Mustikan puhdistus-Miten se tehdään helposti?
Mustikoiden kerääminen on hauskaa, mutta niiden puhdistus onkin sitten suuritöistä, tuskallista ja hidasta Työtä! Miten se olisi edes hauskempaa sekin..tai mielellään helppoa ja nopeaa =)?
Kommentit (23)
Heität ne keräämäsk metsään ja haet pakastinaltaasta puhtaat.
Kun poimii käsin, saa jo valmiiksi puhdasta tavaraa.
Isolle laakealle vadille pienissä erissä ja nypitään roskat. Helpompaa tapaa ei ole
Ei kai siinä auta muu kuin kerätä tarpeeksi hitaasti ja tarkasti, ettei koppaan/ämpäriin kerry puoliksi roskaa.
Poimin yleensä käsin ja melko roskattomina. Putsaan marjat niin, että otan matalan kertakäyttölautasen ja kaadan siihen ehkä 1/3 litran mustikoita. Nypin roskat ym. pois ja kaadan puhtaat marjat suoraan minigrip-pusseihin, joissa pakastan marjat. Kertakäyttölautaselta on helppo kaataa kun lautasen saa taitettua niin ettei marjoja pääse karkuun.
Kuuntelen yleensä radiota perkaushommia.
Ite oon käyttäny sellasta siivilää/ritilää (miksi sitä ikinä sanotaanki). Ei maksa paljoa.
Jep ehdottomasti sellaisella ritilällä, muistuttaa vähän grilliritilää, mutta välit on sellaiset ettei mustikat siitä mahdu mutta roskat tippuu. Ootte te hupsuja jos ette tästä tienneet :)
Vierailija kirjoitti:
Ite oon käyttäny sellasta siivilää/ritilää (miksi sitä ikinä sanotaanki). Ei maksa paljoa.
Samoin.
Tulee puhdasta ihan kohtuu ajassa.
Mulla on sellainen siivilä ja puhdistan sitä mukaan kuin kerään
Vierailija kirjoitti:
Jep ehdottomasti sellaisella ritilällä, muistuttaa vähän grilliritilää, mutta välit on sellaiset ettei mustikat siitä mahdu mutta roskat tippuu. Ootte te hupsuja jos ette tästä tienneet :)
No minusta se ritilä ei ole niin kätevä. Käytän tota kertislautassysteemiä.
Kannattaa poimia käsin tai valita sellainen paksupiikkinen poimuri, joka ei revi kaikki kiviä ja kantoja mukaan. Poimureissa on paljon eroa.
Paras puhdistusväline on imuriin liitettävä. Vaatii vähän säätämistä, että ei mene marjoja ja suurin osa roskista lähtee. Imuriksi kelpaa se romu, joka haisee eikä toimi kunnolla vaan olet aikoinut heittää jo pois.
Jos käytät tavallista imuria, muista ottaa pussi pois heti marjojenpuhdistuksen jälkeen. Sinne menee kuitenkin aina sen verran marjoja ja muuta kosteaa tavaraa, että homehtuu pilalle.
Ei sillä ihan kaikki lähde, mutta ne loput on helppo nyppiä käsin. Kattilankansi on myös kätevä, kun sitä voi pitää "pohjassa" olevasta nupista tai kahvasta ja pyöritellä marjoja nurin käännetyn kannen päällä. Marjat pyörivät pois, roskat jäävät.
Motonet myy imuriin kiinnitettävää mustikan puhdistajaa. Suosittelen. Toimii oikeasti. Ämpärillisen perkaa hujauksessa. Hintaa laitteella reilun kympin.
Painepesurilla lähtee puhtaaksi, ihan on kiiltävä mustikka sen jälkeen.
Käytin tänään poimuria ekan kerran, koska en pysty viettämään metsässä aikaa tuntikaupalla. kyllähän oli ihan stanan työlästä siivota niitä mustikoita poimurin jäljiltä. Hyvä ettei itku päässyt ja lentänyt mustikat roskiin.
Lokerovati on oikein hyvä. Kaadan mustikoita pienen määrän ensin puhdistus siivilään, josta kaadan ne lokerovatiin. Lokerovadissa ei tarvitse kuin laittaa kirja toisen puolen alle, jolloin roskaisemmat marjat on koholla. Siitä vierittää äkkiä viereiseen lokeroon.
Me saimme Kaj Frankin lokerovadin aikanaan lahjana. Siihen tarkoitukseen ostettuna se taitaa olla vähän tyyris"
http://www.serviisi.fi/tuotteet/valmistaja/arabia-0
Minä aina kuorin mustikat ennen kuin laitan ne pakastimeen. On sitten heti käyttövalmiita kun ottaa ne pakastimesta.
Torilla aina joku myy puhdistettuja marjoja. Sieltä me aina mustikat ja puolukat ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen siivilä ja puhdistan sitä mukaan kuin kerään
Tämä on hyvä ja sitten imuriin saa puhdistajan. Itse jos paljon keräisin mustikkaa, niin tekisin ehkä jonkinlaisen pienen "pöydän" sen puhdistamiseen, missä marja juoksisivat kuppiin. Mielellään ilman roskia.
Tässä se linkki
Sinkkumies
Eipä oikein muuten kuin mehuksi keittämällä.