Kotisairaanhoito vanhuksella.Järkyttävää kuraa!!!
Isäni on ollut viikon kotona sairaalasta kotilomilla.Kotisairaanhoito oli sovittu.No käyneet pari kertaa ja muutoin äitini,hänen vaimonsa (joka ei kuitenkaan ole sovelias omaishoitajaksi) hoitaa isän.
No isällä oli sitten verinen rätti kädessä jota rupesin irroittamaan,no siellä sisällä oli verinen tippalaite irronneena.Isää ei ollut kukaan vienyt pesulle,äiti koittanut vähän huuhdella mutta paskat oli tulleet jossain vaiheessa housuun ja isä oli kakassa.
Äiti ei oikein jaksa isää kunnolla hoitaa ja kotisairaanhoito lupasi hoitaa.Minulle sossunakka nauroi että minua ei tässä tarvita...
Joo-o.Tänään taas nielen kiukkuni ja lähden isän pesemään ja vaihtamaan vaatteet plus hoitamaan jälleen vanhempieni asiat kondikseen.Täyty oikein kattoo kuinka tää yhteiskunta tälläisestä selviää kun sossunakka ei kun vittuilee kun sanoin että menee multa aika paljon aikaa ja rahaa kun hoitelen vanhuksiani.
Ihmetyttää et jos ei minua olisi,taitaisi hoito jäädä lupauksista huolimatta melko huonoksi.
Hyvä suomi!!!
Kommentit (59)
Kaikilla ei tosiaan ole lapsia, jotka hoitaisivat. Tämä ei voi olla oletuksena.
Tässä lähistöllä asuu ysikymppinen, jonka tytär on avioliitossa Saksassa ja appuvanhempiaan hoitaa sirllä ja poika on skitsofreenikko ja täysin alkoholisti ja lisäksi asuu kaukana. Ei käy kuin kerran vuodessa ja silloinkin ryyppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen hoito on vielä huonompaa. Samalla rahalla on tuotettava vielä voittoa osakkeenomistajille.
Yksityisestä kotihoidosta ei ole yhtä laajaa kokemusta, kuin on kuntien kotihoidosta ja siihen ollaan yleisesti tyytymättömiä. Sekä asiakkaat, että työntekijät ovat tyytymättömiä systeemiin, joka on vienyt kaiken järjen ja vallan.
Monissa kaupungeissa yksityinen kotihoito hoitaa kunnan kotihoidon palveluntuottajana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdissä hehkutetaan miten vanhukset hoidetaan omaan kotiin, totuus hoidosta on vain liian usein tuo ap:n tyylinen.
Meillä ei isä päässyt itse sängystä ylös, silti olisi pitänyt mennä avaamaan ovi ruoan tuojille. Kun tästä mainittiin, niin saimme vastauksen ... no toiset vaan tykkää makailla... niinpä niin.
Isä pääsi onneksi hyvään hoitopaikaan viimeisiksi viikoiksi.Eikö ruoantuojalle pitäisi antaa oma kotiavain, jos ei itse pääse avaamaan ovea, vai miten ajattelit kotihoidon/kotisairaanhoidon hoitavan ovenavaamisen?
Luin tästä jutun kun mainostettiin sähkölukkoja. Kotihoidon asiakkaalla saattaa käydä kotona jopa 150 eri työntekijää. Niinkuin täällä on kerrottu niin kaikille asioille on erihenkilö ja kun tehdään vuorotyötä ja henkilöstö vaihtuu usein niin asukkaat avaimet on kiertäneet tosi monella. Sen sijaan että teetetään kymmenen uutta avainta kannattaisi miettiä niitä sähkölukkoja pidempiaikaisille asiakkaille. Avainrumba nykyisellään on ihan uskomatonta.
Avain, jota ei pysty ilman lupaa kopioimaan, on paras. Se saakin sitten kiertää. On kuitenkin selkeästi vain yksi avain.
Joku sähkölukko koodeineen on hyvin epävarma, kun sen kpodin saa sitten suuri määrä ihmisiä. Joku tau jonkun kaveri voikin sitten tulla varkaisiin, kun vanhus on vaikka leikkauksessa tai matkoilla.
Yksityistä ei pitäisi ollenkaan päästää näille kunnan maksamille markkinoille. Se on kuin huutolaisaikaan: kuka halvimmalla hoitaa. Silti osakkeenomistajille on tuotettava voittoa. Laatu ei voi olla hyvä.
Toinen asia on omalla rahalla yksityiseltä ostettavat ekstrapalvelut. Niitä ei ole kilpauilutettu huutolaismenettelyllä, vaan asiakas ottaa toisen, jos laatu ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen hoito on vielä huonompaa. Samalla rahalla on tuotettava vielä voittoa osakkeenomistajille.
Yksityisestä kotihoidosta ei ole yhtä laajaa kokemusta, kuin on kuntien kotihoidosta ja siihen ollaan yleisesti tyytymättömiä. Sekä asiakkaat, että työntekijät ovat tyytymättömiä systeemiin, joka on vienyt kaiken järjen ja vallan.
Monissa kaupungeissa yksityinen kotihoito hoitaa kunnan kotihoidon palveluntuottajana...
Linkkejä isompiin kuin Lieksa. Yksityistämiskokeiluja vastustavat vain kunnan työntekijät, jotka pelkäävät pallinsa puolesta.
Kuten nro 7 totesi, paikkakuntien välillä on suuria eroja. Kokemusta on kertynyt nyt reilun puolen vuoden ajalta. Iäkkään läheiseni kunto alkoi rapistua vajaa vuosi sitten aikamoisella vauhdilla. Käyn noin kuukauden välein hänen luonaan ja aina tuntuu, että taas on jokin seikka haihtunut eikä enää palaa.Tasapino-ongelmia ja muutamia kaatumisia oli toki ollut jo aikaisemminkin samoin kuin pari vakavampaa sairauskohtausta, mutta vielä viime kesänä hän pärjäili aika mukavasti ja liikkui paljon ulkonakin rollaattorin avulla. Sitten alkoi liikkuminen heiketä, mutta vielä talvellakin hän saattoi pistäytyä läheisessä kaupassa, mutta ei enää keväällä.
Jo syksyllä hänelle hankittiin kotiin apua. Aamuisin käy kotisairaanhoitaja ottamassa tarvittavat kokeet ja antamassa lääkkeet. Kotipalvelu käy muutaman kerran päivässä katsomassa, onko avun tarvetta ja ajan salliessa juttelemassa hetken. Ruoka tulee kerran päivässä pöytään asti. Kerran viikossa käy kotiavustaja siivoamassa ja pesemässä pyykin.
Vaikka kävijöitä ja auttajia on, niin kyllähän se aika käy yksin pitkäksi. Ei ole juttukaveria pidemmäksi aikaa, ikätoverit ovat kaikki jo mullan alla tai yhtä heikossa kunnossa kuin läheisenikin. Ja kun ei ole juttukaveria, niin puhekin alkaa mennä kankeaksi ja epäselväksi. Dementiaa ei ole, mutta vanhuus näkyy kaikessa. Nyt hän on leikkauksen jälkeen sairaalan kuntoutusosastolla, missä hänestä pyritään kuntouttamaan kotona pärjäävä. Epäilen vahvasti tulosta. Me vähät läheiset asumme valitettavasti kaukana, mutta onneksi nuo erilaiset avut ovat toimineen sovitusti ja erinomaisesti. Ja mikä parasta, joka kerta ei pöllähdä paikalle eri ihminen, vaan ne tutut ja turvalliset. On selvää, ettei tuo apu ole ilmaista, mutta se on ollut kyllä hintansa väärtti.
Päättäjien toimia olen kritisoinut jo vuosikausia. Aina väitetään, että vanhukset haluavat asua kotona ja sitä pyritään tukemaan kaikin keinoin. Se kotona asuminen vain ei aina onnistu, vaikka rinnalla olisi kohtalaisessa kunnossa oleva puoliso ja ostoapua lisäksi. Jossakin vaiheessa tulee seinä vastaan eikä vanhuksen toiveita ja haluja voida enää toteuttaa. On pakko etsiä hoitopaikka. Heikoimmalla ovat yksinään asuvat, kuten läheiseni, jonka avopuoliso sairastui noin vuosi sitten vakavasti ja makaa nyt tästä maailmasta juuri mitään tajuamatta hoitokodissa.
En ole enää itsekään ihan nuori tytönhupakko ja olen alkanut miettiä omaa kohtaloani sitten, kun jalka ei enää kanna ja järki kaikkoaa. Asun yksin eikä minulla ole lähellä asuvia läheisiä, harvoja edes matkojen päässä. Toivoisin, että älyäisin vielä järjissä ollessani järjestää asiat niin, etten jää kotiin yksin makaamaan vihanneksena sängynpohjalle, vaan hyvissä ajoin löydän jonkun turvallisen hoitopaikan. Kun lehdissä kerrottiin hautajaisista, joissa ei ollut ainuttakaan saattajaa, sanoin serkulleni, että tuollaiset hautajaiset ne odottavat minuakin. Hän lupasi huolehtia minut kunniallisesti hautaan. Miten lie. Ja mistä sen tietää, kuka täältä milloinkin lähtee. Kas kun vuoronumeroita ei jaeta, vaan jokainen poistuu ajallaan.
Eli ihan nyt selkiytän.Isällä on saattohoitopaikka terveyskeskuksessa mutta se saatana ei suostu kuolemaan.Muistitestistä sai 6/30 eli on tunnelivaiheessa.Laitettu usein kotiin lomalle,kunnes on yleensä kaatunut ja viety lanssilla takaisin.
Isällä on p.tuoli,rollaatori ja muu löytyy asunnosta (johon minä heidät hoidi ,apua ei löytynyt tähänkään)
Äiti on itsekin syöpäpotilas ja näin ollen liian huonokuntoinen olemaan isän omaishoitaja.
Apua olen kysellyt kaikkialta mutta kukaan ei ota koppia.
Äiti ja isä tarvitsevat kumpikin apua ja minä olen auttanut kaikessa.Olem ollut vanhemmillani kun isä päässyt käymään kotona.Olen työvuorojani tästä syystä perunut.
Tähän kyselin avustusta kun mulla menee rahaa ja aikaa porukoiden auttamiseen.
Sossuntantta oli sitä mieltä etten tarvi siitä mitään..eikä tarvi äitikään kun ei ole hoitokuntoinen mutta lääkärit kotiutta isän js mielellään tottakai isä otetaan välillä kotiin kun tykkää vielä kotona olla,jotain avustusta vaan olisi kiva saada mutta ei.
Sairaalasta ja kotiavusta luvattiin auttaa kun isä kotona.No siellä joku käy katsomassa mutta eivät tee mitään.
Se verinen mytty oli ollut viikon isän kädessä ja sisältä löytyi verinen irronnut tippakatetri.
Isä oli paskainen.
Äiti ei ole kunnossa hoitaakseen ja siksi siellä käy apua..ne ei vaan tee mitään.
Kartoitus on tehty mutta tää on se mihin päädytty.Joku käy kerran päivässä isolla rahalla pööpöilemässä.
Jos minua ei olisi,mitä tapahtuisi?
Ja tää sossueukko sanoi minulle kun sanoin että mulla menee tähän äidin ja isän auttamiseen rahaa ja aikaa paljon,että ei tarvi köydä jos siltä tuntuu..että siksi on näitä palveluja.
Ja näiden palvelujen piti taata että isällä on turvallinen ja mukava kotiloma äidin avustuksella....joka siis ei sossunakan mielestä ole hoitokuntoinen mutta ei asialle mitään kuitenkaan voi...
Mut minähän se tässä pahis olen joo..
Noihin hoitopaikkoihinkaan ei pääse nimittäin ennenkuin on kaikki apu kotona,mutta miten se onnistuu kun apua ei meinaa saada.Odotetaan että vanhukset kuolisivat ennenkuin mitään tarvitsee tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kotihoito käy max kolme kertaa vuorokaudessa. Resurssit ovat äärimmäisen tiukat. Mikä saa sinut luulemaan, että sinun ei tarvitsisi hoitaa itse isääsi? Kyllähän kaikki olette olleet tietoisia, mihin hallitus on hoitoalan resurssit ajanut, eikä suurta kansanliikettä ole näkynyt.
Jos neljällä hoitajalla on aamuvuorossa 40 asiakasta ja iltavuorossa (klo 16.30-21) hoitajia on kaksi, niin mihin taikatemppuihin oletat heidän pystyvän?
Höpö höpö. Käyntipaikkoja on paljon mutta suurin syy huonoon hoitoon on haluttomuus tehdä itselle kuuluvia töitä. Joku muu voi tehdä...
Läheisen hoito ei kuulu lähipiirille silloin kun siitä maksetaan isoja summia ulkopuoliselle ( vaipan vaihdot, kylvetys, haavanhoito...).
Kummasti ne ns vaikeat ja ammattitaitoa vaativat työt voikin tehdä kuka tahansa läheinen.
T.alaa vaihtanutKaikki me maksamme veroja. Resurssit ovat mitä ovat. Kunnallinen kotihoito tuskin maksaa kenellekään niin paljoa, mitkä sen todelliset kustannukset ovat. Eikä sillä ole oikeastaan merkitystä, sillä yhteiskunnassa on tehty hiljaisella hyväksynnällä arvovalinta, jossa vanhusten määrän yhä lisääntyessä laitoshoito on ajettu alas ja kotihoitoa lisätty. Kotihoito käy max kolmesti päivässä. Jokaisen omaisen tulee myös itse osallistua vanhempansa hoitoon, ei kotihoidon resursseilla hoideta ketään "täydellisesti". Ja sen ovat kansalaiset hyväksyneet, kun tällaiset asiat ovat menneet läpi.
Kuka tässä on väittänyt että joku maksaisi todellisten kulujen mukaan? Ja eihän kukaan maksa sairaalapäivistäkään tai lasten päivähoidosta todellisten kulujen mukaan niin miksi työuransa jo tehnyt huonoa hoitoa saava eläkeläinen?
Ja se on aina taito puhua aidan seipäästä kun muut puhuu aidasta.
Se ei ole yhteiskunnan vaan yksittäisten kotihoidon työntekijöiden valinta hoitaa vanhukset huonosti. Ja se on niin todellista ikävä kyllä.
https://farmasialehti.fi/farmasian-ammattilaiset-keventavat-laakareiden…
Siis mitä?
Porvoon kotihoidossa tehdään valtavasti virheitä. Esimiehet eivät välitä, työntävät vastuut hoitajille. Työilmapiiri karsea. Esimiehet käyttävät hyväksi hoitajia. Hoitajien vaihtuvuus sadan prosentin luokkaa, syy ammattitaidottomissa ja välinpitämättömissä esimiehissä. En ihmettele aloitusta yhtään.
Kansa nyt kadulle, oikeast. Vanhuksia ei hoideta ja terveysasemia suljetaan. Ihan kuin hullujen huoneen ihmisiä siellä eduskunnassa. Mihin se ambulanssi vie sen ihmisen , vaikka kaatuneen tai heikon vanhuksen, tai kenet muutkin, kun terveysasemat on suljettu. Ei mitään järkeä ole tuon hallituksen toimissa. Ei päivystysasiat ratkea siinä ambulansissa.
Jos ette kantele tai tee oikeusjuttua niin mikään ei muutu!
Näyttää siltä että ulkkarityövoima ei tuokaan mukanaan verorahoja. Vaan päinvastoin syö verorahoja.
Siksi joka paikassa pitää nykyisin säästää. Kun ulkkarit ovat iso kuluerä Suomelle.
Kokeilkaa hoitaa päättäjät edes yksi vanhus ihan itse. Sen jälkeen saattaa tulla parempia päätöksiä. Ihminen tarvitsee ruoan 5 krt päivä, ja se syötetään. Ihminen pestään ja jaetaan lääkkeet. Hänen pitää myös päästä ulos, kauppaan, kahville ja saada myös mitä hän välillä haluaa kuten tv, kun kanavat vaihtuu, verhot jne. Siivotakkin pitää.
Työtunteja tulee helposti 30 h viikko. Voi olla että enemmänkin, kun vastaat puhelimeen useasti, jossa dementoitunut kyselee samoja asioita. Hammaslääkäri,verikokeet jne. Ei tämä palvele ketään että hoitajat on kuin wolt kuskeja ja työt on kuin tietokone ohjelmalla jaettu minuutilleen. Kyseessä on ihmiset! Arvon päättäjät.
Kamalaksi mennyt meno myös Helsingin kotihoidossa. Kohta kaikki edes suht järkevät ovat irtisanoutuneet.... Ja ilmapiiri tuntuu olevan kaikkeista kamalin. Lisäksi johtaminen on erittäin huonoa!
Isäni kuoli kun olin 9v ja äiti kun olin 27v joten taidan välttyä aika paljolta N44.
Ruotsissa on jo kokeiltu yksityinen vaihtoehto. Eipä ole tuloksilla hurraamista. Pitäisi ottaa oppia toisten virheistä eikä toistaa niitä. Kotihoidossa on isoja eroja kuntakohtaisesti. Samalla resurssilla osataan tehdä asioita kohtuu järkevästi ja täysin päin persettä.
Tästä on vaikea puhua ja kehittää asiaa kun asiat otetaan henkilökohtaisena luokkauksena. Suurin ongelma on organisoinnissa ja prosesseissa. Ihan johtamisvajeena. Nyt sammutetaan tulipaloja ei kehitetä asioita fiksumpaan suuntaan. Ja vaikka se tabu onkin niin kyllä niissä työntekijöissä ja niiden työmoraalissakin on isoja eroja. Se vaan ei ole se isoin ongelma tällähetkellä. Huono johtaminen on.