lapsi raivoaa kai nälkäänsä , kun ei suostunut syömään aamiaista!
itsellä jyskyttää matalapaine silmien välissä, eikä 4veen ovien paiskominen ja karjuminen auta! lapsi heräsi 7.oo eikä suostunut syömään MITÄÄN. ei kelvannut kaurapuuro mansikkahillolla, ei ruisleipä kinkulla & juustolla. muuta leipää meillä ei ole, eikä murojakaan eli saa nyt sitten olla syömättä!
Kommentit (86)
Kasvattakaa lapsenne miten lystäätte, voin sitten naureskella teille kun näen teidät 16v lapsen kanssa kaupungilla joka pompottaa teitä mennen tullen ja olette niin syvällä suossa että :D
Vierailija kirjoitti:
mulla on lasten kanssa "valitse sotasi"-asenne. syökööt suklaamuroja aamupalaksi ja päivällisen telkan eessä, kunhan syö! karkkipäivästä pidetään kummiski kii ja kaikki on hiton hoikkia.
Hoikka on mielestäsi sama kuin terve, vai vain ulkonäöllä on merkitystä?
Mä en henk.koht ymmärrä tätä (kaura, nelivilja ymv.)puuron tuputtamista. Juu, itsekin tein tätä aikoinaan omalle lapselle ja kadun sitä nykyään joka hetki. Kaikkialla painotettiin kuinka puuroa pitää antaa aamulla ja illalla ja niin teinkin, vaikka lapsi sylki sitä pois ja huusi koko ruokailun ajan. Ei vaan tykännyt puurosta, mutta kun "se on niin hyvää ja ravitsevaa", ja paskat sanon minä. Sitten vielä sekin, että en itsekään tykkää puurosta, niin silti pakotin lapsen syömään, hölmö minä, mitäs uskoin suosituksia ja neuvolan tätejä...
Lapsen ollessa eskari-ikäinen vihdoin ymmärsin kuinka lapsi inhoaa puuroa ja lopetin sen pakkosyötämisen ja eskariinkin sanoin ettei lapsen tarvitse sitä syödä (nurisihan ne, mutta pidin pääni). Nyt lapseni on jo täysi-ikäinen eikä ole tuon jälkeen syönyt muita puuroja kuin riisipuuroa ja sitäkin lähinnä vain jouluna ja sekin on jäänyt pois viime vuosina. Itse syön puuroa muutamia kertoja vuodessa, jos ja kun ei ole muuta kaapeissa, mutta minään maukkaana sitä en pidä, vaikka sen kuinka maustaisi marjoilla/marjakeitolla/sokerilla/ihan millä vaan... Yksi kilon paketti kestää vuoden ja toisinaan vähän ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa lapsenne miten lystäätte, voin sitten naureskella teille kun näen teidät 16v lapsen kanssa kaupungilla joka pompottaa teitä mennen tullen ja olette niin syvällä suossa että :D
Harmi vain että muutkin saa kärsiä siitä huonosta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ihan ok hetki luopua periaatteista.
Anna sitä aamupalaa mitä suostuu syömään (ja mitä teiltä löytyy) ja ota lapsi syliin.
Rauhallista päivää teille!
Niin, että ihan palkitaan kiukuttelusta ja sillä saa mitä haluaa? Jos antaa periksi nyt, niin saa antaa aina, mitä järkee. Äiti haluaa tarjota terveellistä ruokaa ja sitä silloin syödään ja aamupalan aikaan. Seuraavaksi on lounas eikä siihen väliin syötetä mitään sokerihöttöjä 'mikä sattuu kelpaamaan' voi luoja sentään.
Just tällasten periksi antavien vanhempien lapsia on meidänkin lähipiirissä, lapset pompottelee vanhempiaan. Raskasta katsoakin ja lapsista on tullut epämiellyttäviä vänisijöitä.
Aika jännä, miten eri tavalla toiset voivatkin viestin käsittää.
