"Lahti on Suomen Chicago" - Entä muut Suomen kaupungit?
Onko muille kaupungeille keksitty vastaavia nimityksiä? Tai keksiikö joku? ;) Toisessa keskustelussa Helsinkiä nimitettiin Suomen New Yorkiksi...
Kommentit (96)
Onhan meillä myös Pampas pohjanmaalla, vaikka se ei olekaan kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muille kaupungeille keksitty vastaavia nimityksiä? Tai keksiikö joku? ;) Toisessa keskustelussa Helsinkiä nimitettiin Suomen New Yorkiksi...
Onko Lahdessa paljon pilvenpiirtajia? (Ensimmaiset rakennettiin Chicagoon.) Enta upeita museoita, teattereita ja maan parhaita ravintoloita?
Lahden ja Chicagon yhteinen piirre josta tuo sanonta aikanaan syntyi, oli rikollisuus. Tietysti mittakaava oli vähän eri.
Oikea syy oli teurastamot joita oli paljon kuten kikakossakin.
Tietenkin nopeasti karjalaiset evakot ja sotaveteraanit otti yhteen lahtelaisten kanssa ja valtasi kaupungin nopeasti voimillaan ja taistelukyvyillään. Lahtelaiset kohtelivat paskamaisesti karjalaisia ja he kostivat verisesti. Tästä on suuria kaupungin sisällä tapahtuneita sisällissotia ja jengisotia missä monet menttivät henkensä, lähinnä alkuperäiset pehmeät lahtelaiset.
Kotka on Suomen Amerikka, Lahti on idän ja lännen kohtauspaikka
Voisiko joku selventää tuo Lahti on Suomen Chicago yhtenäisyyden. Itse en oikein kykene näkemään mitään yhteistä...
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki, tuo Suomen Texas
Juuri näin. Vääräuskoiset ammutaan
Vierailija kirjoitti:
Oulu on Piilaakso.
Oli joskus, muttei enää
En tiedä onko voiko lahtea enää kutsua chicagoksi... Ei ihan taida samanlaista meininkiä olla kuitenkaan.. (mitä somessa videoita nähnyt)..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Lahdessa paljon pilvenpiirtajia? (Ensimmaiset rakennettiin Chicagoon.) Enta upeita museoita, teattereita ja maan parhaita ravintoloita?
Lahden ja Chicagon yhteinen piirre josta tuo sanonta aikanaan syntyi, oli rikollisuus. Tietysti mittakaava oli vähän eri.
10 Most Dangerous Cities in America (2023)
Memphis, Tennessee
St. Louis, Missouri
Oakland, California
Albuquerque, New Mexico
Baltimore, Maryland
New Orleans, Louisiana
Detroit, Michigan
Lubbock, Texas
Chicago, Illinois
Stockton, California
Joku laittoi tuon Chicago videon... Heh. Itse olen törmännyt viime aikoina näihin somessa.
Tiktokissa etenkin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko voiko lahtea enää kutsua chicagoksi... Ei ihan taida samanlaista meininkiä olla kuitenkaan.. (mitä somessa videoita nähnyt)..
Ehkä joskus ysärillä meno oli rajua, mutta ei enää
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää tuo Lahti on Suomen Chicago yhtenäisyyden. Itse en oikein kykene näkemään mitään yhteistä...
Molemmissa oli aikanaan paljon teurastamoita.
Pori on kuin Liverpool, ainakin ollut, rokkia, tiilitehtaita, joki.
Ainakin kuvittelen että Liverpoolissa on semnosta.. En oo käynyt.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Alkuperäinen nimitys liittyi Lahden ja Chicagon teollistumiseen.