Ulosteen pidättäminen
Hei! Olen 16-vuotias poika. Tähän väliin olisi varmaan hyvä antaa "ällövaroitus"...
Melko vasta huomasin, että minulla on ollut tapana pidätellä ulostamista. Ulostusrefleksin tullessa vain odotin, kunnes tarve meni pois ja menin vasta esim. seuraavana päivänä. Tyypilliseen tapaani menin googlettamaan ja sieltähän löytyi vaikka mitä, varsinkin englanniksi. Voi aiheuttaa ummetusta, suolen laajentumista, divertikkeleitä ja ulostaessa ponnistaminen jatkuvasti ja voimakkaasti jopa pidätyskyvyttömyyttä, tyriä sekä mitähän vielä. En tiedä, kuinka kauan tämä tapa on jatkunut, mutta voisin sanoa, että ainakin viisi vuotta -- siitä en tiedä, onko tämä ollut jatkuvaa. Typerä tapa, joten nyt olen toki lopettamassa. Huolestuttaa kuitenkin se, olenko jo pahaa vahinkoa saanut aikaan, pelkään aina pahinta.
Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä, miten päästä tästä eroon? Liikuntaa ja vedenjuontia jne. tulisi varmasti lisätä, mutta jotenkin tästä "kierteestä" olisi päästävä. Tuntuu, ettei ulostusrefleksi ole enää niin voimakas kuin ennen, sillä kovin kovaa tarvetta käydä vessassa ei tule ja ulostaessa joudun ponnistelemaan ainakin sen verran, että ulosteen saa liikkeelle. Joskus ulosteet saattoivat olla hyvinkin suuria, mutta nyt olen onnistunut saamaan sen verran säännöllisyyttä, että ulostan noin joka toinen päivä. Näin ulostaminen ei enää juuri koskaan ainakaan satu.
Kiitän asiallisista vastauksista. Nukkuakin pitäisi, tosin tunnetusti nyt kesälomalla on aikaa miettiä asioita...
Kommentit (22)
Tästähän tulikin pitkä ketju. Kiitos kaikille vastauksista. Ehdin jo vähän rauhoittua tämän suhteen, mutta nyt aloin ajatella tarkemmin tätä ulostamisrefleksin puutetta. Olen kaiken lisäksi diabeetikko, minkä vuoksi nyt olen miettinyt tämänkin tulevaisuudessa aiheuttamaa neuropatiaa ja sen vaikutusta tähän. Eihän sitä tiedä, jos tämä vaikka pahenee. Pitäisi olla stressaamatta, mutta etenkin yöllä tämä korostuu.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Jotenkin ei ihan vaikuta 16-vuotiaan tekstiltä.
Vaikuttaa minusta 16-vuotiaalta autistilta, aspergerilta tms.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten päädyit tähän johtopäätökseen?
Vaikuttaa minusta 16-vuotiaalta autistilta, aspergerilta tms.