Jalkasieni, kodin siivous?
Kärsin jalkasienestä, jota hoidetaan parasta aikaa. Miten olette vastaavassa tilanteessa olleet huolehtineet kodin siivouksesta? Lattiat, matot? WC:ssä on Klorite käytössä.
Kommentit (11)
Ei se terveelle ihmiselle yleensä tartu, ja todella harvoin lapsille.
Itsellä oli vuosien mittainen kierre, silloin en vielä tiennyt että johtui viljoista jotka saivat minut oireilemaan muutenkin. Mutta vuosia minulla oli jalkasieni kierre, jota hoidin jatkuvasti. Alkuun desifioin, uusein sukat ja kengät, mutta kun tuo meni krooniseksi niin eihän tuohon enää pystynyt. Levisi kyntensä ja lääkkeet ei enää tehonnut samalla tapaa. Kierrettä oli 5 vuotta, eikä sen aikana tarttunut kenellekään vaikka perheessä 5 henkeä. Eli liikaa ei kannata olla huolissaan, immunipuolustuksen täytyy olla heikko että tarttuu. Vanhuksille tarttuu jo herkemmin.
Siivoat paikat viisiprosenttisella kloriittiliuoksella. Peset sukat kloriittiliotuksella.
Ethän kulje paljain jaloin kotona.
Pidä ohuita nylonsukkia jalassa tai läpsyköitä kotona, niin ei tarvitse desinfioida kaikkia paikkoja jatkuvasti.
Ja täytyy vielä lisätä, tuota sientä on esim hiekkarannat pullollaan, uimahallit ja yleiset tilat. Eli jokin isompi stressi, sairaus, suoliston huono kunto jne. täytyy olla että se tarttuu.
Mutta toki voi desifioida, mutta liikaa ei tarvi vouhottaa.
Mulla tulee joka kerta kun tulen raskaaksi. Ei ole tarttunut muihin perheenjäseniin. Sukat pesen 95 asteessa, kenkiä en ole desinfioinut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se terveelle ihmiselle yleensä tartu, ja todella harvoin lapsille.
Itsellä oli vuosien mittainen kierre, silloin en vielä tiennyt että johtui viljoista jotka saivat minut oireilemaan muutenkin. Mutta vuosia minulla oli jalkasieni kierre, jota hoidin jatkuvasti. Alkuun desifioin, uusein sukat ja kengät, mutta kun tuo meni krooniseksi niin eihän tuohon enää pystynyt. Levisi kyntensä ja lääkkeet ei enää tehonnut samalla tapaa. Kierrettä oli 5 vuotta, eikä sen aikana tarttunut kenellekään vaikka perheessä 5 henkeä. Eli liikaa ei kannata olla huolissaan, immunipuolustuksen täytyy olla heikko että tarttuu. Vanhuksille tarttuu jo herkemmin.
Oletko syönyt sen kuukausia kestävän lääkekuurin, miehellä oli sieni sekä kynsissä että jalanpohjissa, sai sen pois lääkekuurilla ja laittamalla vanhat kengät roskiin. Sukkia pestiin 60 C:ssa.
Sitä sientä on kaikkialla, mutta vaatii tietyt olosuhteet, että se villiintyy. Pitäkää kengät, sukat ja jalat kuivina ja puhtaina. Desinfiointiaineet voivat pahentaa.
Kiitos viesteistä! Entäs matot, olenhan niitten päällä tallannut jo sienisenä. Kuinka kauan säilyy matoissa? Eivät ole itse puhdistettavia. :/
En tiedä muista, mutta matot olen pessy 60 asteessa ja varpaanvälit hoitanu hunajalla. Siinä on terveitä bakteereja mitkä tappaa ns. ihmisille epäterveet bakteerit.
Kengät ja suihkutilat ehkä päälimmäisenä..tai sitten vain hävittää kaikki ja ostaa uudet.