Töitä joissa mies voi käyttää pukua jne? (lue koko aloitus)
Olen siis liiketalouden tradenomiopiskelija, ikää päälle 20. Ensimmäinen vuosi takana ja aion erikoistua markkinointiin koska en vain osaa matematiikkaa niin, että voisin laskentatoimeen erikoistua. Minua kiinnostaa myös valtiotieteet, eli yleinen valtio-oppi ja siitä maailmanpolitiikan tutkimus, sekä alue- ja kulttuuritutkimuksessa Pohjois-Amerikan tutkimus. Kauppakorkeaan en usko pääseväni kovin helposti matematiikan vuoksi, ja oikiksen asiat eivät kiinnosta. Eli jos jätetään pois ne perinteiset juristi ja rahoitusala, sekä esim Halosen vartija ym jossa ei ole tavallista pukua vaan sen tapainen työasu, niin missä työtehtävissä/ammateissa pääsisi käyttämään pukua? Mielellään vielä liivin kanssa. Lounaspukua käyttäisin (googlatkaa jos ette tunne käsitettä). Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pukua käytetään monessakin työpaikassa, mutta tuo ap:n linkittämä tyyli on kyllä aika... miten nyt sanoisin... kuin menneestä maailmasta. Tuolla tavalla pukeudutaan Suomessa varmaan ani harvassa paikassa. Itselle tuli mieleen, että tuolla tavalla pukeutuvat ehkä Englannissa lakimiehet oikeudessa (+peruukki) tai samassa maassa jotkut herrainclubin hovimestarit. Ja Jeeves tietty.
Niinhän se on. Tosin tykkään juuri menneestä maailmasta :D Tosin yläosan tuohon kolmannen linkkini asuun saa Dressmannin perus mustasta puvusta liivillä ja šakettihousuja saa juhlapukuliikkeistä, toivottavasti myös yksittäin. Hatun saa Wahlmanilta Helsingistä. Eikä niin kovin kallistakaan ole, kesätyörahoilla ajattelin hankkia. Hovimestarin tai herrasmiespalvelijan työ olisi tosi jees :D olen katsonut ja lukenut Jeevesiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pukeutumiskulttuuri se vaan jatkaa laskua, joten silloin kun valmistut on valitettavasti varmaan jo joka alalla pukukoodina farkut, printti t-paita ja linttaan poljetut tennarit. Päässä pipo/lippis sisätiloissakin (myös ruokaillessa).
Harmillista sinänsä, koska tyylikäs pukeutuminen hallittiin Suomessakin, ennen kuin kaukoidän lapsityövoimalla tuotetut halpis verkkarit ja t-paidat veivät voiton klassisesta tyylistä. Osa syy lienee myös sillä, että nykyinen maailmanmeno on niin hektistä, ettei energiaa riitä enää oman ulkoasun pohtimiseen, vaan otetaan suosiolla käytännöllisin vaihtoehto vaikka sen estetiikka ei päätä huimaisikaan.
Minä pidän nykyajan pukukoodista, jossa käytännöllisyys on tärkeintä. "Klassinen tyyli" on ihan helvetillinen pakkopaita silloin, kun pitäisi pystyä tekemään muutakin kuin kannattelemaan drinkkilasia. Silloin kun jonkun tilaisuuden vuoksi joudun pukeutumaan pukuun töihin lähtiessä, kyllä silloin kun pääsen konttorille takaisin, pois lähtee takki, kalvosinnapit ja solmio, ja hihat on nostettava yli kyynärpäiden.
Farkut ja T-paita on vain niin hyvä.
AP, ei sun linjassasikaan mitään vikaa ole, jos siitä tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövälittäjät tärkeilee puvuillaan!
Tuo nyt lienee tradenomina mahdollisuuksien rajoissa mutta turhan sosiaalinen työ minulle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pukua käytetään monessakin työpaikassa, mutta tuo ap:n linkittämä tyyli on kyllä aika... miten nyt sanoisin... kuin menneestä maailmasta. Tuolla tavalla pukeudutaan Suomessa varmaan ani harvassa paikassa. Itselle tuli mieleen, että tuolla tavalla pukeutuvat ehkä Englannissa lakimiehet oikeudessa (+peruukki) tai samassa maassa jotkut herrainclubin hovimestarit. Ja Jeeves tietty.
Jatkan vielä, että itse olen työpaikassa, jossa miehet käyttävät pukua, mutta ne ovat siis ihan tavallisia nykyaikaisia pukuja, joissa esim. housut ja takki ovat samanväriset. Nuorilla miehillä puku on usein hyvin kapea linjoiltaan. Tuo kuvien tyyli on jo sellainen vähän costumy, eli kuin rooli- tai naamiaispuku.
Voitko kertoa alan, työtehtävän? On minullakin kaksirivinen slim fit puku, ei siinä mitään. Minusta ne ovat tyylikkäitä jos ei ihan super slimeistä puhuta. Mutta ei kai se haittaisi jos housut olisivat eri väriä kuin takki? Se on lounaspuvun idea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://cdn.styleforum.net/d/d3/350x700px-LL-d364ab22_2.png
Tällaista asua siis tahtoisin käyttää
ApStokkan miestenvaateosastolla tai jossain miesten pukumyymälässä?
No ei Stockalla ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meinaat valita tulevan koulutuksesi, työsi ja urasi vaatefetissisi perusteella? Mikäs siinä." - Tou sai mieleeni, että miksei Ap.n kannattaisi ryhtyä vaikka erikoistua miesten vaateiden myymiseen ja avata oma herrain pukimo... Jos siis kiinostusta on miesten vaatteisiin, kuten miesten pukuinin. Kertoo paljon suomalaisesta kulttuurista, että miesten työasu on hyvin monessa paikassa verraten vapaamuotoista.
Hyvä idea mutta ei taida Suomessa kannattaa. Turussa jo on Suomen Herrainpukimo ainakin. Ja kertoo tosiaan suomalaisesta kulttuurista että työpukeutuminen on "vapaamuotoista". Toisin oli ennen. Eilen tuli Tv1 vanha Suomi-filmi "August järjestää kaiken" vuodelta 1942 ja siinä oli hienoa työpukeutumista pankissa.
No vanhoissa suomifilmeissä oli satamajätkilläkin hienoa työ- ja vapaa-ajanpukeutumista...
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne puvuilla koreilee vai mites se nyt oli? Kuinka tyhjää pitää elämän olla, että pääasia on puvuilla koreilu? Kannattaisiko hankkia jotain harrastuksia tai muuta tekemistä?
Mutta vastaukseksi: B2B myyntimiehillä on useasti puvut päällä. Ainakin isoimmissa IT-firmoissa esim. IBM:ällä
Kyllä minulla on kaikenlaisia harrastuksia ja muuta tekemistä.
Ap
Miten olisi vakuutusala? Olen töissä isossa eläkevakuutusyhtiössä, ja kyllä meillä moni mies pukeutuu pukuun, tai vähintään kauluspaita ja suorat housut -yhdistelmään.
Myynti ja markkinointi. Jos pitää edustaa messuilla yms. tapahtumissa, ja viedä potentiaalisia asiakkaita lounaille ja illallisille, niin johan tulee puvulle käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi vakuutusala? Olen töissä isossa eläkevakuutusyhtiössä, ja kyllä meillä moni mies pukeutuu pukuun, tai vähintään kauluspaita ja suorat housut -yhdistelmään.
Vakuutusyhtiöihin hainkin talvella harjoittelijaksi, ja haen ensi vuonna taas nyt kun on hiukan työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Myynti ja markkinointi. Jos pitää edustaa messuilla yms. tapahtumissa, ja viedä potentiaalisia asiakkaita lounaille ja illallisille, niin johan tulee puvulle käyttöä.
Myynti- ja markkinointialaa opiskelenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pankissa peruskauraa. Puku siis.
Pankkiinkin haen ja olen hakenut
Ap
Vierailija kirjoitti:
verkostomarkkinoija
turva-alan avainasiakasmyyjä
virastomestari jossakin hienossa paikassa
Kaksi jälkimmäistä kuulostavat ihan hyviltä, mutta onko verkostomarkkinointi jotain Tupperware -myynnin tyylistä? Sellaiseen kyllä lähde mielelläni.
Ap
Pyri Kämp -hotelliin töihin!
Tai hienoon miestenvaateliikkeeseen.
Myös Louis Vuittonin ovimies on viimeisen päälle pukeutunut.
Jonkun ison pomon autonkuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Pyri Kämp -hotelliin töihin!
Tai hienoon miestenvaateliikkeeseen.
Myös Louis Vuittonin ovimies on viimeisen päälle pukeutunut.
Kummatkin mainitsemasi paikat olisivat lähellä minua mutta pitääköhän Kämpissä olla esim restonomi ja LV:lla vartija tmv?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myynti- ja markkinointialaa opiskelenkin.
Ap
Ei muuta kuin myyntihommiin, saat pitää juuri sellaista pukua kuin haluat, hyvät palkat, työsuhdeautot.
Itse toimin Aluemyyntipäällikkönä. Palkkani 7800.-/kk brutto, päivärahat n. 200.-/kk netto. parin vuoden välein vaihtuva n. 40.000.- arvoinen auto jne.
Jatkan vielä, että itse olen työpaikassa, jossa miehet käyttävät pukua, mutta ne ovat siis ihan tavallisia nykyaikaisia pukuja, joissa esim. housut ja takki ovat samanväriset. Nuorilla miehillä puku on usein hyvin kapea linjoiltaan. Tuo kuvien tyyli on jo sellainen vähän costumy, eli kuin rooli- tai naamiaispuku.