Yllättävä muuttoavun tarve, perunko jo maksetun loman?
Kyseessä on vanha ihminen, joka ei voi tehdä todellakaan juuri mitään itse. Muuttoauto on varattu, tavaroiden kannossa on apua tarpeeksi. Mutta avun tarve olisi tavaroiden pakkaamisessa ja siivouksessa. Siivouksen lupasin maksaa, mutta omaiset ovat sitä mieltä, että minun pitää tulla. Päivä, jolloin asunnon pitää olla tyhjä, on puolivälissä lomamatkaamme. Mies suuttui, kun sanoin, että en pääse. Läheiset taas vaativat, että menen muuttoavuksi. Miehellä ei näin lyhyellä varoitusajalla enää ole kaveria, sillä kaikki on jo suunnitelmat tehneet. Loma on mökki Pohjois-norjassa, joten sinne pystyy kyllä kaverin vaihtamaan. Yksin mies ei halua lähteä.
Mitä teen? Kumpaankin menisin mielelläni, mutta en repeä kahtia ja kesken loman on vaika lähteä kun matka on yli 1000 km kuitenkin. Meillä on miehen kanssa vain tasan tämä yksi viikko yhteistä lomaa tänä vuonna, mutta en voi sukulaisiakaan jättää pulaan. Muut ovat miespuolisia, eli heillä ei ole naisen kättä apuna ja siksi minua tarvitaan. En halua selitellä, miksi tämä tuli näin äkkiä. Tiedossa on ollut, että muutto tulee, mutta sain hetki sitten tietää, että asunnon tyhjentäminen onkin näin pian, kun olin aiemmin ollut luulossa, että kuun loppuun riittää ja olin sinne jo varannut aikaa.
Kommentit (37)
Vanhuksella siis on jo apuja. En menisi. Siivoojaa ym. naisen kättä saa, kun ostaa palveluja. Menisin lomalle. Ei suhteella nyt toivoa ole, jos heti sukulaiset menee sovitun loman edelle. Mistään hätätapauksesta kun ei ole kyse.
En pysty pakkaamaan valmiiksi, sillä asun muutenkin jo yli 300 km päässä. Muutenhan tässä ei olisikaan ongelmaa, jos asuisin tunnin ajomatkan päässä, voisin käydä iltaisin paikalla.
Aivan älytöntä että edes mietit asiaa. Totta kai lähdet matkalle kuten oli suunniteltu. Yksikään muuttoon tai siivoamiseen liittyvä asia ei voi olla sellainen ettäkö ne miehet eivät siitä selviäisi. Hohhoijaa taas. Jos olisin sun mies, olisin kyllä minäkin ihan helvetin vihainen siitä että edes harkitset asiaa.
Lähdet matkalle. Autat ennen ja autat jälkeen, mutta matkan aikana saavat muut omaiset selvitä miten parhaaksi näkevät.
Älä pahoittele enää kenellekään, sanot vaan faktana, että en voi sillä viikolla, on matka varattu. Piste. Ei selittelyjä.
No on kyllä aika onnettomia miehiä, jos eivät osaa muuttaa ilman että nainen on vahtimassa. Tottakai lähdet lomalle miehesi kanssa, palkkaatte vaikka ammattimaisen muuttofirman hoitamaan muuton.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksella siis on jo apuja. En menisi. Siivoojaa ym. naisen kättä saa, kun ostaa palveluja. Menisin lomalle. Ei suhteella nyt toivoa ole, jos heti sukulaiset menee sovitun loman edelle. Mistään hätätapauksesta kun ei ole kyse.
Olemme olleet jo pitkään naimisissa, joten tämä ei ole mikään alkava suhde. Meillä on jo aikuiset lapsetkin. Molemmilla paljon työmatkoja ja yhteinen arki on vähissä, joten olen kyllä itse loman kannalla, mutta haluan tietää, olenko itsekäs, jos valitsen loman.
Tässä tas yksi tällainen lammas, jota sukulaiset käyttävät hyväkseen minkä kerkeävät, kun toinen ei osaa pitää puoliaan.
Lomalle. Naisen käsi tarkoittaa tilattua pitsaa ja ostettua siivoojaa. Älä edes harkitse.
Miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi olla muuttoapuna, jos siellä kerran on niitä miehiäkin? Ovatko he oikeasti niin tyhmiä, että eivät osaa muuttaa ilman sinun läsnäoloa?
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä että edes mietit asiaa. Totta kai lähdet matkalle kuten oli suunniteltu. Yksikään muuttoon tai siivoamiseen liittyvä asia ei voi olla sellainen ettäkö ne miehet eivät siitä selviäisi. Hohhoijaa taas. Jos olisin sun mies, olisin kyllä minäkin ihan helvetin vihainen siitä että edes harkitset asiaa.
No niin mies onkin. Mies sanoi, että me voidaan kyllä maksaa loppusiivous, kun ei siinä pienessä kämpässä edes varmaan paria kolmea tuntia enempää mene. Taitaa olla henkisen tuen tarve nyt tuolla se isompi, kun veljeni on sitä mieltä, että minun pitäisi tulla auttamaan. Veli on siis avainhenkilönä tässä, ja on hoitanut kyllä jo muuttoauton ja apulaiset valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet jo pitkään naimisissa, joten tämä ei ole mikään alkava suhde. Meillä on jo aikuiset lapsetkin. Molemmilla paljon työmatkoja ja yhteinen arki on vähissä, joten olen kyllä itse loman kannalla, mutta haluan tietää, olenko itsekäs, jos valitsen loman.
Loman valitsemisessa ei ole mitään itsekästä, olet nyt jo tekstisi perusteella auttanut enemmän kuin muut sukulaiset yhteensä. Miksi ne muut sukulaiset eivät osaa muka järjestää muuttoa?
Tää vanhushan oli sitä mieltä, ettei ota mitään kotipalvelua. Koska hän ei ole dementikko ja on ihan virkeä, mutta kiukuttelee välillä ihan perusluonteensa mukaan, minä sanoin, että nyt suu kiinni ja otat, tai muuten ette minua siellä näe. Sanoin, että hänen vakituinen ( toisaalla asuva sukulainen ) hoitajansa on liian sairas tekemään kaiken itse ja että ruokapalvelun otat kanssa. Lopetti sitten sen jauhamisen siihen.
(Tämä on jatkoa täällä aiemmin olleelle tarinalle, mutta saatte itse arvata mikä se niistä oli).
Voit luvata mennä auttamaan ennen lomaasi pakkaamisessa ym., jolloin itse muutto hoituu sutjakkaasti.
Olet lomasi varannut ja maksanut, etkä ole mikään korvaamaton muuttorobotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loman valitsemisessa ei ole mitään itsekästä, olet nyt jo tekstisi perusteella auttanut enemmän kuin muut sukulaiset yhteensä. Miksi ne muut sukulaiset eivät osaa muka järjestää muuttoa?
Ei, kyllä lähellä asuva on auttanut todella paljon, mutta joissakin käytännön asioissa on vähän huono. Ei voi moittia, vanhuksella on paljon apua kiukkuisuudestaan huolimatta ja kaikki sukulaiset ovat apuna.
Nyt lähden iltatoimille, mutta kiitos vastauksista. En siis ole itsekäs, kun lähden mieheni kanssa Norjaan. Kyllä ne siellä voivat pizzaa tilata, paikkakunnalla on loistava pizzeria ja tämä vanhuskin tykkää.
"Kumpaankin menisin mielelläni". Just. Ei heru pisteitä tälle tekeleelle. Kas kun ei ap vielä keksinyt, että lisäksi sukulaiset vaativat, että hyppään sillalta mereen betonipainon kanssa. Mutta senkin hän varmaan auliisti tekisi.
No oli ehkä huonosti ilmaistu. Ihan mielelläni menisin siis avuksi, jos olisi ollut kuten alunperin oli käsitys, eli muuttoavun tarve olisi ollut vasta kuukauden vaihteessa, jolloin mieskin on työmatkalla näillä näkymin. Saan sieltä kuitenkin yhden sukulaisen pihasta poimia puna- ja mustaherukoita sekä puutarhavadelmia itselleni niin paljon kuin jaksan, kiitokseksi avuista, mitä olen antanut, sekä myöhemmin syksyllä saan omenoita. Lisäksi siellä on ihan mukavaa, ehtii siinä kaikesta huolimatta vähän lomaillakin ja nauttia maalaismaisemista.
Pakkaa valtaosa tavaroista ennen matkaanne ja matkusta Norjaan miehesi kanssa.
Eivätköhän miehet osaa pakata loput tavarat...
Tai palkatkaa muuttoliikkestä pakkaaja paikalle.