Lasten synttärit lähteneet lapasesta
FB:sta bongattua:
---
Hei äiti-ihmiset, eikö voitais kaikki yhdessä tehdä jokin muutosliike tähän lasten synttärikutsupolitiikkaan?
Ansan yksi parhaista kavereista laittoi viestin että ei voi tulla juhliin, koska ei ole rahaa ostaa lahjaa. Käskin Ansan laittamaan viestin, ettei lahjaa tarvita, tärkeintä on että hän tulee...
Toivottavasti vaan lapsen äiti suostuu lähettämään lapsensa lahjattomana tänne juhlimaan.
No, lasten ja äitien elämää helpottamaan, ehdotan seuraavaa:
1. Ihan perussynttärit ongintoineen ja leikkeineen on ihan tosi ok. Jos vanhempien laina täytyy laittaa lyhennysvapaalle synttäreiden takia, jotain on pielessä.
2. Lahjan hinta on 2-5e. Ihan max 10e jollekin hyvälle kaverille. Jos satunnaisen luokkakaverin lahjapaketista ilmestyy uutta tickettoheavenia tai LPS-taloa, ei se välttämättä ole edes mukavaa vaan lähinnä kiusallista. Ainakin lahjan vastaanottajan vanhemmille.
3. Kirppareilta saa myös hyviä lahjoja.
Niitä on suotava ostaa.
4. Vieraille ei tarvitse antaa mitään "vastalahjaa". He saavat sipsiä, kakkua ja karkkia. Sen pitäisi riittää lapsille kyllä.
Kuka lähtee mukaan muuttamaan lastenkutsukulttuurin jälleen normaaliksi?
---
Kommenttiosiossa kukaan ei myönnä olevansa eri mieltä, joten haluan kuulla myös teidän mielipiteitä asiasta. Oletko eri mieltä? Jos, niin miksi? Samaa mieltä?
Kommentit (63)
Olemme asuneet Suomessa ja Kiinassa kun lapset ovat olleet kaverisynttäri-ikäisiä. Osa on ollut Hoplopissa tai vastaavassa, isompana oli sitten näitä laserpyssy- ja hurjempia sisäseikkailupaikkoja, mutta yhtälailla on ollut kotisynttäreitä niin suomalaisilla kuin ulkomaalaisillakin, ilman taikureita tai muita ostettuja huveja. Meillä oli melkein aina kotisynttäreitä ja lahjat mielestäni sellaista alle kympin tasoa, ulkomailla ehkä hieman kalliimpia. Ymmärrän hyvin "ulkoistuksen" jos omat tilat on ahtaat ja esim. just 10 kpl jotain 8-vuotiaita poikia on kotioloissa tosi hankala, ellei ole hyvin organisoitua ohjelmaa. Ihan parhaiten on jääneet mieleen esikoisen "Amazing Race" -synttärit, joissa teimme miehen kanssa reitin lähiympäristöön ja oli erilaisia tehtäviä, yhdessä kuoressa oli mm. vähän rahaa, jolla piti ostaa lähi-Siwasta sukulakut ja pyytää kassalta seuraava vihje. Ostin Tiimarista keltaisia pusseja, joihin tein tussilla viivat ja muut niin, että ne olivat just kuin Amazing Race -kisassa. Vaati ihan hemmetisti vaivaa, mutta ei maksanut kuin muutaman euron. Aina hyvä idea ei todellakaan vaadi kauheasti rahaa.
Muistan, kun olimme juuri muuttaneet ja lapseni sai ensimmäisen synttärikutsun, jossa koko luokka oli kutsuttu ja lapsia hakemaan tuleville vanhemmille oli cocktailit synttärikutsujen päätteeksi, asianmukaiset cocktailpalat tietty kuohuviinin ja drinkkien kera. Lapsille oli bussikuljetus suoraan koulusta synttärisankarin kotiin. Rima asettui hiukan korkealle näiden ekojen synttäreiden jälkeen ja ostin täysin tapojeni vastaisesti hieman paniikissa varmaan melkein 40 € lahjan sinne. Onneksi sitten tuli ihan tasan tavallisia kotisynttäreitä, sellaisia kuin Suomessa nyt yleensä järkätään ja omat lapsemmekin sitten sellaisia viettivät, paitsi parit olivat uima-altaalla ja yhdet keilahallissa.
Tuolla oli muuten myös yhdet synttärit, joissa juhliin tuli joulupukki ja pojat saivat legopakkaukset (maksaisi Suomessa reippaasti yli 10 €, tuolla enemmän) ja tytöt jotain LPS-juttuja. Muistaakseni vanhemmilta vielä kysyttiin mitä lapsi (siis vieras) toivoo, itse taisin laittaa, että tykkää Star Warsista ja Legoista, ajatellen että kyseessä on joku tarra-arkki tms. Viemämme lahja ei varmaan maksanut niin paljoa kuin tuolta "kaverilahjaksi" tullut Lego. Tällaista en totisesti toivo Suomeen, vaikka omamme ovat jo aikaa sitten ohittaneet kaverisynttäri-iän.
Mä vaan olen mieletön juhlien järkkäilijätyyppi, rakastan juhlia. Musta on kivaa suunnitella yhdessä lasteni kanssa synttäreille joku teema ja ideoidaan sitä yhdesssä, askarrellaan ja leivotaan synttärisankarin kanssa yhdessä miltei kaikki jutut itse. Menee usein monta iltaa, esim. itsetehdyn pinjatan tekoon vaiheineen. Mutta kaikki lapseni ovat aivan innoissaan, kukin vuorollaan. Juhlien järkkäys on minun lahjani heille.
Nyt kun kaksi vanhinta on jo isompia ollaan siirrytty kodin ulkopuolelle käytännön syistä, paljon kavereita, pieni koti ja synttärit sydäntalvella. Juu maksaa ehkä enemmän mutta myös ulkopuolisiin tarjoiluihin on väsätty itse jotain mukaan. En näe kilpavarustelua, vieraiden lahjomista kotisynttäreillä on ollut pienen ongintapussin verran ja kodin ulkopuolella ei mitään koska vieraat ovat saaneet sen hoplop-yms. käynnin. Kavereilta/kavereille lahjat aina pyörineet 10e molemmin puolin.
Amen. Mun ajatukseni täsmälleen.