Sosiaalisten tilanteiden pelko - itsehoito?
Voiko sosiaalisten tilanteiden pelon selättää ns. siedättämällä? Jos vain toistuvasti hakeutuu tilanteisiin, jotka ahdistavat niin helpottaako oireilu vähitellen?
Mitä voisin tehdä itse selättääkseni tämän ongelman? Otan kaikki vinkit kiitollisena vastaan.
Kommentit (11)
Kyllä voi. Ihminen tottuu ajan kanssa vaikka mihin. Eli alat vain juttelemaan tuntemattomien kanssa niitä näitä, tai menet paikkoihin joissa ihmiset juttelevat sinulle. Esim. vanhat mummelit tykkäävät usein jutustella, joten hankkiudut vaikka heidän lähelle. Tai osallistut joihinkin ilmaistapahtumiin ja talkoisiin joissa kontaktia on pakko ottaa.
Hyvä tietää jos todella näin on. Olen ollut niin pitkään (vuosia) vain omissa oloissani että en enää osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa ollenkaan. Kynnys lähteä ihan vaan kotoakin, vaikka ihan vaan lenkillekin, on todella korkea.
Täytyy yrittää vain siedättää itseään ja toivoa, että ongelma tästä helpottaisi.
Alkoholi toimii tähän vaivaan oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No, itselläni on jo ihan riittävästi ongelmia eli alkoholiongelmaa en tähän lisäksi enää kaipaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itselläni on jo ihan riittävästi ongelmia eli alkoholiongelmaa en tähän lisäksi enää kaipaa...
No miten niin? Eihän se ole lisäksi, jos se poistaa sosiaalisten tilanteiden pelon. Vaihdat vasn ongelman toiseen, paljon hauskempasn ongelmasn.
Ite oon kokeillu, en tiedä varmaksi onko auttanu. Mutta tilanteisiin tottuu, joten eiköhän siitä apua ole. Omat pelkotilani on hyvin kevyitä, ei diagnoosia.
Kannattaahan sitä yrittää. Tee määrätietoinen suunnitelma tai pidä ainakin kirjaa kokeiluistasi...
Pahentaa jos ei liiku ulkona ihmisten ilmoilla pitkiin aikoihin. Mutta koulussa ja töissä taas todella väsyttävää kun koko ajan joutuu jännittämään. En ole päässyt eroon mutta pakko kai hyväksyä elää näin.
Mistä sosiaalisten tilanteiden pelko johtuu?
Itse olen ujo ja introvertti mutten pelkää kontaktia muiden ihmisten kanssa. Small talk, asioiminen sujuvat ja suorastaan rakastin pitää esitelmiä itseäni kiinnostavista aiheista koulu- ja opiskeluaikana. Nykyäänkin voin puhua tuntemattoman ihmisen kanssa vaikka kuinka pitkään mielenkiintoisesta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin huomannut että jos olen vaikka lomalla ja vietän aikaa enemmän yksin niin tuo pelko pahenee ja kaupassa käyntikin tuottaa tärinöitä ja ahdistusta.
Mutta kun käyn töissä joka aika sosiaalinen niin työpäivän jälkeen pelkoa ei enää ole niin paljon. Kai tuo jonkinlaista siedätystä on. Kokonaan ongelma ei kuitenkaan poistu varmaan millään.
Joo sama täällä, mutta ei se liiallinenkaan ihmisten kanssa olo hyvää tee. Itsellä ainakin tulee joku mitta täyteen siinäkin niin, että alkaa ahdistamaan ne ihmiset ja haluaisi olla vaan yksin. Tulee sitten sellaisia kausia, ettei siellä töissäkään jaksaisi yhtään ketään.
Itse olen ainakin huomannut että jos olen vaikka lomalla ja vietän aikaa enemmän yksin niin tuo pelko pahenee ja kaupassa käyntikin tuottaa tärinöitä ja ahdistusta.
Mutta kun käyn töissä joka aika sosiaalinen niin työpäivän jälkeen pelkoa ei enää ole niin paljon. Kai tuo jonkinlaista siedätystä on. Kokonaan ongelma ei kuitenkaan poistu varmaan millään.