Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastentarhanopettajien huono palkka

Voivoi
05.07.2016 |

Onko se teidän mielestä oikein, että tienaan bruttona vaivaiset 2340e/kk (verojen jälkeen n.1700e)
Työ on vastuullista ja haastavaa isoissa ryhmissä. Miksi kukaan ei arvosta tätä työtä? Jos arvostaisi niin näkyisihän se Palkassakin.
Olen vain kyllästynyt elämään kädestä suuhun joka kuukausi, vaikka olen 3,5 vuotta käynyt korkeakoulua tämän eteen. anteeksi purkautuminen, mutta ärsyttää.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos elät kädestä suuhun, on elintasosi mitotettu väärin tuloihisi nähden.

Teet toki vastuullista kasvatustyötä ja työn paineita ja kuormittavuutta voin vain kuvitella nykymaailmassa. Mielestäni kuitenkin palkkasi on ihan tavallinen amk:in käyneelle. Ei ne tradenomit, restonomit, sosionomit, hoitsutkaan kovin paljon kummosemmin tienaa.

Vierailija
2/52 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin on ihan yliopistokoulutus. Pedagogisesti päteviä lastentarhanopettajia valmistuu yliopistosta. Suurella osalla lastentarhanopettajia on. 

Lto, ei kuitenkaan ap. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin on ihan yliopistokoulutus. Pedagogisesti päteviä lastentarhanopettajia valmistuu yliopistosta. Suurella osalla lastentarhanopettajia on. 

Lto, ei kuitenkaan ap. 

ap kirjoitti käyneensä 3,5 vuotta korkeakoulua, joten siitä voisi vetää johtopäätöksen et on amkkilainen.

(Itsekin amkin käynyt huono palkkainen)

Vierailija
4/52 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama palkka silti, ja vaativa työ. Palkka kuuluisi olla parempi. Ei ihme, että yliopistokoulutuksen saaneista lto:ista on huutava pula! Ja siltikin varhaiskasvatuksen pitäisi ennaltaehkäistä oppimisvaikeuksia jne. tärkeitä tavoitteita, lapset eivät tosiaankaan ole tasa-arvoisia Suomessa. Osalla on pätevät opettajat, osalla ei. 

Vierailija
5/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis sosionomi, jolla on LTO-pätevyys. Näin pk-seudulla (Helsingissä tarkemmin ottaen), kun asun niin rahat riittää vuokraan, ruokaan, laskuihin (puhelin, vakuutus, sähkö jne. Välttämättömyydet) ja bussilippuun. Ei jää siis yhtään ylimääräistä rahaa käteen. En voi siis käydä kampaajalla, ostaa uusia vaatteita, toisin sanoen en voi hemmotella itseäni millään tavalla. suututtaa myös ihmiset, ketkä sanovat että "helppoa duunia sulla, pelaat vaan pelejä ja leikit hiekkalaatikolla päivät pitkät". haluaisin vain arvostusta työlleni ja parempaa palkkaa.

Terveisin Ap

Vierailija
6/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin noudattaa ystäväni Peterin mottoa; "Take some cock in the asshole". Alkaa finanssihuolet olemaan mennyttä!

Vierailija
7/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sillä yliopistoltolla sen parempi palkka päiväkodissa ole.

Mutta on kyllä hullua, että työkaverini, joka on vastavalmistunut lto, saa saman palkan kuin minä (vain muutama kymppi eroa). Ja minulla on vain lastenohjaajakoulutus, eli työskentelen lastenhoitajana. Täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja yksityisellä, tuo palkka on vielä huomattavasti huonompi.

Vierailija
8/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vain osaa. Mulla paljon pienemmät nettotulot kuin sulla, mutta silti jää rahaa säästöön

Vierailija
9/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sekin on melko "mielenkiintoista", että opettaja ja hoitaja tienaavat melkein saman verran, muutama hassu kymppi vain eroa kuukausipalkassa...

Vierailija
10/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuokin palkka on liikaa ihmiselle, joka käyttää sanaa "haastava".

Vierailija
11/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sekin on melko "mielenkiintoista", että opettaja ja hoitaja tienaavat melkein saman verran, muutama hassu kymppi vain eroa kuukausipalkassa...

Tarkemmin mikä opettaja, ja mikä hoitaja? Lähihoitaja vai sairaanhoitaja vai paperikoneenhoitaja? Lastentarhanopettaja, ratsastuksenopettaja vai yliopisto-opettaja?

Vierailija
12/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki minulla on ne kokemuslisät jo päällä, ei aloittavalla lastenhoitjalla sama ole.

Vierailija
13/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuokin palkka on liikaa ihmiselle, joka käyttää sanaa "haastava".

Kun ei saa suoraan sanoa, että  tässä nyt on ongelmia ja vaikeuksia.

Haastava on kyllä ihan kauhea sana.

Vierailija
14/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto - tai korkeakoulutus ei ole mikään tae korkeasta palkasta. Nuo päiväkodit yms sairaalat kustannetaan pääosin verorahoilla, en olisi valmis maksamaan yhtään enempää veroja jotta teille saataisiin enemmän palkkaa. Ja ei tuo työ oikeasti ole kovin vaativaa tai haastavaa..jos vaikka verrataan sairaanhoitajien hommiin.

Vierailija
15/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto - tai korkeakoulutus ei ole mikään tae korkeasta palkasta. Nuo päiväkodit yms sairaalat kustannetaan pääosin verorahoilla, en olisi valmis maksamaan yhtään enempää veroja jotta teille saataisiin enemmän palkkaa. Ja ei tuo työ oikeasti ole kovin vaativaa tai haastavaa..jos vaikka verrataan sairaanhoitajien hommiin.

Koulutkin ovat verorahoilla kustannettuja. Ja siellä opettajalla on huomattavasti parempi palkka. Joten joku tuossa nyt ontuu.

Vierailija
16/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko opella ylempi korkeakoulututkinto... Hieman eri juttu kuin 3.5v koulu.

Vierailija
17/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Maisterintutkinto ja gradu on hieman vaativampi ponnistus kuin alempi korkeakoulututkinto, joka voi siis olla amk-tutkintokin. Lisäksi lastentarhanopettajina on myös niitä, jotka ovat käyneet vain jonkin seminaarin tai opiston, ei ole siis ylempää eikä alempaa korkeakoulututkintoa.

Vierailija
18/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Maisterintutkinto ja gradu on hieman vaativampi ponnistus kuin alempi korkeakoulututkinto, joka voi siis olla amk-tutkintokin. Lisäksi lastentarhanopettajina on myös niitä, jotka ovat käyneet vain jonkin seminaarin tai opiston, ei ole siis ylempää eikä alempaa korkeakoulututkintoa.

Niin no,lto-työkavereillani on maisteritutkinto. Ja silti se sama palkka kuin mulla, lastenhoitajalla (joskin 11 vuotta työkokemusta).

Vierailija
19/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkemmin mikä opettaja, ja mikä hoitaja? Lähihoitaja vai sairaanhoitaja vai paperikoneenhoitaja? Lastentarhanopettaja, ratsastuksenopettaja vai yliopisto-opettaja?

Tässä asiayhteydessä puhun nimenomaan lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien palkkaeroista. Tienaan itse 100e/kk enemmän (korkeakolutettuna) kuin ammattikoulun käynyt lastenhoitaja. Eikö se ole sinusta kummallista?

Kaikella kunnioituksella lastenhoitajia kohtaan :)

T. Ap

Vierailija
20/52 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tässä asiayhteydessä puhun nimenomaan lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien palkkaeroista. Tienaan itse 100e/kk enemmän (korkeakolutettuna) kuin ammattikoulun käynyt lastenhoitaja. Eikö se ole sinusta kummallista?

Kaikella kunnioituksella lastenhoitajia kohtaan :)

T. Ap[/quote]

Näin lastenhoitajana ihmettelen tuota myös. Ja se on tosi harmi, sillä parhaat lastentarhanopettajat, jotka haluaisivat oikeasti tehdä hyvää työtä ja kehittää, lähtevät sitten  muihin töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme