Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.

Vierailija
07.07.2016 |

Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.

Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.

Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.

Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?

Kommentit (1255)

Vierailija
1/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä/mitä on konmari? :o

Vierailija
2/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä/mitä on konmari? :o

Tapa järjestellä kämppää ja antaa asioita pois. Asia on siis ihan helvetin vakava!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kirja pitää lukea ainakin itse, ryhmässä on monia, jotka eivät ole lukeneet ja säätävät ja neuvovat omiaan. Siksi siellä ei anneta neuvoa väärin. Konmari sanoo tähtää täydellisyyteen.

Vierailija
4/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vähentänyt vähän sitä ja tätä, ennen tavaralajien mukaan läpikäymistä. On vaan niin paljon krääsää nurkissa ja pienet lapset pörräämässä, ettei joka riepuun tai kamppeeseen nyt pysty keskittymään. Käyn uudelleen läpi kun aikaa on enemmän. Enkä kiittele tavaroitani tai kohtele niitä elollisena olentona. :)

Vierailija
5/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös siinä ryhmässä ja ihmetyttää se dogmaattisuus...siis yksi ihminen, tämä Marie, on kehitellyt jonkinlaisen menetelmän tavaramäärän taltuttamiseksi ja ihmiset kyselee ihan tyhmiä asioita että miten toimia että varmasti menisi "oikein"...

Itse ajattelen että kirja toimii hyvänä inspiraationa, kun pohtii omaa suhdettaan tavaraan ja sen järjestämiseen, mutta ei niistä ohjeista mitään opinkappaleita kannata tehdä, saati että laitettaisiin ihmisiä nokkimisjärjestykseen sen perusteella miten puhdasoppisesti näitä neuvoja noudattaa.

Vierailija
6/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös siinä ryhmässä ja ihmetyttää se dogmaattisuus...siis yksi ihminen, tämä Marie, on kehitellyt jonkinlaisen menetelmän tavaramäärän taltuttamiseksi ja ihmiset kyselee ihan tyhmiä asioita että miten toimia että varmasti menisi "oikein"...

Itse ajattelen että kirja toimii hyvänä inspiraationa, kun pohtii omaa suhdettaan tavaraan ja sen järjestämiseen, mutta ei niistä ohjeista mitään opinkappaleita kannata tehdä, saati että laitettaisiin ihmisiä nokkimisjärjestykseen sen perusteella miten puhdasoppisesti näitä neuvoja noudattaa.

Juuri tämä.

ITsekin olen siis lukenut molemmat ne kirjat, mutta en ymmärrä sitä miksi jotain asioita niistä pitäisi noudattaa pilkuntarkkaan, ja sitten tiedän että kuitenkaan suurin osa dogmaattisista marittajistakaan eivät noudata esim. sitä kohtaa jossa "kiitellään" tavaroita...

tosi omahyväistä.

Munkin mielestä kirjan idea oli hyvä.

Mutta jännä että oli asia mikä hyvänsä, se kääntyy fb-ryhmissä tmv. usein semmoiseksi yläasteikäisten tyttöjen tyyliseksi dissaamiseksi ja arvosteluksi yms. Onko se jotenkin ihmisluontoa? Alkaa tehdä mieli marittaa ensinnä kaikki ylimääräiset ihmissuhteet sitten...

ap

Vierailija
7/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain nainen kykenee tekemään näin merkityksettömästä ja yksinkertaisesta asiasta ongelman suuntaan tai toiseen.

Ihmettelen samaa minäkin :)  Joku hemmetin opus pitää lukea, että tietäisi miten tavarat laitetaan järjestykseen. Johan sen kirjan lukemisen ajalla olis saanut homman jo tehtyä :)

Vierailija
8/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain kanssasi samaa mieltä, mutta ihan hyvä henki siellä on. Voi jättää lukematta ne viestiketjut, jotka ärsyttävät.

Fb muuten toimii niin, että jos poistat oman kommenttisi, kaikki sen alla olevat kommentit poistuvat myös.

Et vaan itse satu olemaan riidankylväjä, joka kärkkäästi esittelee omia mielipiteitään? Tänäänkin siellä on taas joku jankkaaja, mutta onneksi se on hyttysenxxxxx meressä, koska viestialoituksia isossa ryhmässä riittääz

Vierailija
9/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain nainen kykenee tekemään näin merkityksettömästä ja yksinkertaisesta asiasta ongelman suuntaan tai toiseen.

Ihmettelen samaa minäkin :)  Joku hemmetin opus pitää lukea, että tietäisi miten tavarat laitetaan järjestykseen. Johan sen kirjan lukemisen ajalla olis saanut homman jo tehtyä :)

No kyllä tässä kirjassa oli mun mielestä ihan hyviä pohdintoja ja ihan konkreettisia neuvojakin tavaran raivaamisen suhteen, että sikäli kirjan lukeminen ei tee kenelläkään pahaa. Mutta sitten jos näistä ohjeista aletaan rakentaa jotakin oppijärjestelmää jos ei voi poiketa, niin se menee kyllä vähän yli.

Vierailija
10/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni FB-ryhmä on hyvä ja kannustava. Kysymyksiin saa nopeasti vastauksen ja inspiraation hakuun kuvia jne. Jäseniä on niin paljon, että ryhmä muuttuisi tavalliseksi siivousryhmäksi ja konmari jäisi, jos kukaan ei muistuttaisi, että kirjassa neuvotaan eri tavalla. Kirjaan / kirjoihin perehtymättömiltä olen nähnyt toisten kuviin mm. sellaisia kommentteja, että "minä saisin tuosta vielä paljon vähennettyä" jne, vaikka ryhmän idea ei ole minimalismi sinänsä. Tai ohjeita vähentää päivittäin tietty määrä tavaraa tai uuden tavaran tultua vanha pois, vaikka sekään ei ole konmaria. Konmarin idea hämärtyisi nopeasti.

En ole ylläpitäjä tai edes aktiivi, muuten vain ryhmän linjausten ystävä ja seuraaja.

Vierailija
11/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei anna noille FB-ryhmäläisille esim. Vanhaa Testamenttia, jos ottavat kaiken lukemansa pilkun tarkasti.

Vierailija
12/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aatteleppas sitä, että jotkut ihmiset eivät ole koskaan saanet oppia elämän tärkeisiin asioihin. Kuten esim lihavat eivät osaa syödä oikein, koska ei ole ikinä opetettu. Se on aika vaikeaa, jos ei ole saanut oikeaa mallia siihen. Sama on siivouksen ja järjestelyn kanssa. Jos vanhemmat ovat vaikkapa hamstraajia, niin helposti se tapa olla periytyy. Tai vaikkapa liikunta, jos vanhemmat ovat sohvaperunoita ja vain naureskelevat liikuntaa harrastaville, niin lapsi oppii saman, kunnes ehkä jossain saavat toisenlaisen mallin. Tai kuinka käytät rahaa, ethän elä yli varojesi? Sekin on opittu malli.

Oletko sinä sopusuhtainen, elätkö terveellisesti, hyvässä suhteessa, sopivasti ystäviä ympärillä? Onko kotisi siisti? Jos kaikki pätee, niin onnea. Se on helppoa elää silloin, kun ei tarvitse päätä hakata seinään joidenkin vaikeiden elämäntapojen kanssa ja käyttää aikaa kirjojen lukemiseen.

Vierailija
13/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osittain kanssasi samaa mieltä, mutta ihan hyvä henki siellä on. Voi jättää lukematta ne viestiketjut, jotka ärsyttävät.

Fb muuten toimii niin, että jos poistat oman kommenttisi, kaikki sen alla olevat kommentit poistuvat myös.

Et vaan itse satu olemaan riidankylväjä, joka kärkkäästi esittelee omia mielipiteitään? Tänäänkin siellä on taas joku jankkaaja, mutta onneksi se on hyttysenxxxxx meressä, koska viestialoituksia isossa ryhmässä riittääz

Joo mäkin siis yritän sivuuttaa, mutta sitten kun on esim. joku mielenkiintoinen aloitus ja luen vastauksia, niin ärsyttää kun väkisin huomaakin jonkun kommentin jossa "tuomitaan" innostuneen aloittajan tekemä tapa.

On ihan ok jos neuvotaan siitä, että mikä on enempi konmari-henkistä tekemistä, mutta osa viesteistä on oikeasti niin kovin jyrkkiä, ja tosiaan yp taannoin poistikin jonkun ketjun jossa mun mielestä oli ihan hyvää keskustelua. En siis ymmärrä, miksei saisi keskustella myös niistä asioista, jotka itseä konmarissa hämmentää tai epäilyttää tai oudoksuttaa.

Itse harvoin sinne nykyään mitään kommentoin, enemmän joskus aikoinaan kun liityin. Mutta pyrin aina laittamaan jotenkin rakentavasti / pehmeämmin viestini (ihmettelen kyllä myös esim. alueen fb-ryhmässä, miten jotkut kehtaa kirjoittaa omalla nimellään niin jyrkän oloisia paheksuvia viestejä. Mä en kehtaisi.)

ap

Vierailija
14/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.

Vierailija
15/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.

Sepäs ekologista.

Vierailija
16/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kuulemani perusteella taidan pysyä konmarista ja Kondon höyrypäisistä opetuslapsista kaukana.

Tämä on muuten hauskaa luettavaa:

http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/kolumnit/konmarin_uhrit_…

Vierailija
17/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepäs ekologista.

Pointti onkin tavaran vähentäminen. Sen tajuaminen, että sitä ei tarvita niin paljon, ja että elämä on helpompaa vähemmillä tavaroilla. Idea pois heittämisessä on, että ongelmaa ei siirretä eteenpäin muille ihmisille.

Vierailija
18/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pysynyt kaukana Facebook-ryhmästä juuri tuon takia. Marie Kondo itsekin sanoo että jokainen löytää itselleen sopivan tavan, mutta hänellä on niin paljon kokemusta asiasta että asiat olisi oikeasti paras tehdä juurikin näin.

Suosittelen katselemaan videoita Youtubesta, siellä on paaaaljon hyviä Konmari-videoita! Löytää varmasti mieleisensä. :)

Vierailija
19/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Face-ryhmä on yksi iso vitsi. Hulvatonta viihdettä, kun muidut siellä haudanvakavissaan tuomitsevat toisia keskustelijoita "Noh, tuo ei kyllä ole Konmaria, voisit siirtyä geneeriseen raivausryhmään".

Aivan naurettavaa touhua.

Maritus sitä ja maritus tätä. Mistä lähtien vaatekaapin vaatteiden viikaus siisteiksi pinoiksi tai siivouskomeron tarvikkeiden järjestely on ollut "marittamista"? What.

Vierailija
20/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää kun nuo hurahtaneet marittajat tuhoavat valokuvat, päiväkirjansa yms. Voi alkaa kaduttaa myöhemmin ja rankasti.