Tarkoitin tietysti että lapsi olisi voinut valita tarjolla olevista aineksista. Mitään sokerimurojahan ap:lla ei ollut.
Meidän 4-vuotias olisi todennäköisesti syönyt pelkkää kinkkua ja paprikaa. Ja kas, tilanne olisi lauennut. Lapsesta olisi tuntunut että häntä kuunnellaan ja huomioidaan. Ja nälkäkiukku kadonnut.
Nälkäisen 4-vuotiaan ja päänsärkyisen äidin riiteleminen on vaan tosi turhaa, eikä johda mihinkään. Jos rajat ja periaatteet ovat selkeitä, niistä voidaan poiketa ilman että lapsi muuttuu pikku tyranniksi. Tällaisesta vuorovaikutuksesta lapsi oppii paljon enemmän kuin "minä olen äiti ja minä määrään siksi koska minä olen äiti" periaatteesta.
Ja se syliin ottaminen oli myös tärkeä kohta. Luultavasti kiukku kumpusi enemmän siitä äidin huomion puutteesta, kuin varsinaisesta nälästä.
T. 3
Vierailija kirjoitti:
Hullulla on halvat huvit, mutta idiootilla ilmaiset.
Miten sinusta yhteiskunnalla muuten menee nyt, kun moittimalla, ivalla, häpäisyllä, pelolla ja ankaruudella kasvatetut on ns. vallankahvassa?!
Onko tämä huono provo?
Antaako joku äiti kunnon aamiaisen sijaan lapselleen suklaajäätelön?
Aika klassinen provo :)
Ekaksi tavoitellaan yläpeukkuja "minähän en mitään sokerihöttöä lapselle anna niinku paska eksä, sanokaa vaikka natsiksi" -marttyyriäiti.
Seuraava viesti "annoin jätskiä, lähetään ostaa sokerimuroja" -paskamutsi, kuinka paljon alapeukkuja voikaan saada ;)
Jos sillä kakaralla on nälkä, se syö. Jos se jaksaa paiskoa ovia ja pompotella tossukkamammaa, sillä ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullulla on halvat huvit, mutta idiootilla ilmaiset.
Miten sinusta yhteiskunnalla muuten menee nyt, kun moittimalla, ivalla, häpäisyllä, pelolla ja ankaruudella kasvatetut on ns. vallankahvassa?!
Mutta onhan se niin että on vain 2 tapaa kasvattaa lapsi:
- kieltää kaikki (oikea tapa)
- sallia kaikki (väärä tapa)
Mitään välimallia ei ole.
Av - sadepäivän ilo :D
Vierailija kirjoitti:
Aplodeja, aplodeja.
Vanhat toimintatavat kiehtovat ja usein kuuleekin haikailtavan kurikulttuurin perään. Mummonaikaiset tavat eivät tosin sovi nyky-yhteiskuntaan. Pitäisikin rakentaa uutta kasvatuskulttuuria, joka auttaisi yksittäisiä vanhempia toimimaan tämän ajan haasteiden puitteissa, joten naureskelun sijaan voisitkin ottaa haasteen vastaan ja vastata itse aloitukseen. Hymiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sitä aamupalaa mitä suostuu syömään (ja mitä teiltä löytyy) ja ota lapsi syliin.
Ensi kerrallakin sitten kun lapselle ei kelpaa terveellinen ruoka, hän tietää että raivoamalla ja kiukuttelemalla äidin saa kyllä luopumaan periaatteistaan.
Jaa?
No, kärsiiköön se aikuinen ihan rauhassa. Ruoka on kyllä yksi perustarpeet tyydyttäjä...että jos se aikuinen ei sitä lapselleen anna, niin se aikuinen mielestäni aika hölmö. Etenkin, kun se aikuinen kerran tietää mistä se ovien paukuttelu johtuu.
Kukin tavallaan. Meillä kiukkuiselle lapselle, joka ei ole kunnolla syönyt tai joka on nälästä kiukkuinen, annetaan ruokaa. Ei ole väliä onko syönyt aiemmin. Ei ole aikuisten auktoriteetti koetuksella tuossa asiassa.
Tiedän itseni, koska itsellä samat ...verensokerini, kun laskee tarpeeksi alas niin mieli on musta ja malttamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän nyt kukaan kuole parin tunnin syömättömyyteen! Syö seuraavalla ruualla sitten paremmin. Ei todellakaan kannata totuttaa sokerihöttöön saatikka siihen että ärjymällä saa tahtonsa aina läpi.
Lapsi on ollut syömättä illasta aamuun ja aamupalan väliin jättäminen siihen päälle. Osaatko laskea? Tekee noin 12 tuntia.
Lapsi ei kuole kyllä siihenkään, ettei söisi koko päivänä. Kyllä se ruoka maistuu, kun tarpeeksi nälättää, ei ole sokerimuroja silloin enää ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en henk.koht ymmärrä tätä (kaura, nelivilja ymv.)puuron tuputtamista. Juu, itsekin tein tätä aikoinaan omalle lapselle ja kadun sitä nykyään joka hetki. Kaikkialla painotettiin kuinka puuroa pitää antaa aamulla ja illalla ja niin teinkin, vaikka lapsi sylki sitä pois ja huusi koko ruokailun ajan. Ei vaan tykännyt puurosta, mutta kun "se on niin hyvää ja ravitsevaa", ja paskat sanon minä. Sitten vielä sekin, että en itsekään tykkää puurosta, niin silti pakotin lapsen syömään, hölmö minä, mitäs uskoin suosituksia ja neuvolan tätejä...
Lapsen ollessa eskari-ikäinen vihdoin ymmärsin kuinka lapsi inhoaa puuroa ja lopetin sen pakkosyötämisen ja eskariinkin sanoin ettei lapsen tarvitse sitä syödä (nurisihan ne, mutta pidin pääni). Nyt lapseni on jo täysi-ikäinen eikä ole tuon jälkeen syönyt muita puuroja kuin riisipuuroa ja sitäkin lähinnä vain jouluna ja sekin on jäänyt pois viime vuosina. Itse syön puuroa muutamia kertoja vuodessa, jos ja kun ei ole muuta kaapeissa, mutta minään maukkaana sitä en pidä, vaikka sen kuinka maustaisi marjoilla/marjakeitolla/sokerilla/ihan millä vaan... Yksi kilon paketti kestää vuoden ja toisinaan vähän ylikin.
Itsekin inhoan puuroa ja lapsi suostui ensimmäisen puoli vuotta syömään nätisti kunnes yksivuotiaana teki stopin ja ei suostunut enää syömään. Ihan suosiolla jätin pois ja aloin keksiä muita aamu- ja iltapaloja, välillä vieläkin testataan puuroa mutta ei kelpaa niin ei kelpaa.
Mä kuitenkin ymmärsin että ap:n lapselle normaalisti maistuu puuro mutta nyt tällä kertaa päätti kiukutella eikä suostunut syömään. Ei tässä siis mistään puuron tuputtamisesta ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerrallakin sitten kun lapselle ei kelpaa terveellinen ruoka, hän tietää että raivoamalla ja kiukuttelemalla äidin saa kyllä luopumaan periaatteistaan.
Jaa?
No, kärsiiköön se aikuinen ihan rauhassa. Ruoka on kyllä yksi perustarpeet tyydyttäjä...että jos se aikuinen ei sitä lapselleen anna, niin se aikuinen mielestäni aika hölmö. Etenkin, kun se aikuinen kerran tietää mistä se ovien paukuttelu johtuu.Kukin tavallaan. Meillä kiukkuiselle lapselle, joka ei ole kunnolla syönyt tai joka on nälästä kiukkuinen, annetaan ruokaa. Ei ole väliä onko syönyt aiemmin. Ei ole aikuisten auktoriteetti koetuksella tuossa asiassa.
