Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varpajaisten tarkoitus?

Vierailija
07.07.2016 |

Tuore isä lähtee kaveriporukalla ryyppäämään ja jättää äidin ja vastasyntyneen kotiin?

Mies on lähdössä kaverin varpajaisiin viikonloppuna enkä voi uskoa että tällänen perinne on vielä olemassa! En ole synnyttänyt mutta luulisin että pienen vauvan kanssa äiti haluaa että mies on mahdollisimman paljon kotona ja avuksi. Ei ainakaan juhlimassa ja krapulassa..

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti suurimmalle osalle ryyppäävä mies on oletusarvo. Raittiitakin miehiä on tarjolla. Kun ottaa sellaisen, ei tarvitse pelätä, että varpajaisissa tapahtuisi jotain kauheaa.

Vierailija
22/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anna mennä, tytöt on tyttöjä" olisikin varmaan kommentti, jos joku alle viikon vanhan vauvan äiti lähtisi mökille ja ottaisi muutaman saunakaljan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja teille"ai heti pallo jalkaan eikä koskaan enää pääse mihinkään vai, byhyy!".

Fakta: Lapsi ON vähän kuin pallo jalkaan, aika pihalla saa olla jos ei sitä käsitä. Vanhemmuuden vastuuseen kuuluu se(kin) että enää ei niin vaan mennä kuten ennen. Jos kuulostaa huonolta diililtä niin ei hätää: Ehkäisy on keksitty.

Omalla miehellä oli isommat intressit olla minun ja vauvan kanssa, kuin yrittää lähteä ryyppäämään. Ja itse kiireellisen sektion jälkeen tarvitsin kotona sen verran alussa apua, että jos olisi kinunnut ryyppyreissulle niin joo olisi voinut mennä, mutta takaisin ei enää olisi ollut asiaa.

Mutta itse teinkin onneksi lapsen isäksi soveltuvan ihmisen kanssa.

Ei tulisi heti mieeen sanoa että lapsi on kuin pallo jalassa, tosin me ei ennekään kauheasti menty vaan ihan normaalia? Elämää viettettiin, alkoa pari kolme kertaa vuodessa.. Edelleen mies käy pari kolme kertaa vuodessa "juhlimassa"

Minusta oli ihan normaalia että mies kävi juhlistamassa vauvan syntymää ystävien kanssa ja laittoi kodin kuntoon meitä varten:) Sinun tilanteessa kukaan nirmaalimies ei varmaan olis lähtenyt viihteelle, tässä nyt varmaan tarkoitettiin sitä että äiti ja vauva voivat hyvin ja ovat laitoksella, joten turhaan siellä dissailet muita.

Vierailija
24/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala jos mies juhlii ja ryyppää joku viikonloppu. Kyllä tarvii miehen aika lammas olla jos ei naisensa kiellon takia pääse sillon tällön viikonloppuna ryyppäämään. Tiedän kyllä tapauksia ja kaikkihan niille lampaille nauravat selän takana.

Vierailija
25/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies piti varpajaiset kun minä olin sairaalassa, otti kotona parhaan kaverinsa kanssa muutaman kaljan. Minä pidin varpajaiset kun vauva oli viikon ikäinen isä oli vauvan kanssa.

Vierailija
26/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt tätä perinnettä. Vaikka itselle malja ja rymyreissut maistuu liiankin kanssa, niin ei olisi tullut mieleenkään järjestää varpajaisia. Kaverit kyselikin niiden perään, mutta koko ajatus oli mielestäni täysin absurdi tuossa tilanteessa.

M

Vierailija
27/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mies on pitänyt varpajaiset molemmilla kerroilla kun lapset syntyivät. Tosin heti seuraavana päivänä, kun mä ja vauva oltiin vielä sairaalassa. Kutsui kaverinsa meille, saunoivat, ottivat olutta ja grillailivat. En nähnyt mitenkään pahana.

Mulle taas tuotiin rotinat kun päästiin vauvan kanssa kotiin. Eli isovanhemmat, iso-isovanhemmat, tädit ja sedät tulivat katsomaan vauvaa ja toivat lahjoja ja pullaa, kakkua ym. kahvipöytään. He luonnollisesti myös keittivät kahvit ja hoitivat pöydän kattauksen ja tiskit, mun ei tarvinnut tehdä mitään.

Asumme Etelä-Karjalassa.

Vierailija
28/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpajaisten tarkoitus on juhlia lapsen syntymää ja isyyttä. Juhlien luonne riippuu sitten juhlijoista. Ördääjät ördää oli juhlien aihe mikä tahansa. 

Kyllä äiti pärjää lapsen kanssa yhden illan ilman miestään, minä ainakin pärjäsin. Eikä mies ollut laatokännissä palatessaan, tuli ihan ihmisten aikaan kotiin ja oli seuraavana päivänä ihan kondiksessa. Ja kivaa oli ollut.

Sosiaalinen piiri suppenee pienten lasten vanhimmalla automaattisesti muutenkin, joten turha rajoittaa sitä vielä lisää. 

Vierailija
29/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varpajaisissa on kaksi versiota:

A) kokoonnutaan kavereiden kanssa istumaan iltaa, koska teidetään, että seuraava kerta saattaa tulla vasta parin vuoden päästä.

B) yksi tekosyy vetää perseet olalle. Yleensä nämä henkilöt tekevät sitä jatkuvasti, vaikka lapsi olisikin syntynyt.

Vierailija
30/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin aina kaveriporukalla jonkun mökille ja tilattiin nainen tai kaksi paikalle. Ryypiskeltiin ja laitettiin lihaa piiloon oikein urakalla ja tuore isä varsinkin, kun tiesi että taukoa tulisi olemaan. Ihan kiva ja harmiton perinne.

Vierailija
31/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tätä perinnettä. Vaikka itselle malja ja rymyreissut maistuu liiankin kanssa, niin ei olisi tullut mieleenkään järjestää varpajaisia. Kaverit kyselikin niiden perään, mutta koko ajatus oli mielestäni täysin absurdi tuossa tilanteessa.

M

Mielestäni tuo juuri on paras tilanne lähteä, äiti ja vauva ovat sairaalassa, voivat hyvin ja apu on lähellä, itse pidin varpajaiset juuri tuolloin, kaikki olivat tyytyväisiä.

Vierailija
32/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta  varpajaiset on hyvä asia! Sitä kun yleensä hehkutetaan niin paljon uutta äitiä, niin mukava että miehellekkin on tämmöinen spesiaali-ilta isyyden johdosta! Ja synnärille ei ainakaan itselläni saanut edes mies jäädä yöksi, niin pitäisikö sitten yksin kotona kököttää ilta?

Miehetkin haluavat kokea isyydeksi tulemisen positiivisena ja isona juttuna, ja näin he saavat myös itse olla hetken se huomion keski-piste.

Vierailija
33/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin aina kaveriporukalla jonkun mökille ja tilattiin nainen tai kaksi paikalle. Ryypiskeltiin ja laitettiin lihaa piiloon oikein urakalla ja tuore isä varsinkin, kun tiesi että taukoa tulisi olemaan. Ihan kiva ja harmiton perinne.

Maksullinen lienee arkipäivää nykyään. Vähän sama kuin polttareissa.

Vierailija
34/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi syntyi keväällä ja mun miehen kaverit olivat tehneet porukalla pihahommat valmiiksi, ostaneet amppelit koukkuihin ja tehneet tervetuloa-kyltin pihaan, olivat myös istuttaneet puun lapsen kunniaksi mikä alkaa olla aika iso jo:)

Sen jälkeen olivat lämmittäneet saunan, juoneet konjakkia ja poltelleet sikaria.

Mies tuli seuraavana iltana hakemaan meidät kotiin jossa odotti täytekakku ja kukkapuska sekä pieni lahja vauvalle. Minä sain myöhemmin lahjakortin spaahan tyttöjen kanssa.

Minusta minulla on maailman paras mies ja juuri hänet halusin lapsieni isäksi vaikka varpajaiset pitikin ja hui kauhea vielä juopottelikin:)

Vierailija
35/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan näiden kahlitsijamammojen miehet käydä töissäkään tai viettää syntymäpäiviään, tai osallistua muiden ihmisten juhliin? Aika sairasta. Siksipä tästäkin syystä MGTOW.

Vierailija
36/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpajaiset ovat vanha perinne ties miten kaukaa. Joka tapauksessa varpajaisia on vietetty jo silloin, kun naiset synnyttivät vielä kotisaunassa tai peräkammarissa. Tuore isä sai ns. varvasrahaa ja juotavaa, mutta kyse ei suinkaan ollut örveltämisestä, vaan kuten tuolla ylempänä joku totesi, niin juhlittiin isäksi tuloa ja annettiin usein neuvojakin. Naiset taas tulivat tuomisten kera synnyttäjän luo rotinoille. Alueellisia eroja tuliaisten välillä lienee ollut, mutta pullaa, kakkua, piirakoita, rieskaa löytyi ainakin karjalaisesta rotinakorista. Lapselle tuotiin jotain vaatepuolta.

Vierailija
37/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa varpajaisista on tullut isän ryyppyjuhla?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Varpajaiset

Tarkoitus on mennä katsomaan vauvaa ja viedä taloon syötävää.

Sitten joku älykääpiö muutti merkityksen täysin. Onneksi oma mies ei tuollaisiin lähde.

Ymmärtää olla hoitamassa vauvaa, eikä rällätä jonkun retkueen kanssa. Hyi.

Vierailija
38/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon nykyaikaisempaa olisi jos juhlittaisiin perheeksituloa, hillitysti tietenkin. Eikä vaan isäksituloa :/

Vierailija
39/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi syntyi keväällä ja mun miehen kaverit olivat tehneet porukalla pihahommat valmiiksi, ostaneet amppelit koukkuihin ja tehneet tervetuloa-kyltin pihaan, olivat myös istuttaneet puun lapsen kunniaksi mikä alkaa olla aika iso jo:)

Sen jälkeen olivat lämmittäneet saunan, juoneet konjakkia ja poltelleet sikaria.

Mies tuli seuraavana iltana hakemaan meidät kotiin jossa odotti täytekakku ja kukkapuska sekä pieni lahja vauvalle. Minä sain myöhemmin lahjakortin spaahan tyttöjen kanssa.

Minusta minulla on maailman paras mies ja juuri hänet halusin lapsieni isäksi vaikka varpajaiset pitikin ja hui kauhea vielä juopottelikin:)

Tälläiset varpajaiset ovat juuri parhaita! Huomioidaan myös se että äiti ja vauva ovat tulossa kotiin, ja ei remuta pitkin kaupunkia ja seuraavana päivänä maata krapulassa.

Sinulla on tosiaan ihana mies.

Omani ei pitänyt varpajaisia koska synnytys ei sujunut niinkuin piti mutta juuri tuollaiset olisin hänellekkin suonut, varmaan kaikilla oli mukavaa.

Vierailija
40/74 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mä tein niin että järjestin itse miehelle varpajaiset. Sovin hänen kavereitten kanssa, että menevät yhdeksi yöksi meidän mökille saunomaan, mies itse ei ollut edes tullut ajatelleeksi varpajaisia, oli niin kiinni vauvassa :) Mun mielestä varpajaisten juhlimisessa ei ole mitään sen enemmän väärää kuin polttareidenkaan juhlimisessa (jos siis vauvan kanssa jäävä äiti on itse siinä kondiksessa että selviää yhden illan/yön vauvan kanssa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme