Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi annat rahaa elämiseen aikuiselle ihmiselle

Vierailija
03.07.2016 |

On aivan normaalia, että kun lapsi muuttaa omilleen ja opiskelee, vanhemmat tahtovat auttaa. Väärin on mielestäni kuitenkin se, että apu tulee suoraan rahana. Ei silloin sitä opi arvostamaan kunnolla, varsinkin jos sitä saa aina pyydettäessä.
Mielestäni on okei antaa jotakin rahallista tukea kun lapsi vasta muuttaa omilleen ja on työtön. Kuitenkin pitäisi olla itsestään selvää, että vanhempien rahat eivät ole elämiseen, vaan selviämiseen siihen asti, että pärjää itse eli löytää töitä. Myös opiskelujen ohella voi tehdä töitä!
Lisäksi opiskelemaan lähtiessä pitäisi ymmärtää, että mikäli ei halua tehdä töitä opiskelujen ohessa, pitää olla silti omaa rahaa jolla elää. En edes käsitä miksi välivuotta vastustetaan niin kovasti.
Omat vanhempani ovat varakkaita, muttei minulle ole tullut mieleenkään pyytää heiltä rahaa. Suunnittelin tarkkaan ennen opiskeluja millä meinaan elää ja pidin huolen, että minulla on siihen varaa. Opiskelu ei ole vaan rikkaille, vaan myös niille, jotka osaavat elättää itsensä.
Inhottavaa ihmiset, jotka vaan miettivät miten saisivat manguttua mahdollisimman paljon rahaa toisilta.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin tuohon toiseen ketjuun, että olen saanut omilta vanhemmiltani rahaa opiskeluaikoinani.

En ole kertaakaan pyytänyt heiltä rahaa. Kävin myös töissä opiskelujeni aikana, mutta niin paljon ei palkkani ollut, että olisin pystynyt maksamaan yksiöni vuokran helsingissä normaalin elämisen lisäksi. 

Eli, olen ikuisesti kiitollinen heidän avustaan. 

Vierailija
2/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Opiskelevalla pienen lapsen isällä varmasti on rahalle käyttöä, miksi en siis antaisi pyytämättäkin, kun mahdollisuus on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin.

Avustan mielelläni sisarusteni lapsia, omia kun ei ole. Nuoret (ovat iältään nyt 17 - 31 -vuotiaita) tarvitsevat rahaa paljon enemmän kuin minä.

Vierailija
4/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapsen elämänlaadun parantaminen olisi koskaan huono asia?

Vierailija
5/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla on rahaa ja sillä ei. Mitä sillä rahalla sitten pitäisi tehdä?

Vierailija
6/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä sitä rahaa täältä mukaani saa muutenkaan niin miksi en avustaisi lapsiani jo heidän eläessä? Kun selkeästi heillä on väliaikaisesti elämässä sellainen tilanne (kuten opiskeluaika), että rahalle on tarvetta. Turhaan minä sitä rahaa jemmaan ja lapset maksavat sitten siitäkin rahasta perintöverot. Itsekkäitä näyttää olevan monien vanhemmat jos kerta ylimääräistä rahaa on vaikka miten ja silti ei omia lapsia auteta. Eri asia tietenkin ne vanhemmat joilla ei ole varaa. 

Vierailija
7/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen antaisi jos voin? Niin antoivat omanikin aikoinaan. Perintönä saavat sitten joka tapauksessa... Sitten joskus kun todenäköisesti eivät sitä enää niin tarvitse. Miksei voisi tukea silloin kun on ahtaalla? Kuolemako se kaiken pyhittää ja vasta perintönä ok ottaa? :D

Vierailija
8/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin mä annan rahat lapsille silloin kun ne eniten niitä tarvii. Jos saavat ne vasta perintönä niin heillä on toivottavasti sit siinä vaiheessa jo asunnot maksettuna ja omatkin lapset lähtenee pesästä jolloin rahan tarve ei niin suuri.

Vierailija
9/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opisleuaikana sain yleensä ruokakassin, joskus vähän rahaa, nyt reilussa iässä olen saanut enemmän rahaa ja myös ruokaa. Välissä meni sentään isoja aikoja, kun ei tarvinnut... Ei tämä kivaa nyt ole, kun joutuu vanhemmiltaan rahaa pyytämään ...

Vierailija
10/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me suuria summia anneta. Enemmänkin sponsoroidaan jotain hankintoja ja täytetään jääkaappi ohi kulkiessa. 

Vierailija
11/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sitä vielä ihmetellään kun niin usein nuoret aikuiset elävät yli varojensa kun ei olla ikinä opittu arvostamaan rahaa ja pahimmassa tapauksessa kuviteltu, että aina sitä jostain ilmestyy...

Ap

Vierailija
12/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Opiskelevalla pienen lapsen isällä varmasti on rahalle käyttöä, miksi en siis antaisi pyytämättäkin, kun mahdollisuus on?

Ja tuntuisihan se typerältä alkaa perheelliselle miehelle ruokakasseja kantamaan, tai pyytää laskuja maksettavaksi. Mieluummin suoraan rahana, ettei sekaannu liikaa nuoren perheen asioihin.

Vierailija
13/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten sitä vielä ihmetellään kun niin usein nuoret aikuiset elävät yli varojensa kun ei olla ikinä opittu arvostamaan rahaa ja pahimmassa tapauksessa kuviteltu, että aina sitä jostain ilmestyy...

Ap

Omat vanhempani tukivat minua reilustikin opintoaikanani. Arvaa mitä tapahtui? Valmistuin ja paljon nopeammin kuin monet niistä joiden piti kituuttaa opintotuella ja joiden opinnot kärsivät sivutöiden takia. Omia lapsiani autan niin kauan kuin on tarvetta. Kyllä se ongelma on syvemmällä kasvatuksessa jos nuori elää yli varojensa.

Vierailija
14/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuntuisihan se typerältä alkaa perheelliselle miehelle ruokakasseja kantamaan, tai pyytää laskuja maksettavaksi. Mieluummin suoraan rahana, ettei sekaannu liikaa nuoren perheen asioihin.

On ihan luvallista miettiä ennen kun hankkii lapsia.

Ap

Vierailija
15/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän nuoret ymmärsivät rahan arvon jo aika pienenä. Isompi ei enää tarvitse tukea ja hänellä tuntuu vain rahaa jäävän silti säästöön, vaikka tulot eivät vieläkään ole isot. 

Vierailija
16/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan luvallista miettiä ennen kun hankkii lapsia.

Ap

Varmasti on. Ja ihan luvallista on pitää lapsi kun vahinko käy, vaikka sitten kesken opiskelun. Ja ihan luvallista on tukea omaa lastaan tällaisessa tilanteessa. Ei sen pitäisi olla sinulta pois.

Vierailija
17/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa. Lähipiirissäni yksinhuoltaja äiti, jota rahoittavat niin omat vanhemmat kuin molemmat isovanhemmat.... Yli kolmikymppinen eikä mitään rahankäyttötaitoja eikä tavalliset kotityötkään suju...uusavottomuutta ja muiden hyväksikäyttöä...

Vierailija
18/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä meillä teinit laitettiin (tai itse mieluusti menivät) kesätöihin 15-16-vuotiaasta lähtien, joten rahan arvo, ja se ettei raha tipahda taivaasta, on heille kyllä selvillä. Se on ihan miten kasvattaa lapsensa. Meillä lapset on kasvatetta vastuullisiksi aikuisiksi eikä törsäilemään ja ryyppäämään rahojaan, vaikka osa niistä rahoista tulisikin äidiltä.

Miksi minun tulisi pakottaa lapseni ottamaan opintolainaa ja maksamaan sen korkoineen takaisin? Oppivatko he siitä maagisesti jotenkin eri tavalla rahan arvon? Lainaa saavat kyllä ottaa siinä vaiheessa kun he haluavat kartuttaa omaa varallisuuttaan (eli asuntoa varten). Jos laina olisi tarkoitettu sitä varten, että saavat leivän päälle muutakin kuin ylähuulta, niin kyllä äiti sen verran avustaa.

T. 6

Vierailija
19/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Lähipiirissäni yksinhuoltaja äiti, jota rahoittavat niin omat vanhemmat kuin molemmat isovanhemmat.... Yli kolmikymppinen eikä mitään rahankäyttötaitoja eikä tavalliset kotityötkään suju...uusavottomuutta ja muiden hyväksikäyttöä...

Ilman vanhempien ja isovanhempien rahoitusta olisi varmaan pikavippikierteessä... Puutteellinen elämänhallinta ei välttämättä ole millään tavalla sidoksissa siihen, minkä verran apua _aikuinen_ saa, vaan kyse on joko kasvatuksessa tapahtuneista virheistä tai sitten ihan vaan ihmisen omasta luonteesta.

Vierailija
20/32 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan minä sitä rahaa jemmaan ja lapset maksavat sitten siitäkin rahasta perintöverot.

Kai sinä ymmärrät, että ap haluaa sinun kuluttavan kaikki rahasi, jottei lapsille jää mitään perittävää eikä huolta veroista.