Miten huonot työntekijät saavat pitää paikkansa vuodesta toiseen?
Välillä suuryrityksissä tapaa näitä, jotka ovat ihan pihalla. Siis todella aivan pihalla. Silti vain hengailevat siellä vuosikausia. Tulee vähän fiilis, että on unohdettu että he siellä ovatkaan, jotenkin ovat kuin osa kalustusta.
Miten tämä on mahdollista, että kukaan ei kiinnitä huomiota osaan henkilökunnasta tai siihen, ovatko mitenkään tehtäviensä tasalla? Jotenkin vain tottumuksesta annetaan hengailla siellä tosiaan samalla huomiotasolla kuin vaikkapa nurkkaan unohtunut vanha konttorituoli.
Kommentit (37)
Mua aina naurattaa nämä itseään maailman tehokkaimpina työntekijöinä pitävät. Itse arvostan enemmän työntekijöitä, jotka työnteossaan keskittyvät oleelliseen, jolloin jää aikaa pitää positiivista työilmapiiriä yllä kahvitauoilla. Toista ovat nämä myöhään iltaan töissä viipyvät muiden "laiskuudelle" tuhahtelijat, jotka olennaisen työn tekemisen sijaan keskittyvät kehittelemään päässään aina uusia "projekteja" ja ydintehtävät delegoidaan "laiskoille". Sitten ollaan naama nutturalla, kun muut eivät innosta kiljuen lähde mukaan toteuttamaan näitä hankkeita.
Voi sitä katkeruuden määrää, kun kahviporukan kesken olemme valmiita jakamaan töitä kiiretilanteen mukaan epäitsekkäästi, mutta "tehokkaille työntekijöille" vastaavaa joustoa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion työntekijöissä on paljon näitä suojatyöpaikkoja. Kerran on virka saatu, niin siitä ei pois joudu.
Olen töissä valtion virastossa ja meillä on viimeisen 5 vuoden aikan ollut neljät yt-neuvottelut, joissa jengiä on pistetty pihalle surutta, kun samaan aikaan virston tehtäviä on lisätty.
Suomessahan on työntekijöillä mahtavat asemat, huonon työntekijän irtisanominen tulee kalliiksi esim. pk- yritykselle. Tosin tuleehan se huono työntekijä muutenkin kalliiksi, jos ei tuota mitään, mutta pienelle tai keskisuurelle yritykselle huonoksi todetun työntekijän irtisanomiskorvaus on kuitenkin melko tuntuva menoerä, niin kenties siksi katsotaan "läpi sormien" ainakin hetken aikaa tuollaista työntekijää. Työnantajat ovat tässä täysin altavastaavia, ja työntekijät voivat perseillä periaatteessa ihan miten haluavat, valitettavasti :(
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion työntekijöissä on paljon näitä suojatyöpaikkoja. Kerran on virka saatu, niin siitä ei pois joudu.
Julkisella puolella on viime vuosina ollut useita YT-neuvotteluja, joiden tuloksena on vähentynyt noin 5000 työpaikkaa ja irtisanottu yli 1000 työntekijää. Ai että virka olisi ikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on työntekijöillä mahtavat asemat, huonon työntekijän irtisanominen tulee kalliiksi esim. pk- yritykselle. Tosin tuleehan se huono työntekijä muutenkin kalliiksi, jos ei tuota mitään, mutta pienelle tai keskisuurelle yritykselle huonoksi todetun työntekijän irtisanomiskorvaus on kuitenkin melko tuntuva menoerä, niin kenties siksi katsotaan "läpi sormien" ainakin hetken aikaa tuollaista työntekijää. Työnantajat ovat tässä täysin altavastaavia, ja työntekijät voivat perseillä periaatteessa ihan miten haluavat, valitettavasti :(
Tunnetko yhtään esim. Saksan irtisanomislainsäädäntöä? Jos et niin kannattaisi pitää turpansa kiinni suomalaisen työntekijän "mahtavista asemista"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko yhtään esim. Saksan irtisanomislainsäädäntöä? Jos et niin kannattaisi pitää turpansa kiinni suomalaisen työntekijän "mahtavista asemista"
Nyt puhuttiinkin Suomalaisten työpaikkojen työntekijöistä, olisi mukava jos pysyisit aiheessa. Saksassa työntekijä mm. itse esim. hoitaa palkoistaan sivumenokulut, Suomessa työnantaja. Ihan eri työrakenne siellä muutoin kuin meillä. Kyllä se niin on, että suomalaiselle pk yritykselle tulee kalliiksi huono työntekijä, pitää sellaista sitten töissä tai joutuu irtisanomaan. Työnantajapuoli häviää siinä aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kunnan ja valtiolla työskentelevät saavat muutaman vuoden notkuttuaan 6 viikon kesälomat ja 2 viikon talvilomat? 2 kuukautta vuodessa???? Lomarahat päälle, just just!
Ja nämä arvostelevat silmät soukkana työttömiä laiskoiksi ja ahneiksi oman eduntavoittelijoiksi vaivaisen 520€/kk nostamisella.
