Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako toiset äidit ojentaa lastasi?

Vierailija
27.02.2006 |

Onko ok, että kaverini (taaperon äiti hänkin) opettaa lapselleni esim. pöytätapoja minun läsnäollessani? Tai kieltää kovaan ääneen asioita, joita itse en kieltäisi?

Mä en tiedä, mitä ajetella. Hänellä kun on tyttö (herkkä, pieni ja ujo) ja minulla melko menevä poika (sosiaalinen ja isokokoinen)- poikani tykkää ' halailla' tätä tyttöä, iha siis hyvässä mielessä ja tarkoituksella, mutta arka tyttö alkaa aina parkua ja huutaa äitiä. No, äiti tietenkin menee ja toruu poikaani, ettei niin saa tehdä. meillä taas halailuun kannustetaan ja sitä tehdään paljon. Eihän poika nyt osaa ' valita' , ketä saa ja voi halata ja ketä ei...

Mitä mieltä? Saako teidän lapsia muut äidit torua?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan mahtavaa kun esim täysin vieras tulee sanomaan tytöille,jostain mistä itsekin kieltäisin.

Vierailija
2/21 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaani, jos se on pahanteossa. Mutta kuvailemasi tilanne on ehkä jkv eri. Ainakin kaverisi voisi selittää, miksi ei hänen lastaan saa halata, tai ehkä paremminkin tulla näyttämään pojallesi, miten hän voi halata varovasti tätä tyttölasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan sanoa vaikka että ei niiin kovasti koska xxx pelkää tms. Muuten ei minua kyllä haittaa jos toiset komentaa lastani. Saattaapi olla jopa niin että paremmin menee viesti perille. =) Mutta siis ihan turhista ja tavallisista asioista kieltämistä en käsitä.

Vierailija
4/21 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se niinkään voi olla, että jos teillä kannustetaan halaamaan, niin silloin on oikeus halata niitäkin, jotka eivät halatuksi halua tulla. Eiköhän se ole sinun tehtäväsi huolehtia siitä, ettei poikasi halaa, jos toinen ei siitä tykkää. Ja jos sinä et niin tee, niin silloinhan sen on jonkun muun tehtävä. Varsinkin aremman kaverin kanssa on tärkeää, ettei toinen koko ajan mene päälle.

En sano tätä pahalla, itselläkin vilkas lapsi. Ja minun lastani saa kyllä komentaa muutkin, tuntuu menevän paremmin jakeluunkin silloin...

Vierailija
5/21 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut kummeille ja muillekin että ehdottomasti pitää komentaa!

Mut toi sun tilanne tosiaan vähän hankala, ku sä oot siinä..

Vierailija
6/21 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan meillä niin hän ei voi tulla sanelemaan minun lapselleni sääntöjä, heillä ollessa taas toimitaan heidän kotinsa sääntöjen mukaan. Voisit em. halailutilanteessa ottaa lapsesi nätisti irti tytöstä ja sanoa että tätä tyttöä et nyt voikkaan halata kun hän pelästyy siitä ja alkaa itkeä. Eihän halailun tarkoitus voi olla toisen " loukkaaminen" , vaikka tarkoitus olisi hyväkin. Eikä kaikkia voi halailla vaikka haluaisikin.

Kuulostaa että teillä tulee jatkuvasti törmäystä suhteessa lapsiinne, ja sitä olisi kaverisovun nimissä hyvä saada jotenkin rauhoitettua. Jos kaverisi tyttö on rauhallinen, niin hänen mielestäni täytyy saada olla sellainen ja leikkiä myös rauhassa. Voisitteko tavata ulkona niin konfliktia ei varmasti synny samalla lailla. Kaverisi tosin taitaa olla aika herkkä ja suojeleva tytärtään kohtaan, tyttö ei kai osaa vielä pitää puoliaan. Koitahan keksiä jotain kompromisseja ja sovitellä tapaamisianne ennen kuin tilanne tulehtuu. Onnea!

Vierailija
7/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olettavat että lapsen pitäisi olla aloillaan kuin suolapatsas.

Vierailija
8/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kiellot tehoaakin paremmin kun vieras sen tekee :)

Vierailija
9/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran TIEDÄT, että toinen pelkää, miksi et puutu asiaan itse!?!

