Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hamstraatte mansikoita??

Vierailija
09.07.2016 |

Mansikat loppu ja ihmiset paniikissa. Kertokaa hamstraajat, mihin te niitä niin epätoivoisesti tarvitsette? Miksi niitä pitää saada se pakkanen täyteen?

Mansikkahan on kovin epäkiitollinen marja pakastaa, eihän niitä voi sellaisenaan edes puuroon tai rahkaan ripotella vaan vaatii sulattamista toisin kuin mustikat.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hamstraa. Aivan järkyttävän kalliita.

Vierailija
2/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset sekoo tuoreista mansikoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, mitä luultavammin nämä ns. hamstraajat ovat ostaneet ihan tavanomaisen määrän mansikkaa. Sato jäi keliolosuhteden takia normaalia pienemmäksi ja hintaa/menekkiä nosti myös ip-lehtien "mansikat loppuu, ostakaa äkkiä"-otsikot.

Itse ostan n.10 kg joka vuosi, tämä vuosi ei tehnyt poikkeusta. Osa meni säilöön, osa syötiin.

Vierailija
4/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten niin hamstraan? Se on ihan hyvä aamusmoothiessa punaherukoiden tai puolukoiden kanssa. Joka vuosi 8 vuoden ajan olen laittanut 30 kg ja joka vuosi ne on syöty. Ei tämä vuosi poikkea edellisistä.

Mansikkaa riittää, nyt vaan saadaan rahat pois niiltä, joilla on olevinaan hoppu ja hätä.

Vierailija
5/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä sana hamstrata oli liikaa. Tarkoitin että miksi ylipäätään pitää ostaa se 10 kiloakin? Tarkoitin että mitä te niillä teette?? Jotain hilloja? Miksi kaupan ympärivuoden saatavat pakastemansikat ei ole sama asia?

-ap

Vierailija
6/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme paljon smoothieita

Vierailija
7/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä sana hamstrata oli liikaa. Tarkoitin että miksi ylipäätään pitää ostaa se 10 kiloakin? Tarkoitin että mitä te niillä teette?? Jotain hilloja? Miksi kaupan ympärivuoden saatavat pakastemansikat ei ole sama asia?

-ap

Kaupasta ei saa marjoja, jotka olen itse poiminut ja joiden tiedän olevan torjunta-aineettomia. Puolalainen pakastemarja ei ole yhtä turvallinen kuin suomalainen itsekerätty.

Vierailija
8/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kaupan marjat täytyy kuumentaa ennen käyttöä, että ne on turvallisia syödä. Itsekerättyjä ei tarvitse kuin sulattaa.

Vierailija
9/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tykkäävät syödä just soseena tai esim smoothiessa. Huonoina mansikkavuosina ei saa kotimaista mansikkaa enää keväällä. Monet eivät halua käyttää ulkomaisia pakastemarjoja listeriavaaran vuoksi kypsentämättöminä.

Vierailija
10/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä "hamstraan" eli säilön talven varalle hieman. - Parhaita ne ovat kyllä tuoreina, niinkuin kaikki marjat, ,mutta voinpahan sitten herkutella  talvella. - Toki kaupasta saa nykyisin kaiken näköistä valmista hilloa ja muuta herkkua ympäei vuoden. Ehkä tämä on vain tapa; kun en usko, että kaikki kaupoissa myytävät hillotkaan olisivat huonoja, vaikka itse mansikat ja marjat poimimalla tiedän mitä saan. - Eräs ystäväni perustelee marjojan keräämisen, pakastasmisen ja säilömisen myös jonkinlaisella kulttuuri-opetuksella lapsille; näyttää mallia, että on muitakin tapoja hankkia ja säilöä ruokaa kuin hakea sitä valmiina tai puolivalmiina kaupan tiskiltä.   

Vierailija
11/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se perus perinteinen 3*5kg tulee joka kesä pakastettua. Pakastan kiisselimarjat kokonaisina ja rahkaan/smootieen/mihin ikinä laitan viipaleiksi tai puolikkaiksi. En ole kokenut niiden sulattamista mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeana. Kiisselimarjat voi kipata jäisinä tai kohmeisina suoraan kuuman kiisselipohjan joukkoon. Nuo rahkaan tms. menevät marjat pakastan pieniin pakastusrasioihin ja sitten kun tarvitsen niin otan sulamaan pöydälle tai jääkaappiin riippuen siitä koska ne aion syödä tai missä muodossa. Meillä syödään joka päivä marjoja ja usein mansikat loppuvat ensimmäisenä.

Kaupasta ostettavat eivät todellakaan ole sama asia, sillä kaupasta saa vain kokonaisia, eikä koskaan voi tietää onko siellä huonoja mukana. Kun itse pakastaa, saa valita mitä pakastimeensa laittaa. Sitä paitsi silloin kun sitä mansikkaa tekee mieli, ei sitä ole kuin siellä kaupassa ja sitten pitäisi vain sitä mansikkaa varten käydä kaupassa ja silloin tulee helposti ostettua jotain heräteostoja myös.

Vierailija
12/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatetaan itse niin pakkohan ne marjat on johonkin säilöä. Tehdään hilloksi ja mehuksi osa ja osa pakkaseen.

Vierailija
13/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Syön mieluummin kotimaisia marjoja ja säilön ne kesällä niin ei tarvitse pelätä puolalaista norovirusta. Mutta osta sinä vaan pakastemansikoita aivan rauhassa. Ehkä joku päivä  tämä aukenee sullekin.

Vierailija
14/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi ostaa paikallisesti tuotettua marjaa? Nyt niitä kannattaa viimeistään ostaa. Ovat jo sateesta lussaantuneita ja tuleva satoennuste on huono. Mustikka on kyllä parempaa ja pakastin täyttyy sillä, mutta hyvähän noita marjoja on syödä monipuolisesti, ja päivittäin.

Vierailija
15/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kuluu talvella paljon. Smoothieissa tai vaikka semmoisenaan kipeään kurkkuun jäisenä nam. Kaupan pakasteet voi olla mistä päin maailmaa vaan ja olla miten vanhoja vaan.

Vierailija
16/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Syön mieluummin kotimaisia marjoja ja säilön ne kesällä niin ei tarvitse pelätä puolalaista norovirusta. Mutta osta sinä vaan pakastemansikoita aivan rauhassa. Ehkä joku päivä  tämä aukenee sullekin.

Palsta ei kyllä petä koskaan. Saa vihamielisiä vastauksia vaikka olisi aiheena mansikat! 😄 Ihan vilpittömästi kysyin kun en itse tarvetta ymmärtänyt. Itse ostan ihan niitä kotimaisia mansikoita kaupan pakastealtaasta - siellä kun myydään muitakin kun niitä puolalaisia. Hilloja ja kiisseleitä ei meillä syödä niin meillä se tarve on sangen vähäinen. Ja pakastin pieni! 😅

Mutta kiitos vastauksista!

-ap

Vierailija
17/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Puolet syödään tuoreeltaan ja sitten keitän hilloa hillo-marmeladisokerilla letuille. Ja pakkasmarjoista teen smoothieita Ja syödään puuron kanssa. Kiisseleitäkin keitän

Vierailija
18/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kaupan marjat täytyy kuumentaa ennen käyttöä, että ne on turvallisia syödä. Itsekerättyjä ei tarvitse kuin sulattaa.

Ei sieltä torilta itsekerättyjä osteta. Suomalaisissakin mansikoissa käytetään torjunta-aineita paitis luomumaniskoissa, joita tuskin nämä suurpakastajat hankkivat. 

Vierailija
19/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää kaupan pakasteista kun ne pakastaa paskaakaan joukossa. Laatu on eri itse laitan, meillä menee mansikkaa 19 kg, mustikkaa 50 litraa ja hilloja sen verran kuin löytyy

Vierailija
20/37 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei sieltä torilta itsekerättyjä osteta. Suomalaisissakin mansikoissa käytetään torjunta-aineita paitis luomumaniskoissa, joita tuskin nämä suurpakastajat hankkivat. 

Kiitos, vihdoin.

Tuli tää kommentti, toivoin, että joku kertoisi näille kotimaisten marjojen myrkyistä myös :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi