Opiskelevalla tyttärellä jatkuva rahantarve :(
Tyttäreni on vielä alle 20-vuotias, joten hänen opintotukensa ei ole häävi. Hän asuu suurkaupungissa ja opiskelee halvimmassa mahdollisessa opiskelija-asuntolassa. Olen tietenkin valmis tukemaan häntä niin paljon kuin mahdollista, mutta pelkään hänen rahansa menevän pääasiassa kaljanjuomiseen ja tupakointiin. Ei hän niitä ole minulle myöntänyt, mutta huomaan hänen kasvoistaan ja vatsastaan, että niitä kuluu. Olen laskeskellut, että kyllä hän pienellä tuellaan (ja minun antamallani kuukausirahalla) tulisi toimeen jos eläisi makaronilla, pakastekasviksilla, näkkiksellä ja puuroilla, mutta ei - aina tarvitsee rahaa lisää. Asun niin kaukana, etten voi käydä tekemässä jääkaapintäydennyksiä paikan päällä, joten olen vähän puun ja kuoren välissä :(
Kommentit (32)
Tuo on huono juttu, jos alusta asti alkaa rahallisesti tukemaan ja antaa sitä rahaa pyydettäessä. Keskustelu nuoren kanssa ja teette yhdessä sellaisen viikon ruokakorin laskelmat ja sen mukaan annat rahaa ruokaan. Muuten tyttö saa nostaa opintolainaa.
Aivan ihmeissäni kuuntelen työkavereideni keskusteluita lasten rahanpyynnöistä. Jatkuvaa rahanruinausta ja nimenomaan tytöiltä, ja äidit vain makselee.
Käske hankkia osa-aikatyö. Niitä piisaa, täysiä tunteja saa ettiä...
Oletko tietoinen, että tyttären opinnot varmasti edistyvät ettei opiskelu jää juhlimisen jalkoihin. Jos tytöllä on varaa kaljaan ja tupakkaan niin tarviiko sinun avustaakaan sitten?
Jos hän opiskelee toisella asteella ja on alle 20-vuotias niin elatusvelvollisuus kuuluu vielä vanhemmille. Jos hän opiskelee korkeakoulussa, hän saa täyttä opintotukea (eli tuki ei ole mitenkään huonompi kuin muillakaan).
Vierailija kirjoitti:
Tuo on huono juttu, jos alusta asti alkaa rahallisesti tukemaan ja antaa sitä rahaa pyydettäessä. Keskustelu nuoren kanssa ja teette yhdessä sellaisen viikon ruokakorin laskelmat ja sen mukaan annat rahaa ruokaan. Muuten tyttö saa nostaa opintolainaa.
Aivan ihmeissäni kuuntelen työkavereideni keskusteluita lasten rahanpyynnöistä. Jatkuvaa rahanruinausta ja nimenomaan tytöiltä, ja äidit vain makselee.
Ongelmana on siis, että annan rahaa niiden halvimpien ruokien mukaan, mutta kun pelkään, että tyttö ostaa vähemmän ruokaa (tai hankkii sitä ilmaiseksi esim. ruokajonosta) ja juo rahoilla olutta :( Laina kannattaa säästää myöhemmäksi, koska tytär ei opiskele vielä ammattiopintoja. -aloittaja
Käyt kylässä ja viet paljon niitä puurohiutaleita, näkkäriä, säilykkeitä, makaronia, ketsuppia yms sinne kaappiin ja rahaa pyydettäessä annat vaan vaikka 20 e kerralla... :)
Mun äiti laittoi rahahanat kiinni, kun muutin kotoa. Mummi antoi 3500 euroa vuodessa, jotka menivät ruokaan, vuokraan ja oppikirjoihin. Ihan peruselämiseen siis. Lainaa en ottanut, kiitos mummin antamien opiskelurahojen. En ole koskaan polttanut ja opiskeluaikojen kotiviini tehtiin halvalla itse.
Näin jälkikäteen olen tyytyväinen, etten saanut vanhemmilta mitään. Oli pakko käydä kesätöissä, jos halusin vaikka matkustaa jonnekin. Se opetti monta asiaa. Esimerkiksi sen, että haluan opiskella loppuun asti, että saan kunnon työpaikan niiden rankkojen töiden sijaan, mitä jouduin tekemään. Olisin toki opiskellut muutenkin, mutta sain lisämotivaatiota. Opin myös, miten tiukassa työ ja raha on ilman koulutusta. Opin rahan arvon. Itse tienattua rahaa ei mielellään tuhlaa. Opin myös laskemaan, mihin rahat riittävät. Aina ne riittivät, vaikka välillä oli tiukkaa ja söin yksipuolisesti.
Sen verran vanhemmat tulivat vastaan, että jos olin nälkäinen, saatoin pyöräillä kotiin syömään (välimatka 4km). Tein niin ehkä kerran.
Tilaa sille terveellistä ruokaa kotiin jostain kaupasta kotiinkuljetuksella? Näin ei mene rahat tupakkaan ym.
