Milloin teini ensimmäistä kertaa gynelle?
Ei seurustelukuvioita, ei seksiä. Pitääkö silti käydä tarkistuksessa?
Omassa nuoruudessa ei todellakaan käyty ennenkuin "vahinko oli jo sattunut". Vanhempani eivät ohjeistaneet mihinkään.
Jos nuori seurustelisi, olisin vienyt jo. Mutta kun ei, niin onko tähän olemassa sopivaa ohjeistusta?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Milloin keski-ikäistyvä ensimmäistä kertaa geriatrille? t. 37-v
Tätä minäkin olen miettinyt
Kumma ettei aloittaja ole siitä huolissaan itsensä kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajille tiedoksi, sairastuin itse kohdunkaulan syöpään 20-vuotiaana (tässä välissä oli 2 vuoden käymättömyys gynellä, koulun th ei antanut lähetettä nuoren ikäni vuoksi, joten sitten menin omia reittejäni ja sain otatettua näytteen) ja gyne oli ensimmäinen joka otti aivan selkeät oireeni vakavasti ja ajoi asiaa eteenpäin. Itse olin ehtinyt elää sen kanssa oireiden perusteella n. 6kk-1v.
Vitoselle, kuinka moni teini oikeasti kertoo vanhemmilleen alapään ongelmistaan...? Epäilen että harva :D
t. 6
Sinäkin olet selkeästi kuulunut riskiryhmään. Kouhdunkaulansyöpä on äärimmäisen harvinainen alle 25-vuotiailla.
Ymmärrätkö mitä eroa on äärimmäisen harvinaisella ja täysin mahdottomalla? Yllättävän moni ei ymmärrä. Valitettavasti osa lääkäreistäkin sekoittaa nämä kaksi asiaa.
Meillä toinen teini meni 16v kun oli tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Sai niihin pillerit ja aloittikin ensimmäisen vakavamman seurustelun samoihin aikoihin. Toinen meni vasta 18vuotiaana aloittaessaan seurustelun.
Mä en oo ikinä käynyt ja oon jo melkein 20v. Tosin en ole harrastanut seksiäkään eikä oo mitään oireita joten eipä ole tarvinnut.
Käytin tyttäreni naisgynekologilla ( kun soitin aikaa tarkistin, että on suosittu nuorten naisten keskuudessa) n. 16 -vuotiaana kun hänellä oli poikaystävä. Arvelin, että jossakin vaiheessa tulee tarvetta ehkäisyyn ja pillerit ovat parhaimmat kun nuorina touhutaan. Sammalla tuli katsottua että kaikki oli kunnossa. Ja hän tottui käymään silloin tällöin tarkistuksessa ja otattamassa papat ym.
Eli suosittelen: sitten kun tytöllä on tarvetta ehkäisyyn eli tulee vakituinen poikaystävä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä käynyt ja oon jo melkein 20v. Tosin en ole harrastanut seksiäkään eikä oo mitään oireita joten eipä ole tarvinnut.
Haluaisitko seuraa kokeneesta ja varakkaasta 52v miehestä kaiken kivan merkeissä? Olen urheilullinen, nuorekas ja terve niin ylä- kuin alapäästäkin ;)
Vierailija kirjoitti:
Käytin tyttäreni naisgynekologilla ( kun soitin aikaa tarkistin, että on suosittu nuorten naisten keskuudessa) n. 16 -vuotiaana kun hänellä oli poikaystävä. Arvelin, että jossakin vaiheessa tulee tarvetta ehkäisyyn ja pillerit ovat parhaimmat kun nuorina touhutaan. Sammalla tuli katsottua että kaikki oli kunnossa. Ja hän tottui käymään silloin tällöin tarkistuksessa ja otattamassa papat ym.
Eli suosittelen: sitten kun tytöllä on tarvetta ehkäisyyn eli tulee vakituinen poikaystävä.
Katsottua että kaikki oli kunnossa? Ai että toimiva järkki?
Se että jollakin on poikaystävä ei tarkoita sitä että värkki pitää käydä tarkistettavana.
Ja varasithan myös sille poikaystävälle ajan ihotauti ja urologian erikoislääkärille? Että tarkistavat että kaikki on kunnossa ja että on toimivat pelit ja vehkeet?
En ymmärrä ihmisiä jotka ei niin tee.
Minä kysyn tytön omahoitajalta että pitäisikö vielä? Hoitaja sanoi et voidaan seuraavalla kerralla miettiä. ( tytöllä verisyöpä) seuraava: tytöllä vatsakipee niin hoitajan kanssa sovimme et hoitaja katsoo tilanteen. Tyttö itki jo kun tuttu hoitaja hyvin varovasti ja hienotunteisesti katsoi. Itse olin paikalla kokoajan kun tyttö kehitysvammainen. Ja onneksi hoitaja katsoi oli nimittäin syytä tehdä kunnon sisätutkimus . Se olikin tytölle jo vaikempi asia kun vieraslääkäri tuli. Ei kyllä osannut yhtään olla empaattinen . Siirsi tytön omalta tutulta sängystä ( osaston sänky.) Siirrätti tytön tutkimus pritsille. Lääkäri: ei tämä voi itkettää kun saman teen kun äsken ( hoitaja ) minä : ei ole koskaan tutkittu kunnolla.
lääkäri : aha. Tyttö huusi , itki, laittoi vastaan , huusi vaan että sattuu. Hoitaja : nyt loppuu tää tehdään nukutuksessa. Lääkäri : just periksi vaan kun teini haluaa.
onneksi olimme tytön mukana . Tästä tapauksesta 2 kk ta . Itse menin shokkiin tytön kivusta . Kiitos omalle hoitajalle nopeasta , ammattitaidosta ja empatiasta meitä molempi kohtaan.
Varmasti olin tilanteessa huono äiti
eli veisin todella ammattitaitoiselle jos olisin ketjun aloittaja .
Minä vein teinipoikani gynekologille ensimmäisen kerran hänen ollessa 14-vuotias. Gynekologi ei kuitenkaan suostunut tutkimaan poikaani joten menin itse tuolille ja levitin rempseästi jalkani gynen ja poikani silmien eteen. Poika juoksi huutaen huoneesta ulos ja gynekologi alkoi yökkimään (en ollut pessyt alapäätäni viikkoihin) ja loputla hänkin poistui huoneesta.
Gynekologista tein luonnollisesti valituksen ja poikani annoin adoptoitavaksi.
- Ritva, 55v
Minä vein oman poikani näyttämään pippeliä lääkärille 15-vuotiaana. Kovasti hän vihoitteli ensin, mutta sitten lääkäri kuitenkin totesi että kaikki on kunnossa. Poika otti asian lopulta ihan hyvin, kun äiti oli häntä tukemassa siellä vastaanotolla.