksinasuva miespuolinen ystävänsä pitää kämppänsä tiptop-kunnossa ja on kumma että mies hoitaa kotihommat paremmin kuin minä. Ja tulisi kuulemma kengänkuva perseelle, jos en kotitöitä tekisi. Kuulostaa ihan hirveelle juu u, mutta olen tottunut tilanteeseen eikä minua enää edes hetkauta se että hän ei tee mitään.
Tässä kuvaamassasi parisuhteessa minua ei järkytä edes eniten se, että sinä hoidat kaiken, vaan se miten mies puhuu sinusta ja näkemästäsi vaivasta. Mies ei arvosta sinua lainkaan, olet kodinkone, jonka kuuluukin hoitaa asiat. Olisi eri asia vaikka tekisitkin kaiken yksin, mutta mies edes arvostaisi tekemääsi työtä kiittämällä ja ihailemalla miten hienosti hoidat kaiken. Oletteko harkinneet pariterapiaa? Teillä ei tunnu olevan ainakaan miehen puolelta kiintymystä tai rakkautta.
Kyllä minä miestäni rakastan ja hän minua. Kyllä hän sitten tietysti kavereilleen kehuu kuinka minä teen kaiken kun hän makaa sohvalla, että saisi ihailua ja arvostusta itseään kohtaan. Satunnaisesti ihmettelee kuinka hyvät oltavat hänellä oikeasti onkaan, kun tajuaa mitä kaikkea minä teen. Miehet ihmettelee miten hyvää vaimomateriaalia olen, naiset tylyttää kuinka mies ansaitsisi parempaa. Karuahan tämä on
Vierailija kirjoitti:
Aviomieheni on tainnut saada tällasen mallin kotoaan, koska äitinsä passaa isäänsä koko ajan ja äitinsä tekee kaikki kotihommat, isänsä saa rentoutua sohvalla sillä aikaa. Milläs tällaista mallia kääntämään miehen päässä? Ap.
Te voitte valita neljästä vaihtoehdosta:
1. Jatkaa ennallaan.
2. Mies älykkäänä yksilönä ymmärtää, ettet ole äitinsä ja teillä on erilainen suhde ja eri tilanne -> tasoitatte kotitöiden jakautumista
3. Sinä lakkaat välittämätstä ja taivut kohtaloosi nurkumatta.
4. Ette löydä yhteisymmärrystä ja eroatte.
Jätätkö sä sitten jotain tekemättä periaatteesta? Miten voit olla, jos ei saa kaikkea tehtyä kerralla?
Eikä kaikki hommat ole kerralla tehtävissä.. Jos sä peset pyykit, niin mies varmaan hoitaa kaapittamisen? Sä lataat tiskarin, mies voinee tyhjentää. Kaupassa voi käydä suunnitellusti etukäteen jne.
Jos vaatii, niin hän nyös sitten hemmitelkoot sua enemmän. Vie ulos syömään, mistä tykkäätkin.
Kaveri pariskunta ratkaisi tilanteen, kun mies ehdi/viitti kotitöitä tehdä, niin hän palkkasi siivoojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te voitte valita neljästä vaihtoehdosta:
1. Jatkaa ennallaan.
2. Mies älykkäänä yksilönä ymmärtää, ettet ole äitinsä ja teillä on erilainen suhde ja eri tilanne -> tasoitatte kotitöiden jakautumista
3. Sinä lakkaat välittämätstä ja taivut kohtaloosi nurkumatta.
4. Ette löydä yhteisymmärrystä ja eroatte.
Juu. Mielenkiinnolla huomaan, että kukaan ei ole ollut aviomieheni puolella asiassa täällä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä miestäni rakastan ja hän minua. Kyllä hän sitten tietysti kavereilleen kehuu kuinka minä teen kaiken kun hän makaa sohvalla, että saisi ihailua ja arvostusta itseään kohtaan. Satunnaisesti ihmettelee kuinka hyvät oltavat hänellä oikeasti onkaan, kun tajuaa mitä kaikkea minä teen. Miehet ihmettelee miten hyvää vaimomateriaalia olen, naiset tylyttää kuinka mies ansaitsisi parempaa. Karuahan tämä on
Vali vali. Tee asille jotain. Ilmoita miehelle että hommaan tulee nyt muutos!!! Tai sitten jos mies ei tee osuuttaan, hän voi palkata siivoojan tekemään osuutensa. Kai mies edes muistaa hemmotella sinua kiitokseksi, eli vie USEIN syömään tms? Ravintolaan vieminen kuukausien välein 50€ laskulla ei riitä. NYT HYVÄ NAINEN ala vaatia!!!!! Miehes vaan näkee sinut haluttavampana kun arvostat ittees
Vierailija kirjoitti:
Jätätkö sä sitten jotain tekemättä periaatteesta? Miten voit olla, jos ei saa kaikkea tehtyä kerralla?
Eikä kaikki hommat ole kerralla tehtävissä.. Jos sä peset pyykit, niin mies varmaan hoitaa kaapittamisen? Sä lataat tiskarin, mies voinee tyhjentää. Kaupassa voi käydä suunnitellusti etukäteen jne.
Jos vaatii, niin hän nyös sitten hemmitelkoot sua enemmän. Vie ulos syömään, mistä tykkäätkin.
Kaveri pariskunta ratkaisi tilanteen, kun mies ehdi/viitti kotitöitä tehdä, niin hän palkkasi siivoojaan.
Minulla käy sinkkunaisenakin siivooja. En todellakaan ryhtyisi käyttämään vapaa-aikaani siivoamiseen ihan vaan siksi, että joku toinen niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se mies sieltä työmatkalta onnistuisi laittamaan ne pyykit sinne koneeseen? Napin painaminen on kamala ponnistus?
Huomaa et äippä pesee sun pyykit, kuuluu siihen muutakin, kuin tuo, ennenkuin ne vaatteet on silitettynä ja viikattuna kaapissa.
Nooh, kaikestahan voi saada riidan aikaiseksi. Kahden aikuisen kerrostalokodissa ei kyllä oikeasti saa siivoukseen ym. Kulumaan kovin paljon päivittäin aikaa. Ajattelisin että se joka ehtii, tekee vähän enemmän muutoin toiselle ei jää vapaa- aikaa ollenkaan. Mutta voittehan te sopia siivouspäivänkin jolloin hommat hoidetaan yhdessä. En kyllä viittis tollasesta ees tapella. Terkuin kolmen lapsen äiti ok- talossa, hommaa riittää...
Vietättekö te kaiken vapaa-ajan yhdessä? Eli kun mies tulee töistä niin teillä on tosiaan kaikki aika parisuhdeaikaa kunnes taas aamulla lähdette töihin? Jos näin, ehdota että osa siivouksesta otetaan mukaan parisuhdeaikaan ja sinä siivoat jonkun osuuden miehen työmatkan ajalla, mutta voit myös harrastaa, tavata ystäviä tai ihan vaan levätä.