Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hälyttääkö turvatarkastuslaite kaarituellisista rintaliiveistä?

Vierailija
08.07.2016 |

Näin olen lukenut, mutta mulla ei muunlaisia rintsikoita olekaan kuin kaarituellisia...ja juu on pakko käyttää liivejä.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hälytä

Vierailija
2/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hälytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei?

Ap *näen panikoivan itseni hälyttävän laitteen luona kun minua revitään sivuun ja aletaan kopeloida*

Vierailija
4/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hälytä. Ja mitä sitten vaikka hälyttää. Ne ottaa sut sivuun ja käy läpi sillä käsikäyttösellä metallinilmaisimella tms, ei ne alasti käy riisumaan siinä.

Vierailija
5/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hälytti viimeksi toukokuussa Hki-Vantaalla ja turvatarkastajan eka kysymys oli, että onko mulla kastituelliset rintaliivit. Vastasin, että on. Hän teki siinä samassa hämmentävän perusteellisen tarkastuksen, kokeili ne kasret ja housujen vyötärönsuhan sisäpuolelta *kutitti* sekä tunnusteli ksiken, kun seisoin X-asennossa. No, työtään vain teki se nainen.

Tulomatkalla ulkomailla kaarituet eivät hälyttäneet.

Vierailija
6/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten herkät säädöt on laitteessa ja kuinka paljon sulla on muuta metallia.

Vierailija
7/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisista ei. Jos on sivussakin tukimetalli tai korsetti niin hälyttää.

Vierailija
8/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hälyttänyt. Hiukka noloa. Ei hälytä kaikista.

Vierailija
9/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Ap *näen panikoivan itseni hälyttävän laitteen luona kun minua revitään sivuun ja aletaan kopeloida*[/quote

Ei ole tarpeeksi metallia. Usko pois, matkustan paljon ja aina kaarituelliset.

Ja vaikka joskus hälyttäisikin esim. korujen takia, eivät ne heti vedä sivuun, vaan sellaisella käsimetallinpaljastimella ensin tsekkaavat, mistä päin hälytys tulee.

Vierailija
10/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole hälyttänyt.

Vierailija
11/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadin, että naiset joutuvat riisumaan yläosan ennen turvatarkastusta!

t: huolestunut mies.

ps. olen itse vahingossa kuljettanut ison kokkiveitsen ja viinipullon avaajan  turvatarkastuksen läpi ilman mitään reaktiota .

Vierailija
12/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei oo tarpeeksi metallia? Mulla ei keksitty muuta syytä hälyihin kun lävistykset (5 korvista ja huulessa). Eivät edes kopeloineet. Hälytin paluulennolla turistirysästä.

Vierailija
13/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hälytti viimeksi toukokuussa Hki-Vantaalla ja turvatarkastajan eka kysymys oli, että onko mulla kastituelliset rintaliivit. Vastasin, että on. Hän teki siinä samassa hämmentävän perusteellisen tarkastuksen, kokeili ne kasret ja housujen vyötärönsuhan sisäpuolelta *kutitti* sekä tunnusteli ksiken, kun seisoin X-asennossa. No, työtään vain teki se nainen.

Minulle on käynyt samalla lailla Helsinki-Vantaalla ja parilla muulla Euroopan vilkkaalla kentällä. Ruumis on käyty läpi sellaisella kädessä pidettävällä metallinpaljastimella tms. vehkeellä, ja sitten on vielä käsin kopeloitu ne kohdat jotka hälytti, eli housujen/hameen vyötärö ja rintojen alta/keskeltä just se kaaritukien kohta. Ei ole kivaa, mutta työtään ne vaan tekevät.

Vierailija
14/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että mitään muuta netallia minulla ei ollut kuin kapearannekkeinen kello ja yksi dormus, ei edes metallinappia. Ja mihinkään sivuin ei vedetty, vaan siinä keskellä kaikkea kopeloitiin, kaksi perinneasuihin pukeutunutta somalimiestä edelläni.

Vierailija
15/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa hälyttää, samoin kirurgiteräksiset korut. Minulla nuo teräksiset korvikset piippaavat aina, mutta käsiskannerilla sitten tarkastavat kohteen. Jos epäilyttää että rintsikoissa piippaa joku muukin kuin se kaarituki, vievät verhon taakse tarkistukseen, mikä on turvallisuuden takia ihan oikein.

En halua mitään veitsivitsailijoita koneeseen sen takia että olisi noloa tutkia hälytyksen aiheuttanut alusvaate tai vaikkapa keholävistykset. 

On matkustajille turvallisempaa skannata ensin kaikki metallit ja tutkia sitten tarkemmin jos jotain kummallista on, kuin esim. laittaa kaikki läpi röntgenkoneesta joka matkustuskerralla. 

Vierailija
16/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka helevetin kerta. Ärsyttää aina joutua tutkittavaksi. Joillakin kentillä joutuu seisomaan kädet ylhäällä haara-asennossa. Semmoseen ihme koppiin kuvattavaksi. Joillakin vaan pyyhkivät kenkää lippulapulla.

Tänä kesänä irrotin yksistä liiveistä kaaret. Pidän niitä liivejä turvatarkastuksen asti ja sen jälkeen menen vessaan vaihtamaan kunnon liivit.

En pärjää kaarituettomilla liiveillä. On niin järkyttävän isot (=painavat) tissit.

Vierailija
17/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hälytän aina, vaikken käytä kaaritukia. Epäilen, että siellä joku painaa huvikseen "piip"-nappia aina kun halutaan tsekata joku tarkemmin, ilman että matkustaja tajuaa, että häntä epäillään jostain. Tai ehkä joku vain haluaa nähdä kehon ääriviivat "alasti".

Vierailija
18/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään hälytä ainakaan Suomen päässä. Laitteet ei reagoi niin pieneen määrään, ja monet kaarituet on nykyään kovaa muovia metallin sijaan juuri tän ongelman takia.

Jos piippaa, otetaan käsikäyttöinen metallinilmaisin käyttöön. Sellainen patukka, jolla käydään vaatteiden päältä läpi, missä se metalli on. Rintaliiveissä kun piippaa ja olet tiettävästi ei-epäilyttävä muuten (ihan normaali Suomi-nainen), niin tarkastaja lähinnä huokaa kyllästyneesti ja viittaa eteenpäin.

Joillakin (suuremman terroriuhan alaisilla) kentillä on käytössä herkemmät skannerit, jotka voi piipata rintsikoista. Niillä on nykyään monilla käytössä sellainen kokovartaloskanneri, johon mennään seisomaan, ja se skannaa hetken ja ilmoittaa, missä ne metallit on. Esim. London Gatwick ja London Heathrow käyttävät näitä, kaveri joutui sellaiseen kun unohti ottaa lävistyksensä pois. Lävistykset kun on kirurginterästä, joka piippaa herkemmin kuin rintaliivien kaarituissa käytetyt materiaalit.

Eli muista jättää napakorut sun muut pois, rintsikat on ok. Jos hirveesti pelottaa, voit käyttää lennon ajan urheilurintsikoita, jos löytyy kaarituettomat :)

Vierailija
19/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että mitään muuta netallia minulla ei ollut kuin kapearannekkeinen kello ja yksi dormus, ei edes metallinappia. Ja mihinkään sivuin ei vedetty, vaan siinä keskellä kaikkea kopeloitiin, kaksi perinneasuihin pukeutunutta somalimiestä edelläni.

Onpa maailma sitten muuttunut kun kello saa olla ranteessa metallinpaljastimessa vaikka siitä viimeksi tsekatessani oli isot kyltit että kellot ja vyöt siihen tarjottimelle. Ehkä tässä piileekin vastaus, vastaajan lennon turvatarkastajat eivät oikein osanneet tulkita ohjeita joten olettivat myös että kopelointi suoritetaan muiden matkustajien edessä. 

Laita ihmeessä palautetta Porvoon lentokentälle!

Vierailija
20/43 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko mietitte tällaisia? Lennän työni vuoksi säännöllisesti ja eipä nuo turvatarkastusten hälytykset ja tarkastukset maailmaa kaada. Toki vyö ja isot korut kannattaa ottaa pois. Kelloa en itse jaksa ottaa pois, harvemmin hälyttää. Yleisimmin hälyttävät korkokengät (niissä on metalliset tuet kuulemma). Rintsikat ovat tainneet joskus tosi harvoin hälyttää. Yleensä hälytys on johtunut satunnaistarkastuksesta, ja nykyään aika usein osuu kohdalle pyyhkäisynäytteen ottaminen.