Miksi laitatte voileipänne suoraan pöydälle?
Olen ihmetellyt, miten monissa perheissä leipää syödessä se laitetaan pöydälle ilman mitään alustaa?
Minua ällöttää, pöydän pinta on pyyhitty tiskirätillä. Mutta ennen kaikkea se on epäesteettisen näköistä. Itse olen monesti sanonut kotona, että lautanenkin on keksitty! Jos ei lautasta halua käyttää, niin miksi ei servettiä tai edes talouspaperin palaa voisi käyttää?
Pieni ongelma, mutta olen ihmetellyt tätä käytäntöä jo vuosia.
Kommentit (19)
voileipää syödään pari minuuttia ja se on melkein kokoajan kädessä. Esteettisyys on aika outo ajatus tässä
Voi jättää sen leivän syömättä, niin jää pois se ongelmakin.
Oi, olisipa tuo elämäni suurin ongelma :D
Voi jestas jos viiden hengen perheessä jokainen ottais jokaista leipää varten lautasen tai paperin. Talouspaperi on aina muutenkin lopussa ja tiskikone täynnä!! Jos se leipä on tosiaan sen kaks minuuttia pöydällä niin eipä se siitä likastu ja mun esteettinen silmäni kestää sen kyllä😊
Vierailija kirjoitti:
voileipää syödään pari minuuttia ja se on melkein kokoajan kädessä. Esteettisyys on aika outo ajatus tässä
Entä jos aikoo syödä kaksi leipää? Ei molempia voi pitää yhtäaikaa kädessä, johonkin se toinen leipä on laitettava.
Niin, joku vastaaja vetosi tiskin määrään. Eikö astiat ole sitä varten, että niitä käytetään? Itselläni ei ollut vuosiin tiskikonetta, olin useamman lapsen yksinhuoltaja, ainut tiskari perheessä, ja silti lapsillakin oli käytössä leipälautaset.
Ymmärrän, ruokailun yhteydessä leipäpalan voi laittaa lautasen reunalle, eikä erillistä leipälautasta tarvita.
Entä käytöstavat? Laitatteko ravintolassakin patongin tai leivän suoraan liinalle?
Ei tämä iso ongelma minulle ole, kyselen vaan tällaista arjen asiaa.
Oletko tosissasi? Millaisessa hienostoperheessä sinä olet varttunut, jos teillä on sisäkkö (?) kattanut aina myös leipälautasen tavalliseen arkiruokapöytään?
Vai onko sinusta outoa se, että ruokapöytä on puhdas? Harvemmin on enää tiskirättiä käytössä, kun tiskit pestään koneessa tai käytetään tiskiharjaa. Meillä on käytössä ihan eri liina, jolla pöytä pyyhitään.
Oletteko te vielä niin alkeellisia, että tiskaatte rätillä? Hämärästi muistan, että isoäitini teki niin joskus 50-luvulla. Minä myöskin luuttuan vain lattian, en koskaan ruokapöytää. Pöydän kyllä vaan pyyhin sieniliinalla tai kuitukangasliinalla, mutta niillä en todellakaan tiskaa. sitä varten on keksitty jo vuosikymmeniä sitten tiskiharja. Ja omassa asunnossani saan pistää voileipäni juuri sinne, minne haluan.
Jos on kaksi voileipää niin toista pidän pääni päällä ja toista kädessä. Näin ei tule murusia eikä tarvitse pitää voileipää pöydällä. Jos on 3-4 niin olkapäiden päällä myös.
Meillä kotona oli myös tiukka asenne leipälautasissa. Äiti ei tykänny kun laivän pisti pöydälle..
Se on jäänyt tavaksi, lautanen pitää olla! Tietenkin! Joskus on talouspaperi apuna muttaonhan se sivistyneenpää syödä kun niin että ruoka on pöydällä ? :D
Siksi koska ihmisellä on vastustuskyky joka suojaa ihmistä kaikilta pöpöiltä. Joskus on sellasia kausia, että tulee vähemmän yleinen iso pöpö jonka hoitamiseen menee viikko kaksi, mutta sen todennäköisyys on yhtä suuri oliko sulla sitä paperia pöydällä tai ei. Mutta yleisesti ylihygieenisyys taas parantaa saada tätä isompaa pöpöä kun imuniteetti heikkenee kun ole mitään pöpöjä mitä tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas jos viiden hengen perheessä jokainen ottais jokaista leipää varten lautasen tai paperin. Talouspaperi on aina muutenkin lopussa ja tiskikone täynnä!! Jos se leipä on tosiaan sen kaks minuuttia pöydällä niin eipä se siitä likastu ja mun esteettinen silmäni kestää sen kyllä😊
Ruuan kanssa ei syödä koskaan leipää. Aamupalalla jos on leipää, niin silloin pienet lautaset.
Millä te pyyhitte kädet, suun jne ruokailun yhteydessä, ellette käytä servettiä saati talouspaperia? Osta riittävästi talouspaperia.
Aika outoa ruokailukasvatusta.
Aina leipälautanen ja/tai servetti käytössä.
Miksi keittiön pöytä olisi paskaisempi kuin lautanen?
Meillä on kotona aina käytössä leipälautaset, mutta lapsuuden kodissani ei ollut kuin silloin kun kävi vieraita. Onhan se lautanen aika turha, kun leipä syödään yleensä samantien ja murusia tulee joka tapauksessa. Itse tykkään kuitenkin kattaa nätisti joka päivä, eikä vain silloin kun on vieraita.
Meillä kotona äiti ei käyttänyt viidelle lapselle mitään lautasia. Nykyään, kun siellä käy kylässä, niin laittaa leivät lautaselle (haluaa passata, siksi en väännä itse leipiäni äitillä). Itse en ymmärrä tarkoitusta, koska olen lähes 30-vuotiaana edelleen mestarimurustaja. Toki pöydälle levinneet muruset on helpompi pyyhkäistä kädellä lautaselle, kuin toiseen käteen.
Ja meillä "tiskirätti" menee joka päivän päätteeksi pyykkiin ja seuraavana päivänä otetaan uusi liina käyttöön. Kotona en käytä leipälautasia, enkä koe tarpeelliseksi kuluttaa talouspaperia tähän hommaan. Pöydät pyyhin ruokailun päätteeksi tahroista ja murusista. Joutuisin pyyhkimään pöydät leipälautastenkin jälkeen, niin en näe tarpeelliseksi täyttää tiskikonetta turhilla astioilla ja kuormittaa luontoa sitäkään vähää.
No itse asiassa en laita. Tykkään kattaa joten aina joko lautanen tai servetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos aikoo syödä kaksi leipää? Ei molempia voi pitää yhtäaikaa kädessä, johonkin se toinen leipä on laitettava.
Niin, joku vastaaja vetosi tiskin määrään. Eikö astiat ole sitä varten, että niitä käytetään? Itselläni ei ollut vuosiin tiskikonetta, olin useamman lapsen yksinhuoltaja, ainut tiskari perheessä, ja silti lapsillakin oli käytössä leipälautaset.
Ymmärrän, ruokailun yhteydessä leipäpalan voi laittaa lautasen reunalle, eikä erillistä leipälautasta tarvita.
Entä käytöstavat? Laitatteko ravintolassakin patongin tai leivän suoraan liinalle?
Ei tämä iso ongelma minulle ole, kyselen vaan tällaista arjen asiaa.
Yleensä meillä tehdään leivät sitä mukaa kun syödään. Tarpeet ovat pöydässä omissa rasioissaan, otan leivän pussista, voitelen, lisään päälliset ja syön. Yleensä leipä ei edes käy pöydällä.
Eikä meilläkään tiskirättejä ole, pöydän pyyhkimiseen on oma liinansa. Yhtä hygieeninen se pöytä on kuin lautanenkin.
Mä laitan leivän aina lautasen päälle, mutta sen takia, että leivänmurut tippuis siihe eikä tarvi luuduta pöytää syömisen jälkeen.
Millä se pöytä pitäis siistiksi vetää, ellei tiskirätillä? Painepesurilla? Te hygieniakammoiset ootte iha pimeitä.