Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varpajaisten tarkoitus?

Vierailija
07.07.2016 |

Tuore isä lähtee kaveriporukalla ryyppäämään ja jättää äidin ja vastasyntyneen kotiin?

Mies on lähdössä kaverin varpajaisiin viikonloppuna enkä voi uskoa että tällänen perinne on vielä olemassa! En ole synnyttänyt mutta luulisin että pienen vauvan kanssa äiti haluaa että mies on mahdollisimman paljon kotona ja avuksi. Ei ainakaan juhlimassa ja krapulassa..

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tapauksen, jossa mies lähti viettämään useamman päivän "varpajaisia" kun lapsi oli menossa sydän leikkaukseen ja kärsi hapenpuutteesta. Äiti oli yksin järkyttyneenä synnärillä. Lapsesta tuli lievästi kehitysvammainen.

Vierailija
42/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tapauksen, jossa mies lähti viettämään useamman päivän "varpajaisia" kun lapsi oli menossa sydän leikkaukseen ja kärsi hapenpuutteesta. Äiti oli yksin järkyttyneenä synnärillä. Lapsesta tuli lievästi kehitysvammainen.

Järkyttävää, pitää kyllä sopia tuostakin etukäteen, tai tehdä lapsia miehen kanssa jota ei muutenkaan mitkään ryyppyreissut kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi syntyi keväällä ja mun miehen kaverit olivat tehneet porukalla pihahommat valmiiksi, ostaneet amppelit koukkuihin ja tehneet tervetuloa-kyltin pihaan, olivat myös istuttaneet puun lapsen kunniaksi mikä alkaa olla aika iso jo:)

Sen jälkeen olivat lämmittäneet saunan, juoneet konjakkia ja poltelleet sikaria.

Mies tuli seuraavana iltana hakemaan meidät kotiin jossa odotti täytekakku ja kukkapuska sekä pieni lahja vauvalle. Minä sain myöhemmin lahjakortin spaahan tyttöjen kanssa.

Minusta minulla on maailman paras mies ja juuri hänet halusin lapsieni isäksi vaikka varpajaiset pitikin ja hui kauhea vielä juopottelikin:)

Eli isä ei osallistunut koko päivänä teidän elämään vaan haki teidät vasta illalla?!

Vierailija
44/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä varpajaisten juhlimisessa ei ole mitään sen enemmän väärää kuin polttareidenkaan juhlimisessa (jos siis vauvan kanssa jäävä äiti on itse siinä kondiksessa että selviää yhden illan/yön vauvan kanssa)

Mä olen ymmärtänyt, että rälläys tapahtuu silloin, kun nainen on vielä sairaalassa.

Näin pääsee panemaan vierasta aviovuoteessa. Se ei onnistu jos emäntä on kotona.

Näitä tapauksia on tällä kylällä niin paljon, että aika selvä asia.

Vierailija
45/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi syntyi keväällä ja mun miehen kaverit olivat tehneet porukalla pihahommat valmiiksi, ostaneet amppelit koukkuihin ja tehneet tervetuloa-kyltin pihaan, olivat myös istuttaneet puun lapsen kunniaksi mikä alkaa olla aika iso jo:)

Sen jälkeen olivat lämmittäneet saunan, juoneet konjakkia ja poltelleet sikaria.

Mies tuli seuraavana iltana hakemaan meidät kotiin jossa odotti täytekakku ja kukkapuska sekä pieni lahja vauvalle. Minä sain myöhemmin lahjakortin spaahan tyttöjen kanssa.

Minusta minulla on maailman paras mies ja juuri hänet halusin lapsieni isäksi vaikka varpajaiset pitikin ja hui kauhea vielä juopottelikin:)

Eli isä ei osallistunut koko päivänä teidän elämään vaan haki teidät vasta illalla?!

Juu ei osallistunut 9h vaan siivosi kotona, pesi pyykit, vei petarit pesulaan (lapsivesi meni sängyssä) vaihtoi petivaatteet, kävi kaupassa, leipoi kakun yms..

Oli ihana tulla puhtaaseen kotiin vauvan kanssa:)

Sen jälkeen on kyllä osallistunut niinkuin normaalin miehen kuuluukin:)

Vierailija
46/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei osallistunut 9h vaan siivosi kotona, pesi pyykit, vei petarit pesulaan (lapsivesi meni sängyssä) vaihtoi petivaatteet, kävi kaupassa, leipoi kakun yms..

Oli ihana tulla puhtaaseen kotiin vauvan kanssa:)

Sen jälkeen on kyllä osallistunut niinkuin normaalin miehen kuuluukin:)

Ilmeisesti jotkut mammat pahastui (alapeukut) no ei voi mitään, halusin vain kertoa ettei kaikki miehet ole rymyäjiä jotka eivät ajattele vaimoaan..

En oikein osaa kommentoida kun kukaan ei kerro missä vika vai onko tällä palstalla vaan tarkoitus alapeukuttaa ilman syytä?

Terv. Uus palstalainen

Vierailija
47/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne musta kuulostaa vaan yhdeltä syyltä lisää ryypätä. Reilu peli kun nainen tehnyt ison työn synnytyksessä ja isät senkun lähtee "rentoutumaan"

Vierailija
48/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuore isä lähtee kaveriporukalla ryyppäämään ja jättää äidin ja vastasyntyneen kotiin?

Mies on lähdössä kaverin varpajaisiin viikonloppuna enkä voi uskoa että tällänen perinne on vielä olemassa! En ole synnyttänyt mutta luulisin että pienen vauvan kanssa äiti haluaa että mies on mahdollisimman paljon kotona ja avuksi. Ei ainakaan juhlimassa ja krapulassa..

Jokainen ystäväni on varpajaiset pitänyt jotka ovat lapsen tehneet.

Vierailija
49/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varpajaiset pitäisi pitää silloin kun äiti ja vauva vielä laitoksella. Alun perin kai tarkoituksena ollut että kokeneemmat isät antavat neuvoja tuoreelle isälle ja samalla juhlivat isäksi tuloa. Nykyään kai se on vaan rellestämistä.

Minusta on ok isän juhlia mutta ei niin että perhe on jo kotiutunut.

Itseasiassa varpajaiset olivat alunperin naisten juhla. Synnyttävä äiti on juonut alkoholia helpottaakseen synnytystä ja lievittääkseen synnytyskipuja. Kun lapsi oli syntynyt, alkoivat synnytyksessä avustaneet naiset juhlimaan ja ryyppäämään.

Vierailija
50/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyli kuulostaa aika tutulta. Meillä on kolme lasta ja mies on joka kerta juhlinut varpajaisia ystäviensä kanssa. Ja osallistunut ystäviensä lasten varpajaisiin, tottakai. Kun elämäntilanteet ovat samat, on tunnelmat kuulemma joskus olleet hyvinkin tunteikkaat. Pienessä maistissa ja tippa silmässä ollaan ylistetty isyyden, lapsen ja tämän äidin ihanuutta. :) Tuli vertaistukea ja neuvoja, kuulemma. 

Mies on liian usein ihan sivuhenkilö tai korkeintaan "apulainen" vauva-arjessa. Kuvittelisin, että isyyden juhliminen miesten kesken voimistaa. 

28

Vierailija
51/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varpajaiset pitäisi pitää silloin kun äiti ja vauva vielä laitoksella. Alun perin kai tarkoituksena ollut että kokeneemmat isät antavat neuvoja tuoreelle isälle ja samalla juhlivat isäksi tuloa. Nykyään kai se on vaan rellestämistä.

Minusta on ok isän juhlia mutta ei niin että perhe on jo kotiutunut.

Jaa, monet nykyisät ovat kyllä "laitoksella" koko sen ajan kuin äiti ja vauvakin, on kaiken maailman perhehuoneita ja potilashotelleja, ja vuodeosastoillakin vierailuajat ihan aamusta iltaan.

Niin kuuluukin.

Miten niin?

Ei meillä siellä sairaalassa ole mitään tekemistä. Olemme tyhjänpanttina.

Suurimman osan ajasta katsoa kun vauva ja äiti nukkuu.

Jos ette jumalauta naiset sairaalassa pärjää yksin en ymmärrä miten selviydytte päivittäisestä elämästä yleensäkkään.

Vierailija
52/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idioottimainen perinne mun mielestä. En tekisi miehen kanssa lapsia jos tuollaiset aikoo järjestää. Ei mikään perheenisä toimi noin!

Meillä mies meni varpajaisiin. Olivat juoneet muutamat oluet rauhallisesti, ei krapulaa. Älyttömän hyvä isä, en olisi voinut parempaa saada lapsilleni. 

Vierailija
53/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllähän ne vauvakutsut on tärkeät mutta herra jumala jos mies haluiaisi lasta juhlistaa niin sillon on aina alempi arvoinen juhla.

Vittu te naiset olette sairaita yksilöitä.

Vierailija
54/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyn mies juhli kotonaan varpajaisia, kun käly ja vauva jo kotiutuneet :( 

Ei siinä mitään, isäksi tulo on hyvä syy juhlia, mutta onko se hyvä syy ryypätä ja olla krapulassa seuraavan päivän? Minusta ei. 

Vierailija
55/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläiset varpajaiset ovat juuri parhaita! Huomioidaan myös se että äiti ja vauva ovat tulossa kotiin, ja ei remuta pitkin kaupunkia ja seuraavana päivänä maata krapulassa.

Sinulla on tosiaan ihana mies.

Omani ei pitänyt varpajaisia koska synnytys ei sujunut niinkuin piti mutta juuri tuollaiset olisin hänellekkin suonut, varmaan kaikilla oli mukavaa.

Muuten kuulostaa positiivselta viestiltä, mutta... "olisin hänellekin suonut"? Eikö teidän miehet saa itse päättää? Vai pitääkö aina mennä naisen mukaan, jopa omina iltoinaan?

Vierailija
56/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, että naiset ovat itsekkäitä ja kontrolloivia, ainakin täällä vauva.fi:ssä.

Miehille "annetaan lupa" mennä, kunhan "ei tee sitä ja tätä" ja "ottaa naisen huomioon" jne jne.

Kun ei sitä toista voi vaan heittää köydenpätkään ja päättää toisen puolesta.

Vierailija
57/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläiset varpajaiset ovat juuri parhaita! Huomioidaan myös se että äiti ja vauva ovat tulossa kotiin, ja ei remuta pitkin kaupunkia ja seuraavana päivänä maata krapulassa.

Sinulla on tosiaan ihana mies.

Omani ei pitänyt varpajaisia koska synnytys ei sujunut niinkuin piti mutta juuri tuollaiset olisin hänellekkin suonut, varmaan kaikilla oli mukavaa.

Muuten kuulostaa positiivselta viestiltä, mutta... "olisin hänellekin suonut"? Eikö teidän miehet saa itse päättää? Vai pitääkö aina mennä naisen mukaan, jopa omina iltoinaan?

Niin alunperin oli suunnitellut että pitäisi tuon tyyliset varpajaiset mutta kuten sanoin synnytys ei mennyt hyvin ei voinut niitä pitää, eikä silloin ollut halujakaan! Mikä tässä nyt oli niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
58/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä, että naiset ovat itsekkäitä ja kontrolloivia, ainakin täällä vauva.fi:ssä.

Miehille "annetaan lupa" mennä, kunhan "ei tee sitä ja tätä" ja "ottaa naisen huomioon" jne jne.

Mistä ihmeen viestistä tuollaisen käsityksen sait? Itse en nähnyt mitään tuollaista?!

Vierailija
59/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mistä viestistä puhut?

Vierailija
60/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta varpajaiset ovat ihan mukava perinne, tosin en ihan ymmärrä sitä miksi ne pitäisi pitää heti vauvan synnyttyä, oma mieheni oli mun ja vauvan kanssa sairaalassa kaikki kolme päivää mitä siellä oltiin ja sitten kotiintullessa alkoi uuden arjen opettelu kolmestaan. Sen sijaan kuukauden tai parin päästä olisi ollut hyvinkin otollinen tilanne juhlille, kun tilanne oli normalisoitunut ja pärjäsin vauvan kanssa hyvin kahdestaan.

Oma mieheni ei lopulta pitänyt varpajaisia ollenkaan, mutta tutut miehet ovat juuri näin tehneet, juhlat siis vasta jonkin ajan kuluttua. Itsekin pidin varpajaiset kun vauva oli n. 7kk. Toki kukin omalla tyylillään, ei ole tarkoitus tuomita ketään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi