Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten huonot työntekijät saavat pitää paikkansa vuodesta toiseen?

Vierailija
08.07.2016 |

Välillä suuryrityksissä tapaa näitä, jotka ovat ihan pihalla. Siis todella aivan pihalla. Silti vain hengailevat siellä vuosikausia. Tulee vähän fiilis, että on unohdettu että he siellä ovatkaan, jotenkin ovat kuin osa kalustusta.

Miten tämä on mahdollista, että kukaan ei kiinnitä huomiota osaan henkilökunnasta tai siihen, ovatko mitenkään tehtäviensä tasalla? Jotenkin vain tottumuksesta annetaan hengailla siellä tosiaan samalla huomiotasolla kuin vaikkapa nurkkaan unohtunut vanha konttorituoli.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei saa irtisanoa, surkeita suojelee Ay liike

Vierailija
2/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainahan voi pistää yt:t pystyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia oli pahimmasta päästä näitä viime vuosina.

Luulisi, että ex-työntekijät ovat vähän nöyrtyneet kun koko firmaa ei enää ole, mutta ne jotka ovat päässeet jatkamaan toisiin suuryrityksiin jatkavat vain ihan samalla tyylillä.

Vierailija
4/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tähän on jotain näkemyksiä? Työkavereidenne osalta?

Vierailija
5/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siis huonot tietää että ne on huonoja, ja hakeutuvat suojatyöpaikkoihin. Ja sitten isoissa firmoissa yt on iso juttu jota ei aloiteta helpolla.

Vierailija
6/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä seuranneena, tuntuu että Valvirassa on aika lokoisat oltavat. Eräänlainen päivähoitopaikka näille keski-ikäisille rouville.

Milloin on pientä kolotusta, eikun heti saikkua. Seuraavaksi onkin työssäjaksamis-rentoustuspäiviä, kuntoustuspäiviä, työterveydessä hyppäämistä ja ainaisia koulutuspäiviä.

Pakolliset päivitykset työkavereiden kanssa  aamukahvilla  ja sitten tunti töitä jonka jälkeen onkin lounastauko. Iltapäiväksi töihin tunniksi pariksi kunnes onkin kahvitauko. Siitä kun ajelehtii työpisteeseen alkaakin jo valmistelu kotiin lähtöön.

Varsinaisia suojatyöpaikkoja. Lomat 6 vkoa kesällä ja 2 talvella.

Vierailija
7/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kunnan ja valtiolla työskentelevät saavat  muutaman vuoden notkuttuaan 6 viikon kesälomat ja 2 viikon talvilomat?   2 kuukautta vuodessa????  Lomarahat päälle, just just!

Ja nämä arvostelevat silmät soukkana työttömiä laiskoiksi ja ahneiksi oman eduntavoittelijoiksi vaivaisen 520€/kk nostamisella.

Vierailija
8/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kunnan ja valtiolla työskentelevät saavat  muutaman vuoden notkuttuaan 6 viikon kesälomat ja 2 viikon talvilomat?   2 kuukautta vuodessa????  Lomarahat päälle, just just!

Ja nämä arvostelevat silmät soukkana työttömiä laiskoiksi ja ahneiksi oman eduntavoittelijoiksi vaivaisen 520€/kk nostamisella.

Porvoossa tuo onnistuu, ei muualla Suomessa. Edelleenkin suurimmalla osalla se lomaoikeus on 30 päivää, ei 38. Ainahan tuohon voi vedota, mutta se on vähän sama asia kuin väittää kaikkien pienten lasten äitien olevan töissä vain 2 vko/kk, kun lapset muka sairastavat.

Vierailija
9/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en ole nähnyt enää nykypäivänä yksityistä firmaa, jossa olisi näitä suojatyöpaikkoja. Ne ollan karsittu yt-kierroksilla. Mutta vaihdettuani kunnalliselle puolelle... Kunnan/valtion vakituista työtekijää ei irtisanota millään, vaikka olisi kuinka tumpelo. Täälläkin muutama räikeästi jättää työnsä tekemättä, tunnustaa ettei osaa tehdä niitä, lusmuilee minkä ehtii. Olen paljon yhteydessä eri viranomaistahoihin ja käyn näissä paikoissa. Voi hyvä luoja. Onneksi ainakin sote-puoli kokee rajun muutoksen. En missään nimessä sano, että hoitohenkilökunnassa edes pystyisi halutessaan niin lusmuilemaan kuin näissä osastosihteeri, osastopäällikkö, terveyskoordinaattori, apulaisosastovastaava, erikoisasiantuntijan assistentti -hommissa.

Vierailija
10/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei vain ole kärsivällisyyttä tuollaiseen politikointiin jonka kautta ainakin sivusta seuranneena jotkut onnistuvat pitämään työpaikkansa vaikka virallisesti ei pitäisi olla mitään mahkuja.

Eli käytetään tosi paljon aikaa ja energiaa sen miettimiseen, miten tehdä oikeanlainen (valheellinen) vaikutelma oikeisiin ihmisiin, kenen kanssa olla "kavereita", miten vaikuttaa siltä että tekee jotain vaikka laiskottelee ja miten vetää sellaisia itkupotkuraivareita jos joku kehtaa yhtään arvostella että suurin osa ei viitsi lähteä siihen mukaan.

Yäk, itse en vain jaksa tällaista.

Vierailija
11/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta hyvää päivää, eikös sinunkin, kateellisen, kannata hankkiutua kunnalle duuniin?

Mie en ole koskaan ymmärtänyt näitä kateellisia valittajia, itse ei panna rikkaa ristiin, mutta suunpielet vaahdossa valitetaan kaikesta.

Näitä aina joskus ilmaantuu haastatteluun, kun meillä on rekry menossa, olemme yritys, ei julkishallinnon duuni. Pidän kyllä huolen, ettei meille palkata kateellisia valittajia, jotka näkevät roskan toisen silmässä, mutta eivät hirttä omassaan.

Vierailija
12/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös mahdollista, että yrityksen johto on firman tavoitteesta ja strategiasta ja toivotusta toimintakulttuurista eri mieltä kuin ap, jolloin he myös arvioivat toisin, kuka on hyvä ja kuka huono työntekjä.

Vierailija
13/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdan aloitukseen suuryrityksen sijaan työnantajaksi kunnan (varmaan myös valtiokin käy) ja voi huhheijaa. Asioita tehdään kun tehdään, juoruillaan työajalla ja puhutaan pashaa kaikista selän takana, tullaan kun huvittaa ("ai mikä liukuma, no mä oon AINA käyny tos aamujumpassa ei oo mun vika et se loppuu vasta klo11!!1!") tai ei tulla ollenkaan ("Pirkkoa* ei näy, nooo, se on ihan normaalia = alkoholiongelma), työt hoidetaan rimaa hipoen ja loppuaika juorutaan puhelimessa, facebookissa, ollaan etuovi.comissa, hankitaan matkoja, luetaan blogeja...

Semmosta se on kun rahaa tulee joka tapauksessa paikan käyttöön summa X, tehtiin sillä ja sille mitä vain. Eikä haluta lähteä irtisanomisprosessiin - vaikka 75 % työntekijöistä pitäisi pistää vaihtoon että saataisiin työilmapiiri kohennettua ja tehokkuutta hommaan.

*nimi muutettu

Vierailija
14/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, vieläkö tuollaisia suojatyöpaikkoja löytyy oikeasti?

Vierailija
15/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tähän on jotain näkemyksiä? Työkavereidenne osalta?

Eihän työkaverit voi toisilleen potkuja antaa. Itse asiassa hyvät työntekijät pääsevät vaihtamaan työpaikkaa, huonot jäävät.

Oikeasti on todella vaikea päästä eroon huonosta työntekijästä ja pitää olla todella mahdoton, jotta kannattaa ottaa mieluummin rangaistus ja maksaa kahden vuoden palkka laittomasta irtisanomisesta kuin sietää vuosikausia.

Vierailija
16/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-kuntatyöntekijä kirjoitti:

Itse vaihdan aloitukseen suuryrityksen sijaan työnantajaksi kunnan (varmaan myös valtiokin käy) ja voi huhheijaa. Asioita tehdään kun tehdään, juoruillaan työajalla ja puhutaan pashaa kaikista selän takana, tullaan kun huvittaa ("ai mikä liukuma, no mä oon AINA käyny tos aamujumpassa ei oo mun vika et se loppuu vasta klo11!!1!") tai ei tulla ollenkaan ("Pirkkoa* ei näy, nooo, se on ihan normaalia = alkoholiongelma), työt hoidetaan rimaa hipoen ja loppuaika juorutaan puhelimessa, facebookissa, ollaan etuovi.comissa, hankitaan matkoja, luetaan blogeja...

Semmosta se on kun rahaa tulee joka tapauksessa paikan käyttöön summa X, tehtiin sillä ja sille mitä vain. Eikä haluta lähteä irtisanomisprosessiin - vaikka 75 % työntekijöistä pitäisi pistää vaihtoon että saataisiin työilmapiiri kohennettua ja tehokkuutta hommaan.

*nimi muutettu

Missä tuollainen työpaikka olisi? Olen töissä valtiolla (nyt kesälomalla) ja olisi todella mukavaa päästä työpaikkaan, jossa ei tarvitse kantaa töitä kotiin illaksikin, että saa asiakkaiden asiat määräaikojen puitteissa hoidettua. Taitaa olla pelkkää toiveunta tuo kertomasi.

Vierailija
17/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri irtisanoin itseni eräästä valtion firmasta, jossa suorastaan kuhisee näitä muinoin kesätöihin tulleita ja taloon jääneitä konkareita, nykyisiä suojatyöläisiä. Heti kun ei jokin uudistus tai muu asia miellytä niin rynnätään työterveyteen ja kierre vaan jatkuu. Mieheni on samassa firmassa töissä ja juuri häneltä kuulin, että nyt nämä konkarit uhittelevat menevänsä työterveyteen valittamaan kun 7,39t työpäivässä on enää taukoa yhteensä tunti entisen 1t 15min sijasta. Kyllästyin tekemään näiden suojatyöläisten tekemättömät työt ja ottamaan muutamien muiden ahkerien työntekijöiden ohella vastaan pikkuesimiesportaan sekopääraivarit samalla kun nämä suojatyöläiset lukivat Seiskaa työpisteellään. Enkä kärjistä ollenkaan, näin se meni. Sitä en tiedä miksi tämä sallitaan, mutta oma veikkaukseni on, että kaipa ne kuuluvat kalustoon, vähän niinkuin se tunkkainen sohva kellarissa, mihinkäs sitä nyt sieltä viet. Kaatopaikalle on matkaa eikä kukaan siitä ole valmis maksamaankaan eikä edes ottamaan ilmaiseksi. 

Vierailija
18/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut, että eniten osaamattomuutta löytyy esimiestasolta. Parissa viimeisessä työpaikassa ollut esimiehenä sellaiset henkilöt, jotka edenneet nykyisiin asemiin joskus kultaisella 80-luvulla, kun osaamiseksi on riittänyt pelkkä kauppakoulun käyminen.

Tämä osaamattomuus näkyy hyvin tietotekniikan käyttämisessä ja sen hyödyntämisessä. Lisäksi nämä esimieshenkilöt käyttävät alaisiaan ns pomon työrukkasena eli teettävät omatkin vähäiset työnsä alaisillaan ihan vain sen takia, koska eivät vain osaa itse niitä hoitaa. Asiat etenee niin, että tullaan alaisen pöydän viereen jutustelemaan mukavia ja sitten nakitetaan ne omat  hommat sille nöyrälle ja kiltille alaiselle.

Ihmettelen, että moisia esimiehiä suvaitaan ja heille vielä maksetaan hyvät liksat ja bonukset. Käytännössä eivät tee mitään, koska eivät edes tiedä mitä alaiset tekevät ja omatkin työnsä teettävät muilla.

Näitä työnsankareita sitten pidetään palkkalistoilla sillä perusteella, koska ovat olleet talossa jo xx vuotta ja jäävät muutaman vuoden päästä eläkkeelle.

Vierailija
19/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jokin sentään parantunutkin - anoppi kertoi, että 70-luvulla verotoimistossa oli YLEISTÄ neuloa ja juoruta puoli työpäivää, kun ei ollut pakottavan kiireistä tekemistä.

Vierailija
20/37 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan ja valtion työntekijöissä on paljon näitä suojatyöpaikkoja. Kerran on virka saatu, niin siitä ei pois joudu.