Veljeni tyttöystävä halveksii perhettämme ja sukuamme, en jaksa enää...
Veljeni ja tyttöystävänsä ovat olleet yhdessä pari vuotta. Tyttö on lukiossa ja veljeni käy ammattikoulua. En tunne tyttöä mitenkään erityisen hyvin, mutta tiedän että heidän perheensä on keskituloinen, eivät siis ole mitenkään äärimmäisen hyvätuloisia.
Huomasin jo ensimmäisen kerran kun tapasin tytön, että hän katselee kotiamme ja meitä nenänvarttaan pitkin. Se tuntui jokseenkin omituiselta, mutta epäilin kuvittelevani omiani ja tyttö vaikutti muutenkin tosi ujolta ja varautuneelta, joten ajattelin tuollaisen oudon käytöksen menevän jännityksen piikkiin.
Nyt kun olen tätä tyttöä tavannut useammin niin käytös on vielä räikeämpää. Hän ei kauheasti puhu minulle tai vanhemmilleni, mutta monesti olen huomannut hänen pyörittelevän silmiään halveksien kun hän on meillä ja kuuntelee meidän keskusteluitamme. Sama pätee erinäisissä juhlissa, joissa on mukana perheemme lisäksi muita sukulaisia.
Meidän suvussamme ei juuri ole korkeasti koulutettuja henkilöitä, mutta suurin osa porukasta on ihan mukavaa sakkia. Tytölle sosiaalinen status tuntuu olevan kovin tärkeä. Minulla on sellainen kuva tästä tytöstä, että hän kokee olevansa itse kovinkin älykäs eikä hän pidä meitä tutustumisen arvoisina.
Veljeni on äärimmäisen kiltti ja huomaavainen ja ansaitsisi kivan tyttöystävän, mutta tämä nykyinen kohtelee häntä epäreilusti. Veljeni kertoman mukaan tyttöystävällä on tapana pilkata veljeäni ja naljailla veljeni kustannuksella kun tytön kavereita on paikalla. Tytön mielestä ammattikoulu on "nolo" ja hän häpeää veljeäni (tämä veljeni kertomaa, en ymmärrä miksi tyttö sitten roikkuu veljessäni?!)
Minusta itsestäni tuntuu, että tyttö hyväksikäyttää veljeäni, joka on liian kiltti laittamaan hanttiin. Veljeni mm. ostelee tytölle paljon vaatteita ym. mitä tyttö milloinkin tahtoo.
Minua surettaa veljeni puolesta (Ja myös ärsyttää suunnattomasti tuollainen toisten arvostelu! Tyttö ei tunne perhettämme tai sukuamme ollenkaan, joten mielestäni hänellä ei ole varaa arvostella!)
Tahtoisin tehdä tilanteelle jotain, sillä uskon veljeni lopulta vain satuttavan itsensä. Veli kuitenkin vaikuttaa rakastuneelta ja pelkään, että jos puhuisin tästä tyttöystävän käytöksestä niin veli vain loukkaantuisi...
Kommentit (30)
Anna samalla mitalla takaisin. Kun tyttö on teillä käymässä, pyörittele silmiäsi ja katsele häntä päästä varpaisiin -tietysti niin, ettei veljesi huomaa. Kahden kesken piikittele häntä ja kommentoi tyyliin "taasko veljeni on ostanut sulle jotain, noloo, eikö sulla itsellä ole varaa".
Vierailija kirjoitti:
Anna samalla mitalla takaisin. Kun tyttö on teillä käymässä, pyörittele silmiäsi ja katsele häntä päästä varpaisiin -tietysti niin, ettei veljesi huomaa. Kahden kesken piikittele häntä ja kommentoi tyyliin "taasko veljeni on ostanut sulle jotain, noloo, eikö sulla itsellä ole varaa".
Heh, kieltämättä tekisi mieli. En kuitenkaan tahdo vajota tuollaiselle tasolle vaikka tällainen typerä ja huonostikoulutettu älykääpiö olenkin (huom. sarkasmi). Lisäksi olen pari vuotta vanhempi tätä pariskuntaa (he ovat 17, minä 19) joten yritän käyttäytyä "aikuismaisesti".
No, nuoruus on semmoinen vika, joka korjaantuu ajan kanssa! Saattaa se vielä siitä viisastua tai sitten ei tai sitten veljesi tulee järkiinsä tai sitten ei! Voisit tietysti kysyä, kun se pyörittelee niitä silmiään, että onko sulla joku kohtaus menossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, kieltämättä tekisi mieli. En kuitenkaan tahdo vajota tuollaiselle tasolle vaikka tällainen typerä ja huonostikoulutettu älykääpiö olenkin (huom. sarkasmi). Lisäksi olen pari vuotta vanhempi tätä pariskuntaa (he ovat 17, minä 19) joten yritän käyttäytyä "aikuismaisesti".
Ei ole pakko käyttäytyä silmiinpistävän huonosti. Voit esimerkiksi 'esittää tyhmää' ja seuraavalla silmien pyörittämiskerralla kysyä huolestuneena, onko tytöllä kenties epilepsia tai jokin neurologinen vamma kun olet huomannut että hänellä aina silmät pyörii päässä teillä ollessa. Voit myös huolestuneena kysyä, onko hänen perheellään taloudellisia vaikeuksia kun veljesi niin usein kustantaa kaiken ja antaa ohjeita kuinka hänen perheensä voisi hakea toimeentulotukea. Ihan huolestuneena ja jopa yliempaattisesti, ei missään nimessä ilkeästi. Ehkä tyttö näin alkaa tajuta oman käyttäytymisen noloiden ja sen että se ei jää muilta huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko käyttäytyä silmiinpistävän huonosti. Voit esimerkiksi 'esittää tyhmää' ja seuraavalla silmien pyörittämiskerralla kysyä huolestuneena, onko tytöllä kenties epilepsia tai jokin neurologinen vamma kun olet huomannut että hänellä aina silmät pyörii päässä teillä ollessa. Voit myös huolestuneena kysyä, onko hänen perheellään taloudellisia vaikeuksia kun veljesi niin usein kustantaa kaiken ja antaa ohjeita kuinka hänen perheensä voisi hakea toimeentulotukea. Ihan huolestuneena ja jopa yliempaattisesti, ei missään nimessä ilkeästi. Ehkä tyttö näin alkaa tajuta oman käyttäytymisen noloiden ja sen että se ei jää muilta huomaamatta.
Ai niin ja kannattaa ottaa asiat puheeksi niin että muu perhe on paikalla, ei kahden kesken. Erityisesti veljesi pitäisi olla kuuloetäisyydellä.
Ehkä hänkin saattaa alkaa miettimään miksi ne silmät pyörii.
Ilkeä ei suoraan tarvitse olla, mutta liika hyssyttelykään ei ole aina hyvästä kun ne silmät ei aina silloin avaudu.
Kirjoituksestasi kuvastuu ennen kaikkea sinun alhainen itsetuntosi! Tuskin se tyttö katselee pitkin nenänvartta tai pyörittelee silmiään, sinä vain alemmuudenkompleksissasi näet asiat niin.
Jos tyttöä aidosti kiinnostaa status, niin lukiosta löytyy kyllä sellaista seuraa. Vaikuttaa siltä, että sinä et kykene hyväksymään sitä, että pikkuveljellä on tyttöystävä, joka todennäköisesti vetää veljesikin mukaan työelämään.
Vierailija kirjoitti:
No, tuolla pääsee eroon veljestään aika vauhdilla...
Jos toinen pitää teitä alempana, niin anna pitää. Ei se ole sinulta pois. Itse kohtaan tuota vähän väliä, koska olen "vain" kotiäiti, eikä minulla ole yliopistotutkintoa saati uraa. Joskus on pitänyt melkein purra huulta, kun joku on selittänyt minulle jotain asiaa kuin lapselle :D. Minä kuitenkin voin puhtaalla omallatunnolla sanoa, kohdelleeni näitäkin ihmisiä aina kunnioittavasti ja asiallisesti. Ei se ole minulta pois, jos joku pitää minua jotenkin yksinkertaisena. Eikä minulla ei ole mitään hävettävää tai kaduttavaa.
Tuollaiset ihmiset ovat yleensä huonoitsetuntoisia nilkkejä. Juurikin alemmasta keskiluokasta. Haluaisivat itse olla ylempää kastia ja heille statukset ja merkkituotteet on kaikki kaikessa. Ja kun ovat itseään alempina pitämiensä seurassa, alkaa joko silmien pyöritys tai vaihtoehtoisesti ivallinen hymähtely. Puistattavia tyyppejä kerta kaikkiaan, kieltämättä. Se, että veljesi sietää mokomaa, kertoo siitä, että hän ainakin jollain tasolla jakaa samat elämän'arvot' kuin tämä tytteli.
Vierailija kirjoitti:
Puhu veljesi kanssa. Ainakin toi lahjojen/vaatteiden ostelu kuulostaa kamalalta.
Juuri näin, puhu. Mutta älä odota omaa ärsyyntymistäsi jolloin tulee helposti kärjistettyä.
Ja jos veljesi suuttuu tai torjuu niin lopeta. Kyllä se sinun mielipiteesi vähän ohimennenkin sanottuna jää silti veljesi mieleen kytemään.
Kunhan hänelle jää tunne että olet samalla puolella kävi miten kävi.
Kysy kahden kesken : Mitä sinä tunnet meidän kanssamme ollessa, viihdytko sinä ? Onko sinulle vieraita tapoja meillä? Mitä teet jos huomaat meillä menevän jonkin asian ylitse?
Eli anna hänelle VASTUU OMISTA TUNTEISTAAN, näin kyselemällä, ja TILAA REAGOIDA! Hän joutuu miettimään puolestaan miksi kyselet tämmöisiä onko hän antanut aihetta.... Jne!
Huomaat pian että tuo käytös vähenee:)!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä. Kyllä silti voisit jotenkin antaa hänelle vinkki siitä että tiedät veljesi ostavan hänelle vaatteita.
Joskus voisit ihan oikeasti ystävälliseen sävyyn kysyä että mikä on vialla kun näet hänen pyörittelevän silmiään.
Jos väittää ettei mikään niin sano että kyllä sinä näit, että kyllä hän voi kertoa.
Jos kertoo ja alkaa jotenkin haukkua tms., niin voit sanoa että näyttää veli ja hänen rahansa kuitenkin kelpaavan.
Mutta erittäin tärkeää on että sinulla säilyy maltti ja ystävällinen sävy.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttöä aidosti kiinnostaa status, niin lukiosta löytyy kyllä sellaista seuraa. Vaikuttaa siltä, että sinä et kykene hyväksymään sitä, että pikkuveljellä on tyttöystävä, joka todennäköisesti vetää veljesikin mukaan työelämään.
Olet väärässä. Nimittäin lukioikäinen statushakuinen ihminen mieluummin seurustelee vaikka vähän nolona amislaisen kanssa kuin on yksin. Tuon ikäiset on siinä hassuja, että jo se että on parisuhde, on status itsessään. Se ei poista sitä, että samalla voi etsiä jotain toista ja jättää seurustelukumppanin heti jos joku "parempi" saalis innostuu. Tuon ikäisille ei muuten automaattisesti löydy seuraa, ei edes samasta lukiosta, vaikka olisikin nätti. Erityisesti jos on pinnallinen ja statushakuinen, niin puolet samanikäisistä tajuaa sen ja ei innostu seurasta.
Se taas oli aika omalaatuinen tulkinta että ap on se huonoitsetuntoinen, ei mulla sellainen kuva tullut.
Muistan kyllä kun tuon ikäisenä teininä oli todella mustavalkoinen ajattelu ja ei kyllä mikään olisi voinut sitä murtaa tuolloin. Mutta ole aikuinen ja käyttäytykää te hyvin, tyttö saa itse hävetä käytöstään, jos kasvaa ja heidän seurustelunsa jatkuu ja myöhemmin huomaa, että te olette kivoja ihmisiä, jotka kohtelevat häntä kivasti. Missään nimessä ei mitään ravistelua tytön suuntaan tai ilkeilyä, vaikka tekisi mieli näpäyttää.
Samoin kannattaisi jutella veljen kanssa. Kuitenkin huomioiden sen, että tyttö on hänelle nyt rakas, eli ei kannata asettaa veljeä hankalaan asemaan keskustelussa, hän kuitenkin haluaa miellyttää molempia, sekä sukuaan että tyttöä mutta tällä hetkellä varmasti tunteet kallistuvat tyttöön.
Muistan, kun itse olin ehkä 19-vuotias ja äidilläni oli ystävä, joka oli helluntailainen. Hän jaksoi kärsivällisesti olla minulle mukava, vaikka olin varmaan ensin häntä kohtaan tosi asenteellinen. Sitten huomasinkin, että hän oli ihan jalat maassa ja hyvä tyyppi, ei edes mikään hihhuli, vaikka hänellä tuo tausta olikin. Mutta jotkut ihmiset voivat avartaa maailmaansa ja joidenkin maailma pysyy ikuisesti turvallisena, kun saa elää maailmassa, jossa vain kuvittelee tiettyjen ihmisten olevan tietynlaisia tietämättä asian oikeaa laitaa.
Milloinkas ne siskot on tykänneet veljen morsiamesta? Näitä tarinoitahan löytyy pilvin pimein. Veljen naiset on ihan saatanasta ja vikoja täynnä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Nimittäin lukioikäinen statushakuinen ihminen mieluummin seurustelee vaikka vähän nolona amislaisen kanssa kuin on yksin. Tuon ikäiset on siinä hassuja, että jo se että on parisuhde, on status itsessään. Se ei poista sitä, että samalla voi etsiä jotain toista ja jättää seurustelukumppanin heti jos joku "parempi" saalis innostuu. Tuon ikäisille ei muuten automaattisesti löydy seuraa, ei edes samasta lukiosta, vaikka olisikin nätti. Erityisesti jos on pinnallinen ja statushakuinen, niin puolet samanikäisistä tajuaa sen ja ei innostu seurasta.
Se taas oli aika omalaatuinen tulkinta että ap on se huonoitsetuntoinen, ei mulla sellainen kuva tullut.
Jos tyttö olisi todella statushakuinen niin ei hän edes puhuisi minkään amislaisten kanssa. Ne ovat aika kaukana lukiota käyvän elinpiireistä eikä nosta mitään statusta. Miten lukiolaisen statusta nostaisi seurustella autonrassaajan kanssa? Aivan. Ei mitenkään. Joko kuvittelet silmien pyörittelyn mutta voihan tyttö olla ns bitch. Niitä on paljon. Hankala tilanne kuitenkin koska en veljeäni lähtisi loukkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkas ne siskot on tykänneet veljen morsiamesta? Näitä tarinoitahan löytyy pilvin pimein. Veljen naiset on ihan saatanasta ja vikoja täynnä! :D
Samaa olen minä ihmetellyt :D Meillä on aivan ihana käly, enkä jaksa uskoa, että meillä olisi käynyt veljen tyttöystävän suhteen joku satumainen onni.
Te ootta wt, olisit tyytyväinen, että edes joku teistä löytää ylempää luokkaa. Tuosta tytöstä tulee varmasti vielä (AMK) tai joku.
Kuulostaa siltä, että ovat aika eri maailmoista...
Tiedän kyllä tuon tunteen, koska olen sivusta katsellut vierestä sukua, jossa on sekä muutamia korkeasti koulutettuja että alemmin koulutettuja. Yhteistä säveltä on melko vaikeaa löytää puutarhakutsuilla, kun toiset keskustelevat jostain BB:stä tai tupakkamerkeistä ja toiset jostain abstraktista akateemisen maailman ilmiöstä. Kyllä siinä silmät varmasti pyörivät itse kullakin.
Tuntuu kyllä varmasti ikävältä, varsinkin jos veljesi tyttöystävä käyttää veljeäsi hyväkseen. Ehkä joku samanhenkinen olisi järkevämpi valinta. Tiedän kyllä itsekin tuollaisia tapauksia, jossa hienohelmaperheen tytär on ajautunut yhteen nuorisorikollisen kanssa. Loppujen lopuksi tuollaiset ihmiset ovat vastaus toistensa tarpeisiin. Joskus ne tarpeet ovat niin erikoisia, että ulkopuolisen on lähes mahdotonta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkas ihmiset ovat kokeneet tarvetta tehdä aloituksia "veljeni morsian on tosi kiva, en kestä". Järki käteen, suurin osa aloituksesta käsittelee ongelmia, koska moni tuntee tarvetta puhua ongelmista anonyymisti. Sehän ei taas tarkoita sitä että kaikilla olisi ongelmia vaan sitä että ongelmattomista asioista ei yleensä tarvitse avautua.
Ai niin, mun veljellä oli ihana tyttöystävä. Liian hyvä päihdeongelmaiselle veljelleni, jolla oli myös vihanhallinta ongelmia. Onneksi tyttö tajusi vaihtaa parempaan (eikä edes lennosta, vaan säädyllisesti vuoden päästä erosta). Sattuneesta syystä en ole kokenut tarvetta avautua entisestä kälystä kenellekään.
Puhu veljesi kanssa. Ainakin toi lahjojen/vaatteiden ostelu kuulostaa kamalalta.