Hei te työttömät!
Kommentit (31)
Suosittelen kaikille työttömille, jotka vielä haluavat päästä töihin, päivärytmin säilyttämistä. Eli aamulla ennen ysiä ainakin ylös ja yöt nukutaan ei kukuta. Näin helpompi sulautua taas työarkeen. Työttömyysajan voi käyttää itsensä kehittämiseen, opiskeluun, sivistämiseen tai vaikka vapaaehtoistyöhön. Missään nimessä älä hukkaa itsetuntoasi työttömyyden vuoksi. Jos raha tiukassa, etsi ilmaisia menoja ja tapahtumia. Tee varauksia menoista omaan kalenteriin, niin ei tule "saamattomia" päiviä, ne masentaa helposti. Nauti itsestäsi ja vapaudestasi, tapaa sukulaisia ja ystäviä, pysy yhteiskunnan menossa mukana.
Jossain vaiheessa ainakin vapaaehtoistyön tekeminen saattoi vaikuttaa työttömyysrahan saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikille työttömille, jotka vielä haluavat päästä töihin, päivärytmin säilyttämistä. Eli aamulla ennen ysiä ainakin ylös ja yöt nukutaan ei kukuta. Näin helpompi sulautua taas työarkeen. Työttömyysajan voi käyttää itsensä kehittämiseen, opiskeluun, sivistämiseen tai vaikka vapaaehtoistyöhön. Missään nimessä älä hukkaa itsetuntoasi työttömyyden vuoksi. Jos raha tiukassa, etsi ilmaisia menoja ja tapahtumia. Tee varauksia menoista omaan kalenteriin, niin ei tule "saamattomia" päiviä, ne masentaa helposti. Nauti itsestäsi ja vapaudestasi, tapaa sukulaisia ja ystäviä, pysy yhteiskunnan menossa mukana.
Tuo on niin totta! Helposti sitä tahtoo jäädä sängyn pohjalle..
Olen ollut koko yön mun miesystävän kyydissä kun hän tekee töitä. Yleensä herään aamu 5 tai 6 aikaan.
Päivät kuluu kodin hoitamisessa, iso puutarhatontti vaatii myös huolenpitoa. Etsin töitä/koulua/koulutusta.
Hyvin ne päivät kuluu, vaikka rahat on tiukilla. Uskon kuitenkin että tilanne muuttuu. Sen on pakko!
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa ainakin vapaaehtoistyön tekeminen saattoi vaikuttaa työttömyysrahan saamiseen.
Vapaaehtoistyöllä ei saa korvata palkkatyöntekijää eikä se saa olla sitovaa, eli ikään kuin ilmaista työvoimaa. Olen itsekin ollut työttömien järjestön vapaaehtoisena kerran viikossa. Ongelma koko organisaatiossa oli vaan se, että kuka tahansa meistä saattoi yllättäen olla töissä. Työttömyysrahan saamisessa ei ollut mitään ongelmaa.
Sosiaaliset verkostot on yksi sellainen, jonka kautta työtä voi saada. Kannattaa siis pitää itseään esillä ja ainakin harrastaa jotain sellaista, jossa tapaisi oman työn kannalta tärkeitä ihmisiä. Sen sitten itse kukin miettiköön, mikä se voisi olla: kirkkokuoro, metsästys, lintubongaus, suunnistus ... ? Saa siinä myös omaan elämäänsä jotain sisältöä eikä mökkihöperöidy.
Itse herään yleensä aamuisina aikaisin, sillä tässä perheessä on sentään vielä näihin päiviin saakka ollut joku, joka on lähtenyt töihin. Siinä herää itsekin vaikka ei tarvitsisi. On myös eläimiä, jotka ruokitaan aamuisin ja näin kesällä pihassa yhtä ja toista. Kalastamalla ja itse kasvattamalla saadaan lisää ruokaa, ja pian kypsyvät marjat.
Nousen jo kuudelta, kuten työssä käydessäni ja lähden koiran kanssa lenkille. Teen ensin juoksulenkin ja jumppaan ulkotelineillä ja sitten seisoskelen paikallisessa koiraporukassa koiran leikkiessä lajitovereidensa kanssa.
Koiraporukasta on muodostunut työyhteisön korvike. Tulee puhuttua perheistä, maailmanmenosta yleensä ja tietysti koirista ilman mitään sen kummempaa ystävyyttä. Ystäviäkin kyllä on joukossa.
Näin koira on saanut kahden tunnin kunnon ulkoilun heti ja minä liikunnan ja mielen virkistyksen. Siitä sitten muihin hommiin. Käyn 2-3 kertaa viikossa vapaaehtoistyössä, luen paljon, hoidan lapsenlasta, käyn uimassa ja tenniksessä ja tapaan kahvittelun/ruuan merkeissä tuttuja. Ja vien tietysti koiran vielä pari kertaa ulos.
Silti on välillä tekemisen puutetta ja suoranaisesti tylsää. Telkkaria olen huono katsomaan, mutta tulee sitäkin pari, kolmekin tuntia usein toljotettua putkeen.
Olen 54-vuotias eli varsinaisen palkkatyön saaminen on erittäin epätodennäköistä. Olen jo miltei kaksi vuotta ollut työtön.
No esim. tänään heräsin 6.30.(nukuin 30min enemmän kuin yleensä) Tein aamupalan töihin lähtevälle miehelleni. Nyt oon lajitellut pyykit ja eka koneellinen on käynnissä.
Meidän lapset saa nukkua vielä kun eilen katsoivat em finaalin ja nyt on kuitenkin heillä lomaa.
Eli nyt juon kahvia ja selaan nettiä. Äsken katsoin mitä töitä olis tarjolla.. ja yllätys yllätys ei mitään uutta sitten perjantain..
Kunhan lapset herää niin varmaan lähdetään sään salliessa hyttysten syötiksi metsään katsomaan joko mustikat on valmiita kerättäväksi.
Mieheni tulee viiden jälkeen ja sitten lähdetään moikkaamaan mummoa vanhainkotiin kun on mummon nimipäiväkin tänään.
Vastakysymys:
Mitä hienoa ap tekee tänään töissä?
oikein mukavaa päivää kaikille olitte töissä tai ette =)
Heräsin 06.45, kun lapset rynnivät katsomaan televisiota. Laitoin pesukoneen pyörimään ja aamiaista lapsille. Tehdään aamuhommat.
Seuraavaksi mennään varmaan pihalle, mietin että mentäisiinkö rannalle vai uuteen leikkipuistoon - aivan mahtavaa ettei lasten tarvitse kuluttaa ihania kesäpäiviä päiväkodissa.
Sen jälkeen sisälle lounaalle ja sitten koko porukka päiväunille. Päiväunien jälkeen mietin voisikohan lasten isä ottaa lapset tunniksi normaalista poiketen, mun pitäisi käydä ostamassa uudet rintaliivit. Olisi alennuskuponki ja viikonloppulomalta jäi rahaa.
Tullaan kotiin ja syödään, katsotaan pikku kakkonen ja sitten keksitään jotakin ennen iltahommia.
Ihan perusarkea näin työttömätkin viettää :)
Vierailija kirjoitti:
No esim. tänään heräsin 6.30.(nukuin 30min enemmän kuin yleensä) Tein aamupalan töihin lähtevälle miehelleni. Nyt oon lajitellut pyykit ja eka koneellinen on käynnissä.
Meidän lapset saa nukkua vielä kun eilen katsoivat em finaalin ja nyt on kuitenkin heillä lomaa.
Eli nyt juon kahvia ja selaan nettiä. Äsken katsoin mitä töitä olis tarjolla.. ja yllätys yllätys ei mitään uutta sitten perjantain..Kunhan lapset herää niin varmaan lähdetään sään salliessa hyttysten syötiksi metsään katsomaan joko mustikat on valmiita kerättäväksi.
Mieheni tulee viiden jälkeen ja sitten lähdetään moikkaamaan mummoa vanhainkotiin kun on mummon nimipäiväkin tänään.
Vastakysymys:
Mitä hienoa ap tekee tänään töissä?oikein mukavaa päivää kaikille olitte töissä tai ette =)
En valitettavasti ole töissä ja se masentaa, yhtä hyvin voisin tappaa itseni. Mutta kiva kuulla että te muut ette ole vain jääneet sängynpohjalle murehtimaan asioita, voi kunpa minullakin olisi energiaa yhtä paljon kun teillä tehdä asioita! Ap
Nukun niin pitkään kun vaan nukuttaa. Tänään heräsin 7:30, mut yleensä nukun yheksään. Päivisin ei ole oikein mitään muuta tekemistä kuin koiran ulkoilutusta.
No tänään heräsin vähän reilu tunti sitten kun mies antoi nukkua vähä pidempään, syystä että lapsen kanssa oli taas hieman vaikea yö.. nyt siivoon ja sit lähden salille, lapsi menee salin ajaksi hoitoon mun vanhemmille. Sitten myöhemmin mennään ulkoilemaan ja sen semmoista. Perus elämää. Töitä kyllä haluaisin, mutta lapsi vielä aika pieni (1v) niin eikait tässä vielä härän selässä olla..
Heräilen 5-6 välillä, vien koiran ulos ja rupean kirjoittelemaan väikkäriä ja valmistelemaan konferessiesityksiä joita on useampi tulossa eri puolilla maailmaa. Päivällä käyn yliopistolla, laitoksella, kirjastossa ja syömässä. Teen samalla työhakemuksen jos löydän sopivan ilmoituksen. Minulla on kaksi maisterintutkintoa ja opintoja Sorbonnesta ja Zurichista. Olen siis työtön työmarkkinatuella. Menen nukkumaan 9 aikaan. Siinä se lyhykäisyydessään.
Työttömien koirat ainakin voivat hyvin :D
Itsekin vietän säästä riippuen jopa neljä viisi tuntia koiran kanssa ulkona lenkkeillen, koirapuistossa ja agility-harrastuksen parissa.
Lisäksi koiralla on melkein aina seuraa sisälläkin. Vaikka koira sisällä lähinnä vain makoilee, se varmasti viihtyy paremmin kun joku on kotona.
Heräsin n. klo 5.00. Aamupala ja lehdenluku. Klo 7-8.15 salilla. Kymmenen maissa lähden pyörälenkille n. tunniksi, sitten kauppaan ja kotia tekemään ruokaa. Tänään pitää tehdä yksi työhakemus. Ehkä vähän auringonpalvontaa parvekkeella. Torillakin voisi piipahtaa ostamassa mansikoita. Eipä sen kummempaa. Päivät kuluvat leppoisasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos siihen työarkeen ei pääse enää "sulautumaan"? Jos töitä ei ole? Kokeile vuoden työttömyyttä ja epätoivoista työnhakua, niin tiedät että mielessä pyörii tasan kaksi asiaa: paniikki kun tajuaa että on suistumassa pysyvään työttömyyteen ja on jo kokeillut kaikki keinot - sekä jatkuva huoli rahan loppumisesta joka valvottaa öisin.
Nuo neuvot mitä annat ovat niin tavattoman yksinkertaisia, että jokainen aivoilla varustettu tajuaa ne itsekin. Ne työttömät joiden näet rypevän itsesäälissä, passiivisina ja masentuneina, ovat ihan varmasti aikanaan olleet positiivisia ja ovat yrittäneet. Suurin osa. Sinun neuvosi eivät auta heitä. Heitä auttaa vain yksi asia: työpaikka.
Olin viime kesän työtön ja heräsin joka arkiaamu 6.30 ja 7.30 mennessä olin selannut työpaikat läpi ja laittanut hakemukset menemään sopiviin paikkoihin. Sen jälkeen siivosin ja sitten pelasin pleikkaria ja 15.00 aloin tekemään ruokaa työssäkäyvälle poikaystävälleni.
Vierailija kirjoitti:
Juu, se pitää tehdä salaa ja epävirallisesti.,kuten opiskelukin. Jos lainaa kirjastosta jotain kurssikirjoja ja lukee niitä itsekseen, niin tuskin jää kiinni. Yliopiston luennollekin voi kuka vain kävellä sisään. Missään ei pidä olla kirjoilla. Tämmöisistä opinnoista ei jää mitään todistusta käteen, mutta aina niistä tietoa ja viisautta karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti nukun työttömänä kun kerrankin saa. Joskus heräsin viideltä illalla, jos ei huvittanut nousta aiemmin. Sittten tuli soitto että huomenna alkaisi työt klo 6 aamulla ja kysyttiin, pääsenkö. Sanoin että totta kai. Väsytti, mutta minua väsyttää aina jos pitää noin aikaisin herätä.
Mitä se sulle kuuluu?