Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko puolivuotiaan jo "pilata" epäjohdonmukaisuudella..?

Vierailija
01.07.2008 |

Lopetimme vauvan yösyötöt muutama viikko sitten.

Kun hän heräsi, tarjosimme vettä sen verran, että sai unenpäästä kiinni.

Tällöin hän nukkui kahdet päikkärit klo 12 ja klo 16 ja meni yöunille n klo 21- 22 ja heräsi n klo 9.

Viikko sitten ajattelin lopettaa myös veden antamisen, sillä hän joi sitä vain "tavan takia" ja sen jälkeen meillä onkin ollut melkoisia ongelmia nukkumisen kanssa.

Tassuterapiat ja käden vatsan päällä pitämiset ja syliin ottamiset kokeiltiin, kunnes monen rikkonaisen yön jälkeen päädyin antamaan hänelle taas vettä.

Sitten hän vaihtoi itse rytminsä niin, että nyt nukkuukin kolmet p.unet, klo 10.30, klo 14.30 ja viimeiset seitsemän jälkeen.

Olemme yrittäneet, että hän jäisi seiskan jälkeen jo yöunille, mutta ei.

Tänäänkin yritettiin yli tunnin, mutta ei onnistuttu ja nyt otettiin hänet vielä pois sängystä.

Mistä voi tietää kuuluuko tällaisissa tilanteissa toimia johdonmukaisesti, jos ei tiedä tekeekö oikein?!?

Kuuluuko vauvan itse antaa "päättää" milloin nukkuu? Sillä meidän vauva nukahtaa vaikka lattialle, jos on väsynyt tai jos yrittää pistää klo 21 nukkumaan ja hän onkin eri mieltä, hän huutaa niin että kerrankin oksensi! ( Ja joo, en todellakaan "huudata" häntä).

Muuten meillä on suht tarkat rutiinit varsinkin ennen nukkumaanmenoa...

Kertokaa nyt viisaat ihmiset, miten te tässä vaiheessa toimitte???

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö hänen nukkua iltaseitsemästä aamuun saakka syömättä mitään?

Vierailija
2/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tuonikäistä voi vielä mitenkään johdonmukaisesti "kasvattaa". Kannattaa tarkkailla tilannetta ja soveltaa sitten systeemejä vauvan rytmien mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän ole unohtaneet, että vauvanne on vielä tosi pikkuinen?

Vierailija
4/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...laittaisit yöksi sellaiseen venttiililliseen nokkamukiin vettä sänkyyn (ei "läiky"), niin jos tosissaan vettä haluaa, niin hamuilee sitä sitten suuhun (aluksi ehkä pienellä avustuksella)? Meillä on sekä 1-vuotiaalla että reilu 2,5-vuotiaalla edelleen näin. Isompi laittaa juomapullon kiltisti omassa huoneessaan sängyn reunalle illalla ja juo jos juo yöllä. Toiminut meillä.

Vierailija
5/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä vieressä.. stressasin ja stressasin nukkumisesta ja meillä oli jopa perhetyöntekijä auttamassa unirytmin luomisessa.. kunnes hänkin sanoi että jos hellitettäs vähän ja annettas mukeloitten nukkuu vaikka vieressä niin koko perhe vois paremmin.. ja se todella tapahtui, stressi kun loppui siitä että "kaikkien muitten vauvoilla on jo kakskuisena unirytmi" niin koko perhe voidaan ja nukutaan hyvin. kyl ne ajallaan oppii.

Vierailija
6/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ymmärtänyt, että pieni vauva ei tiedä milloin on esim väsynyt ja on vanhemman tehtävä kertoa hänelle, että nyt on nukkumaan meno aika. Ja aina hirveesti painotetaan sitä johdonmukaisuutta.

Ja olen ymmärtänyt, että pienikin vauva tarvii rutiineja, mutta on vaikea pitää niitä kun en just tiedä, että onko hän menossa yöunille vai p. unille.

Olen tosiaan vaan helpottunut, jos oikeasti on niin, että voin täysin mennä vauvani rytmin mukaan! Olen vaan monelta taholta kuullut, että jos esim joka itkuun vastaa heti, niin vauva alkaa käyttää sitä "välineenä"...

Hitto, ku ois jotkut käyttö- ohjeet:)

-Ap

Vierailija
7/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on unohtanut sen ettei vauvan ole tarkoitus olla hyvin rasvattu kone, eikä arjen pyöriä minuutilleen aikataulussa ja kymmenien eri vauvanhoito opusten mukaan... parempi että menet lapsen rytmissä ja relaat kun että huhkit ittes hulluksi jonkun ihme keittiöpsykologin uniohjeita toteuttaessa..

terv.useamman muksun äiti, enää en stressaa

Vierailija
8/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Kyllä mulle neuvolassa sanottiin, että 6 kk voi lopettaa yösyötöt, jos syö kunnolla (5 krt pvässä) kiinteitä.