Vierailija
10/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" halailemaan" ihmistä, joka pelkää. Vaikka itse tiedän, ettei koirani tekisi mitään vahinkoa, niin ei se oikeuta minua päästämään koirani irti.

Lapsi pelkää ja kokee halailun hyökkäävänä, joten sinun äitinä on siitä vastuu. Tosin minulla ei ole koiraa, mutta olen joutunut vastaavan tilanteeseen omien lasteni kanssa kun koira tuodaan meille...

Totta kai saa lastani " komentaa" jos on aihetta.

Käännä tilanne toisin päin ja asetu toisen äidin asemaan, joka joutuu lohduttamaan lastaan toistuvasti. Vaikka koetkin, että kaverisi tyttö on " nynny" , niin hänellä on oikeus olla sitä eikä kaikki ole rasavillejä. Tosin itselläkin on rasavilli poika ja valitettavasti hänkin on käyttäytynyt vastaavasi. Kaikki eivät siitä tykkää ja siitä on oikeus sanoa eikä siitä kannata vetää hernettä nenään...

Vierailija
11/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo halailu voi olla todella ahdistavaa sellaisen mielestä joka ei siihen ole tottunut. Meillä on jokaisella oma turvarajamme, jonka sisäpuolelle emme halua ihmisiä, jotka eivät ole omia läheisiämme; pienellä lapsella vaikkapa vanhemmat ja sisarukset. Tätä turvarajaa tai reviiriä tulee jokaisen oppia kunnioittamaan.

Halailevalle lapselle kannattaa siis opettaa, että pyydetään lupa jos halutaan halata tai suukottaa ja jos lupaa ei tule niin sitten ei halata. Normaali lapsi oppii tämän kyllä helposti.

Vierailija
12/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös poika joka kova halailemaan ja useimmat lapset pelkäävät aluksi rohkeaa halailijaa. Jos halattava osoittaa hiukankin vastahakoisuutta/pelkoa pojan halauksia tai lähestymisiä kohtaan niin otan heti pojan pois ja kysymme vähän matkan päästä saako poika halata lasta. Useimmiten aluksi tulee kieltäviä vastauksia jolloin poika siirretään muihin hommiin ja halailemaan äitejä luvan kanssa =) Toisen lapsen pitää saada itse päättää kuka häntä saa halailla ja kuka ei ja yleensä tämä pelko vaihe menee ohi kun poika (tai paremminkin äitinsä pojan kanssa) kysyy lupaa eikä halaa jos kielletään. Tosin tästä kiellosta pitää minun äitinä pitää huoli kun poika vielä niin pieni ettei ymmärrä eikä osaa itse vielä kunnolla puhua. Jos käy niin että poika menee halaamaan kun itse käännän selkäni niin toisen lapsen äiti ottaa pojan kiinni ja rauhallisesti kysyy toiselta lapselta saako halata. Tämä toimii meillä eikä vieras lapsi kauaa pelkää ja rupeaa itsekkin halailemaan.

Vierailija
13/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailemasi kaltainen tilanne taas on vähän eri juttu... eihän halaamisessa ole mitään pahaa. Meillä poika (2v3kk) on myös kova halaamaan ja pussaamaan, anteeksikin pyytää halaamalla.

Meillä esim. ystäväni jonka lapsi (poika myös) ei aina tykkää halaamisesta, niin neuvookin OMAA lastaan, että lapsi sanoo pojalleni, ettei tykkää juuri nyt halaamisesta (poikani välillä villiintyy ja halaaminen on aika rajua, silloin tosin puutun itsekin tilanteeseen). Hoidossa taas hoitaja myös nätisti neuvoo sekä halaajaa että halattavaa. Siellä kun välillä tytöt juoksee poikaani karkuun ja huutavat " ei pussaa, ei pussaa" (tälläinen episodi oli yks päivä kun menin hakemaan poikaa hoidosta =).

Mutta siis pahanteossa olevaa tai muuten tuhmuuksia tekevää saa torua ja kieltää kuka vaan joka näkee!

Vierailija
14/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellesi halusit tai et. Jokaisessa perheessä on tapoja joita vierailijoiden on syytä kunnioittaa esim. ruokailu vain keittön pöydän ääressä vaikka kotona olisi totuttu syömään miten sattuu.

Mitä varhemmin alat kasvattaa lapsillesi että joka kodissa on omat sääntönsä ja tapansa sen helpommin asiat hoituu myöhemminkin.

Päiväkodissa ja koulussa viimeistään joutuu ottamaan vastaan ohjausta ja neuvoja muilta. Lapset joita muut ei saa ojentaa ovat ongelmissa toistuvasti.

Kannatan koko kylä kasvattaa-periaatetta. Toki lapselle on selitettävä ymmärrystason mukaisesti kulloisetkin asiat.

Paras ohje lienee että opastetaan kysymällä, miltä sinusta tuntuu jos sinulle tehtäisiin ...., opetetaan ajattelemaan ennen tekoja.

Kiusaamiset jää tekemättä, lyönnit lyömättä. Kyllä kaksivuotias ymmärtää jos kieltää, voi myös kuitata ettei tämä ko. tyttö ole tottunut koviin rutistuksiin ja opastaa että kevyesti voi halata jos tyttö haluaa.

Poikiin äidit suhtautuvat usein niin että ne ovat raisuja ja tekevät kaiken laista koska ovat poikia ja sitten myöhemmin että tottakai miehet käyvät vieraissa koska ne ovat miehiä.

Vierailija
15/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsot kun pienempi pelkää poikaasi

Vierailija
16/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ SAA muut komentaa mun lastani, hyvä vaan kun tekeevät niin, kun monesti vieraan sana menee paremmin perille kuin oman äidin tai isän.

Vierailija
17/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle?? Jos tuntemattomalle niin ei.. mutta esimerkiksi tarpeeksi vanhalle lapselleen saa ojentaa tai minulle

Vierailija
18/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös arka tyttö joka pelkää jos isompi lapsi tulee halaamaan tms. Taaperoiässä alkoi itkemaan kun vaan joku iso ja pelottava joka oli kerran hänet säikäyttänyt katsoi päin. Selitin tytölle aina nämä tilanteet ja myös sille lapselle joka halaamaan oli tullut. En siis komentanut vaan kerroin että tyttöä pelottaa ja vaikka halaaminen on kivaa niin tyttö ei siitä tykkää ja olisi hyvä että häntä ei halailla ennen kuin hän itse haluaa.Homma toimi hyvin. Minulla myös riehuva ja rajua ja ah niin hellä poika joonka kanssa halaus asiaa on käyty läpi kun meinaa välillä halata pikkuveljen hengiltä.

Eli tämmöisessäkin asiassa voi mielestäni toimia fiksusti niin että kellään ei ole ikävä olo. Ei sillä pienellä tytöllä kuin ei halailevaisella pojallakaan. Itessäni tunnistan tiikeriemon kun pieneni " kimppuun" käydään mutta nyös tiedän miten sitä pahoittaa mielensä jos oma lapsi tarkoittaa hyvää ja hän saa siitä torut päälleen.

Neuvoni onkin että puhutte ap tämän tytön äitin kanssa ja jos taaperot ovat kielellisesti jo tarpeeksi kehittyneitä niin juttelette asiasta heidänkin kanssaan ja jos ei niin mallia antamaan vaan sitten miten pitää toisen kanssa toimia.

Vierailija
19/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että se joka näkee tilanteen johon puuttua myös tekee sen.

Kyläreissuilla noudatetaan niitä sääntöjä ja tapoja, joita kyseisessa perhessä noudatetaan. Samaa edellytän myös meillä vierailevilta lapsilta. Meillä käy paljon lasten kavereita leikkimässä ja samaa edellytän heiltä kuin omiltanikin, esim ruokapöydässä ollaan nätisti, keksit syödään keittiössä etc.

Vierailija
20/21 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mielelläni muiden kuin siskoni lapsia komentele (siskon kanssa sovittu erikseen asiasta). Mutta joskus joutuu pakosta esim. leikkipuistossa komentamaan kun isompi lapsi mm. hyökkää nyrkit ojossa meidän pikkuista (1v5kk) kohti ja alkaa huitoa. Silloin täytyy jo puuttua asiaan;) oli kenen lapsi tahansa.