Onko kukaan käynyt Venetsiassa?
Kommentit (20)
Matkaan kannattaa varata rahaa. Yksi kalleimpia paikkoja Italiassa. Mutta tietysti hurmaava myös.
Syömään ja ostoksille kannattaa kävellä vähän syrjempään siitä Pyhän Markuksen aukiolta, niin saa paljon halvemmalla. Ja jos mahdollista yöpyä, niin turistilaumojen lähdettyä illalla tulevat paikalliset koloistaan ja on rauhallisempaa ja tunnelmallisempaa.
Kaksi kertaa!
Jos San Marcon nähtävyyksiä haluaa katsella, niin kannattaa olla ajoissa ja varata riittävästi aikaa. Jos tulee tilanne, että pitää valita kampaniilin ja kirkon välillä ajan puutteen takia. Menkää kirkkoon. Näkymä kampaniililtä ei ole niin hieno kun voisi kuvitella.
Valitkaa ravintolat pienemmiltä kujilta. Pääkanaalin ja esim Rialton sillan viereiset raflat on kalliita.
Itse pidin ihan käveleskelystä kartta kädessä pikkukujia pitkin. Mitä pienempi kuja, sen jännempi tunnelma. Älkää ostako vaporettoihin kertalippuja, hommatkaa päivälippu tai jopa pidemmälle ajalle.
Lidon hiekkarannat on pääosin yksityisiä..
Venetsia on risteilyturistien tukkima muistomerkki, joka kelpaa enää selfieiden ottamiseen. Viimeinen venetsialainen mohikaani kuollee vuonna 2050. Hieno historia, vajoaa mutaan vääjäämättä.
Ei ole vain oma kokemukseni, tästä oli ylen uutisissakin.
Jonotettiin offseasonilla kampaniiliin 1,5 tuntia :(
Tosin plussaa et päästiin ylös matkalaukkujen kanssa hissillä koska oltiin pois lähdössä ja hotellilta jo lähdetty
Missä päin teillä on hotelli ja kauan olette?
Ehdottomasti kannattaa kävellä pääsaarella mahdollisimman paljon. Olen käynyt monta kertaa ja aina sitä "eksyy" vaan eri pikkukujille ja löytää uusia ihania ravintoloita. Vähintäänkin kannattaa kävellä kerran Rialtolta San Marcolle. Opasteet löytyy, ei tarvitse karttaa :)
Lidossa kannattaa ehdottomasti käydä, iso osa rannasta on tosiaan yksityistä mutta kyllä siellä saa rantaviivaa pitkin kävellä. Siellä voi vaikka mennä ensin bussilla toiseen päähän ja käppäillä sitten takaisin pääkadulle päin. Jos olette vain pari päivää, niin mä jättäisin noi jonottamiset kirkkoon ym. pois ja nauttia vain olosta ilman kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko vinkkejä matkaan?
Olen käynyt, eikä ole vinkkejä matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa!
Jos San Marcon nähtävyyksiä haluaa katsella, niin kannattaa olla ajoissa ja varata riittävästi aikaa. Jos tulee tilanne, että pitää valita kampaniilin ja kirkon välillä ajan puutteen takia. Menkää kirkkoon. Näkymä kampaniililtä ei ole niin hieno kun voisi kuvitella.
Valitkaa ravintolat pienemmiltä kujilta. Pääkanaalin ja esim Rialton sillan viereiset raflat on kalliita.
Itse pidin ihan käveleskelystä kartta kädessä pikkukujia pitkin. Mitä pienempi kuja, sen jännempi tunnelma. Älkää ostako vaporettoihin kertalippuja, hommatkaa päivälippu tai jopa pidemmälle ajalle.
Lidon hiekkarannat on pääosin yksityisiä..
Muuten samaa mieltä, mutta itse kyllä todella pidin Campanilen maisemista; hauska nähdä mutkittelevat kanavat ja punaiset katot.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin teillä on hotelli ja kauan olette?
Ehdottomasti kannattaa kävellä pääsaarella mahdollisimman paljon. Olen käynyt monta kertaa ja aina sitä "eksyy" vaan eri pikkukujille ja löytää uusia ihania ravintoloita. Vähintäänkin kannattaa kävellä kerran Rialtolta San Marcolle. Opasteet löytyy, ei tarvitse karttaa :)
Lidossa kannattaa ehdottomasti käydä, iso osa rannasta on tosiaan yksityistä mutta kyllä siellä saa rantaviivaa pitkin kävellä. Siellä voi vaikka mennä ensin bussilla toiseen päähän ja käppäillä sitten takaisin pääkadulle päin. Jos olette vain pari päivää, niin mä jättäisin noi jonottamiset kirkkoon ym. pois ja nauttia vain olosta ilman kiirettä.
Hotelli on Rialton lähellä ja olemme pitkän viikonlopun. Tarkoitus olisi haahuilla paikasta toiseen jalat rakkuloille;-) tuon Lidon ajattelin jättää väliin, mutta täytyykin ottaa se uudellen harkintaan:-)
Kiitos vinkeistä! Ap
Kannattaa muistaa, että paikka on yksi iso tyristirysä ja erittäin ylimainostettu sellainen. Jokaissa paikassa yritetään nyhtää turistelta joka ainoa euro, mikä saadaan. Esimerkiksi kahviloissa hintoihin saatetaan lisätä "ohjelmamaksuja" jos juot ulkona ja joku katusoittaja on kuuloetäisyydellä. Samoin erilaisia "pöytälisiä" saattaa tulla. Ainoa varma tapa välttyä lisiltä on syödä seisten juuri siinä tiskin ääressä, josta ruoan sai. Pari kertaa tosin Euroopan kuluttaja-asiamiehellä ja suurlähetystöllä uhkailemalla noista lisistä on päässyt eroon, mutta ei ole sivistyspaikka, kun kokoajan huijataan.
Omasta Venetsian reissusta on aikaa. Mieleen jäi paikan umpisurkea palveluasenne. Ravintoloissa ja kahviloissa oltiin todella tympeitä turisteille. Itse olin italialaisten seurassa, joten säästyin haukuilta, mut osuin kuulemaan useammankin kohtauksen, jossa turistit sai kuulla kunniansa.
Laita hyvät kengät. Kävelyaueet ovat muhkuraisia kuin porilainen nupukivikatu. Jos kondolilla meinaat mennä ajelemaan, huomaat, että se vesi haisee pahalta ja on likaista. Ota juomapullo mukaan.
Ei kannata mennä helle-aikaan, kanavat voivat lemuta ihan tarpeeksi viileämmilläkin ilmoilla.
Kai tunnet Venetsian, kadut siellä vettä on.
Ja huomaat aivan pian, se on paikka verraton. Sut gondoli ovelta noutaa, tapa niin on kulkijain. Ja laulava mies sitä soutaa, aivan minne tahdot vain.
Mielenkiintoinen paikka. Kannattaa lukea pari Donna Leonia ennen matkaa, pääsee paremmin sisään aiheeseen. Tai jos pääkaupunkiseudulla asuu, käydä katsomassa Kansallismuseon Venetsianäyttely.
Peggy Guggenheim Collection -museo kannattaa käydä katsomassa. Mielenkiintoista taidetta ja kiva sisäpiha.
Zatteressa oli siinä rannassa veden päällä kiva ravintola, syötiin siinä viimeksi lounaaksi salaattia.
Rialton lähellä on kivoja pikkupaikkoja:
Jos tykkää istua kanaalin varrella lounaalla, toinen hyvä paikka on aukio, jossa on ravintola nimeltä Osteria al Pesador. Rialton sillalta alas San Polon puolella, ja sitten oikealle katua pitkin Campo Erberialle.
Rialton sillan kupeessa on ihan kiva iltaravintola, mutta todellakin kallis suhteessa laatuun. Paikka vaan on tietysti se vetonaula. Ehkä vaan iltadrinkki ja pikkupala?
Siinä Rialton sillan kupeessa kirjaimellisesti aivan veden rajassa (kaupungin keskustan puolella) on kiva pieni kahvila, jossa voi istua ja katsella gondolien lipumista Canal Grandella.
Campo San Bartolomiolla on kahviloita jossa voi istuskella illalla.
Rialton alueelta pääsee pienen sillan yli Campo di Liolle päin. Siinä lähellä on paljon ravintoloita ja kauppoja.
Tässä live-kameroita Venetsiasta:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/veneto/venezia.html
Grand Canal -kamerassa on äänikin mukana.
Kun klikkaat johonkin kameraan, sen yläpuolella on säätiedotus ja usein myös 'time-lapse', josta voit katsoa nopeutettuna edellisen päivän 24 tuntia.
Ei kukaan, koskaan