Ja tuolla vauva- puolella Joulukuun vauvoille sitä juuri parhaillaan tehdään...

-Ap

Vierailija
9/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miks se vauva heti pitää vierottaa kaikesta ja itsenäistää niin pian kun mahdollista; mutta joka tuutista tuntuu tällaista infoa tulevan!?!

Aluksi oltiinkin paljon rennompia ja mentiin täysin vauvan rytmillä, mutta sit alkoi tuleen niitä vihjailuja, että kohta kyllä ootte kusessa, jos annatte vauvan itse päättää...

-Ap

Vierailija
10/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ymmärtänyt, että pieni vauva ei tiedä milloin on esim väsynyt ja on vanhemman tehtävä kertoa hänelle, että nyt on nukkumaan meno aika. Ja aina hirveesti painotetaan sitä johdonmukaisuutta.

Ja olen ymmärtänyt, että pienikin vauva tarvii rutiineja, mutta on vaikea pitää niitä kun en just tiedä, että onko hän menossa yöunille vai p. unille.

Olen tosiaan vaan helpottunut, jos oikeasti on niin, että voin täysin mennä vauvani rytmin mukaan! Olen vaan monelta taholta kuullut, että jos esim joka itkuun vastaa heti, niin vauva alkaa käyttää sitä "välineenä"...

Hitto, ku ois jotkut käyttö- ohjeet:)

-Ap

tarvitse ihan prikulleen ja minuutilleen noudattaa. Kunhan ruoka-aikojen väli pysyy siinä 3-4 tunnissa, yöpuulle mennään tietyn rutiinin mukaan (esim. iltalaulut jne.) tms, ajat voi vaihdella päivittäin kyllä. Kun tietyt asiat toistuvat aina tietyssä järjestyksessä, vauva oppii hahmottamaan maailmaa ja ennakoimaan tulevia helpommin kuin jos ei olisi mitään järjestystä ja raameja päivässä.

Vierailija
11/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei ehkä tiedä koska on väsynyt mutta sinä opit tietämään kun seurailet vauvaa. Tuon ikäisellä ei ole mitään selkeää rytmiä, meillä on lapsilla alkanut säännöllinen rytmi vasta 2-vuotiaana kun päiväunet jäivät pois. Siitä saakka ovat aina menneet samaan aikaan nukkumaan ja heränneet suunnilleen samaan aikaan. No tääkään ei pysy maailman tappiin saakka, kasvaessaan unen tarve toki vähenee ja aikataulut taas muuttuu.

Ota rennosti! Meillä nukutaan kanssa kaikki samassa huoneessa ja vauvana nukkuivat senkin vuoksi vieressä että yöheräilyt sujuivat siten kivuttomasti. Meillä lapset ovat olleet huonounisia, allergiat ovat vaikuttaneet uniin, ovat nukkuneet vasta 2-vuotiaina ekat kokonaiset yöt. Siksi minusta tuntuu myös hurjalta että noin pienen vauvan pitäisi nukkua yöt läpeensä. Saattaa tulla nälkä, ainakin aamupuolella? Mutta jos uni maistuu niin hyvähän se vaan on, mutta mitään vaivaa en alkaisi näkemään tuon ikäisen kouluttamisen suhteen. Ekan vuoden aikana tulee niin paljon kaikkea. Uusia taitoja, hampaita ja kehitysvaiheita, ehkä flunssaa yms., nämä tekevät nukkumisen aika levottomaksi välillä. Kannattaa nauttia vaan nyt vauvan kanssa olemisesta ja jos väsyttää niin nuku päivällä...

Vierailija
12/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun koko ajan painostettiin tekemään millon minkäkin ohjeiden mukaan. lapsikin oli tosi vaikea.

nyt nukutan lapseni ja se on tosi hellä ja ihana hetki. meillä on omat meidän perheelle sopivat säännöt, kaikessa ei mennä oppikirjojen mukaan. lapset on paljon rauhallisempia ja ihanampia. se on jotain länsimaista haipatusta että lapsen pitää itsenäistyä siitä lähtien kun napanuora leikataan.

Vierailija
13/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse ihan prikulleen ja minuutilleen noudattaa. Kunhan ruoka-aikojen väli pysyy siinä 3-4 tunnissa, yöpuulle mennään tietyn rutiinin mukaan (esim. iltalaulut jne.) tms, ajat voi vaihdella päivittäin kyllä. Kun tietyt asiat toistuvat aina tietyssä järjestyksessä, vauva oppii hahmottamaan maailmaa ja ennakoimaan tulevia helpommin kuin jos ei olisi mitään järjestystä ja raameja päivässä.

joo, tuon kyllä tiedän ja noin me tehdäänkin, mutta on vaan välillä vaikeeta, kun syödään iltapuuro, laitetaan yöpuku, harjataan hampaat , luetaan kirjaa ja laitetaan nukkumaan, niin alkaa vaan hirveä huuto, vaikka näytti väsymyksen merkkejä ja just silloin en tiedä, että kuuluuko mun vaan olla tiukka ja yrittää rauhottaa sitä nukkumaan vai antaa vielä valvoa?!?