En kyllä ymmärrä tuota miksi haluaisit että tyttö eläisi makaronilla ja puurolla yms, terveyshän noilla menee pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Käyt kylässä ja viet paljon niitä puurohiutaleita, näkkäriä, säilykkeitä, makaronia, ketsuppia yms sinne kaappiin ja rahaa pyydettäessä annat vaan vaikka 20 e kerralla... :)
Höh. Sanoin jo aloitusviestissä, että meillä on niin paljon välimatkaa (melkein koko Suomi) etten minä niin vain käy kylässä. Ja en todellakaan anna rahaa enempää kuin 20e kerralla. -aloittaja
Mä opiskelin 5vuotta ilman että sain vanhemmiltani mitään. Kävin töissä ja elin todella niukasti. Asuin vielä kivalla alueella kävelymatkan päässä ison kaupungin keskustasta. Jos on pakko antaa jotain niin anna lahjakortti ruokakauppaan...kauanko ajattelit elättää aikuista lastasi?
Jätä lapsi rahatta muutamaksi viikoksi ja anna tehdä omat johtopäätökset järkevästä rahankäytöstä. Joskus se budjetti pitää oppia tekemään kantapään kautta. Jos opiskelee toisella asteella, niin yksi ruokahan pitäisi tulla koulun puolesta joka tapauksessa, ettei nälkään kuole, vaikka tuhlaisikin rahansa.
Montako satasta kuukaudessa sitä rahaa annat?
Vierailija kirjoitti:
Tilaa sille terveellistä ruokaa kotiin jostain kaupasta kotiinkuljetuksella? Näin ei mene rahat tupakkaan ym.
En kyllä ymmärrä tuota miksi haluaisit että tyttö eläisi makaronilla ja puurolla yms, terveyshän noilla menee pidemmän päälle.
Eihän minulla nyt sellaiseen ole varaa eikä tarkoitus nyt ole, että tyttäreni olisi jotenkin täysin holhouksen alainen. Makaroni ja puuro ovat ihan normaalia perusruokaa mielestäni, vaikka eihän nyt pelkästään niillä voi elää. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Oletko tietoinen, että tyttären opinnot varmasti edistyvät ettei opiskelu jää juhlimisen jalkoihin. Jos tytöllä on varaa kaljaan ja tupakkaan niin tarviiko sinun avustaakaan sitten?
Ainakin tytär sanoo niiden edistyvän. En tietenkään voi varma olla. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti laittoi rahahanat kiinni, kun muutin kotoa. Mummi antoi 3500 euroa vuodessa, jotka menivät ruokaan, vuokraan ja oppikirjoihin. Ihan peruselämiseen siis. Lainaa en ottanut, kiitos mummin antamien opiskelurahojen. En ole koskaan polttanut ja opiskeluaikojen kotiviini tehtiin halvalla itse.
Näin jälkikäteen olen tyytyväinen, etten saanut vanhemmilta mitään. Oli pakko käydä kesätöissä, jos halusin vaikka matkustaa jonnekin. Se opetti monta asiaa. Esimerkiksi sen, että haluan opiskella loppuun asti, että saan kunnon työpaikan niiden rankkojen töiden sijaan, mitä jouduin tekemään. Olisin toki opiskellut muutenkin, mutta sain lisämotivaatiota. Opin myös, miten tiukassa työ ja raha on ilman koulutusta. Opin rahan arvon. Itse tienattua rahaa ei mielellään tuhlaa. Opin myös laskemaan, mihin rahat riittävät. Aina ne riittivät, vaikka välillä oli tiukkaa ja söin yksipuolisesti.
Sen verran vanhemmat tulivat vastaan, että jos olin nälkäinen, saatoin pyöräillä kotiin syömään (välimatka 4km). Tein niin ehkä kerran.
Olet aika sievoisen summan saanut vuodessa mummilta, joten et ole nyt ehkä ihan oikea henkilö kommentoimaan :D Opintolaina on yli tuhat euroa pienempi per vuosi ja jotkuthan elää oikeasti ihan sillä pelkällä opintotuella.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin 5vuotta ilman että sain vanhemmiltani mitään. Kävin töissä ja elin todella niukasti. Asuin vielä kivalla alueella kävelymatkan päässä ison kaupungin keskustasta. Jos on pakko antaa jotain niin anna lahjakortti ruokakauppaan...kauanko ajattelit elättää aikuista lastasi?
Saahan sillä lahjakortillahan tupakkaa ja kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
No meillä se on poika joka rahaa ois joka välissä vailla.
Vierailija kirjoitti:
Jätä lapsi rahatta muutamaksi viikoksi ja anna tehdä omat johtopäätökset järkevästä rahankäytöstä. Joskus se budjetti pitää oppia tekemään kantapään kautta. Jos opiskelee toisella asteella, niin yksi ruokahan pitäisi tulla koulun puolesta joka tapauksessa, ettei nälkään kuole, vaikka tuhlaisikin rahansa.
Ei tyttäreni opiskele toisella asteella, vaan on nyt kansanopistossa opiskelemassa filosofiaa. Opintoihin ei kuulu ilmaista ateriaa. -aloittaja
Käske tytön mennä viikonlopputöihin, on parasta opetella hankkimaan rahansa itse, niin oppii myös käyttämään rahaa järkevästi. Viikonlopputyö myös hieman himmaa viikonloppujuomista. Elämänrytmi pysyy järkevänä myös vapaalla. Osta lahjakortteja esim lidliin ja lähettele niitä hänelle. Käy enemmän kylässä, se on välttämätöntä huolenpitoa.
Rahahanat kiinni. Aikuinen ihminen saa pitää huolen itsestään.