Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi annat rahaa elämiseen aikuiselle ihmiselle

Vierailija
03.07.2016 |

On aivan normaalia, että kun lapsi muuttaa omilleen ja opiskelee, vanhemmat tahtovat auttaa. Väärin on mielestäni kuitenkin se, että apu tulee suoraan rahana. Ei silloin sitä opi arvostamaan kunnolla, varsinkin jos sitä saa aina pyydettäessä.
Mielestäni on okei antaa jotakin rahallista tukea kun lapsi vasta muuttaa omilleen ja on työtön. Kuitenkin pitäisi olla itsestään selvää, että vanhempien rahat eivät ole elämiseen, vaan selviämiseen siihen asti, että pärjää itse eli löytää töitä. Myös opiskelujen ohella voi tehdä töitä!
Lisäksi opiskelemaan lähtiessä pitäisi ymmärtää, että mikäli ei halua tehdä töitä opiskelujen ohessa, pitää olla silti omaa rahaa jolla elää. En edes käsitä miksi välivuotta vastustetaan niin kovasti.
Omat vanhempani ovat varakkaita, muttei minulle ole tullut mieleenkään pyytää heiltä rahaa. Suunnittelin tarkkaan ennen opiskeluja millä meinaan elää ja pidin huolen, että minulla on siihen varaa. Opiskelu ei ole vaan rikkaille, vaan myös niille, jotka osaavat elättää itsensä.
Inhottavaa ihmiset, jotka vaan miettivät miten saisivat manguttua mahdollisimman paljon rahaa toisilta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että sinä voisit ihmetellä asiaa aihe vapaalla.

Vierailija
22/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siskoni on ansainnut paremman tulevaisuuden, jonka opiskelu hänelle mahdollistaa. Tunnen hänet ja tiedän, että voimansa ovat rajalliset. Töiden tekeminen olisi taatusti opiskeluvoimista pois ja voisi lopulta vesittää koko tutkinnon. Siksi autan häntä mielelläni; näen sen sijoituksena tulevaisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mä voin.

Avustan mielelläni sisarusteni lapsia, omia kun ei ole. Nuoret (ovat iältään nyt 17 - 31 -vuotiaita) tarvitsevat rahaa paljon enemmän kuin minä.

Sinä olet ihana ihminen! <3 Maailma tarvitsee lisää kaltaisiasi.

Vierailija
24/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vastasin tuohon toiseen ketjuun, että olen saanut omilta vanhemmiltani rahaa opiskeluaikoinani.

En ole kertaakaan pyytänyt heiltä rahaa. Kävin myös töissä opiskelujeni aikana, mutta niin paljon ei palkkani ollut, että olisin pystynyt maksamaan yksiöni vuokran helsingissä normaalin elämisen lisäksi. 

Eli, olen ikuisesti kiitollinen heidän avustaan. 

Niin joo, minäkin aloitin kesätyöt jo 15-vuotiaana. Vanhempani ovat yrittäjiä, joten kouluaikoina olen auttanut myös heidän yrityksessään.

Ikinä en ole pitänyt rahan saantia itsestäänselvyytenä, ja rahan arvon todellakin ymmärrän.

Saman tien kun sain opiskelut päätökseen ja kunnon työpaikan, niin loppui myös rahan tuleminen.

Paitsi välillä äiti piffaa lounaan kun käydään syömässä, onkohan se ok? 

Vierailija
25/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Isä ja äiti kun maksatte mun terapian, en tiedä miten selviäisi muuten ♡

Vierailija
26/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä seuraan yhtä paria huolestuneena. (Tahallinen, tytön järkkäämä), teiniraskaus. Sitten teinien vanhemmat rahoittaa harrastukset, auton, loma-matkat(!), mökkeilyt jne. Kohta teiniäiti, nyt nippa yli 20, haluaa häät - vanhemmat maksaa. Poikaa viedään kun pässiä narussa. Tytön äiti hoitaa lasta paljon ja tyttö kipittää poikaystävänsä harva se päivä äidin luo kun ei vielä reppana ole itsenäistynyt. Vanhempien mökille mennään vanhempien kanssa jne.

Sen jälkeen varmaan asunto... Sama se muuten mutta heillä ei ole mitään käsitystä omasta rahatilanteestaan. Nopea tie ylivelkaantumiseen jos yhtäkkiä isit ja äidit eivät pystykään rahoittamaan.

Teiniäiti pienipalkkaisessa määräaikaisessa työssä, poika opiskelee. Vanhemmat laittaneet tonneja tilille joista tyttö puhuu meidän säästöinä.

Nälkä kasvaa syödessä, milloin mahtaa räjähtää tilanne käsiin...

Vierailija
27/32 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Opiskelevalla pienen lapsen isällä varmasti on rahalle käyttöä, miksi en siis antaisi pyytämättäkin, kun mahdollisuus on?

Ja tuntuisihan se typerältä alkaa perheelliselle miehelle ruokakasseja kantamaan, tai pyytää laskuja maksettavaksi. Mieluummin suoraan rahana, ettei sekaannu liikaa nuoren perheen asioihin.

On ihan luvallista miettiä ennen kun hankkii lapsia.

Ap

Varmasti on. Ja ihan luvallista on pitää lapsi kun vahinko käy, vaikka sitten kesken opiskelun. Ja ihan luvallista on tukea omaa lastaan tällaisessa tilanteessa. Ei sen pitäisi olla sinulta pois.

Ja taas puhutaan niistä kuuluisista ''vahingoista''...

Ap

Vierailija
28/32 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias opiskelija ja saan vanhemmiltani silloin tällöin 200e. Tosin vanhempani ovat säästäneet opiskelujani varten syntymästäni asti joten antavat niitä rahoja sitten. Töitä tekisin kyllä opintojeni ohella, mutta ensinnäkin multa meinaa loppua tunnit vuorokausista kesken, eikä iltatöitä tahdo löytyä mistään.

Vierailija
29/32 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 25-vuotias opiskelija ja saan vanhemmiltani silloin tällöin 200e. Tosin vanhempani ovat säästäneet opiskelujani varten syntymästäni asti joten antavat niitä rahoja sitten. Töitä tekisin kyllä opintojeni ohella, mutta ensinnäkin multa meinaa loppua tunnit vuorokausista kesken, eikä iltatöitä tahdo löytyä mistään.

Näinpä, jotkut ilmeisesti ajattelevat opiskelujen jäävän siihen aikaan mikä opppilaitoskessa vietetään, itse käytän lähes kaiken vapaa-aikani opiskeluun.

Vierailija
30/32 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten tämä muiden asia sinua niin kovasti kaivelee? Kyllä minäkin tiedän jopa pariskuntia joiden muuttaessa yhteen naisen vanhemmat ostivat kaikki kodinkoneet tyttärensä taloon. So what? Ei kuulu mulle.

Vierailija
31/32 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap. pointin ja oman kokemukseni ja havaintoni mukaan olen samaa mieltä.

Itse en saanut rahaa vanhemmiltani ja pakostakin opin rahan käytön ja arvon. Ja aikuisena saan elää velatonta elämää ja olen sijoittanut rahani tuottamaan, jolla turvaan talouteni ja enkä ikinä voisi kuvitella tuhlaavani 1000€ laukkuun, vaan silläkin rahalla ostan osakkeita ja olen hyvin laatu ja hintatietoinen.

Toisin, on aikuisilla lapsellani, joita olen tukenut koko aikuisiän, maksanut jopa heidän puh.laskunsa ja he ovat ainaisessa rahan tarpeessa ja käyttävät tulonsa kerskakulutukseen, ilman huolta huomisesta ja ennen palkkapäivää tili onkin tyhjä.

Näin on myös ystäväni lapsilla, toiset elävät omillaan ja toiset tarvitsevat ainaista rahallista tukea, mutta tässä vaiheessa peli on jo menetetty, kun aikuisia lapsia ei voi enää kasvattaa ymmärtämään rahan arvoa ja käyttöä, mutta lastenlapsille en enää ole raha-automaatti jo kasvatuksellisista syistä, saavat oppia rahan käytön ihan itse.

Monelta nuorelta aikuiselta suvun perinnöt ovat haihtuneet taivaan tuuliin hetkessä, turhuuksiin, vaikka edelliset sukupolvet ovat säästäneet ja eläneet niukkaa elämää vuosikymmeniä. Ja enää vain harvoin suvun perinnöt kulkevat sukupolvelta toiselle.

Vierailija
32/32 |
04.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap. pointin ja oman kokemukseni ja havaintoni mukaan olen samaa mieltä.

Itse en saanut rahaa vanhemmiltani ja pakostakin opin rahan käytön ja arvon. Ja aikuisena saan elää velatonta elämää ja olen sijoittanut rahani tuottamaan, jolla turvaan talouteni ja enkä ikinä voisi kuvitella tuhlaavani 1000€ laukkuun, vaan silläkin rahalla ostan osakkeita ja olen hyvin laatu ja hintatietoinen.

Toisin, on aikuisilla lapsellani, joita olen tukenut koko aikuisiän, maksanut jopa heidän puh.laskunsa ja he ovat ainaisessa rahan tarpeessa ja käyttävät tulonsa kerskakulutukseen, ilman huolta huomisesta ja ennen palkkapäivää tili onkin tyhjä.

Näin on myös ystäväni lapsilla, toiset elävät omillaan ja toiset tarvitsevat ainaista rahallista tukea, mutta tässä vaiheessa peli on jo menetetty, kun aikuisia lapsia ei voi enää kasvattaa ymmärtämään rahan arvoa ja käyttöä, mutta lastenlapsille en enää ole raha-automaatti jo kasvatuksellisista syistä, saavat oppia rahan käytön ihan itse.

Monelta nuorelta aikuiselta suvun perinnöt ovat haihtuneet taivaan tuuliin hetkessä, turhuuksiin, vaikka edelliset sukupolvet ovat säästäneet ja eläneet niukkaa elämää vuosikymmeniä. Ja enää vain harvoin suvun perinnöt kulkevat sukupolvelta toiselle.

Meillä vanhemmat lupasivat maksaa osan vuokraa, että pääsen asumaan koulun ja kodin väliin ja siten helpommin auttamaan eläinten, ja välillä sisarusten hoidossa, rahaa jää 100€/kk muihin lakuihin ja ruokaan, töiden teolle ei olisi aikaa opiskelun ja perheen auttamisen kanssa. Eikä tuolla kyllä leveästi eletä vaikka apua saankin ja kotona välillä syön.