Porvoossa tuo onnistuu, ei muualla Suomessa. Edelleenkin suurimmalla osalla se lomaoikeus on 30 päivää, ei 38. Ainahan tuohon voi vedota, mutta se on vähän sama asia kuin väittää kaikkien pienten lasten äitien olevan töissä vain 2 vko/kk, kun lapset muka sairastavat.
Valtion lomista en tiedä, mutta kunnalla lomaoikeus on 38 päivää 15 työvuoden jälkeen. Koska iso osa kunnan työntekijöistä on toisen asteen koulutuksen saaneita (esim lähihoitajia) ja aika iäkkäitä eli työssä on ehditty olla vuosia, on myös suurella osalla nuo pitkät lomat.
Koskee vain julkista sektoria, jonka lähes kaikki työpaikat ovat suojatyöpaikkoja ilman minkäänlaista pelkoa irtisanotuksi joutumisesta. Yksityisellä sektorilla ei tällaista ole. Siitä pitää säännölliset YT:t huolen, joissa on jo aikapäiviä sitten irtisanottu "huonot" työntekijät. Nykyisin irtisanotaan hyvätkin (ja varsinkin "liian" vanhat eli yli nelikymppiset), koska lyhyen tähtäimen kustannussäästöjä on saatava johdon tulospalkkioiden turvaamiseksi.
Kaupungille tai kunnalle kun töihin pääsee, niin ei enää huolen päivää. Jos ei jossain työssä pärjää, niin etsitään vaan uusi työ. Pois ei joudu, ellei ole ihan täys alkkis.
Ystäväni on tehnyt toimistotöitä eri kanslioissa ja voi veljet... joissakin on niin vähän töitä, että päivästä kuluu 4-5 tuntia netissä roikkuen tai kaverin kanssa sometellen! Kaikki vaan ovat tekevinään paljon töitä ja siirtelevät paperinippuja, ettei esimiehet vaan huomaisi, että töitä on liian vähän.
Entisessä työpaikassa oli työssään sinänsä ihan taitava nainen, sanotaan häntä vaikka Railiksi. Raili oli mukava ja pätevä, mutta yksinäinen nainen. Kesälomalla jäi korkki auki, eikä elokuussa pystynyt takaisin töihin. Vuodesta toiseen Raililla olikin kesäloman päälle aina kuukauden toipumisloma eli saikkua. Tämä työpaikalla tiedettiin ja vuosien jälkeen siihen osattiin varautua. Näitä Raileja on kyllä nähty muuallakin. Työt hoituvat sitten kun saadaan itsensä työkuntoon, mutta sitä työkuntoa on vain vuosi vuodelta vähemmän. Palkka toki juoksee täysillä koko ajan.
Aikanaan Railit jäävät hyvin ansaitulle eläkkeelleen virastaan. Vahingosta viisastuneina organisaatiossa päätetään olla enää täyttämättä virkaa. Jatkossa nuoret suorittajat saavat tehdä samat hommat määräaikaisina projektityöntekijöinä.
Vierailija kirjoitti:
Läheltä seuranneena, tuntuu että Valvirassa on aika lokoisat oltavat. Eräänlainen päivähoitopaikka näille keski-ikäisille rouville.
Milloin on pientä kolotusta, eikun heti saikkua. Seuraavaksi onkin työssäjaksamis-rentoustuspäiviä, kuntoustuspäiviä, työterveydessä hyppäämistä ja ainaisia koulutuspäiviä.
Pakolliset päivitykset työkavereiden kanssa aamukahvilla ja sitten tunti töitä jonka jälkeen onkin lounastauko. Iltapäiväksi töihin tunniksi pariksi kunnes onkin kahvitauko. Siitä kun ajelehtii työpisteeseen alkaakin jo valmistelu kotiin lähtöön.
Varsinaisia suojatyöpaikkoja. Lomat 6 vkoa kesällä ja 2 talvella.
Paikanhakulistalle: Valvira. :D
Minä olin yksityisellä puolella huono työntekijä, koska olin vuosien ajan sairaana ja usein pois töistä. Työterveysasema tutki ja tutkitutti minua, mutta ei löytynyt syytä. Onneksi kävin toisella lääkärillä, joka ehdotti oikeaa verikoetta ja syöpädiagnoosi löytyi lopultakin.
Onneksi tulivat yt-neuvottelut ja minut saatiin kätevästi irtisanottua oltuani yhdeksän kuukautta sairauslomalla syöpähoitojen vuoksi.
Ymmärsin, ettei minusta ollut enää mitään hyötyä työnantajalle, vaikka olin aiemmin tehnyt paljon töitä, pitkiä työpäiviä ja tuurannut muita.
Laitoin irtisanominen tuntui kuitenkin pahalta. Olin niin sairas, etten jaksanut haastaa työnantajaa oikeuteen liiton kautta. Enkä olisi toisaalta halunnutkaan tehdä niin, koska olin kurjaa olla työpaikan kehäraakki sairauden vuoksi.
ex-kuntatyöntekijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdan aloitukseen suuryrityksen sijaan työnantajaksi kunnan (varmaan myös valtiokin käy) ja voi huhheijaa. Asioita tehdään kun tehdään, juoruillaan työajalla ja puhutaan pashaa kaikista selän takana, tullaan kun huvittaa ("ai mikä liukuma, no mä oon AINA käyny tos aamujumpassa ei oo mun vika et se loppuu vasta klo11!!1!") tai ei tulla ollenkaan ("Pirkkoa* ei näy, nooo, se on ihan normaalia = alkoholiongelma), työt hoidetaan rimaa hipoen ja loppuaika juorutaan puhelimessa, facebookissa, ollaan etuovi.comissa, hankitaan matkoja, luetaan blogeja...
Semmosta se on kun rahaa tulee joka tapauksessa paikan käyttöön summa X, tehtiin sillä ja sille mitä vain. Eikä haluta lähteä irtisanomisprosessiin - vaikka 75 % työntekijöistä pitäisi pistää vaihtoon että saataisiin työilmapiiri kohennettua ja tehokkuutta hommaan.
*nimi muutettu
Missä tuollainen työpaikka olisi? Olen töissä valtiolla (nyt kesälomalla) ja olisi todella mukavaa päästä työpaikkaan, jossa ei tarvitse kantaa töitä kotiin illaksikin, että saa asiakkaiden asiat määräaikojen puitteissa hoidettua. Taitaa olla pelkkää toiveunta tuo kertomasi.
Pikkukaupunkiin ja kulttuuripuolelle. Olepa hyvä. :)
Tai vähän isompaan kaupunkiin täällä pohjoisessa ja sosiaalipuolelle. Velttoilua ja vastuun välttelyä koko rahan edestä. Niin, ja tietysti jatkuvaa valitusta resurssi"pulasta".
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tuo nyt niin kalliiksi tulee? Itse olen töissä pk-yrityksessä, jossa on vuoden 2008 taantuman jälkeen ollut 1-2 yt-neuvottelut vuodessa ja aika paljon irtisanomisia, muutama ihminen kerrallaan. Irtisanomisajan palkka, maksimissaan 6 kk ajalta pitää maksaa, ja kertyneet lomat ja ehkä saldotunnitkin. Palkkaa näille irtisanottaville maksettaisiin joka tapauksessa ja neuvottelut hoituvat oman väen voimin, toki siihen jonkin verran työtunteja kuluu. Ehkä työterveyskulut lisääntyvät ja jotain muodollisia tukitoimia voi olla, mutta veikkaan aika vähäisiksi.
Suurimman osan irtisanomisajasta ihmistä saisi pitää töissäkin, mutta sitä ei ole vaadittu meillä. Joskus muutamalle kerrottiin etukäteen, että työsuhde loppuu parin kuukauden päästä, ja ilmapiiri ja työn tarkkuus osastolla oli mennyt heikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis kunnan ja valtiolla työskentelevät saavat muutaman vuoden notkuttuaan 6 viikon kesälomat ja 2 viikon talvilomat? 2 kuukautta vuodessa???? Lomarahat päälle, just just!
Ja nämä arvostelevat silmät soukkana työttömiä laiskoiksi ja ahneiksi oman eduntavoittelijoiksi vaivaisen 520€/kk nostamisella.
Mitä jos itse tuottavat omat asiakkaansa?
Itse vaihdan aloitukseen suuryrityksen sijaan työnantajaksi kunnan (varmaan myös valtiokin käy) ja voi huhheijaa. Asioita tehdään kun tehdään, juoruillaan työajalla ja puhutaan pashaa kaikista selän takana, tullaan kun huvittaa ("ai mikä liukuma, no mä oon AINA käyny tos aamujumpassa ei oo mun vika et se loppuu vasta klo11!!1!") tai ei tulla ollenkaan ("Pirkkoa* ei näy, nooo, se on ihan normaalia = alkoholiongelma), työt hoidetaan rimaa hipoen ja loppuaika juorutaan puhelimessa, facebookissa, ollaan etuovi.comissa, hankitaan matkoja, luetaan blogeja...
Semmosta se on kun rahaa tulee joka tapauksessa paikan käyttöön summa X, tehtiin sillä ja sille mitä vain. Eikä haluta lähteä irtisanomisprosessiin - vaikka 75 % työntekijöistä pitäisi pistää vaihtoon että saataisiin työilmapiiri kohennettua ja tehokkuutta hommaan.
*nimi muutettu
Näin se on ja kiire on valtava. On tehostettu, niin nykyän on kiire. Joo, ei ehdi enää pitää puolen tunnin kahvitaukoja ja joskus joutuu kiireen valittamisen keskeyttämään, kun pitää tehdä töitä. Kun joku tekee päivän työt kahdessa tunnissa, sanotaan, että kun jättää osan tekemättä, niin ehtiihän sitä. Kukaan ei tosin osaa sanoa mitä on jäänyt tekemättä. No minä osaan; tekemättä on jäänyt juoruilu ja kiireen valittaminen.
Pikkukaupunkiin ja kulttuuripuolelle. Olepa hyvä. :)