Tiedän itseni, koska itsellä samat ...verensokerini, kun laskee tarpeeksi alas niin mieli on musta ja malttamaton.
Miten teillä siis annetaan ruokaa sellaiselle lapselle, joka ei suostu syömään? Onko se survottu naamaan kaksin käsin? Ap tarjosi ruokaa, mutta se ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
olen kännykällä tässä pojan huoneessa, katson kun rakentelee legoilla.. annoin pakastimesta jätskin, että saa verensokerit ylös ja kohta lähdetään kauppaan.. kai se on sitten pakko ostaa niitä suklaamuroja! :(
ap
Osta lisää jätskiä. Sehän pääsi sulta nyt loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin ja tämä johtuu ilm. sitä, että on isällään tottunut suklaamuroihin! ./ minä en muroja ostele, mokomaa sokerihöttöä joten lapsi saa valita puuron tai leivän. sanokaa vain natsiksi..
Ap
Eikö sulla vaihtoehtona muuta ole kuin puuroa tai leipää? Eipä noi ravintoarvoltaan paljon muroista eroa :)
"Itä-Suomen yliopistosta tohtoriksi väitelleen Maria Lankisen tutkimuksessa selvitettiin suomalaisen superruoan vaikutusta muun muassa elimistön rasvoissa. Tutkimuksen mukaan esimerkiksi ruisleivän syöminen saa aikaan merkittäviä ja terveyden kannalta edullisia muutoksia veren rasvoissa.
- Ruisleivän syöminen vaikuttaa muun muassa sokeriaineenvaihduntaan. Aterian jälkeen ei tule suurta piikkiä verensokerien vaihteluissa. Myös suoliston mikrobeille jää purtavaa ruisleivän nauttimisen jälkeen eli vaikutukset suolistoon tunnetaan jossain määrin, Lankinen kertoo.
Lankinen muistuttaa, että ruisleivällä on erinomainen ravintosisältö ja se sisältää runsaasti kuituja sekä B-ryhmän vitamiineja muun muassa folaatteja, joista monilla suomalaisilla on puutetta."
http://yle.fi/uutiset/ruisleipa_on_suomalaista_superruokaa/5414726Ruisleivän terveysvaikutukset on EU:ssa kumottu jo aikaa sitten. Ainoa asia, mitä ei kumottu, oli kuidun runsas määrä, joka sitten vaikuttaa paskan määrään.
Jaa EU:ssa on semmonen erilainen laite, jolla mitataan ruokien ravintosisältöjä. Ovat nyt huomanneet, ettei ruisleivässä olekaan mitään, mitä siinä on mitattu olevan. Ja nyt vasta kertoivat sen meille, voi inha. Saako sinne EU:hun lähettää vaikka lohen ja se EU sitten kertoo, että itseasiassa tämä lohi ei olekaan yhtään terveellinen juttu?
Vierailija kirjoitti:
Ekaksi tavoitellaan yläpeukkuja "minähän en mitään sokerihöttöä lapselle anna niinku paska eksä, sanokaa vaikka natsiksi" -marttyyriäiti.
Seuraava viesti "annoin jätskiä, lähetään ostaa sokerimuroja" -paskamutsi, kuinka paljon alapeukkuja voikaan saada ;)
Indeed! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Indeed! ;)
Helppoa kun sen osaa ;)
Talk muru-murot on ainoita löytämiäni sokerittomia muroja (myslit tietysti asia erikseen). Meillä lapsi on syönyt niitä siitä asti kun sai alkaa viljoja syöttämään. Aika puulta ne tosin omasta mielestäni maistuvat joten voi olla ettei isällään sokerimuroihin tottunut niitä kelpuuta. Kannattaa kuitenkin yrittää!