Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pahaa perinteisten sukupuoliroolien noudattamisessa on?

Vierailija
07.07.2016 |

Meillä on tapana, että mies tekee kotitöistä ns. miesten ja minä naisten työt. Tämä on meille juuri oikea ratkaisu ja ollaan kumpikin tyytyväisiä työnjakoon. Meille molemmille oli myös itsestän selvää, että perheen yhteiseksi sukunimeksi tulee miehen sukunimi ja naimisiin mennään ennen kuin lapsia hankitaan. Mitä pahaa tässä on? Miksi väitetään, että olisin nyrkin ja hellan välissä? Alkaa vähitellen kyllästyttää, että elämäntyylimme on jatkuvasti lähipiirin hampaissa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat perinteiset naisten työt? Entä perinteiset miesten työt?

Vierailija
2/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään pahaa. Perheessä toimitaan niin kuin se perheelle itselle sopii, ei niin kuin muut haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sua kiinnostaa mitä muut ajattelevat? Elätte niin kuin teille sopii.

Vierailija
4/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään pahaa ole jos olette molemmat tyytyväisiä. Mitä ovat mainitsemasi miesten/naisten työt?

Vierailija
5/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat perinteiset naisten työt? Entä perinteiset miesten työt?

Nainen hoitaa keittiön, siivouksen, pyykit ym. Mies hoitaa pihatyöt, remontit, autot ym.

Vierailija
6/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään pahaa ole jos huushollissa riittää kumpaakin sorttia. Nykyään on kuitenkin aika yleistä että asutaan kerrostalossa ja eikä välttämättä omisteta edes autoa. Siinä ollaan sitten siinä tilanteessa, että talossa on lähinnä niitä naisten hommia.

Vierailija
7/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun toinen sairastuu tai tulee ero? Meillä isäni ajaa autoa (äitillä ei korttia) ja maksaa laskut, nyt kun sairastui äitini ei kykene selviytymään arjesta yksin. Minusta surullista, että joku haluaa tehdä itsestään avuttoman vielä nykyaikana.

Vierailija
8/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Jatkakaa vaan samaan malliin. Niin minäkin teen. Kynsilakat ja sukkahousut kuuluu tytöille. On tyttöjen juttuja ja poikien juttuja. On miehiä ja naisia. Se juuri tekee elämästä hauskan ja mielenkiintoisen, ettei kaikki ole vaan yhtä ja samaa mössöä.

Vierailija
9/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisiä miestentöitä ,kuten koneremonttia, hevosenkengitystä, sonnanajoa ym. on nykyään aika vähän varsinkin kaupunkiasunnoissa. Nämä ovat niitä ns.  miestentöitä, joita minä en tee edes hevostilalla.

Siksi helposti käy niin, että ns. miestentöiden puutteessa kärvistelevä mies joutessaan juo kaljaa, pelaa ym. Perinteiset naistentyöt eivät ole vähentyneet yhtä paljon, vaikka ei enää tarvitse kantaa vettä kaivosta eikä laittaa tulia uuniin. Käytännössä perinteinen työnjako johtaa helposti siihen, että vaimo pitää täysihoitolaa miehelleen, jonka ei tarvitse vääntäytyä edes vaihtamaan sulaketta eikä avaamaan viemäriä. Eikä varsinkaan vaihtamaan autonrenkaita, kun se työ teetetään muualla.

Vierailija
10/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko jäädä kotiäidiksi? Miten siinä tapauksessa pidät huolta eläketurvastasi? Aikooko mies pitää isyys- ja hoitovapaata? Aiotko osoittaa lapsillesi, että poikien ei tarvitse osallistua päivittäisiin kotitöihin, mutta tyttöjen tarvitsee? Tasa-arvoa on vapaus valita, mutta valinnoista ei pidä joutua ehdoin tahdoin kärsimään. Toisekseen kannattaa miettiä, minkä arvokuvan lapsilleen omilla valinnoillaan antaa.  

Vierailija
11/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sua kiinnostaa mitä muut ajattelevat? Elätte niin kuin teille sopii.

Ei minua kiinnostakaan mitä muut ajattelevat, mutta jostain syystä muut katsovat tarpeelliseksi kertoa minulle mitä he ajattelevat.

ap, myös nro. 5

Vierailija
12/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään pahaa jos niitä itse haluaa noudattaa, jos vaikkapa parisuhteessa kummallekkin ok niin siitä vaan.

Jos joku taas ei halua elää perinteisten sukupuoliroolien mukaan niin sekin pitää hyväksyä.

Vierailija
13/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään pahaa ole jos huushollissa riittää kumpaakin sorttia. Nykyään on kuitenkin aika yleistä että asutaan kerrostalossa ja eikä välttämättä omisteta edes autoa. Siinä ollaan sitten siinä tilanteessa, että talossa on lähinnä niitä naisten hommia.

No me asutaan omakotitalossa, eli molempia lajeja kyllä riittää.

ap

Vierailija
14/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu nykysuomessa on tää naisten miehistyminen mennyt liian pitkälle ja ite näin naisena olen päättänyt että muutan vanhoilliseen maahan, jos tää vielä jatkuu.mikään ei nimittäin ällötä niin paljon kuin miesmäinen nainen, oli se sitten ulkonäössä tai luonteessa se miehen esittäminen.meinasin oksentaa kun kerran koulussa opettaja kutsui yhtä tyttöä jätkäksi!oikeesti mihin ollaa menossa?ei mikää ihme että ihmiset voi huonosti, kun ollaan niin vieraannuttu sukupuolirooleista :( 

Vierailija
15/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa perinteisessä työjaossa ole mitään erityistä pahaa, jos ja kun olette siihen tyytyväsiä. Itselläni on vain hyvin vaikea käsittää, joidenkin (koti)töiden suhteen, että ne olsivat, jotenkin erityisesti kiinni sukupuolesta; en tapaa käyttää töissä penistäni apuna. Ja toisekseen aika vähällä taitaisin päästä kotiaskareissa, jos minä hoitaisin vain "perinteiset" mesten työt ja kumppanini vastaavasti naisten työt.   

Vierailija
16/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun toinen sairastuu tai tulee ero? Meillä isäni ajaa autoa (äitillä ei korttia) ja maksaa laskut, nyt kun sairastui äitini ei kykene selviytymään arjesta yksin. Minusta surullista, että joku haluaa tehdä itsestään avuttoman vielä nykyaikana.

Jos toinen sairastuu tai erotaan tai tapahtuu jotain muuta, niin sitten tehdään niitä toisenkin hommia. Kyse ei ole siitä, ettenkö minä osaisi vaikka leikata nurmikkoa ja mies tehdä ruokaa, vaan siitä että minä teen mieluummin ruokaa kuin leikkaan nurmikkoa ja mies taas päinvastoin.

ap

Vierailija
17/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me asutaan omakotitalossa, eli molempia lajeja kyllä riittää.

ap

Sitten asiassa ei pitäisi olla kenelläkään mitään nokan koputtamista. Ärtyminen perinteisiin sukupuolirooleihin johtuu usein siitä, että mies rentoutuu töiden jälkeen kotona tekemättä oikein mitään, kun naisella odottaa töiden jälkeen kotona vielä ne "akkoin hommat" joihin mies ei koske pitkällä tikullakaan.

Vierailija
18/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotko jäädä kotiäidiksi? Miten siinä tapauksessa pidät huolta eläketurvastasi? Aikooko mies pitää isyys- ja hoitovapaata? Aiotko osoittaa lapsillesi, että poikien ei tarvitse osallistua päivittäisiin kotitöihin, mutta tyttöjen tarvitsee? Tasa-arvoa on vapaus valita, mutta valinnoista ei pidä joutua ehdoin tahdoin kärsimään. Toisekseen kannattaa miettiä, minkä arvokuvan lapsilleen omilla valinnoillaan antaa.  

Lapset ovat hoidossa ja minä käyn töissä. Mies ei pitänyt hoitovapaata, miehen suurempien tulojen kannalta oli järkevämpää niin. Lapset ovat mukana kaikissa kotitöissä.

ap

Vierailija
19/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaan pystyis. Meillä ei oo miesten eikä naisten hommia. Se tekee kumpi ehtii ensiksi kotiin.

T. Putkiasentajapariskunnan nainen

Vierailija
20/57 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen sairastuu tai erotaan tai tapahtuu jotain muuta, niin sitten tehdään niitä toisenkin hommia. Kyse ei ole siitä, ettenkö minä osaisi vaikka leikata nurmikkoa ja mies tehdä ruokaa, vaan siitä että minä teen mieluummin ruokaa kuin leikkaan nurmikkoa ja mies taas päinvastoin.

ap

Ei tuo liene sitten kenellekään ongelma kuin jostain syystä itsellesi. Tuskin kukaan tuosta huomauttaa. En huomauttanut edes kälylleni joka vasta kehui kuinka ei osaa käyttää ruohonleikkuria vaikka asuvat omakotitalossa.