Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 18-19-vuotias liian nuori asumaan yksin?

Vierailija
07.07.2016 |

Mitä mieltä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mutta tietysti olisi hyvä, että silloin olisi toimeentulo elämiseen olemassa.

Vierailija
2/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti ei ole. Tietysti riippuu siitä, miten osaa laittaa ruokaa, siivota ja hoitaa raha-asiansa.

Vierailija
4/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tyypistä. Pystyykö kantamaan vastuun itsestään. itse olin vajaa 19 ja hyvin meni. N32

Vierailija
5/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Siksi onkin hyvä, että nuori asuu huolehtivan ja hieman vanhemman, esimerkiksi 34-vuotiaan, seurustelukumppanin kanssa.

Vierailija
6/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä tietysti. Jos on järkevä ja perustasapainoinen, niin miksipä ei?

Vierailija
7/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu siltä, että 18v. on valmis asumaan yksin, mutta usein vanhemmat eivät ole valmiita päästämään nuoresta aikuisesta irti.

Vierailija
8/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä... no ei ole, aikuinen ihminen. Itse muutin omilleni 15v eli 20 vuotta sitten ja hyin on mennyt :)

Vierailija
9/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera, vastuullinen, järkevä nuori joka tajuaa rahankäytöstä jotain - ei ole.

Laiska sohvaperuna, joka ei tajua rahankäytöstä yhtäään mitään ja elelee muutenkin vielä jossain teinihaavemaailmassa - on.

Riippuu niin paljon nuoresta, osa pärjää hienosti, osa joutuu elämämkouluun ja menettää luottotiedot.

Vierailija
10/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä! Itse muuton myös 15v omilleni.😊

Vierailija
11/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä... no ei ole, aikuinen ihminen. Itse muutin omilleni 15v eli 20 vuotta sitten ja hyin on mennyt :)

Tuskin kuitenkaan omillesi, vaan tuille ja jonkun toisen asuntoon, jota sitten vuokrasit valtion rahoilla. Asutkohan vieläkään omillasi?

Vierailija
12/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tietenkin täytyy olla suunnitelma toimeentulosta ja halu itsenäistymiseen. Kyky huolehtia omista asioistaan/taloudesta jne.

Itse muutin omilleni 15 vuotiaana. Vieläkään en ole palannut häntä koipien välissä takaisin.

T. 25v.

Vierailija
13/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta tuntuu keräävän näitä 15-vuotiaana omilleen muuttaneita. Varmaan ootte teiniäitejä myös suurin osa. Ette oo ihan sitä, mitä kannattaa tavoitella.

Vierailija
14/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tosiaan oikeasti muuttaa omilleen, vaan oikeasti yhteiskunnan varoilla toisten asuntoon.

Vierailija
15/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On - ja jos ei ole on korkea aika alkaa opetella. Jos se siicouksesta ja ruuanlaitosta on kiinni, niin kuinkahan pitkään kannattaa pitää kotihoidossa, että nuo oppii?

Ne jotka ei oäästäisi 19-vuotiasta muuttamaan, mitä sanoisitte ylioppilaalle, jonka kotipaikkakunnalla ei ole jatko-opintomahdollisuuksia? Töihin menokaan ei ole vaihtoehto, koska töitä on tarjolla vielä hyonommin. Kotona maleksimallako ne yksinasumisentaidot opitaan?

Vierailija
16/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Miksi olisi? Ylioppilaat ovat 18 - 19-vuotiaita ja on ihan luonnollista muuttaa lukion jälkeen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Vierailija
17/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä ja siitä miten on kasvatettu, eli osaako hoitaa asioitaan vai onko täysin uusiavuton lellitty penska. Itse muutin 19-vuotiaana opiskelujen perässä.

Vierailija
18/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Minusta oli ihanaa muuttaa yksin asumaan 18-vuotiaana.

Vierailija
19/22 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ainakaan ollut ja vieläkin asun kotona. Olen 21.

Vierailija
20/22 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ainakaan ollut ja vieläkin asun kotona. Olen 21.

Tässäkään ei ole mielestäni mitään, tyyppi on vielä kuitenkin suht nuori ja ollaan me ihmiset erilaisia. Tarvitseeko kaikkien niin aikaisin lähteäkään, onko pakko olla samanlainen tullaakseen hyväkstyksi?

Tuo aikaisin kotoa muuttaminen on kulttuurisidonnaista. Joissain päin maailmaa kuten vaikkapa aasiassa tai Etelä-Euroopassa monet nuoret asuvat pitkäänkin kotona tai siihen asti kunnes menevät naimisiin. Monilla ei ole rahaa hankkia/vuokrata omaa kämppää koska talous- ja työllisyystilanne on sitä mitä on - tästäkin oli juttua vähän aikaa Ylen uutisissa, että esim. Helsingissä monet nuoret ovat "jääneet" asumaan tai muuttaneet takaisin asumaan kotiin kovien vuokratasojen ja asuntopulan takia.