Vierailija
14/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheen vaikee on selittää tällasta asiaa näin lyhyesti, mutta kyllä meidän vauvalla on koko ikänsä ollut tosi selkee rytmi, nyt vasta muutaman viikon juuri se nukkumaan meno on ollut kovan huudon takana, aamuöisin hän ei enää herääkään ja siksi olenkin päätellyt, että tuskinpa hänellä nälkä.

Ja kun aamulla mut herättää kasin aikaan, niin iloisesti vaan juttelee eikä huuda nälkäänsä.

Kai se nälkä just sillon aamuyöllä/ aamulla näkyis...

- Ap

Vierailija
15/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olis väsynytkin... sehän on eroa äidistä ja se eka eroahdistuksen kausi voi hyvin tulla tuossa iässä.

Nyrkkisääntönä: jos sinä tulkitset että vauva on väsynyt ja valmis yöunille, ja kaikki nukkumaanmenorutiinit on toimitettu, niin silloin mennään nukkumaan. Voi olla että, nukahtaminen ottaa aikansa ja joudut rauhoittelemaan useampaan kertaankin. Mutta sen yöunen ei siis tarvii alkaa aina samalla kellonlyömällä. Ennemminkin niin että kun vauva on ollut valveilla tarpeeksi kauan (niin kauan kuin nyt yleensäkin jaksaa olla yhtäjaksoisesti hereillä), niin sitten laitetaan nukkumaan. Se aika minkä vauva jaksaa valvoa "hyytymättä" pitenee tietenkin iän mukaan ja kokeilemalla huomaat mikä parhaiten teidän vauvalle sopii.

Vierailija
16/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäikkäreiltä jo 20 minuutin jälkeen, jotta menisi vähän aikaisemmin yöunille? Eli kun vauva nukahtaa 19 jälkeen, herätät hänet puolisen tuntia myöhemmin, sitten alatte valmistella iltapuuhia, iltapalaa, iltapesut tms. ja sitten nukkumaan yöunia?

Vierailija
17/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuoden ikäinen syö edelleen tissiä öisin, enkä koe asiaa mitenkään hankalaksi. Vauva rauhoittuu näin parhaiten ja kaikki voivat jatkaa uniaan. Jossain kohtaa kokeilin, riittäisikö rauhoittamiseen pelkkä silittely, mutta uudelleen nukahtaminen kesti ihan älyttömän kauan. Siispä jatkoin yösyöttöjä, ilman paineita.

Myös päiväunia edeltää imetys eli rutiiniin kuuluu potalla käynti, vaipanvaihto ja imetys, sitten vauva nukkumaan. Ja olen vierellä, kunnes uni tulee.

Myös kolmevuotias lapsemme saa nukahtaa yöunilleen toisen vanhemman vieressä, emmekä jätä häntä yksin, ennenkuin uni on tullut. Lapsi kokee näin olonsa turvalliseksi ja nukahtaa hyvin. Ruokailussakin autamme, vaikka toki lapsi yrittää itse syödä. Hän aloittaa siis aterian itse, mutta jotta ruokahetket eivät venyisi tunnin mittaiseksi, autamme syömisessä.

Minä en kannata tai ihannoi sitä, että mitä varhaisemmin lapsi osaa asioita itse (pottailu, kuivaksi oppiminen, itse syöminen, läpi yön nukkuminen, jne.) sen parempi. Miksi lapsen pitäisi olla varhain omatoiminen tai mikä siinä on niin hienoa?

Vierailija
18/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun annoin korviketta, niin se yösyöminen tuntui himpun verran hankalammalta... Ja kun neuvolassakin siihen näin kannustettiin... Ja totta puhuen, ei mulla mitään sitäkään vastaan olis, jos sais nukkua yön;)

- Ap

Vierailija
19/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuoden ikäinen syö 1-3 kertaa yössä, riippuen siitä, millainen päivä on ollut, onko terveenä vai kipeä, onko hampaita tulossa, jne.

Toki joskus mietin, että olisipa luksusta nukkua koko yö yhtäjaksoisesti, mutta tuskinpa vaihe tämä enää kauaa kestää eli tuon haaveen toteutuminen häämöttää jo horisontissa :)

Meillä vauva on jo pitkään nukkunut enää kahdet päiväunet. Toiset saattavat venyä toisinaan myöhäänkin eli hän herää uniltaan vasta kahdeksan aikaan illalla. Sitten vaan syödään iltapuuro, tehdään iltapesut ja muut iltarutiinit ja mennään jälleen nukkumaan :)

Nukkuuko muuten ap:n vauva päiväunet ulkona rattaissa vai sisällä?

Vierailija
20/23 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja loput sisällä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän