Lasten synttärit lähteneet lapasesta
FB:sta bongattua:
---
Hei äiti-ihmiset, eikö voitais kaikki yhdessä tehdä jokin muutosliike tähän lasten synttärikutsupolitiikkaan?
Ansan yksi parhaista kavereista laittoi viestin että ei voi tulla juhliin, koska ei ole rahaa ostaa lahjaa. Käskin Ansan laittamaan viestin, ettei lahjaa tarvita, tärkeintä on että hän tulee...
Toivottavasti vaan lapsen äiti suostuu lähettämään lapsensa lahjattomana tänne juhlimaan.
No, lasten ja äitien elämää helpottamaan, ehdotan seuraavaa:
1. Ihan perussynttärit ongintoineen ja leikkeineen on ihan tosi ok. Jos vanhempien laina täytyy laittaa lyhennysvapaalle synttäreiden takia, jotain on pielessä.
2. Lahjan hinta on 2-5e. Ihan max 10e jollekin hyvälle kaverille. Jos satunnaisen luokkakaverin lahjapaketista ilmestyy uutta tickettoheavenia tai LPS-taloa, ei se välttämättä ole edes mukavaa vaan lähinnä kiusallista. Ainakin lahjan vastaanottajan vanhemmille.
3. Kirppareilta saa myös hyviä lahjoja.
Niitä on suotava ostaa.
4. Vieraille ei tarvitse antaa mitään "vastalahjaa". He saavat sipsiä, kakkua ja karkkia. Sen pitäisi riittää lapsille kyllä.
Kuka lähtee mukaan muuttamaan lastenkutsukulttuurin jälleen normaaliksi?
---
Kommenttiosiossa kukaan ei myönnä olevansa eri mieltä, joten haluan kuulla myös teidän mielipiteitä asiasta. Oletko eri mieltä? Jos, niin miksi? Samaa mieltä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustakin olisi ollut fiksumpaa laittaa alkuun "Hei kaikki vanhemmat". Tuo, että äidit järjestää kaiken - vaikka se monissa perheissä olisi tottakin - on niin keskiaikaista! Olen itse syntynyt 60-luvulla, mutta haluaisin taistella tätä vastaan.
Itse asiaan. Kyllä, lasten synttäreistä pitäisi tehdä ihan tavallisia normaaleja iloisia (vaatimattomia) juhlia, eikä mitään mega eventtejä. Hyvä, jos tähän herätään, vaikka jos vanhemmat ovat näitä kilpavarustelijoita, niin lasten juhlista tehdään sitten näitä eventtejä, eikä kai mikään saa käännettyä määrätynlaisten ihmisten päätä. Mutta ehkä heistä tulisi pieni vähemmistö.
Kuinka te jaksatte joka välissä postata näitä katkeria femakkoulinoitanne?
Mitäpä luulet, antaisiko yksikään äityli miehen järjestää lapsensa synttärit puutumatta itse mihinkään asiaan,
jos jo väärin vahingossa ostetusta saadaan kolmas maailmansota aikaiseksi?
Olempa sellaisia isienkin järjestämiä nähnyt. Ihan ovat sujuneet siinä kun äitienkin järjestämät.
Tavallaan olen samaa mieltä ja tavallaan en. Kieltämättä itseänikin järkytti, kun ihan oikeasti otin selvää siitä, mitä maksaisi koko luokan poikien ja parin "ulkopuolisen" kaverin kestitseminen Hoplopissa - ihan hel*etisti ja vähän päälle. Meillä ei ollut sillä hetkellä varaa heittää sellaista summaa "vaan" kaverisynttäreihin, joten juhlat pidettiin kodin ulkopuolisessa paikassa, joka oli huomattavasti huokeampi. Meillä oli kotona pieni vauva ja melkoinen kaaos sen myötä, joten ei tuntunut kivalta ajatukselta, että 12 touhukasta ekaluokkalaista juoksisi siellä ympäriinsä. Allekirjoitan siis ehdottomasti sen, että kaikilla ei ole tuollaisiin maailmanluokan synttäreihin varaa.
Mutta toisaalta. On vauraita perheitä ja/tai sellaisia perheitä, joissa rahaa halutaan käyttää nimenomaan lapsiin ja vaikka sitten niihin lasten synttäreihin. En ihan kauheasti osaa nähdä siinä mitään syntiä, jos ihminen tekee sen vapaasta tahdostaan eikä esimerkiksi velkaannu niiden huvipuistosynttäreiden myötä. Lapset näkevät kyllä erilaisia elintasoja, vaikka kuinka pidettäisiin kaikki pieniä synttäreitä kotona halpojen lahjojen kanssa. "Emmin" koti on se iso kivitalo kalliilla alueella hienoine sisustuksineen ja "Annan" koti on lähiössä sijaitseva vuokrakerrostalokolmio, jossa muovimatto vähän repsottaa ja rappukäytävässä haisee viina ja rööki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen avautuminen on vähän outoa. En ole itse lähtenyt mihinkään kilpaa järjestettäviin mukaan. Lapsella on ollut peruskotisynttäreitä. Jokainen voi ihan itse kasvaa tässäkin asiassa aikuiseksi ja antaa muiden järjestellä hoplop ja mcdonalds synttärinsä. Lapsen kanssa on puhuttu kuinka tärkeintä on juhlia yhdessä, ja ettei kenenkään tarvitse stressata lahjoista. Tämä on kaveriporukassa käsittääkseni hyvin mennyt perille.
Oudompaa olisi, jos kulttuurista ja sen ilmiöistä ei saisi puhua. Tämähän liittyy samaan sarjaan kuin kalliit polttarit - kun sosiaalisen kanssakäymisen hinta nousee, kaikki eivät mahdu mukaan. Voit olla asiasta mitä mieltä haluat, mutta puhe on tapa tehdä kulttuuria näkyväksi.
Tietenkin loppujen lopuksi kaikki järjestävät polttarinsa, häänsä ja lastensa synttärit juuri niin kuin haluaa. Mutta kun ilmiöist keskustellaan, voi tämä vaikuttaa siihen, mitä halutaan.
Olen täysin samaa mieltä. Minustakin on outoa kiiruhtaa sanomaan, miksi tällaisesta pitää avautua. Nimenomaan keskustelua on hyvä herättää.
Jos et itse uskalla tehdä erilailla ja pistää tuollaista kierrettä poikki kuten yllä joku toteaa, niin miksi muiden pitäisi?
No mun lapset on 19 ja 22. Lasteni synttärikutsuista on siis jo aikaa. Silti jotkut tällaiset aiheet kiinnostavat vielä. Keskustelun herättäminen on minusta hyvä asia, koska niiden avulla tulee ehkä heräämisiä, ainakin yksittäisiä, ihmisille, jotka tarvitsevat ehkä juuri sen pienen kimmokkeen ajatellakseen ja toimiakseen toisin.
Meillä ei järjestetä kotisynttäreitä koska meillä ei ole yksinkertaisesti tilaa niille. Synttärit jossain kodin ulkopuolisessa lastenpaikassa kahdelle lapselle vuosittain maksavat aika paljon vähemmän kuin hyväkuntoiset perheasunnot raitiovaunureittien äärellä. Kotisynttärit olisivat meidän tapauksessa rikkauden merkki, eivät köyhyyden :D
Miksi alapeukkuja viestille nro 23? Voisiko joku alapeukuttaja kertoa, oikeasti kiinnostaa!
Parin alakoululaisen pikkutytön isänä tässä on saanut seurata näitä kaverisynttäreitä jo useita vuosia, päiväkoti-iästä saakka.
Aloittajalla on kyllä ihan hyvä pointti. Jotenkin nämä "hoplopsynttärit" ynnämuut ovat oikeastaan synnyttäneet jo ainakin omien tytärten luokissa sellaisen äitien varustelukierteen, jota ei kai pysty enää millään katkaisemaan, ennenkuin muksut itse tulevat siihen ikään, että synttäreitä ei enää kehdata pitää.
En usko, että monessakaan perheessä isät pääsevät näihin kovinkaan paljoa vaikuttamaan (eikä varmaan isosti huvitakaan, kun kotisynttäreitä ehdottaessan kuulee vain olevansa tollo, joka ei tajua tuonikäisten tyttöjen jutuista mitään).
Ihan selkeästi näillä synttärisysteemeillä äidit kilpailevat ja näyttävät toisilleen, että meilläpä on varattuna tämmöinen paikka ja minäpäs keksin järjestää näin erikoiset ja upeat synttärit.
Mitä kummallisempi paikka ja jos kukaan luokan tytöistä ei vielä ole siellä ollut, niin sitä parempi.
Rahanmenon lisäksi tässä itseäni häiritsee se, että kun paikka ja puitteet ovat tärkeintä, niin lapsilla jää se varsinainen juhliminen ja synttärisankarin huomioiminen puuttumaan. Tärkeintä on heillekin vain se paikka.
Lahjojen hinnoista en edes jaksa avautua. Sekin on karannut käsistä, suorastaan vituttaa laskea mitä maksaa kummankin tytön kavereidensa synttäreille vuosittain kantamat lahjat.
Eikö jokainen saa järjestää sellaiset synttärit kuin haluaa? Oli sitten tavalliset huokeat kotisynttärit tai mega-öky-synttärit. Jokainen tapojensa mukaisesti.
Entäs jos ei jaksa järjestää kotisynttäreitä tai ei ole tilaa tai halua kutsua lapsen koko päiväkotiryhmää/luokkaa kotiin. Eikö saa käyttää rahaa ja mennä siitä missä aita on matalin, synttärit HopLopissa tai muussa maksullisessa paikassa?
Lapset eivät ainakaan arvota kavereita ja synttäreitä sillä perusteella, missä synttärit on järjestetty ja kuka tuo kalleimman lahjan vai tuoko joku lahjaa ollenkaan (kortin tekeminen ei maksa niin paljon, ettei sitä voi tuoda!)
Oon joskus aikaisemminkin kertonut tänne lapsestani, jolle ehkä 7- tai 8-vuotissynttäreitä hössötin kovalla tohinalla. Kyselin teemaa, ja mitä rekvisiittaa laitetaan ja blaablaa. Lapsi kysyi, että eikö voisi olla ihan vain synttärisynttärit. Ja nepä sitten olikin.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pidetty parit "hoplop"-synttärit. Syynä yksinkertaisesti se, että asutaan ahtaasti, jossa ei vaan onnistu järjestää noin kymmenelle vilkkaalle lapselle synttäreitä järkevästi. Eli ei ne osotosynttärit johdu aina ökyilyn halusta vaan käytännön asioista.
Meillä on kans ahdasta kun rakennetaan taloa ja asutaan kahden lapsen kanssa kaksiossa just nyt. Lapsen synttärit oli sitten leikkipuistorakennuksessa. Siellä saivat penskat peuhata, tarjoilut oli kotisynttäritasoa. Kun oli kaunis ilma, olivat lähinnä ulkona keinumassa yms.
Mitään kulunutta kirpparikrääsää en meidän lapselle halua. Sitä on ehditty kuolata, tunkea nenään ja liottaa pissapotassa. Joku 20 sentin karkkiaski on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Parin alakoululaisen pikkutytön isänä tässä on saanut seurata näitä kaverisynttäreitä jo useita vuosia, päiväkoti-iästä saakka.
Aloittajalla on kyllä ihan hyvä pointti. Jotenkin nämä "hoplopsynttärit" ynnämuut ovat oikeastaan synnyttäneet jo ainakin omien tytärten luokissa sellaisen äitien varustelukierteen, jota ei kai pysty enää millään katkaisemaan, ennenkuin muksut itse tulevat siihen ikään, että synttäreitä ei enää kehdata pitää.
En usko, että monessakaan perheessä isät pääsevät näihin kovinkaan paljoa vaikuttamaan (eikä varmaan isosti huvitakaan, kun kotisynttäreitä ehdottaessan kuulee vain olevansa tollo, joka ei tajua tuonikäisten tyttöjen jutuista mitään).
Ihan selkeästi näillä synttärisysteemeillä äidit kilpailevat ja näyttävät toisilleen, että meilläpä on varattuna tämmöinen paikka ja minäpäs keksin järjestää näin erikoiset ja upeat synttärit.
Mitä kummallisempi paikka ja jos kukaan luokan tytöistä ei vielä ole siellä ollut, niin sitä parempi.
Rahanmenon lisäksi tässä itseäni häiritsee se, että kun paikka ja puitteet ovat tärkeintä, niin lapsilla jää se varsinainen juhliminen ja synttärisankarin huomioiminen puuttumaan. Tärkeintä on heillekin vain se paikka.
Lahjojen hinnoista en edes jaksa avautua. Sekin on karannut käsistä, suorastaan vituttaa laskea mitä maksaa kummankin tytön kavereidensa synttäreille vuosittain kantamat lahjat.
Tuohan on ihan helvetin typerää. Jos ämmät ei sitä tajua, niin mikseivät miehet tee tuohon stoppia.
Olisi kiva, jos lahjattomat synttärit yleistyisivät. Muutama kutsu on tullut "Ethän tuo lahjaa? Tuo vaan itsesi ja hyvää mieltä!"-tyyliin ja idea on todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pidetty parit "hoplop"-synttärit. Syynä yksinkertaisesti se, että asutaan ahtaasti, jossa ei vaan onnistu järjestää noin kymmenelle vilkkaalle lapselle synttäreitä järkevästi. Eli ei ne osotosynttärit johdu aina ökyilyn halusta vaan käytännön asioista.
Meillä ihan sama juttu. Ihailen aina kovasti kun lapsi pääsee jonkun oikeille kotisynttäreille ongintoineen ja muine tavallisine leikkeineen. Olisipa itselläkin joskus mahdollista laittaa sellaiset. Niissä on aina kotoisampi tunnelma. Meillä on ihan käytännön sanelema pakko järjestää synttärit muualla kuin kotona. Ja tuosta lahjan arvosta olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä, 10 euroa olisi hyvä olla maksimi. Lapset ilahtuu tosi pienistäkin jutuista. Tosin lahjan hankkiminen on usein ihan tuskaa, kun ei viitsisi mitään ihan krääsää kuitenkaan.
Lasten synttärit karkaavat joillakin lapasesta samaan tahtiin kuin hääjuhlat polttareineen. Netistä ja ulkolaisista tv-sarjoista kopioidaan juttuja tajuamatta mitä ne maksaa, ja onko kaikki krääsä hintansa arvoista.
Me tehtiin monesti ala-asteella 2000-luvun alussa kaveriporukan kanssa niin, että kaikilla oli 2-4€ yleensä omaa rahaa ja sitten yhdessä ostettiin jotain isompaa tai koottiin pienistä jutuista yksi iso lahjakassi tai vastaava. Itsestänikin oli ihana aina saada sellainen :)
Sanokaas mielipiteenne: Ostin kerran tytön kaverille synttärilahjaa. Ohjeistuksena oli että tykkää Barbeista. Isompi paketti sattui olemaan tosi hyvässä tarjouksessa, joku 15€, niin ostin sen. Mokasinko kun lahja oli liian iso? Kyseessä paketti jossa nukke ja talviurheiluvälineitä sille.
Meillä synttärit on olleet ihan tavallista kakkua ja leikkejä -linjaa ja vieraat on viihtyneet. Lahjat luokkaa päiväkirja ja karkkia tai yksittäinen lps-hahmo.
2-5e:lla ei saa oikein mitään lahjaa nyky-Suomessa. Se menee mielestäni jo pihtailuksi. Enkä halua ostaa mitään krääsää. Eri asia on, jos ei ole oikeasti rahaa ja sillä 5e:lla pitäisi saada viikon makaronit perheelle. Pelkkä pieni Lego-pakettikin maksaa 8-10e. En itsekään haluaisi nurkkiin mitään krääsää. Mieluummin tulee ilman lahjaa tai tuo vaikka itse askarrellun superhienon kortin tms.
Me annetaan kaverille yleensä 15-20e lahja, ihan bestikselle 20-30e lahja. Toisinaan se on oikeasti lahja eli lelu tms ja toisinaan lahjakortti HopLopiin, lelukauppaan, Heseen tms. Mutta meillä onkin 2 työssä käyvää aikuista.
Mielestäni ei tarvitse kilpailla milläään tavoin. Joku haluaa pitää synttärit HopLopissa, koska on pieni koti, jota ei ehdi siivota tai on sen siivonnut eikä halua lapsilaumaa sitä sotkemaan tai koska lapsi on sitä ylikaiken toivonut. En pidä sitä minään kilpavarusteluna, jolla yritetään brassailla. Toinen järjestää maailman kivoimmat kotisynttärit aarteen etsintöineen ja kolmas vie metsään eväsretkelle. Kaikki yhtä hyviä, asenteesta ja vanhempien jaksamisesta (eli jaksaako esim. leikittää ja vetää ohjelmaa lapsille vaiko vain komeentaa ja näpyttää kännyä sivussa) se synttärifiilis tulee. Jos järjestävistä vanhemmista on ok, että vieraat saa lahjan esim. onginnasta, on se ok. Ja yhtä ok on, ettei kukaan vieraista saa mitään lähtiessään. Nyt ihmiset liikaa vain vertailevat toisiaan. Keskittykää enemmän siihen omaan touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen avautuminen on vähän outoa. En ole itse lähtenyt mihinkään kilpaa järjestettäviin mukaan. Lapsella on ollut peruskotisynttäreitä. Jokainen voi ihan itse kasvaa tässäkin asiassa aikuiseksi ja antaa muiden järjestellä hoplop ja mcdonalds synttärinsä. Lapsen kanssa on puhuttu kuinka tärkeintä on juhlia yhdessä, ja ettei kenenkään tarvitse stressata lahjoista. Tämä on kaveriporukassa käsittääkseni hyvin mennyt perille.
Näin. Mä en tykkää yhtään tuosta postauksesta. Antaa jokaisen järjestää omanlaisensa. Mitä se muille perheille kuuluu pätkän vertaa?
Jos et itse uskalla tehdä erilailla ja pistää tuollaista kierrettä poikki kuten yllä joku toteaa, niin miksi muiden pitäisi?