Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syötkö keskiverrosti 80 kg lihaa vuodessa?

Vierailija
04.07.2016 |

Tuntuu paljolta määrältä, kun mukana ovat kaikki vauvoista laitosruokaileviin vanhuksiin ja vegetkin mukana.

Itselllä menee tästä suunnilleen puolet, kun karkeasti arvioin...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016070421843032_uu.shtml

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0kg. Kyllä siitä oikeastaan aika hyvä olo tulee kun ei tunge moista määrää kuollutta olentoa elimistöstään läpi vuosittain.

Miten se eukaryoottisolu poikkeaa siinä porkkanassa siitä possusta? Veget on sillai hörhöjä, kun pohtii jonkun helvetin kalan kokemaa kipua, mutta ovat silti niin sairaita, että ovat valmiita haukkumaan lihavia tai niin narsistisia, että kuvittelevat kasvissyönnin olevan terveellisempää kuin lihan syönnin.

Veget haukkuvat lihavia? En ymmärrä.

t. vege BMI 32

Vierailija
62/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Possuakin saa antibiootittomana ja soijattomana, kun vaan tietää mistä hakee. Pätee myös kanaan.

Kasvissyönti on silti parempi ilmastolle.

Mutta ei minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin tuon verran vuodessa lihaa syön.

Siitä aika liki puolet on varmaan riistaa; hirveä, peuraa, jänestä, kanalintuja.

Toinen puolisko sitten nautaa, omia kanoja, omaa lammasta.

Vierailija
64/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään, että mites nämä syövät ja muut niin kovasti ovat yleistymässä.

Vierailija
65/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Possuakin saa antibiootittomana ja soijattomana, kun vaan tietää mistä hakee. Pätee myös kanaan.

Mutta ei minulle.

Olisi se itse asiassa sinunkin terveydellesi.

Vierailija
66/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, eipä tuo nyt ole mikään älytön määrä jos syö kaksi lämmintä ateriaa jolla on lihaa ja lisäksi vaikka vähän leikkelettä aamupalalla.

Itse todennäköisesti syön vähemmän, koska syön lämpimänä ruokana lihaa ehkä puolella aterioista, enkä syö leikkeleitä. Toisaalta syön paljon munia, maitotuotteita ja kalaa, jotka kait eivät ole ilmastollisesti juurikaan sen parempia.

Mulla on soija-allergia ja kuten joku muukin sanoo, isosta määrästä gluteenia tule vatsavaivoja, joten pavut yms. saa kelvata. Onneksi nyhtökaura tuntui toimivalta, samoin puhtikaura, joten olen voinut korvata maitoproteiinia sillä. Quorn on ihan vaan tosi pahaa.

Vierailija
67/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei minulle.

Perusteluja kiitos. Minä tiedän, että kasvirasvat ovat minulle huonoja ja voin myös huonosti jos joudun pääsääntöisesti elämään kasviproteiinilla. Kaikki sairauteni ovat johdannaisia virallisterveellisen- ja kasvisruoan syömisestä ja eläinrasvalla sain itseni edes jonkinlaiseen kivuttomaan ja oireettomaan tilaan.

Vierailija
68/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa en syö lainkaan, mutta kalaa kyllä pari kertaa viikossa. Lasketaanko se tuohon? Mutta aika paljon jään kyllä keskiarvosta, kuten meidän koko perhe.

Vierailija
69/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan, syön n. 400 g lihaa joka toinen viikko. Tykkään syödä kasvisruokaa ja korvaan lihan usein tofulla mutta täysin lihattomalla ruokavaliolla tuskin pystyisin elämään koska rakastan kanaa, kalaa ja äyriäisiä.

Vierailija
70/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herraihme! Aivan järjetön määrä! Ja sitten ihmetellään että mites tuo ilmastonmuutos nyt noin voimakasta on

Vaikka söisit miljoona kiloa lihaa, sillä ei ole minkäänlaista merkitystä ilmastolle! Meitä on kuitenkin vain promille maailman väestöstä ja lihan kasvatuksesta aiheutuvat kasvihuonepäästöt selittävät alle 20% muutoksesta.

Joo. Suomalaisia on vain viisi miljoonaa. Ihan sama mitä me teemme. Tanskalaisiakin on vain viisi miljoonaa. Ihan sama mitä he tekevät. Islantilaisia on vain 300 000. Ihan sama mitä he tekevät. Jne. Tajuatko, että mitään muutosta ei ikinä tapahdu, jos ihmiset sysäävät aina vastuun "toisille"? Me emme voi elää kuin pellossa, ja odottaa että "joku muu" tekee asiat puolestamme. 

World Watchin (2009) mukaan 51 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä aiheutuu liha- ja siipikarjan tuotannosta.  

Vierailija
71/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, että mites nämä syövät ja muut niin kovasti ovat yleistymässä.

... paitsi kun monessa maassa syödään paljon enemmän lihaa ja siellä on vähemmän syöpiä...

Vierailija
72/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herraihme! Aivan järjetön määrä! Ja sitten ihmetellään että mites tuo ilmastonmuutos nyt noin voimakasta on

Aivan. Se että kiina on koko maailman hikipaja, työntäen ulos vastenmielistä rääsyä halvalla, ei ole mikään ongelma sinulle? Pahin ilman saastuttaja. Vaikka koko eurooppa lakkaisi olemasta tämä maailma saastuisi ennätys tahtia.  Mitäs siihen sanot? Oliko päälläsi H&M, kappahlia, zaraa, mangoa?

Vierailija
73/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka söisit miljoona kiloa lihaa, sillä ei ole minkäänlaista merkitystä ilmastolle! Meitä on kuitenkin vain promille maailman väestöstä ja lihan kasvatuksesta aiheutuvat kasvihuonepäästöt selittävät alle 20% muutoksesta.

Joo. Suomalaisia on vain viisi miljoonaa. Ihan sama mitä me teemme. Tanskalaisiakin on vain viisi miljoonaa. Ihan sama mitä he tekevät. Islantilaisia on vain 300 000. Ihan sama mitä he tekevät. Jne. Tajuatko, että mitään muutosta ei ikinä tapahdu, jos ihmiset sysäävät aina vastuun "toisille"? Me emme voi elää kuin pellossa, ja odottaa että "joku muu" tekee asiat puolestamme. 

World Watchin (2009) mukaan 51 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä aiheutuu liha- ja siipikarjan tuotannosta.  

Eipä ne taida kiinassa meistä mallia ottaa :)

Tuo 51% on tätä samaa kusetusta kuin muukin aiheeseen liittyvä uskonto. Tässä parempaa dataa https://www3.epa.gov/climatechange/ghgemissions/sources/agriculture.htm…; ... jenkkien osalta, joilla lienee se suurin hiilijalanjälki...

Vierailija
74/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Se että kiina on koko maailman hikipaja, työntäen ulos vastenmielistä rääsyä halvalla, ei ole mikään ongelma sinulle? Pahin ilman saastuttaja. Vaikka koko eurooppa lakkaisi olemasta tämä maailma saastuisi ennätys tahtia.  Mitäs siihen sanot? Oliko päälläsi H&M, kappahlia, zaraa, mangoa?

Eikä tämä vielä mitään, mutta ne samat muotirytkyt omaa muoveja, jotka päätyvät vesistöön ja keräävät kaiken maailman myrkkyjä ennen kalanruoaksi joutumistaan.

Vierailija
75/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa syödään henkeä kohden 120kg vuodessa ja siellä on populaatio yli 320 miljoonaa verrattuna Suomen 5,5 miljoonaan. Suomalaisten ilmastovaikutus on tuossa vertailussa kärpäsen pieru verrattuna vaikka siihen, mitä jenkit tekevät. Että osoita valituksesi vaikutuksesta ilmastonmuutokseen enemmän vaikka jenkkien suuntaan.

Vierailija
76/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei minulle.

Perusteluja kiitos. Minä tiedän, että kasvirasvat ovat minulle huonoja ja voin myös huonosti jos joudun pääsääntöisesti elämään kasviproteiinilla. Kaikki sairauteni ovat johdannaisia virallisterveellisen- ja kasvisruoan syömisestä ja eläinrasvalla sain itseni edes jonkinlaiseen kivuttomaan ja oireettomaan tilaan.

Mielenkiintoista. Mitä sairauksia esimerkiksi oliiviöljy, linssit, pavut ja kasvikset ovat "aiheuttaneet" sinulle? Onko lääkäri sanonut, että sairautesi ovat seurausta edellä mainittujen ruoka-aineiden syömisestä, vai oletko tehnyt päätelmän itse? Ja olisiko sairauksien puhkeamisen taustalla kuitenkin muita syitä, kuten perimä, ja muut elintavat?

Punaisen lihan ja prosessoitujen lihatuotteiden syöminen lisää riskiä sairastua mm. diabetekseen ja paksunsuolensyöpään. Myös runsas eläinrasvojen käyttö lisää suolistosyövän riskiä...

Vierailija
77/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on keskiarvo, niin syön varmasti paljon enemmän.

Kasvisruoalla ei lähde nälkä/pysy nälkä poissa, joten käytännössä jokaisella ateriallani on lihaa.

Onko käsityksesi kasvisruoasta luokkaa kasvissosekeitto? Koitapa erilaisia täyttäviä esim. linssi,- tofu,- quorn,- ja seitanruokia ja saattaa mieli muuttua :-)

Ei kestä maha noista valtaosaa, seitan on ihan hyvää, mutta aiheuttaa ihan uskomatonta turvotusta vaikka gluteenia sinänsä kyllä kestänkin.

Soijatuotteita taas pyrin välttämään ekologisista syistä.

> vältä jotain elintarviketta ekologisista syistä

> syö lihaa

Kerro toki lisää logiikastasi

Suomalainen lehmä ei syö soijaa vaan lähituotettua ruokaa. Soija tuhoaa luontoa pahasti ja se tuodaan aina jostain.

Yksinkertaista.

Ja sitä nautaahan on suomalaisten syömästä lihasta vain pieni osa.

Multa kysyttiin selitystä MUN logiikkaan ja MÄ syön suomalaista lihaa ja lähinnä nautaa.

Vierailija
78/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 51% on valtavasti yläkanttiin liioilteltu osuus. Ylivoimaisesti eniten kasvihuonekaasuja aiheuttavat liikenne, asuminen (varsinkin lämmitys), teollisuus ja merkittävän osan jopa Internet. Liha- ja siipikarjan tuotanto ei voi mitenkään aiheuttaa yli puolia kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

Tiedoksesi myös, että yksi ainoa tulivuorenpurkaus voi pöläyttää ilmaan enemmän kasvihuonekaasuja kuin mitä ihmiskunta tuottaa kokonaisuudessa vuodessa. Väitätkö tosiaan, että liha- ja siipikarjan tuotanto aiheuttaa enemmän kasvihuonekaasuja, kuin mitä tulivuori voimallaan pölläyttää ilmaan?

Vierailija
79/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee kasvisruoan syömisen kasvamisesta. Mikäs siinä, jos sitä syötäisiin terveellisesti, mutta ottakaa joskus selvää miten prosessoitua kamaa on valtaosa soijavalmisteista, mitä se tekee hormonitoiminnalle, seitanin "ravintoarvot" ja sitä synteettisesti valmistettua quornia en enää ilkeisi suuhuni laittaa lainkaan.

Vierailija
80/96 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellyttävää miten huolissaan sitä ollaan olevinaan sekaanien suolistosyövistä, mutta jos on vegaani, niin bmi saa olla vaikka sairaanloisen ylipainon puolella ja kukaan ei sano mitään.