Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuukuus pilaa elämäni

Vierailija
03.07.2016 |

Ongelmani on siis älytön nuukuus. Käyn töissä (olen vasta 20 ja työelämää nykyisessä ammatissa takana 1,5 vuotta). Teen pitkiä yövuoroja ja otan kaiken mitä mahdollista.
Tienaan noin kuukaudesta riippuen 1300-1700e, ja pakollisia menoja minulla on 300e/kk.

Säästöön jääkin siis rahaa, ja siellä on jo 12 000 euroa. Ja nimenomaan jäävät säästöön. Pihtailen aivan kaikessa, ruuasta lähtien. En pysty ostamaan ikinä itselleni mitään (20e kuukaudessa itseeni, vaikka meikkeihin tuntuu kamalalta). Jätän nuukuden vuoksi mukavia menoja väliin, enkä raski aina edes ostaa itselleni jotain hyvää leffaevästä...

Mikä minua vaivaa ja miten pääsen tästä p******* tavasta eroon? Tottakai ymmärrän että säästäminen on fiksua, mutta kun se menee yli nii se menee yli...

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee budjetti. Satanen kissa huvitteluun ja loput säästöön. Onko sulla tavoite ostaa asunto yms? Jokin projekti miksi säästät

Vierailija
2/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, olet vielä myöhemmin todella tyytyväinen itseesi. Sitä mietin, miten sulla on menoja vain 300/kk?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Ikävämpää olisi jos eläisit yli varojesi. oieastaan kysymys kuuluu miksi sinun pitäisi oikeastaan kuluttaa enemmän kuin kulutat? - Mistä oikeastaan jäät paitsi? Itseäni kuluttamiseen on satunnaisesti motivoinut se, että olen ottanut, jonkun tavoitteen, jota varten haluan säästää ja tai hankkia. Sen sijaan en ymmärrä miksi kuluttaa ja käyttää rahaa vain jotta voisi sanoa kuluttaneensa. Itse olen usein mieluummin ilman kuin tyydyn vain johonkin, joka on sinne päin, tai melko lähellä tarvitsemaani. - Tämä ei tarkoita sitä että tuotteen tulisi olla aina kallein mahdollinen. Vaan sitä, että tuotteen eli tai siis kuluttamiseni kohteena olevan minun täytyy, jollain tavalla kokea omakseni; vai kuinka tämän sanoisi paremmin.     

Vierailija
4/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua hyvin ap. Itselläni on sama ongelma. Mikäli en säästä kuukaudessa "tarpeeksi" alkaa hirveä ahdistus. Pihiys myös estää minua esim. lähtemästä ulos kavereiden kanssa ja yhden suhteenikin olen saanut tuhottua älyttömällä nuukuudellani.

Vierailija
5/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Ikävämpää olisi jos eläisit yli varojesi. oieastaan kysymys kuuluu miksi sinun pitäisi oikeastaan kuluttaa enemmän kuin kulutat? - Mistä oikeastaan jäät paitsi? Itseäni kuluttamiseen on satunnaisesti motivoinut se, että olen ottanut, jonkun tavoitteen, jota varten haluan säästää ja tai hankkia. Sen sijaan en ymmärrä miksi kuluttaa ja käyttää rahaa vain jotta voisi sanoa kuluttaneensa. Itse olen usein mieluummin ilman kuin tyydyn vain johonkin, joka on sinne päin, tai melko lähellä tarvitsemaani. - Tämä ei tarkoita sitä että tuotteen tulisi olla aina kallein mahdollinen. Vaan sitä, että tuotteen eli tai siis kuluttamiseni kohteena olevan minun täytyy, jollain tavalla kokea omakseni; vai kuinka tämän sanoisi paremmin.     

Kyse ei ole siitä, että haluaisin kuluttaa enemmän. Haluaisin vain nauttia elämästä käymällä joskus ulkona syömässä ystävien tai puolison kanssa, ostaa kotiin ehkä kukkia tai itselle uuden paidan rikkoutuneen tilalle, mutta en vain pysty. En tiedä miksi rahan käytöstä on tullut tällainen mörkö minulle, se on ongelma... ap

Vierailija
6/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua hyvin ap. Itselläni on sama ongelma. Mikäli en säästä kuukaudessa "tarpeeksi" alkaa hirveä ahdistus. Pihiys myös estää minua esim. lähtemästä ulos kavereiden kanssa ja yhden suhteenikin olen saanut tuhottua älyttömällä nuukuudellani.

Juuri tätä ajan takaa! En sano tätä pahalla mutta luojan kiitos en ole yksin! Avopuoliso on jo aivan kypsä tähän ongelmaani, ja pyörittelee välillä silmiä sille kun 5e tavaran ostoa saa miettiä ja lykätä viikko tolkulla... varmaan kyllästyy kohta:D ap

Vierailija
7/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, olet vielä myöhemmin todella tyytyväinen itseesi. Sitä mietin, miten sulla on menoja vain 300/kk?

Asumme avopuolison kanssa suht halvassa (mutta ihanassa) vuokra-asunnossa eikä ihan keskustassakaan, ja maksamme vuokran puoliksi. Muuten menot ovat niin pienet juuri tämän nuukuuden takia ( ruokakaupassakin ostan mahdollisimman vähän kaikkea ja kaikki arjen luksus kuten tuoremehut yms jää kauppaan) ap

Vierailija
8/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kun rahaa kertyy noin hyvin säästöön, muistathan avata esim. ASP-tilin. Kertyy n. 5% ekat 5 vuotta, jos oikein muistan.

Itsekin ostan kaupasta vain tarjouksessa olevaa ruokaa, pl. maidot, leivät. Viikon kohokohta on keskiviikko ja lauantai kun uudet ruokatarjoukset tulevat.

Vierailija
9/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee budjetti. Satanen kissa huvitteluun ja loput säästöön. Onko sulla tavoite ostaa asunto yms? Jokin projekti miksi säästät

Joskus ehkä asunnon ostan, mutta ei ole edes vielä ajankohtaista, sillä lähden toivon mukaan opiskelemaan muualle missä haluaisin todellisuudessa asua.

En usko että budjetin tekeminen auttaisi, vaan luikertelisin siitäkin pois tekosyillä, että enhän mä mitään tarvii / ansaitse. Voihan sitä toki kokeilla. Ap

Vierailija
10/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kun rahaa kertyy noin hyvin säästöön, muistathan avata esim. ASP-tilin. Kertyy n. 5% ekat 5 vuotta, jos oikein muistan.

Itsekin ostan kaupasta vain tarjouksessa olevaa ruokaa, pl. maidot, leivät. Viikon kohokohta on keskiviikko ja lauantai kun uudet ruokatarjoukset tulevat.

Eikö asp-tilille tarvitse tallettaa joka kk tietty summa? Tästä tulisi minulle vain lisää stressiä ja ahdistusta... :( ap

Vierailija
11/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama stoori ollut täällä ainakin kahdesti aiemmin

Vierailija
12/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö asp-tilille tarvitse tallettaa joka kk tietty summa? Tästä tulisi minulle vain lisää stressiä ja ahdistusta... :( ap

Minimissään 150€ 3 kuukauden välein, eli 600€ vuodessa. Max. 3000€ neljännesvuosittain ja 12 000 € vuodessa. Joka kuukausi voi laittaa, ei pakko laittaa ns. könttäsummana.

Vierailija
13/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikeasti ongelma, varoitan! Mies ehkä sietää liian pitkälle menevää nuukuutta kumppanissaan kauemmin, mutta pohja se on miehenkin säkissä.

Minä pistin poikki erään miehen kanssa, joka olisi muuten ollut ihannekumppani, turvallinen ja uskallinen ja komea, minulle. Mutta se pihiys...anteeksiantamatonta. Se oli sairaus, ja loukkaavaa. En jaksanut enää.

Vierailija
14/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkoon.

Vierailija
15/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on oikeasti ongelma, varoitan! Mies ehkä sietää liian pitkälle menevää nuukuutta kumppanissaan kauemmin, mutta pohja se on miehenkin säkissä.

Minä pistin poikki erään miehen kanssa, joka olisi muuten ollut ihannekumppani, turvallinen ja uskallinen ja komea, minulle. Mutta se pihiys...anteeksiantamatonta. Se oli sairaus, ja loukkaavaa. En jaksanut enää.

Sitä minä pelkäänkin:/ ap

Vierailija
16/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö asp-tilille tarvitse tallettaa joka kk tietty sudmma? Tästä tulisi minulle vain lisää stressiä ja ahdistusta... :( ap

Minimissään 150€ 3 kuukauden välein, eli 600€ vuodessa. Max. 3000€ neljännesvuosittain ja 12 000 € vuodessa. Joka kuukausi voi laittaa, ei pakko laittaa ns. könttäsummana.

Aijjaa! No toihan kuulostaa hyvälle. Ihme kun viimeksi kävin pankissa avaamassa toisen tilin, ja kyselin tuosta asp-tilistä, eivät oikein alkaneet siitä minulle kertomaan ja valottamaan asiaa, vaan lykkäsivät paperilapun käteen... ap

Vierailija
17/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ei meinaa raha pysyä hyppysissä. En kuitenkaan koskaan tuhlaa velaksi asti ja laskut maksan kaikki ajallaan, loput tuhlailen surutta. Toki  tilille jää aina jonkin verran säästöönkin, mutta pääasiassa pyrin laittamaan kaiken kiertoon perheeni hyvinvoinnin edistämiseksi.

Ostan todella paljon lapsille leluja (ympäri vuoden) ja vaatteita, joista itse koin jääväni paitsi lapsuudessani. Äitini oli sairaalloisen pihi ja minusta tuli hänen vastakohtansa, koska jotenkin haluan kapinoida sitä sairaalloisen pihiä tyyliä vastaan ja että kaikesta on pula vaikka ei olisi pakko.

Nyt kun on omaa rahaa, käytän sitä tasan miten haluan. Saan nautintoa siitä, että kodissamme on kaikkea mahdollista tarpeellista ja sekin laatua eikä mitään rihkamaa, iloa on enemmän niistä tavaroista on kuin x summasta tilillä.

Mulla taas on jokin tarve saada se raha muuttumaan joksikin esineeksi, oli se sitten uusia hienoja ulkovaatteita ja kenkiä lapsille, uusia pyöriä, pelejä, junaratoja, ihan mitä vain. Nettikaupoissa klikkailen vain surutta sitä tätä ja tuota. Ongelma tämäkin.

Mutta kirjoitin tämän siksi, että jos löytäisit jotain tästä omaan ongelmaasi.

Itse ajattelen aina siten, että tästä elämästä pitää nauttia ja käyttää sitä rahaa arvostamiinsa asioihin, oli se sitten matkailua, vaatteita, sisustamista, lapsille leluja, whatever. Haluan, että meillä on kiva koti, hyvää ruokaa, kivoja leluja, on kaappi täynnä kosmetiikkaa jne. Enemmän niistä on iloa, kuin x summasta tilillä ja kaikesta olisi puutetta.

Mitään ei mukaansa saa, joten otetaan ilo irti tästä maallisesta elämästä.

Vierailija
18/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ei meinaa raha pysyä hyppysissä. En kuitenkaan koskaan tuhlaa velaksi asti ja laskut maksan kaikki ajallaan, loput tuhlailen surutta. Toki  tilille jää aina jonkin verran säästöönkin, mutta pääasiassa pyrin laittamaan kaiken kiertoon perheeni hyvinvoinnin edistämiseksi.

Ostan todella paljon lapsille leluja (ympäri vuoden) ja vaatteita, joista itse koin jääväni paitsi lapsuudessani. Äitini oli sairaalloisen pihi ja minusta tuli hänen vastakohtansa, koska jotenkin haluan kapinoida sitä sairaalloisen pihiä tyyliä vastaan ja että kaikesta on pula vaikka ei olisi pakko.

Nyt kun on omaa rahaa, käytän sitä tasan miten haluan. Saan nautintoa siitä, että kodissamme on kaikkea mahdollista tarpeellista ja sekin laatua eikä mitään rihkamaa, iloa on enemmän niistä tavaroista on kuin x summasta tilillä.

Mulla taas on jokin tarve saada se raha muuttumaan joksikin esineeksi, oli se sitten uusia hienoja ulkovaatteita ja kenkiä lapsille, uusia pyöriä, pelejä, junaratoja, ihan mitä vain. Nettikaupoissa klikkailen vain surutta sitä tätä ja tuota. Ongelma tämäkin.

Mutta kirjoitin tämän siksi, että jos löytäisit jotain tästä omaan ongelmaasi.

Itse ajattelen aina siten, että tästä elämästä pitää nauttia ja käyttää sitä rahaa arvostamiinsa asioihin, oli se sitten matkailua, vaatteita, sisustamista, lapsille leluja, whatever. Haluan, että meillä on kiva koti, hyvää ruokaa, kivoja leluja, on kaappi täynnä kosmetiikkaa jne. Enemmän niistä on iloa, kuin x summasta tilillä ja kaikesta olisi puutetta.

Mitään ei mukaansa saa, joten otetaan ilo irti tästä maallisesta elämästä.

Tsemppiä sulle tämän ongelmasi kanssa, mutta muista että ainakin teet lapsesi iloiseksi! Minun ongelma saattaa satuttaa muitakin:/

Voi kun voisi edes kk elää noin että ostaa vaan mitä tahtoo! Kyllä meitä on moneen junaan täällä, eikä sitä kultaista keskitietä ole niin helppoa saavuttaa... ap

Vierailija
19/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen sitä mieltä ettei täältä mitään mukaansa saa, että parempi pistää raha haisemaan. Ja silti mulla on kaksi tiliä joihin kerään rahaa. Niistä toinen on lapsille tulevaisuutta varten eli se ei niin huono kohde ole mutta toinen tili on vain säästämistä varten. En tiedä mihin ne rahat menee, kunhan on.

Vierailija
20/33 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17: Olen joskus miettinyt, ovatko sinunlaisesi tuhlaajat fyysisesti terveempiä kuin muut, eivätkä koe tarvetta säästää esim. sairaalareissuja varten. Minä taas olen sairastellut sen verran paljon lapsesta asti, etten halua olla julkisen terveydenhoidon varassa.

"Mitään ei mukaansa saa, joten otetaan ilo irti tästä maallisesta elämästä."

Maallinen elämä voi päättyä aikaisin, jos pitää jäädä jonottamaan leikkausta kun ei ole varaa maksaa sitä itse.

En todellakaan syyllistä ketään, joka ei pysty säästämään, mutta aika moni pystyisi, muttei tee sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi