Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko aikuinen rutiineja ollakseen mieleltään tasapainoinen ja terve?

ellunkana
06.07.2016 |

Lapsien rutiinien tarpeesta on puhuttu ja kirjoitettu paljon, koska sen katsotaan edellyttävän lapselle turvallisuuden tunteen syntymistä jne. Ei siitä sen enempää, nyt siirrytään aikuisiin. Mitä mieltä olette, tarvitseeko aikuinenkin ihminen päiviinsä rutiineja ollakseen mieleltään tasapainoinen ja terve?

Minä inhoan rutiineja, mutta toisaalta olen muutenkin epätasapainoinen, joten en lähtisi itsestäni vetämään rutiinittomuudesta yhteyttä epätasapainoisuuteen tmv. Olen se ihminen, joka etsii aina tapoja tehdä asiat uudella tavalla. Minulla ei ole mitään säännöllisiä nukkumaanmeno- tai heräämisaikoja, vaan menen täysin vaadittavan aikataulun mukaan. En myöskään noudata minkäänlaista rutiinia syömisissäni, vaan välillä syön mallinmukaisesti ja välillä aivan miten sattuu. Läheisiäni luonteeni välillä turhauttaa, koska eivät osaa ennakoida tekemisiäni.

Olen miettinyt, muuttuisinko tasapainoisemmaksi ihmiseksi jos oppisin rakentamaan ja rakastamaan rutiineja.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lähipiiristäni voin sanoa sen verran että tietyt rutiinit (esim. työ) todellakin pitävät psyyken paremmassa kunnossa. Liika joutilaisuus, vapaus, ajelehtiminen, rutiinittomuus ym ei näytä tekevän hyvää ja ihmissuhteetkin alkavat kärsiä (itse olen joutunut ottamaan etäisyyttä koska en vaan jaksa sitä että mennään hetken mielialojen mukaan eikä toiseen voi oikein luottaa missään asiassa). 

En tiedä tarviiko aikuisen ihmisen orjallisesti noudattaa nukkumaanmenoaikoja tai lautasmallia mutta ei niistä haittaakaan ole ja jos psyyke ei ole muutenkaan ihan balanssissa tai ei ole muita rutiineja, siitä vaan...

Vierailija
2/4 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tarvitsee rutiineja. Esim. uni-valverytmi menee sekaisin, jos menee nukkumaan milloin sattuu. Kotona olevankin noudatan päivärytmä, olen siis työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei siitä tulee yhtään mitään, jos velttoilee koko päivän yöpuvussa, mitä vähemmän tekemistä, SEN LAISKEMMAKSI TULEE, ei viitsi tehdä sitä vähääkään. Olen tarkka ja jämpti edelleen, mihin sitä virkanainen tavoistaan pääsee, sairauksista huolimatta.Rutiineja pitää olla.

Säännölliset ateriat, ei mitään valmisruokia, riittävästi liikuntaa, ystävien tapaamista ym. tekee hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on rutiinit ja esim. säännöllinen syöminen helpottaneet elämää.

Vierailija
4/4 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tarvitsen. Päiväni on pilalla, jos en voi jostain syystä tehdä aamurutiinejani joka aamu samalla tavalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi