Onko täällä kenelläkään minimalismi elämäntapana?
Miten se näkyy arjessasi, miksi valitsit minimalismin?
Erityisesti lapsiperheiden kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (835)
Ainiin. Itselle radikaalien muutos on ehkä hiustenpesusta luopuminen kokonaan ja kosmetiikan vähentäminen puoleen. Hiukset pysyy puhtaana ilman aineitakin (ennen pesin joka päivä). Meikkaan nykyään peitevoiteella, valokynällä, ripsivärillä, kulmavärillä, irtopuuterilla ja poskipunalla. Juhliin laitan meikkivoidetta ja kaalia, siinä koko meikkipussi. Kynsilakan ja kaikki hiustuotteet on laitettu pois. Nro 38
Vierailija kirjoitti:
Ainiin. Itselle radikaalien muutos on ehkä hiustenpesusta luopuminen kokonaan ja kosmetiikan vähentäminen puoleen. Hiukset pysyy puhtaana ilman aineitakin (ennen pesin joka päivä). Meikkaan nykyään peitevoiteella, valokynällä, ripsivärillä, kulmavärillä, irtopuuterilla ja poskipunalla. Juhliin laitan meikkivoidetta ja kaalia, siinä koko meikkipussi. Kynsilakan ja kaikki hiustuotteet on laitettu pois. Nro 38
Millainen hiuslaatu sinulla on? Miten lopetit hiustenpesun? (Kerrasta poikki vai hiljalleen?) Kauanko meni hiusten tottua pesemättömyyteen? Haluaisin itsekin lopettaa hiustenpesun, mutten tiedä, miten.
Meillä monta vuotta ollut hyvin minimalistinen elämäntapa. Rahaa jää säästöön, kun kaikki turhat tavarat, kirjat, leffat, lelut, vaatteet ja muut on myyty heti eteenpäin. Leluja meillä on kummallakin lapsella legot, pienemmällä (2v.) lisäksi kopallinen eläimiä, kopallinen autoja ja sekalaista lelua (kassakone, puhelin, pari nallea, soittimia) ja pieni kirjahylly lastenkirjoja. Itselleni ostan äärimmäisen harvoin vaatetta ja silloinkin lähinnä huonoksi kuluvaa käyttökamaa, kuten alusvaatteita ja sukkia. Lapsille on tietty pakko ostaa vaatetta, kun kasvavat, mutta pieneksi jääneet myyn aina heti pois. Toki muistot vauva-ajalta (pari potkupukua) on säilötty.
Meillä luetaan paljon ja oikeastaan siksi lähes kaikki kirjat on myyty. Voi kuulostaa epäloogiselta, mutta huomasimme, että tosi harvoin tulee luettua samaa kirjaa uudelleen. Kirjastossa käymme pari kertaa viikossa. Telkkaria meillä ei ole. Kotona on avaraa ja valoisaa, kun tavaraa on minimalistisesti. Nykyisin mua ahdistaa joidenkin kaverien kodit, joissa on esim. kylppärissä 25 suihkusaippuapulloa, joista monessa vain liru jäljellä. Me ostamme uuden purkin, kun vanha on lähes lopussa.
Autoakaan meillä ei ole. Asuinpaikka antaa tähän mahdollisuuden, kun koti on lähellä kaikkia palveluita. Rahaa siis todellakin jää kivasti säästöön. Sillä teemme matkoja ja ostan osakkeita.
Vanhat vaatteeni on suomalaisista tehtaista, kestäviä ja tyylikkäitä. Minun ei tarvi viedä niitä kirppareille ja jonkun toisen ostaa, koska käytän niitä itse.
Hengen minimalismi onkin toinen asia: kurinalaisuus esim luin nettiä noin aamuneljään??? Vihaan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla minimalismi näkyy niin, etten osta turhaa ja luovun turhasta. Osin säästän elämyksiin ja harkittuihin hankintoihin, jotka yleensä tulevat tarpeeseen. En siis väitä, ettenkö saisi iloa ostamisesta tai vaikkapa sisustamisesta. Jätän vain mieluummin heräteostoksina tehdyt turhuudet pois ja ostan mieluummin harkitusti.
Mulla tämä näkyy esim. siinä, ettei minulla ole kuin parit lakanat per sänky. Miksi niitä pitäisi ostaa useampia, kun niitä on tarkoitukseensa riittämiin? Mieluummin ostan joskus vaikka verhot, koska niiden vaihtelu tuo minulle enemmän iloa. En keräile astioita, meikkejä, kenkiä tai muita tavaroita roimasti tarvetta enempää.
Minimalismi ei silti kyllä ole mikään ehdoton elämäntapani, joka näkyisi joka asiassa. Tykkään kierrellä kirppareita ja tehdä löytöjä. Pidän silti aina mielessä, tarvitsenko jotain oikeasti. En myöskään osta sisustusjuttuja, joihin tietäisin luultavasti kyllästyväni vuodessa tai parissa. Jos jokin kyllästyttää, laitan sen kiertoon. Vain harvat jutut laitan kaappiin siltä varalta, että mieli muuttuisi tai iskee vaikka tuunausinto.
Harva länsimaalainen on oikeasti niin minimalisti, että kaikkea olisi vain tarpeellinen. Nämäkin taitavat useimmin olla niitä reissaajia, jotka matkailevat pitkiä aikoja esim. Aasiassa. Totaalinen minimalisti omistaisi varmaan vain yhden kahvimukin, parit vaatekerrat, sängyn ja vain kaiken pakollisen.
Minulla on osittain tiukkaa minimalismia, osittain ei (vielä). Mm. nuo lakanat karsin aikoinaan niin, että sänkyä kohden on kahdet. Toiset ovat sängyssä ja toiset joko laatikossa taiteltuna konmarityyliin tai pesussa/kuivumassa. En tarvitse useampia. Aiemmin minulla oli mm. useita lahjaksi saatuja settejä joiden kuosia inhosin. En koskaan käyttänyt niitä. Laitoin ne sitten roskiin.
Älä hyvä ihminen roskiin heitä hyviä käyttämättömiä lakanoita!!! Heitä ennemmin niitä vanhoja jo rupsahtaneita ja ota uudet käyttöön. Ei hyvää päivää..
Vierailija kirjoitti:
Tulen lepäämään välillä :) Minulla on 4 käsirasvaa. Lukematon määrä kasvovoiteita. Paljon pieniä kosmetiikkapussukoita, joihin.. ei.. enää riitä tavaraa! Jee. Siivosin ne puuterit ja valtavan määrän meikkejä. Matkustan harvoin, mutta minulla on valmiina pussukka täynnä matkakokoisia tuotteita. Siirsin sen kauas ylähyllylle, koska tarvitsen sitä niin harvoin. Siivosin senkin. Meikkini mahtuvat nyt yhteen keskikokoiseen laatikkoon. Niissä on vieläkin siivottavaa, mutta tämä oli jo iso harppaus. Minulle tuli näistä "pienistä" siivoamisista 3 muovipussillista roskaa.
Älä heitä niitä käsirasvoja pois vaikka olisi 10 tuubia, jos siis käytät rasvaa. Sinun ei tarvitse ostaa uusia moneen vuoteen kun käytät nuo pois. Toiset ymmärtävät minimalismin ja marituksen niin että KAIKKI mitä en juuri nyt käytä on heitettävä pois.. Ei. Heitä toki kaikki mitä tiedät ettet enää käytä mutta käyttötavat säästä, säästät rahaa kun niitä on kaapissa valmiiksi, Sitten heität pois tyhjä puteli kerrallaan kun on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla minimalismi näkyy niin, etten osta turhaa ja luovun turhasta. Osin säästän elämyksiin ja harkittuihin hankintoihin, jotka yleensä tulevat tarpeeseen. En siis väitä, ettenkö saisi iloa ostamisesta tai vaikkapa sisustamisesta. Jätän vain mieluummin heräteostoksina tehdyt turhuudet pois ja ostan mieluummin harkitusti.
Mulla tämä näkyy esim. siinä, ettei minulla ole kuin parit lakanat per sänky. Miksi niitä pitäisi ostaa useampia, kun niitä on tarkoitukseensa riittämiin? Mieluummin ostan joskus vaikka verhot, koska niiden vaihtelu tuo minulle enemmän iloa. En keräile astioita, meikkejä, kenkiä tai muita tavaroita roimasti tarvetta enempää.
Minimalismi ei silti kyllä ole mikään ehdoton elämäntapani, joka näkyisi joka asiassa. Tykkään kierrellä kirppareita ja tehdä löytöjä. Pidän silti aina mielessä, tarvitsenko jotain oikeasti. En myöskään osta sisustusjuttuja, joihin tietäisin luultavasti kyllästyväni vuodessa tai parissa. Jos jokin kyllästyttää, laitan sen kiertoon. Vain harvat jutut laitan kaappiin siltä varalta, että mieli muuttuisi tai iskee vaikka tuunausinto.
Harva länsimaalainen on oikeasti niin minimalisti, että kaikkea olisi vain tarpeellinen. Nämäkin taitavat useimmin olla niitä reissaajia, jotka matkailevat pitkiä aikoja esim. Aasiassa. Totaalinen minimalisti omistaisi varmaan vain yhden kahvimukin, parit vaatekerrat, sängyn ja vain kaiken pakollisen.
Minulla on osittain tiukkaa minimalismia, osittain ei (vielä). Mm. nuo lakanat karsin aikoinaan niin, että sänkyä kohden on kahdet. Toiset ovat sängyssä ja toiset joko laatikossa taiteltuna konmarityyliin tai pesussa/kuivumassa. En tarvitse useampia. Aiemmin minulla oli mm. useita lahjaksi saatuja settejä joiden kuosia inhosin. En koskaan käyttänyt niitä. Laitoin ne sitten roskiin.
Älä hyvä ihminen roskiin heitä hyviä käyttämättömiä lakanoita!!! Heitä ennemmin niitä vanhoja jo rupsahtaneita ja ota uudet käyttöön. Ei hyvää päivää..
Kirpputorilla käyttämättömistä, alkuperäisessä ostopakkauksessa olevista finlaysoneista tai marimekoista voi saada ihan hyvät rahat.
En osaa ihan luokitella meitä minimalisteiksi, mutta huomaan usein ystävillä ja tutuilla kyläillessäni että ainakin tavaraa meillä on ihan hirveän paljon vähemmän kuin perusperheellä. Tähän olemme pyrkineetkin.
Lastemme syntyessä muutimme vähän kauemmas keskustasta isompaan asuntoon ja tajusimme aika pian että lasten myötä kaapit alkavat täyttyä kaikesta turhasta krääsästä. Tajusimme myös että lähiöasuminen ei ollut meidän juttumme ja kaipasimme kovasti takaisin keskustaan, jossa meillä ei ollut varaa kovin isoon asuntoon. Päätimme että emme ala asumaan epämieluisassa ympäristössä tavaran takia, ja pistimme reilulla kädellä tavaraa kiertoon. Kaapit tyhjenivät ja huomasimme pärjäävämme tosi vähällä. Sitten uskalsimme ostaa pienemmän asunnon keskustasta ja mahdumme tänne oikein hyvin. Monet kauhistelevat miten saamme kaikki tavarat mahtumaan mutta meillä on jopa väljää kaapeissa.
En välttämättä miellä elintapaamme ekologiseksi. Ei minimalismi tarkoita sitä. Tilanpuutteen takia emme voi säilyttää kaikkia niitä asioita joita voimme tarvita myöhemmin. Monesti on käynyt niin että olemme laittaneet turhaksi jääneen jutun kiertoon ja tajunneet puolen vuoden kuluttua että sitä olisikin tarvittu, ja sitten olemme joutuneet ostamaan sen uudestaan.
Tykkään siitä että elämä ei pyöri tavaran ympärillä. Kotona on aina siistiä ja kaikki tavarat meillä kotona ovat kivoja. Erityisen iloinen olen siitä että kaikki vaatekaapissani olevat vaatteet ovat mieleisiä, siellä on vain lempivaatteita kun ei ole varaa hillota paitoja jotka näyttävät kivoilta vain yksien tiettyjen housujen kanssa, jotka pitäisi ommella että niitä voi käyttää :).
Minusta minimalismin voi hyvin aloittaa niin, että lakkaa ostamasta mitään.
Kun yksi paita menee lopulta rikki, huomaa että kaapissa on joku joka on jäänyt käyttämättä. Käyttää sitten sen pois sieltä. Jos olisit sen ensimmäisenä siivonnut roskiin koska et ole sitä tullut käyttäneeksi, olisitkin nyt joutunut ostamaan uuden paidan.
Vähän enemmän sellaista ajatusta, että vierottaa itsensä siitä mikä on muotia ja miltä asiat näyttää. Jos paita on ehjä ja siisti, sitä voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen hiuslaatu sinulla on? Miten lopetit hiustenpesun? (Kerrasta poikki vai hiljalleen?) Kauanko meni hiusten tottua pesemättömyyteen? Haluaisin itsekin lopettaa hiustenpesun, mutten tiedä, miten.
Mulla on suomalainen ohut hius (pitkät). Ja kyllä rasvoittuva. Lopetin kerralla ja alkuun pesin kananmunan keltuaisella kun alkoi liikaa hävettämään. Siinä on lesitiiniä, joka poistaa rasvaa samaan tapaan kuin saippua. Saatiin laittaa vähän hunajaa ja limemehua sekaan. Ehkä 3kk jälkeen tukkaa ei tarvinnut pestä enää yhtään :) yli puoli vuotta nyt mennyt ja hiukset pysyy puhtaana vedellä! Muutenkin kunto on huiman paljon parempi.
Vähempään tyytyvässä elämäntavassa on tietysti hyvät puolensa, mutta en voi kuin ihmetellä toimintaa, missä heitetään hyviä käyttötavaroita pois ihan vaan siksi, että ne vievät tilaa, vaikka niitä vielä joskus tarvitsee. Sitten ollaan taas sädekehä kiiltäen ostamassa laadukasta ja kestävää, kun vanha tuote loppuu, vaikka paljon ekologisempaa olisi ollut käyttää pois ne lakanat ja voiteet, joista kiihkon vallassa luovuttiin. Sitten kun ne vanhat on käytetty, mennään ostamaan sitä laadukasta ja kestävää. On nämä todella ensimmäisen maailman ongelmia.
Tavaran ei tarvitse "tuottaa iloa". Tavara on käyttökelpoinen ja riittävä, ja ilo elämään tulee muusta kuin tavaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen lepäämään välillä :) Minulla on 4 käsirasvaa. Lukematon määrä kasvovoiteita. Paljon pieniä kosmetiikkapussukoita, joihin.. ei.. enää riitä tavaraa! Jee. Siivosin ne puuterit ja valtavan määrän meikkejä. Matkustan harvoin, mutta minulla on valmiina pussukka täynnä matkakokoisia tuotteita. Siirsin sen kauas ylähyllylle, koska tarvitsen sitä niin harvoin. Siivosin senkin. Meikkini mahtuvat nyt yhteen keskikokoiseen laatikkoon. Niissä on vieläkin siivottavaa, mutta tämä oli jo iso harppaus. Minulle tuli näistä "pienistä" siivoamisista 3 muovipussillista roskaa.
Älä heitä niitä käsirasvoja pois vaikka olisi 10 tuubia, jos siis käytät rasvaa. Sinun ei tarvitse ostaa uusia moneen vuoteen kun käytät nuo pois. Toiset ymmärtävät minimalismin ja marituksen niin että KAIKKI mitä en juuri nyt käytä on heitettävä pois.. Ei. Heitä toki kaikki mitä tiedät ettet enää käytä mutta käyttötavat säästä, säästät rahaa kun niitä on kaapissa valmiiksi, Sitten heität pois tyhjä puteli kerrallaan kun on käytetty.
En heitäkään, ei huolta. Aion käyttää niitä kaikkia, koska ne ovat ihania. Mutta en osta uusia!
Vierailija kirjoitti:
Kun yksi paita menee lopulta rikki, huomaa että kaapissa on joku joka on jäänyt käyttämättä. Käyttää sitten sen pois sieltä. Jos olisit sen ensimmäisenä siivonnut roskiin koska et ole sitä tullut käyttäneeksi, olisitkin nyt joutunut ostamaan uuden paidan.
Vähän enemmän sellaista ajatusta, että vierottaa itsensä siitä mikä on muotia ja miltä asiat näyttää. Jos paita on ehjä ja siisti, sitä voi käyttää.
Muuten ihan hyvä idea, mutta esim. minulle on vuosikymmenien aikana kertynyt niin valtava vaatevarasto, että niitä pitäisi olla käyttämässä 50 ihmistä, jotta ne kuluisivat reikäisiksi..
Tuosta lakanoiden pois heittämisestä kauhistuneille tiedoksi, ettei pois heittäminen automaattisesti tarkoita "heitin roskiin". Ne kelpaavat hyvin esim. eläinten hoitopaikkoihin. Mutta olen sitä mieltä, ettei kenenkään tarvitse käyttää väkisin lahjaksi saamiaan RUMIA tavaroita, joista ei tule iloa vaan ainoastaan pahaa mieltä. Kyllä, rumista lakanoista tulee paha mieli: sellaisista saidan sukulaisen ostamista hiekan-keltaisen-ruskean sävyisistä lakanoista, joissa on vihreitä ja sinisiä neliöitä ja viivoja. En suostu nukkumaan sellaisissa, enkä katselemaan sellaisia. Nyt makaan kauniissa, yksivärisissä ja laadukkaissa lakanoissa.
Tavaratonta elämäntapaa aloittaessa voi tehdä näinkin: pakkaa mielestään turhat tavarat ja astiat laatikoihin, ajatuksena että hankkiutuu niistä eroon. Mutta ei vie niitä vielä mihinkään, kyllä sen laatikon voi jonkun aikaa pitää odottamassa.
Minulle on käynyt niin että tarvitsenkin jotain tavaraa joka siellä oli, joten otan sen takaisin käyttöön. Loput voikin sitten viedä kirpparille.
Pienellä puskuroinnilla säästää itsensä ostamasta takaisin tavaroita jota jossain siivouskiihkossa heitti menemään. Sitten kun kirppari on pidetty, ei kun uudet laatikot esiin, ja keräämään niihin tavaraa johon törmää askareissaan, vie sen laatikkoon heti odottamaan kirppariaikaa.
Aika vähän joutuu viemään roskiin, kaikki ehjä menee kirpparilla kun hinta on tarpeeksi pieni.
Inigraadei illuminatus negatiivis. Kaljankigraavi höystö itämeren kurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän enemmän sellaista ajatusta, että vierottaa itsensä siitä mikä on muotia ja miltä asiat näyttää. Jos paita on ehjä ja siisti, sitä voi käyttää.Muuten ihan hyvä idea, mutta esim. minulle on vuosikymmenien aikana kertynyt niin valtava vaatevarasto, että niitä pitäisi olla käyttämässä 50 ihmistä, jotta ne kuluisivat reikäisiksi..
Tuosta lakanoiden pois heittämisestä kauhistuneille tiedoksi, ettei pois heittäminen automaattisesti tarkoita "heitin roskiin". Ne kelpaavat hyvin esim. eläinten hoitopaikkoihin. Mutta olen sitä mieltä, ettei kenenkään tarvitse käyttää väkisin lahjaksi saamiaan RUMIA tavaroita, joista ei tule iloa vaan ainoastaan pahaa mieltä. Kyllä, rumista lakanoista tulee paha mieli: sellaisista saidan sukulaisen ostamista hiekan-keltaisen-ruskean sävyisistä lakanoista, joissa on vihreitä ja sinisiä neliöitä ja viivoja. En suostu nukkumaan sellaisissa, enkä katselemaan sellaisia. Nyt makaan kauniissa, yksivärisissä ja laadukkaissa lakanoissa.
Ajatus olikin: miksi sinulle pitäisi tulla paha mieli jos joku lakana on jonkun värinen? Jos peität sen päiväpeitolla, se ei edes näy.
Minäkin olen 50, ja minulla on vaatteita viidelle. Jouduin aloittamaan ostamattomuuden talousvaikeuksissa. Olin myös ollut tarkka miltä asiat näyttävät. Kun siitä vapautuu, se on valtavan helpottavaa. En ole ostanut vaatteita viiteen vuoteen, sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta, käytän vain pois vanhoja. En varmaan tarvitse seuraavaankaan viiteen vuoteen. Kun työhousut alkoivat loppua, aloin pitää pois kaapistani hameita ja mekkoja.
En ole minimalisti, mutta silti käytän vaatteita helposti parikymmentä vuotta ja esim. elektroniilkaa emme vaihda huvin vuoksi, meillä on vieläkin pullea TV, koska toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En heitäkään, ei huolta. Aion käyttää niitä kaikkia, koska ne ovat ihania. Mutta en osta uusia!
Hienoa! Minäkin rakastan rasvoja, ne tuoksuvat niin hienostuneelle :D