Mies olettaa että hoidan kaikki kotityöt
Ennen tapaamistamme mies asui pitkään yksin ja piti kotinsa siistinä ja vaatteet puhtaina. Nyt kun olemme naimisissa niin mies olettaa että hoidan kaikki kotityöt eli siivoamiset, pyykinpesut, tiskikoneet, lakanoiden vaihdot jne.. Maksamme elämisemme puoliksi eli hän ei mitenkään elätä minua tms. Mutta pitkän työmatkan takia hänen työpäivänsä venyy paljon pidemmiksi kuin minun eli ehdin olla enemmän kotona. Mies on sitä mieltä että sen vuoksi minun pitää hoitaa kaikki kotihommat. Periaatteessa ehdin kyllä hoitaa kotityöt sinä aikana kun mies matkaa työpaikaltaan kotiin, koska lapsia ei ole, mutta tilanne tuntuu kovin epäreilulta. Ja asumme kerrostalossa eli ns miestentöitä on aika vähän.. Jos vaadin miestä tekemään puolet hän suuttuu. Mitä mieltä olette?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mies sieltä työmatkalta onnistuisi laittamaan ne pyykit sinne koneeseen? Napin painaminen on kamala ponnistus?
Miesten käsitys pyykinpesusta: pelkkä napin painallus. No se on kyllä huomattu. Jos mies pesee pyykkiä, niin jotenkin se pyykin lajittelu unohtui, pesuaineet ovat väärissä lokeroissa, väärä ohjelma valittu ja tietenkään pyykkejä ei tajuta ripustaa kuivumaan, kun kone pysähtyy. Pahimmassa tapauksessa pyykit ovat pilalla, mutta yleensä selviää sillä, että pesee uusiksi. Joskus on onnea, että voi vaan ripustaa pyykit kuivumaan. Mutta joo, pyykit saadaan pestyä ja kuivattua, niin sitä päivää en edelleenkään ole nähnyt, että ne pyykit viikataisiin ja laitettaisiin kaappeihin miehen toimesta. Eli miehet todellakin luulevat pyykinpesun olevan pelkkä napin painallus.
No minun aviomies kyllä tietää että pyykinpesu vie aikaa ja vaivaa koska pitää ripustaa ja odottaa kotona kun kone pesee jne. Hänhän pesi monta vuotta yksin asuessaan kaikki pyykkinsä.
Ehkä yksi ongelmani on se, että koskaan en saa kiitosta. Jos mies edes kiittäisi niin jaksaisin paremmin hoitaa kaikki. Ap.Kun kerran ei tule kiitosta, olisiko se ja sama mennä lakkoon? Jätät vaan asioita tekemättä ja katsot, mihin asia kehittyy: alkaako mies siivota itse, ehdotella yhteistä siivouspäivää vai moittia sinua.
Kokeiltu. Alkaa moittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies tee mitään. Teen vuorotyötä ja mies ei. Siivoan yksin pesen pyykit hoidan lapset käyn kaupassa teen ruuat ja palkinnoksi saan vielä haukut kuinka idiootti olen. Jos mies esim lämmittää saunan kun olen töissä ei hän koskaan pidä sitä lämpimänä minulle. Olen normaalivartaloinen ja huolehdin itsestäni.
Hei täällä sama! Meillä tosin on sama työaika 8-16 eikä ole lapsia. Minä teen joka ikisen kotityön ja mies ei viitsi edes sormeaan liikauttaa, jos mies sattuu tulemaan kotiin ennen minua vaikka hänellä onkin pidempi työmatka, odottaa hän että minä tulen tekemään ruuat valmiiksi. JA kaiken huippu, ei vie edes koiraa pissalle jos tulee ennen minua, ei edes sillä välin kun teen ruuan. Teen sitten ruuan ensin ja vien koiran ulos sen jälkeen. Sitten jos jotain asiaa ei ole hoidettu niinkuin miehen mielestä pitäisi, saan kuulla "pitääkö mun tämäkin asia hoitaa" tai kuinka hänen yksinasuva miespuolinen ystävänsä pitää kämppänsä tiptop-kunnossa ja on kumma että mies hoitaa kotihommat paremmin kuin minä. Ja tulisi kuulemma kengänkuva perseelle, jos en kotitöitä tekisi. Kuulostaa ihan hirveelle juu u, mutta olen tottunut tilanteeseen eikä minua enää edes hetkauta se että hän ei tee mitään.
Ja nyt ne feministit sitten repii verkkarinsa.
Tässä kuvaamassasi parisuhteessa minua ei järkytä edes eniten se, että sinä hoidat kaiken, vaan se miten mies puhuu sinusta ja näkemästäsi vaivasta. Mies ei arvosta sinua lainkaan, olet kodinkone, jonka kuuluukin hoitaa asiat. Olisi eri asia vaikka tekisitkin kaiken yksin, mutta mies edes arvostaisi tekemääsi työtä kiittämällä ja ihailemalla miten hienosti hoidat kaiken. Oletteko harkinneet pariterapiaa? Teillä ei tunnu olevan ainakaan miehen puolelta kiintymystä tai rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies tee mitään. Teen vuorotyötä ja mies ei. Siivoan yksin pesen pyykit hoidan lapset käyn kaupassa teen ruuat ja palkinnoksi saan vielä haukut kuinka idiootti olen. Jos mies esim lämmittää saunan kun olen töissä ei hän koskaan pidä sitä lämpimänä minulle. Olen normaalivartaloinen ja huolehdin itsestäni.
Hei täällä sama! Meillä tosin on sama työaika 8-16 eikä ole lapsia. Minä teen joka ikisen kotityön ja mies ei viitsi edes sormeaan liikauttaa, jos mies sattuu tulemaan kotiin ennen minua vaikka hänellä onkin pidempi työmatka, odottaa hän että minä tulen tekemään ruuat valmiiksi. JA kaiken huippu, ei vie edes koiraa pissalle jos tulee ennen minua, ei edes sillä välin kun teen ruuan. Teen sitten ruuan ensin ja vien koiran ulos sen jälkeen. Sitten jos jotain asiaa ei ole hoidettu niinkuin miehen mielestä pitäisi, saan kuulla "pitääkö mun tämäkin asia hoitaa" tai kuinka hänen yksinasuva miespuolinen ystävänsä pitää kämppänsä tiptop-kunnossa ja on kumma että mies hoitaa kotihommat paremmin kuin minä. Ja tulisi kuulemma kengänkuva perseelle, jos en kotitöitä tekisi. Kuulostaa ihan hirveelle juu u, mutta olen tottunut tilanteeseen eikä minua enää edes hetkauta se että hän ei tee mitään.
No onhan sinulla lapsi, ihan pahinta teinivaihetta elävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mies sieltä työmatkalta onnistuisi laittamaan ne pyykit sinne koneeseen? Napin painaminen on kamala ponnistus?
Miesten käsitys pyykinpesusta: pelkkä napin painallus. No se on kyllä huomattu. Jos mies pesee pyykkiä, niin jotenkin se pyykin lajittelu unohtui, pesuaineet ovat väärissä lokeroissa, väärä ohjelma valittu ja tietenkään pyykkejä ei tajuta ripustaa kuivumaan, kun kone pysähtyy. Pahimmassa tapauksessa pyykit ovat pilalla, mutta yleensä selviää sillä, että pesee uusiksi. Joskus on onnea, että voi vaan ripustaa pyykit kuivumaan. Mutta joo, pyykit saadaan pestyä ja kuivattua, niin sitä päivää en edelleenkään ole nähnyt, että ne pyykit viikataisiin ja laitettaisiin kaappeihin miehen toimesta. Eli miehet todellakin luulevat pyykinpesun olevan pelkkä napin painallus.
No minun aviomies kyllä tietää että pyykinpesu vie aikaa ja vaivaa koska pitää ripustaa ja odottaa kotona kun kone pesee jne. Hänhän pesi monta vuotta yksin asuessaan kaikki pyykkinsä.
Ehkä yksi ongelmani on se, että koskaan en saa kiitosta. Jos mies edes kiittäisi niin jaksaisin paremmin hoitaa kaikki. Ap.Kun kerran ei tule kiitosta, olisiko se ja sama mennä lakkoon? Jätät vaan asioita tekemättä ja katsot, mihin asia kehittyy: alkaako mies siivota itse, ehdotella yhteistä siivouspäivää vai moittia sinua.
Kokeiltu. Alkaa moittia.
Miten sinä reagoit tuohon moittimiseen? Aloitko kiltisti siivoamaan vai annoitko asioiden olla niin kauan, että miehen oli pakko tarttua toimeen?
Ongelma on siis meidän näkemysero tasa-arvosta. Minun mielestä molempien pitäähoitaa kotitöitä. Miehen mielestä taas molemmat ansaitsee saman verran töistä ja kotitöistö vapaata rentoutumisaikaa päivässä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa tuo miehen työmatka. Onko teillä joku erityissyy asua noin kaukana miehen töistä? Tienaako mies enemmän ja elättää teitä tuloillaan? Oletko ap vaatinut saada asua siinä ja mies haluaisi muuttaa lähemmäs työtään?
Jos on ihan tavalliset duunit ja tasapuolinen tulo- ja kustannusrakenne, eikä erityissyitä asuinpaikalle, tekisin ehkä vähän miestä enemmän kotitöitä, mutta en haluaisi täyttä vapaamatkustajaa kotiini.
Miehen työkohteet vaihtelee, osa on kauempanakin. Eli miehellä ei ole sellaista toimistoa tms jonka lähelle voisimme muuttaa. Sinänsä voisin kyllä muuttaa jos mies haluaisi. Mies tienaa suunnilleen saman verran, maksamme asiat puoliksi, mies ei elätä meitä. Ja siis, minulle on ok että teen vähän enemmän, mutta epäreilulta tuntuu että melkein aina kaikki jää minun tehtäväksi ja aviosiippa saa tulla valmiiksi siistiin kotiin ja ottaa kaapista valmiiksi puhtaat vaatteet aina.
Eli miehelläsi menee päivässä työmatkoineen aikaa yli kymmenen tuntia päivittäin. Mutta sinä et voi sitä pesukonetta pyörittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yksi ongelmani on se, että koskaan en saa kiitosta. Jos mies edes kiittäisi niin jaksaisin paremmin hoitaa kaikki. Ap.
Kunpa minunkin mieheni tekisi kaikki kotityöt, kunhan vain muistan sanoa "kiitos" enkelimäisesti hymyillen. Sääli kun en ole kiinnostunut naisista, ottaisin kyllä sinunlaisesi tyttöystävän niin ei ikinä enää tarvitsisi tehdä kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltu. Alkaa moittia.
Miten homma etenee siitä? Anna esimerkki keskustelusta niin katsotaan, voiko sitä saada seuraavalla kerralla uudelle uralle.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siis meidän näkemysero tasa-arvosta. Minun mielestä molempien pitäähoitaa kotitöitä. Miehen mielestä taas molemmat ansaitsee saman verran töistä ja kotitöistö vapaata rentoutumisaikaa päivässä. Ap.
Miehelläsi menee päivässä työmatkoineen ja valmistumisineen aikaa töihin noin 12 tuntia.
Ja tuntuu muutenkin että provohan sä olet, palstamammojen lempiaiheella. Uhritumisineen ja kotitöineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yksi ongelmani on se, että koskaan en saa kiitosta. Jos mies edes kiittäisi niin jaksaisin paremmin hoitaa kaikki. Ap.Ei sinun tarvitse jaksaa hoitaa kaikkea. Hoidat sen minkä jaksat ja mies hoitaa oman 1/3 osuutensa viikonloppuisin. Nyt istutte pöydän ääreen, kynä ja paperia käpälään ja kirjaatte ylös mikä on kenenkin vastuualue ja jaatte ensin välttämättömät kotityöt. Eli kuka hoitaa tiskit, entä pyykit (ja pyykeissä erikseen se viikkaus)? Kuka vaihtaa lakanat ja kuka imuroi?
