Olen introvertti enkä sovi työyhteisöön, pelkään potkuja
Aloitin työt juuri uudessa paikassa. Paikassa on erittäin tiivis työyhteisö. Ihmiset tuntevat toisensa hyvin ja tykkäävät vitsailla yms. Olen itse erittäin introvertti. Teen työni tunnollisesti ja yritän olla kohtelias muita kohtaan, tervehtiä ja joskus kysellä kuulumisia. Mutta en vain jaksa olla mukana muiden jutuissa samalla tavoin kuin muut. Pelkään saavani potkut, koska kyseisellä työpaikalla nimenomaan painostetaan tuollaista hyvää yhteistyöhenkeä töissä. Koen, etten itse sovi työyhteisöön. Tykkään tästä työstä ja sinänsä työpaikasta, mutta haluaisin vain, että minunkin luonteenpiirteeni sopisi joukkoon eikä muut kokisi sitä hankalana, etten jaksa olla ihan niin sosiaalinen kuin muut. Jos minut irtisanotaan tämän vuoksi, voiko tästä valittaa syrjintänä? Ymmärrän toki, että työpaikkaan halutaan palkata ihmisiä, jotka tulevat toimeen keskenään ja tukevat hyvää työyhteisöä ja ilmapiiriä. Mutta mielestäni meitä hiljaisempia introverttejä ei missään nimessä saisi luonteemme vuoksi potkia vain ulos, koska emme ole muista viihdyttäviä.
Tuskin ketään hiljaisuuden vuoksi irtisanotaan ja iän myötä ihmisten kiinnostus osallistua yhteisiin työn ulkopuolisiin aktiviteetteihin vähenee.
Itse valitsen töihini sopivat ja riittävän pätevät henkilöt..sikäli työnantajan valinta työntekijäksi on eka steppi ja sen jälkeen työstä riippuen vastuu siirtyy enempi työntekijälle.