Jos mies ei suostu mitään kotitöitä tekemään, eikä edes nöyränä kiitä sinua joka ikinen päivä saamastaan täysihoidosta, niin taidat itsekin tietää mitä tehdä seuraavaksi.
Olen monta kertaa ehdottanut kotitöiden jakamista vaikka paperille listaa. Mies ei suostu, pahastuu vaan. Lupaa silloin kyllä hoitaa, hoitaakin kaksi päivää mutta sitten "unohtaa" asian. Ja joo, mietin eroa joka päivä. Harmittaa vaan muuten hyvä avioliitto romuttaa tämän takia.
Laadi sinä se lista. Mies saa osallistua listan laadintaa jos haluaa, mutta jos ei osallistu, niin sinä kirjaat ylös mitä sinä hoidat ja mitkä taas ovat miehen hoidettava. Reippaasti kirjoitat sinne imurointi kerran viikossa ja lakanoiden vaihto. Sitten teippaat sen jääkaapin oveen ja ilmoitat miehelle, että tässä tämä nyt on ja suotavaa olisi sitä noudattaa, koska sinä et enää jaksa olla miehesi äiti.
Palkatkaa siivooja. Edes kerran-pari kuussa. Sen jälkeen pienet päivittäiset kotihommat eivät tunnu niin pahalta. Esim. kahden hengen pyykin pesu menee samassa kuin yhdenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeiltu. Alkaa moittia.
Miten sinä reagoit tuohon moittimiseen? Aloitko kiltisti siivoamaan vai annoitko asioiden olla niin kauan, että miehen oli pakko tarttua toimeen?
Yleensä suutun tai olen hiljaa mutta en ala siivoamaan koska ärsyttää moittiminen. Silloin mies siivoaa mielenosoituksellisesti ja vihaisesti ja tekee asiasta numeron. Ja tunnelma on pilalla, mutta miksi sen piti moittia alunperinkään. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yksi ongelmani on se, että koskaan en saa kiitosta. Jos mies edes kiittäisi niin jaksaisin paremmin hoitaa kaikki. Ap.Kunpa minunkin mieheni tekisi kaikki kotityöt, kunhan vain muistan sanoa "kiitos" enkelimäisesti hymyillen. Sääli kun en ole kiinnostunut naisista, ottaisin kyllä sinunlaisesi tyttöystävän niin ei ikinä enää tarvitsisi tehdä kotitöitä.
Minäkin ottaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se pidemmän työmatkan vaatima aika ? Kumpi omistaa asunnon? Kumpi vaatii tiettyä siisteystasoa kynttiläkuppeineen ja kesäverhoineen?
Mies vaatii siistimpää kotia, itse voisin elää rennomminkin. Enkä harrasta kynttiläkuppeja tai kesäverhoja. Ei tosin onneksi mieskään. Pidempään työmatkaan sillä menee päivässä melkein 2,5 tuntia enemmän kuin minulla. Lomalla se tekee kyllä kotitöitä. Mutta sen mielestä on reilua että molemmilla on saman verran löhöilyaikaa eli minun kuuluu hoitaa kotityöt koska jos hän tekee puolet niin on epäreilua että minä saan löhöillä tai kulkea harrastuksissa arkena pari tuntia enemmän kuin se. Eli mieskin haluaa tasa-arvoa mutta ajattelee asian ihan eri vinkkelistä kuin minä. Ja suuttuu jos vaadin tekemään puolet siis siksi että jos vaadin niin sen mielestä en ymmärrä että se raataa töissä enkä tue sitä.
Teidän tapauksessa (miehellä menee töisssä & työmatkalla 2,5h pidempään) totta helkutissa sinun on tehtävä enemmän kotihommia, ei kaikkea mutta selkeästi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha tässä kenenkään on repiä verkkareitansa. Ihmisiä kohdellaan sillä tavalla kuin he antavat itseään kohdeltavan. Jos et omastakaan mielestäsi ole minkään kunnioituksen arvoinen niin ehkäpä olet siinä ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa tuo miehen työmatka. Onko teillä joku erityissyy asua noin kaukana miehen töistä? Tienaako mies enemmän ja elättää teitä tuloillaan? Oletko ap vaatinut saada asua siinä ja mies haluaisi muuttaa lähemmäs työtään?
Jos on ihan tavalliset duunit ja tasapuolinen tulo- ja kustannusrakenne, eikä erityissyitä asuinpaikalle, tekisin ehkä vähän miestä enemmän kotitöitä, mutta en haluaisi täyttä vapaamatkustajaa kotiini.
Miehen työkohteet vaihtelee, osa on kauempanakin. Eli miehellä ei ole sellaista toimistoa tms jonka lähelle voisimme muuttaa. Sinänsä voisin kyllä muuttaa jos mies haluaisi. Mies tienaa suunnilleen saman verran, maksamme asiat puoliksi, mies ei elätä meitä. Ja siis, minulle on ok että teen vähän enemmän, mutta epäreilulta tuntuu että melkein aina kaikki jää minun tehtäväksi ja aviosiippa saa tulla valmiiksi siistiin kotiin ja ottaa kaapista valmiiksi puhtaat vaatteet aina.
Eli miehelläsi menee päivässä työmatkoineen aikaa yli kymmenen tuntia päivittäin. Mutta sinä et voi sitä pesukonetta pyörittää?
Hyvä neuvo, ap. Pistä miehen vaatteet koneeseen, ei niitä tarvitse lajitella. Nosta kuivamaan yhtenä myttynä. Se sama mytty on helppo tunkea vaatekaappiin. Mies voi sitten halunsa mukaan silittää vaatteet. Turha tehdä asioista monimutkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yksi ongelmani on se, että koskaan en saa kiitosta. Jos mies edes kiittäisi niin jaksaisin paremmin hoitaa kaikki. Ap.Kunpa minunkin mieheni tekisi kaikki kotityöt, kunhan vain muistan sanoa "kiitos" enkelimäisesti hymyillen. Sääli kun en ole kiinnostunut naisista, ottaisin kyllä sinunlaisesi tyttöystävän niin ei ikinä enää tarvitsisi tehdä kotitöitä.
Joo ymmärrän että tämä oli piikki minulle. Mutta kyllä kaikki varmaan ymmärsivät että en pelkällä kiitoksella kaikkea nyt aina haluaisi tehdä, vaan pointti on se että eniten harmittaa että toinen ei edes kerro arvostavansa mitä teen.
Aika järkyttävää luettavaa nämä kertomuksenne. Mitä saatte irti laiskasovinisteista joille olette ilmaisia tuheroita ja kotikoneita?
Olen vahvasti sitä mieltä että tässä on naisten omaa vikaa seassa. Te sallitte miestenne käytöksen ja jatkatte passaamista. Vieläpä ilman kiitosta. "En mie mittään kiitosta taravi, rakkaus riittee". Tiedättekö miksi naisen työtä kotitalouksissa ei arvosteta? Suostutte itse paskatyöhön ja arvotatte sen paskatyöksi koska ette vaadi itsellenne mitään.
Naisten täytyy ymmärtää että miehet ovat röyhkeitä eivätkä useimmat ala vapaaehtoisesti auttelemaan jos vaihtoehtona on runkkaaminen ja porno. Vaatiminen on tie kehitykseen.
Voi tätä avuttomuutta.
Minä myös! Kaipaako kukaan pesupalveluja? Tuotte vaan pyykkinne tänne taloyhtiön pyykkitupaan, valitsette ohjelman, annostelette pesuaineen ja mahdollisen huuhteluaineen ja lyötte luukun kiinni. Minä sitten painan sitä nappia, ettäs tiedätte, niin voin sanoa sitten, että MINÄ pesin pyykit! Sitten kun ohjelma loppuu, otatte itse pyykit pois koneesta, laitatte kuivumaan ja niiden kuivuttua lajittelette ja viikkaatte. Ja voila, noin vaan mä pesin teidän pyykit!
Joo kyllä se vaan on tosiasia, että ne jotka väittää pyykinpesun olevan vaan napin painamista, ei oikeesti oo itse joutunut pyykkäämään...